***Update*** Pony's zonder water in hitte, voorbijgangers slaan alarm

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14970
Geregistreerd: 20-04-16

***Update*** Pony's zonder water in hitte, voorbijgangers slaan alarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 18:12

Omroep Brabant
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Een aantal pony's in een wei aan de Weteringstraat in Teeffelen heeft maandag de hele dag zonder water in de brandende zon gestaan. Voorbijgangers maakten zich zorgen en belden al verschillende hulpdiensten, maar de dieren bleven aan hun lot overgelaten.

"Ik heb inmiddels al 25 liter aan flesjes water bij de supermarkt gehaald, maar het zet geen zoden aan de dijk, die bak is zo weer leeg", vertelt een vrouw. Toen ze maandagochtend tijdens het hardlopen voor het eerst langs de wei kwam, schrok ze van wat ze zag. "Die dieren stonden met hun veulens in de brandende zon, hadden geen mogelijkheid tot schuilen en bijna geen water."

Ze belde de dierenpolitie, die er een melding van maakte en aangaf dat wanneer er 's middags niets veranderd was, ze 112 moest bellen. Een paar uur later deed ze dat, maar toen ze in de namiddag opnieuw ging kijken, stonden de dieren er nog steeds en hadden ze ook geen drinken meer.

"Ze stonden met z'n allen heel dorstig boven een lege waterbak." De vrouw is niet de enige die het leed van de dieren zich aantrekt. Op de poort van de wei hangt een briefje van een voorbijganger met daarop: "Boer zorg beter voor je pony’s (...), Het is niet om aan te zien zoals je pony’s erbij lopen."

Daarop heeft de vrouw besloten zelf actie te ondernemen en flesjes water te gaan halen. "Maar dat is geen doen, want er is weinig water in de buurt. Ik vraag me af hoe die pony's het morgen gaan redden, zonder dat iemand naar ze omkijkt. Dan wordt het namelijk wel kritiek."

Terwijl de verslaggever van Dtv Nieuws met de vrouw in gesprek is, komt plots de politie aanrijden. Die geeft aan dat ze maandagmiddag ook al een kijkje hebben genomen, maar dat er toen niemand aanwezig was. De politie gaat onderzoeken van wie de dieren zijn en dinsdag werden de pony's de hele dag in de gaten gehouden.



***Update***

Bron: Omroep Brabant

Ondanks de extreme hitte en de sterke zon staan de pony's die maandag voor bezorgde blikken zorgden in Teeffelen ook dinsdag nog gewoon in de wei. De politie ziet geen noodzaak om de dieren op dit moment weg te halen.

"De pony’s zijn vandaag bekeken door onze collega’s en zij gaven aan dat ze er gezond uitzien, fit ogen en voldoende drinkwater hebben", zo laat een woordvoerder weten.

De politie heeft inmiddels de eigenaar van de wei getraceerd. "Wij hebben hem gezien de extreme weersomstandigheden aangesproken en op zijn verantwoordelijkheid gewezen. De man gaf aan dat hij doende was maatregelen te treffen en die zo snel mogelijk zal realiseren", aldus de politie. Tot die tijd houden agenten vinger aan de pols.

Bezorgde voorbijgangers
Een aantal voorbijgangers sloeg maandagavond alarm, omdat de pony's urenlang zonder water in de hete zon hadden gestaan. Toen er na verschillende meldingen geen actie werd ondernomen is een van de voorbijgangers zelf flesjes water voor de dieren gaan halen. Uiteindelijk verscheen 's avonds toch de politie, die uit ging zoeken we de eigenaar van de pony's was.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 20-07-22 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast.

Absolem

Berichten: 2782
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Pony's urenlang zonder water in hitte, voorbijgangers slaan alarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:22

Schandelijk. Ze hadden ze weg moeten halen als er geen water is met dit weer.

Maeve
Berichten: 1881
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:24

Nieuwsredactie schreef:
Terwijl de verslaggever van Dtv Nieuws met de vrouw in gesprek is, komt plots de politie aanrijden. Die geeft aan dat ze maandagmiddag ook al een kijkje hebben genomen, maar dat er toen niemand aanwezig was. De politie gaat onderzoeken van wie de dieren zijn en dinsdag werden de pony's de hele dag in de gaten gehouden.


Pardon? En dus hebben ze het er maar bij gelaten voor de rest van de dag?

ellepel

Berichten: 48010
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:26


PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:35

Dat vervolgbericht maakt het helaas niet beter :n
Arme ponies

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 38293
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Pony's urenlang zonder water in hitte, voorbijgangers slaan alarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:35

Wat staat er in het vervolg bericht,die opent hier niet

ellepel

Berichten: 48010
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:37

De pony’s zijn vandaag bekeken door onze collega’s en zij gaven aan dat ze er gezond uitzien, fit ogen en voldoende drinkwater hebben", zo laat een woordvoerder weten.

De politie heeft inmiddels de eigenaar van de wei getraceerd. "Wij hebben hem gezien de extreme weersomstandigheden aangesproken en op zijn verantwoordelijkheid gewezen. De man gaf aan dat hij doende was maatregelen te treffen en die zo snel mogelijk zal realiseren", aldus de politie. Tot die tijd houden agenten vinger aan de pols.

Bezorgde voorbijgangers

Een aantal voorbijgangers sloeg maandagavond alarm, omdat de pony's urenlang zonder water in de hete zon hadden gestaan. Toen er na verschillende meldingen geen actie werd ondernomen is een van de voorbijgangers zelf flesjes water voor de dieren gaan halen. Uiteindelijk verscheen 's avonds toch de politie, die uit ging zoeken we de eigenaar van de pony's was.

Marcella

Berichten: 37942
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:43

Eigenlijk goed bedoeld om water te geven, maar misschien net negatief uit gepakt. Want ja ze hadden water. 8)7

DuoPenotti

Berichten: 33686
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: ***Update*** Pony's zonder water in hitte, voorbijgangers slaan alarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:49

Het zou verboden moet worden dat weidedieren geen schaduw hebben.
Want alleen water is naar mijn idee echt niet voldoende.
Staan er geen bomen verzin je maar wat anders met schaduwdoeken oid.

Anastasia24

Berichten: 2888
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:55

Precies. Schaduw en drinken zijn de basis. Ik heb zoveel medelijden met dieren. Compleet afhankelijk van de mens.
Ik hoop dat de dieren weggehaald worden.

Eilinora

Berichten: 12004
Geregistreerd: 23-10-04

Re: ***Update*** Pony's zonder water in hitte, voorbijgangers slaan alarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:11

Wat ik me dan afvraag is waarom flesjes water kopen in de winkel en niet gewoon even paar emmers water uit de kraan.
Is vast ook veel goedkoper

Nee zonder gekheid,met dit weer zonder water kan natuurlijk niet.
Hopelijk heeft de eigenaar gewoon een domme vergissing gemaakt.

sterregoud
Berichten: 2000
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:49

Eilinora schreef:
Wat ik me dan afvraag is waarom flesjes water kopen in de winkel en niet gewoon even paar emmers water uit de kraan.
Is vast ook veel goedkoper

Nee zonder gekheid,met dit weer zonder water kan natuurlijk niet.
Hopelijk heeft de eigenaar gewoon een domme vergissing gemaakt.


Heb je toegang tot een kraan dichtbij het weiland ? Of moet je eerst naar huis, en dan hoe vervoer je de emmers water dan op de fiets ?
Ik heb ook weleens paarden met flessen water (wel uit de kraan) geholpen van de ergste dorst af.
De flessen waren het enige wat haalbaar was, omdat een jerrycan tillen om medische redenen mij niet lukt.

Hopelijk krijgen de paarden weer regelmatig voldoende water. Vind wel dat de politie meer mag doen , en het serieuzer mag nemen.

Kendra

Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:51

Dit kan natuurlijk niet, maar die flesjes water vind ik dan ook wel weer grappig aandoenlijk ....

chanicha

Berichten: 12496
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:51

Geen water en voer geven als je de politie belt anders doen ze niets want ze hebben tenslotte hun natje en droogje.
Wel blijven bellen als je het weer ziet want dit kan zo niet.

Balko

Berichten: 1149
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:56

DuoPenotti schreef:
Het zou verboden moet worden dat weidedieren geen schaduw hebben.
Want alleen water is naar mijn idee echt niet voldoende.
Staan er geen bomen verzin je maar wat anders met schaduwdoeken oid.


Ondanks dat ik het volledig met je eens ben;

Ik had mijn paarden binnen gedaan omdat ik geen schaduw heb rond de middag door de stand vd zon en de stand vd bomen (wordt aan gewerkt). Echter binnen waren ze doorweekt van het zweet ondanks een sproeier op het dak.
Ik had ze alleen dinsdag binnen gedaan en maandag en vandaag met sproeier buiten staan ter afkoeling.
Ze waren buiten zichtbaar veel beter te pas dan binnen.
Ondanks dat ik me besef dat het trouwens beide geen ideale situaties zijn kies ik dus wel bewust voor buiten zonder schaduw (maar met constant de sproeier naar keuze, waar ze wel vrijwillig onderdoor lopen).
In deze situatie is het natuurlijk anders, ook door het missen van water!

Popstra
Berichten: 14593
Geregistreerd: 21-06-08

Re: ***Update*** Pony's zonder water in hitte, voorbijgangers slaan alarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:35

Dat een eigenaar daar weer zo makkelijk mee weg komt vind ik wel tenenkrommen!

Elisa2

Berichten: 40375
Geregistreerd: 31-08-04

Re: ***Update*** Pony's zonder water in hitte, voorbijgangers slaan alarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:07

Dat kan gewoon niet in die hitte zonder water laten staan, eigenlijk ook niet zonder schaduw vind ik. Ik vind dat de politie veel te lauw heeft gereageerd.

pmarena

Berichten: 49370
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:25

Ik kan me best voorstellen dat het niet voor iedereen haalbaar is om alle dieren elders onder te brengen, maar een schaduwdoekje ophangen was hier voor zulke kleine ponies best goed mogelijk geweest zo te zien. En zonder water staat dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Als ze eens een paar uurtjes zonder water de wei op gaan dan is het nog geen ramp als ze daarvoor en daarna naar believen kunnen drinken, ik vraag me af hoe lang ze zonder water zouden hebben gestaan zonder ingrijpen van buitenaf....

LoveBodin

Berichten: 4401
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: ***Update*** Pony's zonder water in hitte, voorbijgangers slaan alarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:36

Helaas doet de politie er gewoon niet veel aan. Ik heb het ook meer persoonlijk meegemaakt.. Geen water (klein emmertje dat vaak omligt, dus leeg is) en geen schaduw. En dat terwijl het op die locatie prima mogelijk is om de paarden tijdelijk in de schaduw met onbeperkt water te zetten. Maar dan 'lopen ze het land kapot', of zoiets.
Triest is het. Dierenpolitie is al gebeld, maar doen er niets aan.

Popstra
Berichten: 14593
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:38

Zet dan een badkuip neer en vul die goed met water middels jerrycans. Het was al 2 weken bekend dat deze temperaturen er aan zaten te komen.
Tijd zat om maatregels te nemen

Ibbel

Berichten: 50111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:42

Citaat:
De politie heeft inmiddels de eigenaar van de wei getraceerd. "Wij hebben hem gezien de extreme weersomstandigheden aangesproken en op zijn verantwoordelijkheid gewezen. De man gaf aan dat hij doende was maatregelen te treffen en die zo snel mogelijk zal realiseren", aldus de politie. Tot die tijd houden agenten vinger aan de pols.


Ik begrijp niet dat je als politie niet zegt: "Ik ga nú met u mee, u gaat nú een kuubtank/oude badkuip/5 speciekuipen neerzetten en met water vullen. Nú, niet straks, niet vanavond. Gewoon nú."

Hoe moeilijk kan het zijn 'maatregelen te treffen en die zo snel mogelijk realiseren'?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:32

Ik snap ook echt niet dat de dierenpolitie het niet serieus genomen heeft. Ze hadden direct iemand die kant op moeten sturen.
Zo heeft het natuurlijk geen zin om mensen melding te laten maken als je ze niet serieus neemt.
Echt ongelofelijk dat de politie en dierenpolitie zich er weer zo makkelijk van af maken en de eigenaar komt ook weer goed weg. Te gek voor woorden.

Gini
Berichten: 18000
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: ***Update*** Pony's zonder water in hitte, voorbijgangers slaan alarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:40

Ik denk dat je niet wilt weten hoeveel dieren de afgelopen week hebben afgezien. Hier in de buurt ook een groepje jaarlingen op een lege grasvlakte. Ze zijn daar voorbije weekend gedropt samen met een verplaatsbare zwarte container (lekker als de zon daarop brandt) en zoek het maar uit. Ze hebben die twee heldagen in de volle zon gestaan, op een wei tussen twee bloedhete asfaltwegen in. Vreselijk, ben er een paar keer langsgereden puur om te zien of ze allemaal nog recht stonden. Ze zijn er nog, ze hebben het overleefd, maar ze hebben het zeker niet leuk gehad.

Marjo

Berichten: 37687
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: ***Update*** Pony's zonder water in hitte, voorbijgangers slaan alarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:13

Lijkt me sterk dat ze de dierenpolitie gebeld hebben, aangezien die geen rechtstreeks telefoonnummer hebben.

pinto_1

Berichten: 2627
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:59

Marcella schreef:
Eigenlijk goed bedoeld om water te geven, maar misschien net negatief uit gepakt. Want ja ze hadden water. 8)7


Ja, dit dus. Heb het ook meegemaakt, een kudde paarden in de zon en geen druppel water. We hebben met een emmer water uit de sloot gehaald en in de lege bak gegooid. Denk dat we 40 emmers erin gegooid hadden voordat ze stopten met drinken, paarden waren echt uitgedroogd.

Dus dierenpolitie gebeld, maar hee, was toch water voor de paarden? Ja duh, dat hadden wij erin gegooid. Had ik dan eerst moeten bellen en dan maar wachten wanneer ze tijd hebben om langs te komen? 8)7