Wat betekent Afrikaanse Varkenspest voor de paardensector?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Wat betekent Afrikaanse Varkenspest voor de paardensector?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 15:53

LTO.nl
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Wikimedia Commons

Op 2 juli werd bekend dat er op een zeugenbedrijf in Duitsland, vlakbij de grens met Nederland, Afrikaanse Varkenspest (AVP) is vastgesteld. Mocht er een ernstige verdenking, of erger een uitbraak, van AVP in Nederland zijn dan zal in heel Nederland een algehele standstill (vervoersverbod) worden afgekondigd. Gelukkig is er nog geen concrete dreiging. Maar een goede voorbereiding door de paardensector is zeker op zijn plaats.

Algehele standstill
De vaststelling van AVP op een zeugenbedrijf in Duitsland, vlakbij de grens met Nederland, zet de zaak op scherp. Het bedrijf ligt ongeveer 15 kilometer vanaf Twente, ter hoogte van Denekamp. Het bedrijf is geruimd en via onderzoek tracht men te achterhalen waardoor de besmetting plaats heeft gevonden. Hopelijk blijft het bij dit Duitse bedrijf.

Een ernstige verdenking, of erger een uitbraak, van Afrikaanse Varkenspest in Nederland zal voor heel Nederland een algehele standstill (vervoersverbod) geven. Een standstill houdt in dat alle vervoer van en naar veehouderijen verboden is. Dat geldt ook voor houderijen waar niet-gevoelige dieren, zoals paarden, gehouden worden. Zo’n algehele standstill duurt in principe 72 uur (3 dagen).

Maatregelen voor paarden
Ook voor paarden worden maatregelen getroffen als er een AVP verdenking of uitbraak is. In het beleidsdraaiboek van de Rijksoverheid is te lezen welke maatregelen er voor varkens en andere diersoorten genomen worden. Paarden zijn overigens zelf niet gevoelig voor een infectie met het virus, maar kunnen bij verplaatsing het virus wel passief verspreiden.

De maatregelen voor paarden verschillen tussen een houderij met varkens (tabel 1) en een houderij zonder varkens (tabel 2). Daarbij hoort de volgende legenda:

X = Niet toegestaan
C = Niet toegestaan, tenzij….
A = Toegestaan onder voorwaarde
O = Toegestaan

Afbeelding

Tabel 1: Maatregelentabel voor paarden op houderij met varkens

Afbeelding

Tabel 2: Maatregelentabel voor paarden op houderij zonder varkens

1. Bij levensbedreigde situaties met ontheffing, R&O transportmiddel, attest van dierenarts en toestemming van de kliniek
2. Rechtstreeks binnen de regio met een hygiëneprotocol
3. Transport moet geregistreerd worden en het paard moet worden gereinigd, R&O transportmiddel
4. Toegestaan na laatste reiniging en ontsmetting
5. Allen toegestaan met verklaring dat dier niet afkomstig is uit B/T/V gebied
6. Bezoekersregeling
7. Mits gewonnen van hengsten die geen contact hebben gehad met varkens
8. Eenmalig vervoer naar houderij zonder varkens buiten het T gebied, met een ontheffing
9. Vervoer naar een houderij met varkens alleen op basis van ontheffing
10. Alleen met verklaring dat paard 14 dagen niet in B/T gebied is geweest
11. Indien export conform EU-regels
12. Afvoeren met eigen verklaring en hygiëne protocol
13. Alleen rijden in binnenbak

Het is duidelijk dat wanneer er varkens op de houderij aanwezig zijn er meer beperkingen gaan gelden dan dat er geen varkens aanwezig zijn. Dit geldt zowel voor een commerciële varkenshouderij als een kleinschalige hobby met maximaal 4 varkens. Daarnaast is het dringende advies aan alle paardenhouders is dan ook om voorbereid te zijn op een mogelijke standstill. Denk daarbij aan voldoende voer door de dieren.

Voorkomen is beter
Een groot risico voor introductie van AVP in Nederland is het achterlaten van besmette voedselresten in de natuur of op parkeerplaatsen. Zeker wanneer het terugkerende reizigers betreft die meegenomen voedselresten achterlaten. Vanuit andere landen weten we dat het virus zo grote afstanden aflegt. Te veel mensen zijn zich te weinig bewust van dit risico. Veel te vaak zien we op parkeerplaatsen overvolle vuilnisbakken, rondzwervend vuil en voedselresten. Zo kunnen wilde zwijnen besmet raken met ziekteverwekkers en het verder verspreiden. Door etensresten of allerlei verpakkingen alleen in afgesloten vuilnisbakken weg te gooien of even mee naar huis te nemen, kan iedereen bijdragen aan het voorkomen van de insleep van varkenspest (zie ook Actie tegen insleep Afrikaanse Varkenspest).

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 16:34

Ik zie dat het bericht overgenomen is van LTO, maar vraag me wel af waarom ze niet gewoon noemen dat het om een bedrijf uit Emsbüren gaat. Is geen geheim en nu staat het er zo omslachtig.

Overigens lijkt het me sowieso een goed advies om altijd voldoende voer voor de paarden op voorraad te hebben. Nu met de steigende voerprijzen helemaal...

En als overvolle vuilnisbakken een risico zijn, is het wellicht een idee dáár wat aan te doen, in plaats van iedere individu aan te spreken op het meenemen van zijn eigen afval, omdat de bakken vol zijn :\

Loretta

Re: Wat betekent Afrikaanse Varkenspest voor de paardensector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 17:25

Ik zie dat weiden van paarden op een verdacht bedrijf verboden is. Waar moet je ze dan laten in bijvoorbeeld een PP zonder stallen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:50

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 23:31

In de gemeente waar mijn paard staat staan al een jaar of 2 borden met waarschuwing over Afrikaanse varkenspest, hoor en merk er weinig/niks van.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 08:17

Echt helemaal top die intensieve veehouderij….. echt niet risicovol duuuuuuiiiizenden dieren op elkaar te stapelen.

Wanneer gaan we nou eens leren van deze ellende?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 08:28

Ninx schreef:
Echt helemaal top die intensieve veehouderij….. echt niet risicovol duuuuuuiiiizenden dieren op elkaar te stapelen.

https://www.foodagribusiness.nl/stegema ... rij-nihil/

Citaat:
Een extensievere veehouderij met vrije uitloopstallen, daarentegen, is veel vatbaarder voor insleep van ziektes. Daar is de afstand tussen wilde en gehouden dieren kleiner. Het is volgens Stegeman dan ook maar de vraag hoe wenselijk een extensieve richting is met veel vrije uitloop. “Het risico op een uitbraak met vogelgriep is bij bedrijven met buitenloop 7 keer zo hoog als bedrijven die het pluimvee binnenhouden. Als we alle pluimvee buiten zouden houden zou het risico op een uitbraak in Nederland dus sterk toenemen

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 09:40

ruitje schreef:
Ninx schreef:

Citaat:
Een extensievere veehouderij met vrije uitloopstallen, daarentegen, is veel vatbaarder voor insleep van ziektes. Daar is de afstand tussen wilde en gehouden dieren kleiner. Het is volgens Stegeman dan ook maar de vraag hoe wenselijk een extensieve richting is met veel vrije uitloop. “Het risico op een uitbraak met vogelgriep is bij bedrijven met buitenloop 7 keer zo hoog als bedrijven die het pluimvee binnenhouden. Als we alle pluimvee buiten zouden houden zou het risico op een uitbraak in Nederland dus sterk toenemen

Dit is dus gewoon een mening. Geen onderzoek of iets dergelijks.
Globalisering en overbevolking is een enorm probleem wat we nooit onder controle gaan krijgen zolang het niet benoemd mag worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 09:44

Ninx schreef:

De varkens pest word ook over gebracht door en op wilde zwijnen. Daarom moet men bijv zorgen dat vuil opgeruimd word op bijv parkeer plaatsen langs de snelweg.
Daar zie je ook vaak borden staan met waarschuwingen.
Het komt niet alleen door intensieve vee industrie

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:51

ruitje schreef:
Ninx schreef:

Citaat:

Waarom vinden dierenrechten organisaties het toch altijd weer noodzakelijk om de boel te verdraaien en te liegen. Kunnen ze hun statements niet enkel met de waarheid naar buiten brengen? Of krijgen ze dan onvoldoende mensen mee soms?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:52

Popstra schreef:
Ninx schreef:

De varkens pest word ook over gebracht door en op wilde zwijnen. Daarom moet men bijv zorgen dat vuil opgeruimd word op bijv parkeer plaatsen langs de snelweg.

Ik vraag me ook af hoe lang het duurt voordat hondsdolheid weer terug is. Gezien het achterlijke beleid mbt. De wolf.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 07:47

Ninx schreef:

Precies dit. En niet alleen met varkens, ook met kippen. Miljarden kippen en eenden geruimd, maar we fokken ze gewoon terug. Wat zijn we toch ontzettend dom, mijn vega-kipburger veroorzaakt tenminste geen pandemie :Y)

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:26

Loretta schreef:
Popstra schreef:

Ik vraag me ook af hoe lang het duurt voordat hondsdolheid weer terug is. Gezien het achterlijke beleid mbt. De wolf.

Eerst inlezen dan sketteren.
https://dierenziekenhuizen.nl/honden/in ... bies-hond/

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:52

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 21:19

Citaat:

En toch zijn de meeste besmettingen op gesloten bedrijven. Veelal opfok bedrijven en vleeskuikens/vlees eenden bedrijven . Die komen nooit buiten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 00:15

Heb je daar cijfers over? Ik kan nergens vinden of het bedrijven zijn met vrije uitloop of niet die geruimd zijn. Ik kan alleen vinden dat het eerste bedrijf wat dit jaar in Zeewolde geruimd is ivm Vogelgriep een vrije uitloop had.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:12

ruitje schreef:
Heb je daar cijfers over? Ik kan nergens vinden of het bedrijven zijn met vrije uitloop of niet die geruimd zijn. Ik kan alleen vinden dat het eerste bedrijf wat dit jaar in Zeewolde geruimd is ivm Vogelgriep een vrije uitloop had.

Ik heb zelf een pluimvee bedrijfje en ik krijg mijn informatie via Avined. Zij mailen elke besmetting en daarin staat wat voor soort bedrijf besmet is. Daaruit maak ik op dat het met name gesloten bedrijven zijn. Het zijn namelijk meestal opfok bedrijven of vleeskuikens. Die komen nooit buiten. Ironisch genoeg zitten die binnen om ziekte insleep te voorkomen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:22

Ben ik dan de enige die het fijn gecommuniceerd vind van het LTO? Je weet alvast waar je aan toe bent, ook al is er nog niets spannends aan de hand. Kan je prima op anticiperen!

Rivendell schreef:
ruitje schreef:

Ik heb zelf een pluimvee bedrijfje en ik krijg mijn informatie via Avined. Zij mailen elke besmetting en daarin staat wat voor soort bedrijf besmet is. Daaruit maak ik op dat het met name gesloten bedrijven zijn. Het zijn namelijk meestal opfok bedrijven of vleeskuikens. Die komen nooit buiten. Ironisch genoeg zitten die binnen om ziekte insleep te voorkomen

Ik heb altijd geleerd dat vogelgriep dermate besmettelijk is, dat het zo naar binnen waait door de ventilatie, die dus ook bedoeld is om frisse lucht naar binnen te krijgen omdat de beestjes anders dood gaan. Aldus mijn zwager die met kippen rijdt.

Hier achter mij (ca. 200 meter) zit een hypermoderne kippenboer (vleeskuikens), daar is nog nooit een ziekte geweest. Ik kan me voorstellend dat het te maken heeft met de mate van modernisering in de schuren...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:57

Rivendell schreef:
ruitje schreef:

Voor je conclusies kan trekken is het ook handig te weten over welke verhoudingen het gaat. Hoeveel vrije uitloop tov binnenverblijven. En alles zit nu toch opgehokt...

Ik kan me nog de varkenspest van minstens 25 jaar geleden herinneren. Ik kwam toen net terug van weekend Ermelo en mocht dus niet de provincie Overijssel in. Heel leuk een weekje bij onbekenden mijn paard mogen stallen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 16:37

Denk dat dat in verhouding met wat er met de varkens gebeurd dan wel mee valt. Die hebben er pas echt de pest in.