Oproep: houd paardensport open bij eventuele nieuwe coronamaatregelen

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Oproep: houd paardensport open bij eventuele nieuwe coronamaatregelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 18:45

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: MKobes Fotografie.


De stijging van het aantal positieve coronatests is waarschijnlijk de voorbode voor een nieuwe coronagolf. Dat verwacht het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Minister van Volksgezondheid Ernst Kuipers heeft een corona-najaarsplan opgesteld waar de ‘eigen verantwoordelijkheid’ centraal staat. Specifieke plannen per branche worden later aan dit plan toegevoegd. Specifiek voor de hippische sector rijst de vraag: kan de paardensport open blijven bij een nieuwe opleving van corona? Haike Blaauw, directeur van de FNRS, vertelt wat de verwachtingen zijn en op welke manier de FNRS bij deze planvorming betrokken is.

Uitzondering voor de paardensport
Haike: "Nu er weer berichten in de media verschijnen over toenemende besmettingen, nemen bij ons ook de vragen over corona weer toe. Die vragen gaan vaak over het voorkomen van sluiting van binnenaccommodaties, zoals binnenrijhallen, en andere uitzonderingen voor de paardensport in tijden van crisis. Ook vraagt men ons of we hier al over hebben nagedacht en er al iets aan hebben gedaan.

Deze laatste vragen kan ik volmondig met ‘ja’ beantwoorden. Ondanks dat corona niet meer ons nieuws domineert zijn we druk bezig geweest met de evaluatie van de afgelopen twee jaar, hebben we nagedacht over een mogelijk aankomende golf en zijn we betrokken bij de planvorming van de specifieke branches en zijn we met diverse partijen in gesprek met betrokken ministeries."


Sport essentieel
"FNRS is lid van het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS). Via dit platform zijn we uitgenodigd om deel te nemen aan evaluatiegesprekken over het coronamanagement tot op heden en mee te denken over hoe het anders en/of beter kan bij een volgende opleving. Alle zaken die ons in de sport, maar ook specifiek de hippische sector, dwarszaten tijdens eerdere coronacrisissen zijn daarin meegenomen en opgeschreven door de betrokken ministeries. Wij pleiten ervoor om per sport een gericht plan te maken. Echter heeft het ministerie hier vooralsnog niet voor gekozen en bekijken zij de sport als geheel, omdat er meer dan 300 sporten in Nederland zijn.

Eind vorig jaar hebben we een met POS, NOC*NSF en de Nederlandse sportbonden aandacht gevraagd voor het maatschappelijk belang van sport door een manifestatie in Den Haag te organiseren. De Kamer nam unaniem de motie aan om sport als essentieel te zien, helaas ging het Kabinet daar niet in mee en heeft sport deze status in verband met juridische redenen niet gekregen. Wel hebben alle betrokken partijen aangegeven dat:

  • de sport niet ‘zomaar’ meer dicht mag
  • er geen onderscheid meer gemaakt wordt in leeftijden
  • groepslessen niet langer verboden worden


Ondernemers hebben stem in politiek
"De Nederlandse Sportraad, een onafhankelijk adviesorgaan, deelt onze mening over de essentiële noodzaak om sport toegankelijk te houden en maakt zich ook sterk voor. De overlegstructuur in Den Haag is inmiddels ook aangepast, ondernemers in de sport zijn via het POS toegevoegd aan het overleg tussen NOC*NSF, het ministerie van VWS en de Vereniging Sport en Gemeente (VSG). Ondernemers in de sport hebben daarmee een stem gekregen en dat is voor het eerst in de geschiedenis! Ook is er een Sectorraad Sport ontstaan waarin POS twee zetels heeft, de andere zetels zijn voor NOC*NSF, KNVB, de sportfoundations en de gemeentelijke sportbedrijven."

Meepraten is belangrijkste vooruitgang
"Allemaal mooi zul je wellicht denken, maar wat kunnen we daarmee? Door mee te praten maak je vrienden voordat je ze nodig hebt, dat is de belangrijkste vooruitgang. Komt er een volgende crisis, dan kunnen we weer snel schakelen en is er al begrip voor onze positie. Kunnen we dan alle fouten die eerder gemaakt zijn voorkomen en gaat alles dan perfect? Nee, dat is geen realistisch beeld, maar het gaat zeker helpen om het anders aan te pakken. Ook naar de toekomst toe zal het heel hard nodig zijn om onze stem te laten horen in Den Haag en Brussel. Ik blijf me daar als directeur van de FNRS, voorzitter van het POS en lid van The European Horse Network sterk voor inzetten."

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Oproep: houd paardensport open bij eventuele nieuwe coronamaatregelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:18

Sport is niet "essentieel".
Wat een gejammer. Àls er een nieuwe ernstige covid golf komt zullen er maatregelen moeten worden genomen. Belangen van "ondernemers in de sport" horen dan héél, héél laag op de prioriteitenlijst te staan imo.

BigOne
Berichten: 39126
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oproep: houd paardensport open bij eventuele nieuwe coronamaatregelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:27

Dit is nu net het probleem , alle sectoren vinden dat ze een uitzondering op de regels zijn.
Op dit moment lijkt het rustig maar de rioolwatermetingen zijn bijna op het hoogste niveau ooit, ziekteverzuim torenhoog , ziekenhuisopnames zijn er nog dagelijks en genoeg mensen met zuurstof thuis.
Maar nee, liever geen regels in onze sector en dat in combinatie met een minister die absoluut zijn taak verzaakt kan wel eens vervelend uitpakken dit najaar.

OleJon
Berichten: 2543
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Oproep: houd paardensport open bij eventuele nieuwe coronamaatregelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:49

Corona is er en blijft er, net zoals griep. En we moeten er mee leren leven. En niet steeds de hele maatschappij op slot zetten.

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Oproep: houd paardensport open bij eventuele nieuwe coronamaatregelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:54

In Zwitserland is de paardensport niet onderbroken geweest vorig jaar, enkel het aantal toegestane bezoekers was lager, blijkbaar had het nagenoeg geen invloed op de pandemie. Idem met de wintersport.
Je zou toch denken dat we zulke dingen inmiddels van elkaar geleerd zouden kunnen hebben.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 00:04

OleJon schreef:
Corona is er en blijft er, net zoals griep. En we moeten er mee leren leven. En niet steeds de hele maatschappij op slot zetten.



Precies.
Ophouden met die flauwekul.

BigOne
Berichten: 39126
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 00:07

OleJon schreef:
Corona is er en blijft er, net zoals griep. En we moeten er mee leren leven. En niet steeds de hele maatschappij op slot zetten.

Dat zegt ook niemand en zit ook niemand op te wachten maar wat nadenken zou niet verkeerd zijn.

Sunnda

Berichten: 7850
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 00:11

Helemaal eens. We kunnen niet bij elke uitbraak de maatschappij op slot blijven gooien.
Mensen zijn massaal geent,geboosterd en voor de derde keer besmet, dat zou toch een keer moeten gaan helpen anders heeft mij weer laten boosteren ook geen zin.

Het virus gaat niet meer weg dus we zullen een betere manier moeten vinden om er mee om te gaan.

Popstra
Berichten: 14214
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Oproep: houd paardensport open bij eventuele nieuwe coronamaatregelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 01:00

Zal al heel veel schelen er vantevoren eens geen paniek word gezaaid in de media en hier op Bokt!
Onzin gedoe!
Nu zijn we ook ruim over de piek van een golf gekomen zonder ook maar 1 maatregel te nemen!!

karrij
Berichten: 1089
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 05:51

Ik ben absoluut geen wappie oid en ik ben gevaccineerd en geroosterd en als er weer gevaccineerd moet worden zal ik hem waarschijnlijk wel ophalen(hoewel ik van de booster in december rete ziek ben geweest) maar laten we nu inderdaad maar eens stoppen met die angst en bangmakerij.

Mijn zus werkt in een groot ziekenhuis ,ze is gister positief getest,gelukkig geen ernstige klachten, maar zij mag morgen gewoon, zij het met een mondkapje, aan het werk! Dit ivm het enorm ziekteverzuim!

Een collega van mijn man is afgelopen week positief getest, een volwassen kerel, doodsbang om corona te krijgen zit nu als een bang vogeltje thuis omdat hij denkt dat het wel eens zijn einde kan wezen,de man is in totale paniek!

Waanzin lijkt het te worden.

Wat mij wel opvalt de laatste weken is dat het veelal mensen treft die nog niet eerder positief zijn geweest in het verleden.

Laten we aub het hoofd koel houden en stoppen met dreigen met wederom lockdowns!

_Mir
Berichten: 1387
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:28

karrij schreef:
Ik ben absoluut geen wappie oid en ik ben gevaccineerd en geroosterd en als er weer gevaccineerd moet worden zal ik hem waarschijnlijk wel ophalen(hoewel ik van de booster in december rete ziek ben geweest) maar laten we nu inderdaad maar eens stoppen met die angst en bangmakerij.

Mijn zus werkt in een groot ziekenhuis ,ze is gister positief getest,gelukkig geen ernstige klachten, maar zij mag morgen gewoon, zij het met een mondkapje, aan het werk! Dit ivm het enorm ziekteverzuim!

Een collega van mijn man is afgelopen week positief getest, een volwassen kerel, doodsbang om corona te krijgen zit nu als een bang vogeltje thuis omdat hij denkt dat het wel eens zijn einde kan wezen,de man is in totale paniek!

Waanzin lijkt het te worden.

Wat mij wel opvalt de laatste weken is dat het veelal mensen treft die nog niet eerder positief zijn geweest in het verleden.

Laten we aub het hoofd koel houden en stoppen met dreigen met wederom lockdowns!


Schokkend dat jouw zus met een extreem dodelijke ziekte gewoon mag werken.

Dit zegt al genoeg over hoe gevaarlijk het allemaal wel niet is.. zucht.. :')

Gewoon normaal je leven blijven leven. Ziek zijn en dood gaan hoort bij het leven. Amen.

karrij
Berichten: 1089
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:39

_Mir schreef:
karrij schreef:
Ik ben absoluut geen wappie oid en ik ben gevaccineerd en geroosterd en als er weer gevaccineerd moet worden zal ik hem waarschijnlijk wel ophalen(hoewel ik van de booster in december rete ziek ben geweest) maar laten we nu inderdaad maar eens stoppen met die angst en bangmakerij.

Mijn zus werkt in een groot ziekenhuis ,ze is gister positief getest,gelukkig geen ernstige klachten, maar zij mag morgen gewoon, zij het met een mondkapje, aan het werk! Dit ivm het enorm ziekteverzuim!

Een collega van mijn man is afgelopen week positief getest, een volwassen kerel, doodsbang om corona te krijgen zit nu als een bang vogeltje thuis omdat hij denkt dat het wel eens zijn einde kan wezen,de man is in totale paniek!

Waanzin lijkt het te worden.

Wat mij wel opvalt de laatste weken is dat het veelal mensen treft die nog niet eerder positief zijn geweest in het verleden.

Laten we aub het hoofd koel houden en stoppen met dreigen met wederom lockdowns!


Schokkend dat jouw zus met een extreem dodelijke ziekte gewoon mag werken.

Dit zegt al genoeg over hoe gevaarlijk het allemaal wel niet is.. zucht.. :')

Gewoon normaal je leven blijven leven. Ziek zijn en dood gaan hoort bij het leven. Amen.


Heb jij mijn verhaal niet goed begrepen, of begrijp ik jouw verhaal niet goed?? Zo extreem dodelijk is het echt niet meer, dat was een jaar of 2 geleden wel anders.

Prairy
Berichten: 9358
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Oproep: houd paardensport open bij eventuele nieuwe coronamaatregelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:47

Ik denk dat het sarcastisch bedoelt was karrij ;)

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:48

Kuggur schreef:
Sport is niet "essentieel".
Wat een gejammer. Àls er een nieuwe ernstige covid golf komt zullen er maatregelen moeten worden genomen. Belangen van "ondernemers in de sport" horen dan héél, héél laag op de prioriteitenlijst te staan imo.


Eens. Dat je lessen wilt continueren snap ik wel. Iets met bewegen, sociaal contact etc. Zeker voor de jeugd is dat belangrijk.

Maar wedstrijden zijn niet essentiëel en ook nooit geweest. Als er dan iets gedaan moet worden, schrap die dan als eerste, dan kan de gewone manege gewoon open blijven. Voor de betreffende ondernemer ook wel weer fijn.
Maar nu al gaan piepen dat ook de wedstrijdport open moet blijven (geldt trouwens net zo goed voor andere wedstrijden/sporten) is dom. Dan zijn er wel bedrijfstakken belangrijker. Zélfs belangrijker dan het betaalde voetbal :D

Popstra
Berichten: 14214
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Oproep: houd paardensport open bij eventuele nieuwe coronamaatregelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:52

Ken vooralsnog geen wedstrijden of shows die een besmettingshaard zijn geweest. Komt bij de sport zich het meest buiten af speelt.

germie

Berichten: 26299
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:27

Eigen verantwoordelijkheid, juist. Daarom ging ik in maart normaal verder na een positieve zelftest. Echt testen nooit gedaan en ik kon gewoon sporten, uit eten, en winkelen. Nooit een mondkapje in een winkel gedragen.
Het is voorbij, een snotje, of beetje keelpijn. Meer is het niet en zo moet je het benaderen. De wob documenten geven aan dat niet 1 maatregel ooit geholpen heeft.
Daarmee kan alles normaal door en vraag je opa of oma of je met een snotje welkom bent. Dus stop eens met angst zaaien.

DuoPenotti

Berichten: 31740
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:32

Ik vermoed dat komend jaar weinig op slot zal gaan.
Een verplicht mond kapje bij OV en openbare gebouwen en 1,5 meter in de supermarkt.

Voor meer is geen draagvlak en kan de economie niet aan.

Voor de rest zal het advies zijn pas op jezelf.

Geen idee of dit het word maar denk van wel.

OleJon
Berichten: 2543
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:40

germie schreef:
Eigen verantwoordelijkheid, juist. Daarom ging ik in maart normaal verder na een positieve zelftest. Echt testen nooit gedaan en ik kon gewoon sporten, uit eten, en winkelen. Nooit een mondkapje in een winkel gedragen.
Het is voorbij, een snotje, of beetje keelpijn. Meer is het niet en zo moet je het benaderen. De wob documenten geven aan dat niet 1 maatregel ooit geholpen heeft.
Daarmee kan alles normaal door en vraag je opa of oma of je met een snotje welkom bent. Dus stop eens met angst zaaien.


Inderdaad

karrij
Berichten: 1089
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Oproep: houd paardensport open bij eventuele nieuwe coronamaatregelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:47

Ik ben persoonlijk banger voor die gek in Rusland dan voor dit virus :(:)

Zertab

Berichten: 12745
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:57

OleJon schreef:
Corona is er en blijft er, net zoals griep. En we moeten er mee leren leven. En niet steeds de hele maatschappij op slot zetten.


1000% mee eens.

Vayo

Berichten: 8041
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:07

karrij schreef:
Ik ben absoluut geen wappie oid en ik ben gevaccineerd en geroosterd en als er weer gevaccineerd moet worden zal ik hem waarschijnlijk wel ophalen(hoewel ik van de booster in december rete ziek ben geweest) maar laten we nu inderdaad maar eens stoppen met die angst en bangmakerij.

Mijn zus werkt in een groot ziekenhuis ,ze is gister positief getest,gelukkig geen ernstige klachten, maar zij mag morgen gewoon, zij het met een mondkapje, aan het werk! Dit ivm het enorm ziekteverzuim!

Een collega van mijn man is afgelopen week positief getest, een volwassen kerel, doodsbang om corona te krijgen zit nu als een bang vogeltje thuis omdat hij denkt dat het wel eens zijn einde kan wezen,de man is in totale paniek!

Waanzin lijkt het te worden.

Wat mij wel opvalt de laatste weken is dat het veelal mensen treft die nog niet eerder positief zijn geweest in het verleden.

Laten we aub het hoofd koel houden en stoppen met dreigen met wederom lockdowns!


Ik ben het hier zo mee eens. Mijn oom die verzwakt en al midden in zijn chemotherapie zat heeft ook corona gehad. Na slechts één vaccinatie, omdat hij geen tweede meer mocht halen ivm zijn behandelingen. Wel een week flink ziek, maar gewoon thuis kunnen blijven en er weer prima bovenop gekomen.
Je ziet met de vaccinaties, boosters en al doorgelopen besmettingen steeds meer dat ook risicogroepen en kwetsbaren er meestal prima doorheen komen.
Ik zie de nood niet meer in van weer terug naar zoveel maatregelen en idd steeds weer die dreiging en onzekerheid.

Ik vind de psychische gevolgen van al die maatregelen en de dreiging ervan echt veel te groot. Laat mensen gewoon sporten bij oplopende cijfers … paardensport, teamsport… wat dan ook. Goed voor de gezondheid, weerstand en ook mentale gezondheid. Maar laat ook de scholen open. Wat mij betreft blijft alles open en laten we het op zijn beloop. Mensen kunnen en mogen voor zichzelf bepalen of en hoe zij zich er tegen willen “beschermen”. Ik begin er niet meer aan om mezelf en mijn kinderen van alles te ontzeggen om maar geen corona op te lopen. We hebben het allemaal al een keer gehad en ik vind het risico op mentale problemen vele malen groter dan het risico op grote problemen bij een corona besmetting.

Zeepsop

Berichten: 2147
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:45

Onderhand heeft volgens mij iedereen het gehad. Ik heb drie vaccinaties en twee besmettingen achter de rug, ik geloof het allemaal wel. :+ De eerste besmetting wel echt flink ziek geweest, tweede keer was gewoon een verkoudheid. Lockdowns en dergelijke lijkt mij niet meer aan de orde.

Edit: Mijn mentale gezondheid is door alle maatregelen trouwens ook echt flink onderuit gegaan, dus al met al lijkt het me beter voor iedereen als er geen strenge maatregelen meer komen.

_Mir
Berichten: 1387
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:47

_Mir schreef:
karrij schreef:


Schokkend dat jouw zus met een extreem dodelijke ziekte gewoon mag werken.

Dit zegt al genoeg over hoe gevaarlijk het allemaal wel niet is.. zucht.. :')

Gewoon normaal je leven blijven leven. Ziek zijn en dood gaan hoort bij het leven. Amen.


Heb jij mijn verhaal niet goed begrepen, of begrijp ik jouw verhaal niet goed?? Zo extreem dodelijk is het echt niet meer, dat was een jaar of 2 geleden wel anders.


Hoe kan dat ? 2 jaar geleden nog wel en nu ineens niet meer? Kun je dat toelichten? wat is er veranderd?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:49

Beetje overbodig hier een zoveelste discussie te gaan voeren over wat voor maatregelen wel of niet verstandig/acceptabel zijn.

Het gaat hier om de beweerde uitzonderingspositie van de paardensport, en de bewering dat sport als "essentieel" gedefinieerd zou moeten worden.

Zertab

Berichten: 12745
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Oproep: houd paardensport open bij eventuele nieuwe coronamaatregelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:54

@Mir: het virus muteert zich natuurlijk. En wordt milder om langer te kunnen overleven. Want als het virus te agressief is, gaat de gastheer (de mens in dit geval) dood en ook het virus.
Tenminste, zo denk ik dan.