Paard schrikt op strand van blaffende hond, ruiter gewond

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Paard schrikt op strand van blaffende hond, ruiter gewond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 19:49

OmroepWest.nl
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Op het strand van Noordwijk is een ruiter gewond geraakt na een val van zijn paard. Het beest schrok zaterdagmiddag van een blaffende hond waarna de ruiter ongelukkig ten val kwam. Hij liep daarbij inwendig letsel op. De bemanning van het KNRM-kusthulpverleningsvoertuig heeft de gewonde ruiter naar een ambulance gebracht.

Het heeft even geduurd voordat de gewonde man was weggebracht, omdat het KNRM-voertuig een paar keer moest stoppen voor foutgeparkeerde fietsen. Ook liepen er badgasten in de weg.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Diane_

Berichten: 2002
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 06:48

‘Het beest’, wat een lelijk taalgebruik. Maar staat ook zo in het oorspronkelijke artikel zie ik. Vervelend voor de ruiter in ieder geval!

Billy

Berichten: 20751
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Paard schrikt op strand van blaffende hond, ruiter gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 07:06

Hoop dat hij snel herstelt maar klinkt alsof het paard niet klaar was voor een strandrit.

Desi_2409

Berichten: 906
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard schrikt op strand van blaffende hond, ruiter gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 07:38

In Noordwijk zit toch zo'n stuk waar je in deze tijd enkel met de hond mag komen. Waarschijnlijk ook de enige plek waar je met paarden mag komen? Ik ben er wel eens met mijn hond geweest, het is daar vreselijk druk met honden, juist omdat je nergens anders mag komen.
Dus ik neem aan dat de ruiter dat ingecalculeerd heeft, misschien was de hond agressief naar het paard? Of probeerde de hond in de staart te happen, raken ze ook heel gestrest van.
Beterschap voor de ruiter

SophievdV
Berichten: 14787
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 07:55

Billy schreef:
Hoop dat hij snel herstelt maar klinkt alsof het paard niet klaar was voor een strandrit.


Een ongeluk zit in een klein hoekje en schrikken kunnen ze altijd. Ook als ze wel klaar zijn voor een strandrit.

Dreamboy

Berichten: 2569
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 08:28

Billy schreef:
Hoop dat hij snel herstelt maar klinkt alsof het paard niet klaar was voor een strandrit.



Maar hoe kom je er achter of een paard er klaar voor is? Door het te proberen lijkt mij. Elk paard kan schrikken, hoe braaf ook. Hopelijk komt het goed met de ruiter.

Anoniem

Re: Paard schrikt op strand van blaffende hond, ruiter gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 08:34

Beterschap voor de ruiter!
Ik weet niet wat er exact gebeurd is, maar als er ineens een blaffende hond op me af komt schrik ik vaak zelf ook, paard kan altijd schrikken en wellicht was de hond agressief.

StillAngel

Berichten: 6167
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:36

Onpopulaire mening maar ik ben van mening dat mensen écht hun hond eens beter mogen (moeten!!!) Opvoeden -O-

Brainless

Berichten: 29842
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:46

StillAngel schreef:
Onpopulaire mening maar ik ben van mening dat mensen écht hun hond eens beter mogen (moeten!!!) Opvoeden -O-

Er staat nergens dat de hond tegen het paard blafte en ook niet wat de afstand was tussen paard en hond.
Ook staat er niet dat de hond achter het paard aan rende.. alleen dat het paard schrok van een blaffende hond.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard schrikt op strand van blaffende hond, ruiter gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:48

We weten dus precies niets :)

MyWishMax

Berichten: 25895
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard schrikt op strand van blaffende hond, ruiter gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:07

Je weet hier idd niks. Hopelijk knapt de ruiter snel op.

Maar net als bij paarden kunnen honden ook wel eens wat doen wat je echt niet aan ziet komen. Blijft ook een levend dier dat nooit 100 procent voorspelbaar is. Zelfs de best opgevoede hond kan ineens iets doen, net zoals het meest verkeersmakke paard ineens wel kan schrikken.

Nouvel

Berichten: 28626
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:11

Heel naar, stekte voor de ruiter!

Ik rijd heel vaak hier op strand en het is gewoon heel erg wisselend hoe mensen met de honden zijn die ook op strand wandelen.
De ene hond is keurig opgevoed en de eigenaar roept ‘m bij zich tot de paarden langs zijn.
En de andere hond vliegt blaffend op je af, blijft om je heen rennen en de eigenaar doet niks, sommige vinden het zelfs leuk…

Ik had vorig jaar een klein hondje wat maar om de voorbenen van mijn paard bleef springen en om hem heem bleef rennen, hier werd hij zo zenuwachtig van dat ik hem ook bijna niet meer bij me kon houden.
Dus ik riep naar de eigenaren of ze hem terug wilden roepen, en die reageerden heel verbaasd, ze vonden het wel grappig zo dat hij met het paard wilde spelen…

sterregoud
Berichten: 1942
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:13

StillAngel schreef:
Onpopulaire mening maar ik ben van mening dat mensen écht hun hond eens beter mogen (moeten!!!) Opvoeden -O-



Eigen ervaring ( licht off topic) :

Als ik een paard zie, dan lijn ik altijd mijn hond aan. Voor de veiligheid van zowel hond als paard.

Maar dit weekend kom ik een ruiter tegen, die doodleuk meerdere honden los meehad.
Dus ik had mijn kleine hondje aangelijnd, en die groep honden komt op de mijne af, normaal zou ik voor veilige interactie mijn hond los kunnen gooien, maar nu kon dat niet ivm het paard.

Ik vind het raar dat een ruiter de wandelaar met een hond in zo’n lastige situatie brengt.

Lieser
Berichten: 1691
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:16

StillAngel schreef:
Onpopulaire mening maar ik ben van mening dat mensen écht hun hond eens beter mogen (moeten!!!) Opvoeden -O-

Een hond opvoeden is niet hetzelfde als een hond de rest van zijn leven kort aangelijnd op de parkeerplaats uitlaten. Er is een hondenstrand bij Wassenaar, waar honden het hele jaar los mogen lopen. Ook goed opgevoede honden kunnen daar rennen en spelen.

Nouvel

Berichten: 28626
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:20

Een goed opgevoede hond kan prima los op strand (uitzonderingen daar gelaten) en komt naar de eigenaar toe als deze roept, ook als er paarden langs komen.
Weet je van je hond dat ‘ie dat niet doet lijn je ‘m aan lijkt mij.

Ik kom met regelmaat dezelfde mensen met honden tegen op strand, en ik weet al precies wat er bij welke hond gaat gebeuren….

Maflinger_S
Berichten: 12229
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:21

Het is altijd lastig met levende wezens die hun eigen ding doen. Je paard kan nog zo goed opgevoed zijn en heel "strandbestendig" zijn, sommige honden, zoals Nouvel ook schrijft, maken het voor een paard wel heel lastig rustig te blijven.

Als je op het strand rijdt met je paard, hoor en zie je vaak al aan het gedrag van de eigenaar wat je van de hond kan verwachten. Ik heb mijn - bomproeve/hondproeve - paard ook wel eens laten weten dat ze gerust een rotklap mocht uitdelen als die hond in haar staart of achterbenen zou willen/blijven hangen na meerdere waarschuwingen (aan de baas, en zo mogelijk aan de hond) dat dat hangen een slecht plan was.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:45

Wij hebben een stuk bos met ruiterroutes dat ook een losloopgebied is.
Eigenlijk elke keer dat ik daar reed was er wel een incident met een hond en/of de eigenaar van die hond.
Meestal is het alleen op je paard afrennen en als je dan stil gaat staan met je paard druipen ze af.
Soms heb je honden die tegen je paard op gaan springen, in staarten bijten etc.
En één keer is mijn paard gebeten.

Het opvallende vond ik altijd dat de honden die het meest vervelend waren, ook de eigenaren hadden die op de een of andere manier vonden dat het mijn schuld was.

Ik kom op dat stuk inmiddels al een tijd niet meer, dan rij ik nog liever om via de (brede) berm van een 80 km weg.
Ik ben ook bang dat mijn paard een keer zal uithalen, wat zijn goed recht zou zijn, maar ik toch liever wil voorkomen.

Spaansepony
Berichten: 1004
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:14

Nouvel schreef:
Heel naar, stekte voor de ruiter!

Ik rijd heel vaak hier op strand en het is gewoon heel erg wisselend hoe mensen met de honden zijn die ook op strand wandelen.
De ene hond is keurig opgevoed en de eigenaar roept ‘m bij zich tot de paarden langs zijn.
En de andere hond vliegt blaffend op je af, blijft om je heen rennen en de eigenaar doet niks, sommige vinden het zelfs leuk…

Ik had vorig jaar een klein hondje wat maar om de voorbenen van mijn paard bleef springen en om hem heem bleef rennen, hier werd hij zo zenuwachtig van dat ik hem ook bijna niet meer bij me kon houden.
Dus ik riep naar de eigenaren of ze hem terug wilden roepen, en die reageerden heel verbaasd, ze vonden het wel grappig zo dat hij met het paard wilde spelen…


Ik ga dan lekker klakkeloos over tot draf. Hondje volgt baasje ook want hondje komt dan niet terug.
Daaaag hou gewoon je hondje bij je, ik moet mijn paard ook netjes onder controle houden.

Sandra_H

Berichten: 2734
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:46

Dreamboy schreef:
Maar hoe kom je er achter of een paard er klaar voor is? Door het te proberen lijkt mij. Elk paard kan schrikken, hoe braaf ook. Hopelijk komt het goed met de ruiter.


Even in het algemeen want we weten niet wat hier precies gebeurd is en wat daaraan vooraf ging:

Eens moet de eerste keer zijn inderdaad. Maar dit proberen doe je dan lijkt mij niet meteen op een mooie zomeravond op een strand waar zowel paarden als honden mogen komen. Heel onverwachts heb je op het strand geen blaffende hond achter je aan, er zijn immers geen bosjes waar ze ineens achter vandaan kunnen komen. En ik vind, een paard is daar klaar voor op het moment dat zijn schrikreactie onder controle te houden is. Dat is aan te leren.

Schuur_

Berichten: 4995
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:50

Groot gelijk heb je hoor. Vaak lost dat de situatie ook gewoon het snelste op. Ik heb honden (en geen paarden) en roep ze bij me of in ieder geval hun aandacht weg zodat ze niet naar de paarden gaan. Op het strand hoeven ze nog niet strak naast me te lopen (bospad uiteraard wel), gewoon niet naar de paarden.

Een hond kan ook blaffen als die aan het spelen is met de baas. Of blaffen op afstand omdat hij het maar een gek iets vindt, zo een paard met een mens er op. Je kan moeilijk verwachten dat ze altijd stil zijn. Er staat nergens dat de hond heeft aangevallen,

Sabbientje

Berichten: 4791
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:56

Brainless schreef:
StillAngel schreef:
Onpopulaire mening maar ik ben van mening dat mensen écht hun hond eens beter mogen (moeten!!!) Opvoeden -O-

Er staat nergens dat de hond tegen het paard blafte en ook niet wat de afstand was tussen paard en hond.
Ook staat er niet dat de hond achter het paard aan rende.. alleen dat het paard schrok van een blaffende hond.

Maar het komt bijna iedere strandrit die ik maak wel voor dat een loslopende hond blaffend op onze paarden af komt rennen. (we rijden over het algemeen meerdere keren per week over het strand) Het meeste van de keren zijn de honden gelukkig niet agressief, maar een paard kan het tock niet heel fijn vinden als dat gebeurd. Nu doen mijn paarden gelukkig helemaal niets, maar sommige honden eigenaren reageren niet eens of veel te laat.

TinkerTreas

Berichten: 3762
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:20

Desi_2409 schreef:
In Noordwijk zit toch zo'n stuk waar je in deze tijd enkel met de hond mag komen. Waarschijnlijk ook de enige plek waar je met paarden mag komen? Ik ben er wel eens met mijn hond geweest, het is daar vreselijk druk met honden, juist omdat je nergens anders mag komen.
Dus ik neem aan dat de ruiter dat ingecalculeerd heeft, misschien was de hond agressief naar het paard? Of probeerde de hond in de staart te happen, raken ze ook heel gestrest van.
Beterschap voor de ruiter


Daar is mijn makke tinker eens in haar buik gebeten door een rottweiler. Baas had de hond niet onder controle en de hond bleef doorgaan. Paard steeds rondjes draaien en raakte in paniek.
Ik heb haar de zee in kunnen rijden en toen droop de hond af.
En daarna was de hond en de eigenaar verdwenen. Omstanders hebben geprobeerd om hem tegen te houden, maar die man reageerde erg agressief.

Dat is de laatste keer geweest dat ik daar naar strand geweest ben.
Het is daar inderdaad vaak druk met honden, zeker vlakbij Noordwijk.

Ik heb trouwens zelf ook een hond die graag achter paarden aan jaagt. Ze heeft sowieso een flink jacht instinct. Ik laat haar alleen los als het rustig is op strand, dan zie ik paarden ruim op tijd aankomen. En kan ik haar bij me roepen en aanlijnen.
Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik een keer te laat was, gelukkig reageerde het paard niet op haar blaffen en kon ik haar snel terug roepen.
Het paard kwam tussen de hokjes door het strand op (dat verwacht je niet midden op de boulevard). En ik liep ook in het mulle zand. Dus Buus en ik zagen het paard tegelijk en het paard was al te dicht bij.

Mutti

Berichten: 147
Geregistreerd: 09-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:30

Je kunt een hond niet verbieden om te blaffen net zo min als je je paard kunt verbieden om te schrikken.

pien_2010

Berichten: 44678
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:58

Desi_2409 schreef:
In Noordwijk zit toch zo'n stuk waar je in deze tijd enkel met de hond mag komen. Waarschijnlijk ook de enige plek waar je met paarden mag komen? Ik ben er wel eens met mijn hond geweest, het is daar vreselijk druk met honden, juist omdat je nergens anders mag komen.
Dus ik neem aan dat de ruiter dat ingecalculeerd heeft, misschien was de hond agressief naar het paard? Of probeerde de hond in de staart te happen, raken ze ook heel gestrest van.
Beterschap voor de ruiter


Dit dus! Meegemaakt met 2 paarden dat 2 honden vol aanvielen en op ze sprongen en ze boven de staart beten.
Wij hebben zwepen bij ons tegen de vliegen en tegen honden, dus ze er hard vanaf geslagen. De paarden waren van schrik stokstijf stil blijven staan (des merens), maar de keer erna waren ze als de dood voor loslopende honden.
Een trainer met 3 joekels van honden zag het, en sloeg gelijk de spijker op zijn kop met zijn opmerking dat deze paard getraumatiseerd waren door honden.
Hij heeft toen half uur gewerkt met zijn honden en ons en de paarden door de honden op afstand te laten lìggen en de paarden weer te laten wennen aan lieve honden die goed luisteren en ze steeds dichter bij te laten komen en te laten liggen als paarden onrustig werden.

Dus Desi kan het heel goed bij het rechte eind hebben, en dan moet je niet alleen super kunnen rijden, maar ook paarden hebben die niet gaan bokken etc.
Je kunt echt niet alles voorkomen en het kan iedereen gebeuren.

Hercule heeft ooit een vlieger vlak naast hem geplofd gehad op de grond. Die stond toen ook wel raar te kijken en schrok zich kapot.

Billy

Berichten: 20751
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Paard schrikt op strand van blaffende hond, ruiter gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 17:51

Er wordt gelijk vanuit gegaan dat de hond agressief was... Dat staat nergens he.. Is gewoon bokkers fantasie...
Als de hond agressief was had dat er echt wel bij gestaan, dat wordt nl altijd breed uitgemeten in de krant