Bokker onali en haar activiteiten met haar Shetlanders

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 104129
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Bokker onali en haar activiteiten met haar Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 21:28

* Bokt
Bokt Community

Afbeelding
Bambam en Liberty. Foto: privé archief


Wil je je even voorstellen?
Ik ben Ilona, 39 jaar en ik woon in Rhenen. Ik werk sinds mijn zestiende in de zorg, waarvan het grootste gedeelte in de thuiszorg. De laatste negen jaar werk ik in de nachtzorg. Al mijn cliënten zijn terminaal, dat wil zeggen ze zijn stervende, binnen afzienbare tijd. Ik waak 's nachts over hen terwijl de familie wat uurtjes bij kan slapen. Ik geef medicijnen of verschoon als het nodig is, zet drinken en eventueel een ontbijt klaar. Maar vaak is het ook praten over het stervensproces of het ziek zijn, het leven, hun familie. Er zijn ook nachten dat ik bijna helemaal niks doe, dan zit ik vaak te Netflixen o.i.d.

Je hebt nu twee Shetlanders, maar hiervoor had je Norvid, een Fjord. Kan je wat meer over hem vertellen?
Ik heb vroeger leren paardrijden op een manege in Dordrecht, na drie jaar ben ik daar gestopt. Na verschillende verzorgpony's en paarden te hebben gehad, ben ik gestopt i.v.m. mijn opleiding. Toen ik eenmaal gediplomeerd was, begon het toch weer te kriebelen. Ik ben toen naar een manege in Nieuwekerk aan de IJssel gegaan, waar western lessen werden gegeven en intussen ben ik ook op zoek gegaan naar een verzorgpaard in Dordt. Na een paar maanden kreeg ik de mogelijkheid om Norvid te verzorgen, een elfjarige fjord. Mijn eerste keer rijden op hem was meteen naar buiten. De bak lag op ruim een kilometer afstand en het was verstandiger om gelijk op te stijgen. Ik had nog nooit echt buitenrij-ervaring opgedaan, dus ik vond het enorm spannend :+ Maar Norvid was een doorgewinterd randstadpaard en liep zonder problemen naar de bak. Ik begon met twee of drie keer per week met verzorgen, maar al snel werd dat vijf tot zes keer. Ik leerde hem op 4 februari kennen, en 26 juli werd hij officieel van mij. Mijn eerste echte paard. Ik ben toen gestopt met de westernlessen, want anders werd het iets te duur. Ik ging in die tijd met regelmaat wandelen met een stalgenoot en onze honden, eerst wat in de buurt later verder weg. Toen kwam eigenlijk ook het besef dat ik niet in Dordrecht wilde blijven, niet om te wonen, maar ook niet om paarden te houden. Toen ik Norvid drie jaar had, zijn we verhuisd naar Ede, hij en Bambam aan het bos, ik op kamers. Nor vond het in het begin helemaal niks, maar uiteindelijk is hij een echt bospaard geworden. Ik heb eigenlijk altijd met lang teugeltje kunnen rijden. Nor was heel relaxed: zolang hij maar niet al te hard hoefde te werken vond hij alles goed. Hij kon lekker de clown uithangen, had een gevoel voor humor dat ik niet altijd deelde, maar hij stond altijd voor me klaar :+: Hij was altijd de betrouwbare factor in mijn leven, zat ik slecht in m'n vel kon ik bij hem terecht. Als mijn emmer overliep, kon ik bij hem uithuilen. Toen ik na een jaar of vier een huis kreeg toegewezen op de Heuvelrug zijn Bam en Nor meeverhuisd. Helaas waren mijn eerste paar stallingen niet wat ik ervan verwacht had en zijn de jongens heen en weer verhuisd. Gelukkig vonden we een hele fijne stal in Leersum waar ik nog steeds sta. Norvid is wegens meerdere gezondheidsredenen ingeslapen in 2018 op 25 jarige leeftijd |(

* Wil je je Shetlanders voorstellen?
Bambam, zestien jaar, 107,1 cm hoog, compleet zwart met een maanoog rechts. Bam is een harde werker, altijd bereidt om iets te doen. Hij houdt van werk, zwemmen, gras, laten zien wat hij kan, hij loopt graag voorop, en hij houdt van op vakantie gaan. Hij kan TREC, naast de fiets en trail. Bam houdt niet van emoties :+ , dingen die bewegen, mennen, als Liberty mee gaat. Bam is een binnenvetter, het gaat goed tot het niet goed gaat. Gelukkig zijn de incidenten op één hand te tellen. Hij is ontzettend makkelijk in de omgang, je weet precies wat en wanneer hij iets leuk vindt. Poging tot mennen is uitgelopen op een shetlander over de zeik en een kapotte droom. Ik heb onze droom aangepast en de menwagen verkocht.

Liberty, vijf jaar, 105,9 cm, compleet zwart. Grapjas, klungel, dure pony. Liberty en ik zijn nog zoekende in wat hij echt leuk vindt. Vooralsnog is hij met alles enthousiast, naast de fiets, trailparken, zwemmen, wandelingen elders, vakantie. Hij is heerlijk nieuwsgierig en pakt/staat op/raakt aan als ik iets nieuws introduceer. Waar Bam meer de kat uit de boom kijkt, is Liberty onverschrokken. Het laatste jaar hebben we zo onze problemen gehad, maar dat gaat veel beter nu. Op dit moment ben ik met hem R+ en Force Free aan het leren. Hij pakt het snel op.

Je bent erg actief met je Shetlanders, wat doen jullie zoal samen? Ga je altijd met beide tegelijk op stap, of laat je er ook wel eens één thuis?
We wandelen veel, vaak met zijn drieën, maar ook om en om. Bam waardeert het niet altijd als we gezamenlijk gaan. Dus om ze ook individuele aandacht te geven, doe ik het niet altijd. Ik heb eigenlijk nooit plannen vooraf. Het ligt altijd aan mijn werk, het weer, en of ik zin heb. Als ik meerdere dagen vrij ben of vakantie heb, huur ik een trailer en maken we uitstapjes. Ik ben al heel lang fan van trail, daar zijn we nu dus ook meerdere keren geweest.

Vorig jaar met ben ik met Lib naar Bergeijk en Emst geweest. Aangezien hij Patella Fixatie had ging het niet altijd van een leien dakje maar hij deed het voorbeeldig. Hij was zo braaf. Dit jaar met Bam naar Emst geweest en Bergeijk staat nog op de planning. Bam heeft de waterval nog niet gezien }:) Soms ligt het aan de route of ik ze beide meeneem of dat ik bewust kies voor één van hen. Bambam kent het inmiddels allemaal al, Liberty moet nog veel leren.

We hebben ook medailles behaald. Door corona zijn er natuurlijk heel veel activiteiten online gekomen. Wij hebben nu twee medailles van The Conqueror Challenge en zijn bezig met nummer drie. Al wandelend of fietsend registreren we onze kilometers.

Verder vind ik het heel erg leuk om obstakels/schriktraining met ze te doen. Met Liberty heb ik nu les in R+ en in de toekomst neem ik met Bam ook een keer les.

Hoe ga je te werk, ga je meteen wandelen of ga je eerst conditie opbouwen, of hoe pak je dat aan?
Ik ben gewoon gaan lopen :+ In het begin heb ik wel rekening gehouden met hoeveel ze aankonden omdat ze nog jong waren. Maar Norvid was een goede leermeester en Bam is daardoor echt heel makkelijk. Al het verkeer is helemaal prima. Trekkers, bussen, treinen, vrachtwagens, geen probleem. Dat is het voordeel van opgroeien in de Randstad. Liberty is wel veel gevoeliger, die is opgegroeid aan het bos, dus een wat meer stadse wandeling vind hij spannend. De eerste keer dat hij zijn reflectie zag, was hilarisch.

Bambam stouwde altijd gewoon door, pas als we terugkwamen stortte hij in. Liberty laat veel duidelijker merken wanneer hij toe is aan een pauze. Daar luister ik dan ook naar, want niemand is er bij gebaat als het misgaat. Het was dus leren met trial and error. Ik vond het met Liberty wel moeilijk in het begin, omdat Bambam het dus nooit liet merken als hij moe werd. Maar ik heb geleerd dat ze heel verschillend zijn en andere signalen afgeven.

En wat gebeurt er als er onderweg iets mis gaat? Heb je dan ergens hulp achter de hand?
Nee :') We hebben een stalapp, dus mocht er iets zijn dan zal ik wel iemand van stal appen of bellen. Gelukkig is het die ene keer dat er iets was, gelukt met telefonische begeleiding.

Afbeelding
Selfie met Bambam en Liberty. Foto: privé archief


Oh en de laatste keer heb ik vriendin/ groepsgenootje gebeld. Ik was gevallen met de fiets toen ik met Liberty weg was. Ik kon alleen mijn rechterhand niet meer gebruiken dus ik kon niet met fiets en pony terug naar stal komen. Zij heeft Liberty meegenomen en ik ben met één hand aan het stuur verder gefietst.

Wat is het leukste dat je met ze gedaan hebt?
Poeh lastig, we hebben zoveel dingen gedaan en alles was om een andere reden leuk. Sowieso vind ik het zwemmen altijd erg leuk. Beide zijn ze op het strand geweest, Bam deed alsof hij nooit anders gekend had en Liberty kroop bijna in mijn broekzak. Maar de vakanties met Bam naar Luxemburg, Duitsland en België waren echt fantastisch. En natuurlijk het trailpark vorig jaar in Duitsland met hem :+:

Met Liberty ben ik heel trots hoe hij was in zijn eentje in Emst en Bergeijk. Hij luisterde heel goed naar mij (ik niet zo goed naar hem :o ) en ik kon hem prima van de andere groepsleden krijgen. Zijn aandacht bleef netjes bij mij en hij deed wat ik vroeg.

Hoe houd jij je Shetlanders? (wat voor soort stal, voerbeleid, wei of paddock etc?)
Ze staan 24/7 op een paddock samen met, tot voor kort, vier zwarte IJslanders. Ze hebben een schuilstal, maar Bam staat daar niet in. Liberty wel, dat is echt een stalpony. Qua hooi krijgen ze uit hooinetten die wij wegen. Een vreselijk klusje, maar dikke pony's is verleden tijd. Van eind mei/begin juni staan ze beperkt op de wei. Maximaal zes uur en inclusief strookbegrazing en graasmaskers. Dit zolang het gras er is, tot meestal eind november/begin december. Ik heb echt een hekel aan het wegen van de netten, in de winter twaalf stuks (waren er ooit vijftien) maar ze doen het er goed op. Mijn droom is echter een pony habitat.

Heb jij meer lol met je Shetlanders dan toen je nog reed?
Zeker! Van tijd tot tijd mis ik het wel eens, maar dat is dan meer goh wat een mooi pad om eens lekker een galop te doen. Of als we terug naar stal wandelen en ik ben moe. Kon ik er nu maar op zitten %) Maar eigenlijk vind ik het heel prima zo.

Waarom heb je gekozen voor Shetlanders en niet voor een rijpaard?
Ik ben nooit echt een ruiter geweest. Ik vond slenteren naast Norvid ook prima. Het compleet stoppen met rijden is er langzaam ingeslopen. Ik vond rijden met handpony niet handig en een stalgenoot had ook twee paarden, dus we liepen eigenlijk meer dan dat we reden. Eenmaal in Ede reed ik wel weer vaker, maar ook dat deed ik minder en minder. Het kijken naar, of aanwezig zijn bij de jongens geeft mij ook voldoening.

Hoe ben je aan je Shetlanders gekomen? (waar heb je ze vandaan?)
Toen ik een jaar of twaalf was verzorgde ik een zwarte Shetlandermerrie Hinde, zij was mijn eerste liefde voor Shetlanders. Ik weet niet meer precies wanneer ik exact op zoek ging, maar nadat Norvid van mij was geworden, dacht ik dat ik haar er wel bij kon kopen. Na een gesprek met haar eigenaar (een heel oud boertje) kwam ik tot de conclusie dat ik waarschijnlijk zowel Hinde als haar eigenaar er geen plezier mee ging doen. Zij stond haar hele leven al bij hem en zij was alles wat hij nog had. Toch liet het me niet los, zo'n mooie grote zwarte shetlander. Internet bestond al wel, maar lang niet zo uitgebreid als nu. Hoe ik er dus achter kwam dat er een fokker in Dordrecht zat weet ik niet meer, maar ik had de stoute schoenen aangetrokken en ben naar ze toegegaan. In eerste instantie vroeg ik naar een merrie, met Hinde in mijn achterhoofd. Maar toen hij vroeg waarom kon ik hem niet echt een antwoord geven :') Hij bood me een hengstje aan, noemde er een paar, en toen hij zei dat er één een blauw oog had had ik genoeg gehoord. DIE wilde ik! Zijn naam is Xerxes, maar dat vond ik veel te lastig. Dat werd dus Bambam. Toen hij vier maanden oud was, werd hij netjes door ze bij mij op stal afgeleverd.

Liberty komt ook bij rechtstreeks bij dezelfde fokker vandaan. Ik was een weekend bij mijn ouders toen ik even lekker ging toeren op de snorscooter 8-) Ik reed vroeger altijd over de dijken om gewoon lekker te genieten, dus dat deed ik toen ook. Ik kwam de fokkers toen tegen en we raakten aan de praat. Ik vertelde hen dat Norvid ouder werd en ik van plan was om hem in te laten slapen. Toen bood de fokker mij Liberty aan. Zij vrouw reageerde met een "dat moet je niet doen, daar staat haar hoofd nu niet naar.", maar ik was nieuwsgierig en ben toen toch gaan kijken. Eerst vanaf de dijk naar de boerderij, later op de website.

Heel stom een afspraak gemaakt om hem te bezichtigen. Ze haalden zijn moeder en hem uit de wei. Ik ging op mijn knie zitten en kreeg een zwart neusje in mijn gezicht. Het volgende wat ik me herinner was dat ik een shetlander rijker was. _O-

Wat zou je in de toekomst nog met ze willen doen? Heb je nog doelen?
Nog zoveel. Sowieso staat Bergeijk (met Bam) nog in de planning, het crossterrein in Lunteren (met Lib). In oktober is er weer een rit in België. Ik weet nog niet of ik ze beide meeneem of alleen Liberty. In september een strandrit met mijn kuddegenootjes. Samen met mijn bekapper gaan we bij haar thuis een speeldag voor shetlanders houden. Op stal gaan we kijken of we een keer iemand kunnen strikken om ons les te geven met bomen slepen. En ik ben aan het kijken of ik een nieuwe sport kan ontwikkelen, ik weet alleen niet wie ik daar voor moet benaderen want het is nogal wat geregel :+ Het combineert verschillende aspecten en ik weet nog niet zo goed hoe ik dat in het vat moet gieten.

Mischa

Berichten: 3512
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:10

Wat een leuk uitgebreid interview :j gaaf dat je zo actief ben met je twee stoere Shetlanders!
Ik ben benieuwd waar je die rugzak van de foto vandaan heb, ik zoek daar zelf naar maar ben ze nog niet tegen gekomen.

Macs

Berichten: 7686
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Bokker onali en haar activiteiten met haar Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:34

Wat leuk om te lezen! :D

Onali

Berichten: 18738
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 07:34

Mischa schreef:
Wat een leuk uitgebreid interview :j gaaf dat je zo actief ben met je twee stoere Shetlanders!
Ik ben benieuwd waar je die rugzak van de foto vandaan heb, ik zoek daar zelf naar maar ben ze nog niet tegen gekomen.


Ik neem aan dat je de rechter bedoelt?

Dat is een rugzak voor shetlanders, Tyson's Breeches.
https://tysons-breeches.de/product_info ... cts_id=509

Barefoot heeft ze in grote maten.

Popstra
Berichten: 14424
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:09

Wat een Leuk stuk om te lezen!

Bijzonder werk doe je ook Onali. Mooi dat je nog veel kan betekenen voor mensen die in hun laatste fase zitten.

Mischa

Berichten: 3512
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:48

Onali schreef:
Mischa schreef:
Wat een leuk uitgebreid interview :j gaaf dat je zo actief ben met je twee stoere Shetlanders!
Ik ben benieuwd waar je die rugzak van de foto vandaan heb, ik zoek daar zelf naar maar ben ze nog niet tegen gekomen.


Ik neem aan dat je de rechter bedoelt?

Dat is een rugzak voor shetlanders, Tyson's Breeches.
https://tysons-breeches.de/product_info ... cts_id=509

Barefoot heeft ze in grote maten.


Dankjewel! Die bedoel ik inderdaad. Ik kon ze maar niet vinden. Heel erg bedankt voor het delen ervan +:)+

Diane_

Berichten: 2003
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:37

Heel leuk stuk! :-)

balance
Moderator Over Paarden

Berichten: 18443
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Bokker onali en haar activiteiten met haar Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:10

Wat een leuk, uitgebreid stuk :). Ik ben benieuwd naar de nieuwe sport die je in gedachten hebt aangezien ik ook eigenlijk alleen grasmaaiers heb rondlopen.

ravellie

Berichten: 3121
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:57

Leuk Iloon, je bent lekker actief met je shetter mannen :D