Het Doorgeefstokje van juli: SophievdV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Het Doorgeefstokje van juli: SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 17:21

* Bokt
Bokt Community

Afbeelding
Jody. Fotograaf: Linda Van Der Kooi - Reitsma. (Bokker Appalin)

1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
In juli 2004 stond ik op het punt om voor het eerst zelf een veulen te kopen. Dit was de Gelderse merrie Zamyra (v Elegant x Zichem). In mijn omgeving was er niemand die enig idee had wat een Gelders paard precies was en ik wilde graag meer weten over nakomelingen van Elegant. Bij het zoeken via de zoekmachine op internet kwam ik steeds het forum tegen. Ik besloot mij te registreren in de hoop om meer informatie te vinden over Gelderse paarden in het algemeen en nakomelingen van Elegant in het bijzonder.

2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Op 22 juli 2004 schreef ik:

Citaat:
Heej allemaal,

Ik ga waarschijnlijk ook een Gelders paard aanschaffen en wel een merrieveulen van Elegant x Zichem, weten jullie mij wat meer te vertellen over Elegant? En dan bijv karakter en prestaties in de sport (met name dressuur) ik had al eerder begrepen dat Elegant een heel veelzijdige hengst is.

Groetjes Sophie

3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Ik denk een 7, maar dat komt vooral door het taalgebruik. Ik zie veel verkleinwoorden voorbij komen en ook wel wat bijdehante opmerkingen :')

4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Ik denk dat de KWPN hengst Floris BS (v Negro x Elegant) wel ons bekendste fokproduct is en dat veel mensen mij daar van kennen. Daarnaast heb ik een volgtopic geopend over mijn tuigpaardmerrie die van tuigpaard omgeschoold wordt naar men paard.

5. Wat betekent http://Bokt.nl voor jou?
Bokt is voor mij de plek om informatie te vinden en te delen over paarden en zo nu en dan ook wel over andere zaken zoals het moederschap. Ik heb meerdere paarden aan Bokkers verkocht en die komen zo nu en dan nog wel eens voorbij, dat is ook super leuk om te zien. Verder heb ik een hele goede vriendschap over gehouden aan Bokt, namelijk met bokker Urosa. Bokt staat dus voor van alles voor mij :)

6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Ik droomde van een mooi paardenbedrijf met in- en verkoop van kwaliteitsvolle dressuurpaarden. Destijds zag ik de paardenwereld wel rooskleuriger dan dat zij daadwerkelijk is. Het werken met de paarden vind ik nog steeds fantastisch, maar de paardenwereld kan ook echt een slangenkuil zijn. Daar was ik toentertijd nog niet zo van op de hoogte denk ik.

7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Dan zouden we alsnog een paardenbedrijf hebben haha! Dit keer niet met dressuurpaarden maar met fijne allround paarden die zowel voor de wagen als onder het zadel lopen.

8. Hoe ervaar je de mensport nu? Ben je blij dat je de overstap hebt gemaakt? En rijd je nog wel eens onder het zadel?
Ik ben meer dan blij met de overstap! De mensport is zoveel leuker dan ik ooit had durven dromen. De mensen zijn over het algemeen gemoedelijker en hartelijker dan ik gewend ben. Het beeld van een swingend paard voor je wagen is ook echt fenomenaal en het gevoel van kracht als ze voor de wagen galoppeert is magisch. Het tuigen vond ik ook echt wel gaaf, maar mijn paard raakte zo overprikkeld en gestresst dat het niet verantwoord was. Ik kom dit op de buiten wedstrijden nog wel eens tegen, maar gelukkig kan ik haar er wel uit rijden.

Afbeelding
O-Jidee. Fotograaf: Linda Van Der Kooi - Reitsma. (Bokker Appalin)

Jody is wel zadelmak en ik heb ook wel op haar gereden. Echter, zo scherp ze voor de wagen is, is ze ook onder het zadel. Dat is voor mij niet geschikt. Door een nare val in het verleden heb ik angst gekregen voor paarden die zo super snel zijn en veel spanning op bouwen in hun lijf. Als ik op de bok zit voel ik haar eventuele spanning veel minder en kan ik beter blijven rijden. Nu kan ik er om lachen als ze weer een gekke move maakt. En dat doet ze geregeld :')

Naast Jody hebben we nog een driejarige tuigpaardmerrie genaamd O-Jidee. Zij lijkt veel nuchterder te zijn. Deze zomer stellen we haar voor op de stamboekkeuring van het KWPN. Zodra het keuringsseizoen voor haar afgelopen is wordt ze beleerd onder het zadel. Ze is al beleerd voor de wagen en het is wonderbaarlijk hoe dapper en betrouwbaar ze nu al is. We hebben haar gekocht met het oog op verkoop en ik wil haar graag aan kunnen bieden als zijnde een allround paard wat een gedegen opleiding heeft gehad. Misschien stap ik nog wel op haar rug als blijkt dat ze onder het zadel net zo fijn is als voor de wagen. En zo niet, dan zijn er een stel dappere dames die dat met alle liefde voor mij willen doen. Zij maken haar ook zadelmak :)

9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
Gimmick11

10. Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Ik kom je naam regelmatig tegen in het topic over Gelderse Paarden, maar ik weet eigenlijk niks over je :) Wat is jouw visie op de Gelderse fokkerij? Hoe is die visie ontstaan en waar streef je naar?

MarjanB

Re: Het Doorgeefstokje van juli: SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 07:06

Leuk stukje Sophie!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 07:19

Dankjewel Marjan :D

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 07:27

Wat leuk!!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:02

Inderdaad een leuk stukje Sophie! ik wist niet dat je zo naar gevallen bent. Kan me voorstellen dat je angst hebt gekregen voor het rijden. Ik vind het heel leuk om te lezen dat eigenlijk je eerste bericht op Bokt het begin was van het fokken van een goedgekeurde hengst.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:40

Elisa2 haha ja! Het is allemaal dankzij bokt :D :P maar even serieus: ik raakte wel enorm geïnspireerd door de andere fokkers op bokt en zo zijn we destijds wel tot bepaalde keuzes gekomen, waaronder de keuze voor Negro. En dat heeft ons geen windeieren gelegd.

Die val was heel naar, maar het gevoel dat je helemaal stuurloos bent en zonder enige controle op het paard zit is nog veel enger vind ik. Die combinatie maakt dat ik alleen nog maar op hele makke beesten stap.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:10

Dat begrijp ik helemaal, juist het gevoel van geen controle hebben kan zoveel angst oproepen.

En dat snap ik helemaal, vooral vroeger (en nu nog af en toe) waren er echt hele interessante fokkerij discussies. Ik heb hier ook heel veel geleerd, vind het jammer dat sommige fokkers weg gegaan zijn. En ook nu zie je maar weer..destijds was Negro helemaal niet zo populair. Dus dat men hier wel zag dat het een goed passende hengst was en jullie ook zegt ook wel wat vind ik. :-)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:19

Leuk shopie, maar ik ken je echt onder een andere naam en ik haat het dat ik die naam niet meer ken :knuffel:

Floris heb ik destijds alles gevolgd je zat ook in een topic met jonge paarden ofzo….. ik weet het niet meer ik zit te lang op bokt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:39

Elisa Negro dekte als jong paard wel, want hij deed het zelf zo goed. Toen bleek dat hij toch wel klassiek fokte liepen de dekkingen terug. In 2009 dekte hij niet bijster veel. Echter, in die tijd werd wel duidelijk dat hij super goed vererft. Volgens mij werd hij begin 2010 keur verklaard en de hengst Netto kwam toen dacht ik ook in beeld. Juist het klassieke hadden we wel nodig en ik was als klein meisje al verzot op Ferro. Daar stonden veel paarden van op de stal waar ik pony reed. Ze waren allemaal even indrukwekkend, vond ik toen. Ben er nog steeds fan van trouwens.

Tita: ik denk onder de naam Pletje123 ;) zo heette de kat van mijn stage in Denemarken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:34

Ja klopt,

Maar had jijnookmooit een zwarte (rhodium) Gekocht of was dat Seven.
Oja en scheiden := gadver ikmonthou teveel of ik had vroeger geen leven

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:35

Oja Pletje123..dat doet wel een belletje rinkelen.

Ja Ferro bloed ben ik ook altijd fan van geweest, fijne paarden..alleen een beetje lomp soms. Ik denk dat Negro's populariteit net een beetje voor de tijd was dat ik me ging verdiepen in de fokkerij. Ik heb het niet zo mee gekregen geloof ik. Ik weet wel dat hij inderdaad minder geliefd was vanwege het klassieke fokken. Gelukkig word dat nu weer meer gewaardeerd, daarin heeft Valegro natuurlijk een grote rol gespeeld.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:24

tita schreef:
Ja klopt,

Ja! Black Pearl :D Rhodium x Jackson x Symphonie. Hij is toen naar een bokker gegaan. Je onthoudt wel veel haha! Ik ben inderdaad ook gescheiden helaas.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:23

tita schreef:
Ja klopt,

Ik wou net zeggen black Pearl leuk dier was dat

Leuk stukje sophie
Je schrijft altijd met veel passie over je hittepetit, daar hou ik van

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:33

Dankjewel Seven :D Ze is heel speciaal voor me, leuk om te lezen dat dat duidelijk over komt via mijn tekst ;)

Ze is onlangs drachtig gescand van Eise 489 dus er komt volgend jaar een kleine Jody! Ben nu al zo nieuwsgierig wat ze er van gaat maken.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 06:38

Ook daarin weer super leuke combi ben benieuwd wat er uitkomt
Ik droom ergens stiekem ook van een tuig gefokte merrie combineren met een dressuurpaard of iets anders heb er ontzettend leuke paarden van zien komen dus dat ga ik natuurlijk weer volgen. :D

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 07:02

Oh wat leuk!
Mooi stuk!!
Ben ook heel benieuwd naar je veulen van Jody…, spannend hoor.

(En nou moet ik…. :oo )