[FOTO] Pony Driving Oirschot

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 103240
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

[FOTO] Pony Driving Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 20:20

* Bokt
Sport
Tekst & foto's door Cynn

Zaterdag 16 juli was het eindelijk weer zo ver. De enige Internationale wedstrijd in Nederland speciaal voor pony's! Maar liefst 250 pony's kwamen aan de start uit maar liefst twaalf verschillende landen. Vanwege het grote aantal deelnemers was er een extra dag voor de dressuur, omdat het anders niet paste. Vanaf woensdagavond gingen de eerste deelnemers in de dressuurring van start, tot de laatste vierspanners op de vrijdag.

De zaterdag gingen mijn vriend en ik vroeg uit de veren om alle deelnemers in de marathon vast te leggen. Het was best afzien vanwege de warmte en dat er non-stop deelnemers in het veld bezig waren. Vandaag waren we dan ook een beetje uitgeblust op de bank. Maar wat hebben we weer veel gezien! Van snelle, wendbare kleine schimmel Welshjes tot aan Haflingers. Het kwam allemaal voorbij.

Kijken jullie mee? :D


Afbeelding
In de 2* enkelspan reed Océane Naniot (BEL) mee. Hier op hindernis 4.

Afbeelding
Uiteraard was er ook een water hindernis, al vond ik deze niet zo gevuld en spectaculair als de waterbak in Kronenberg. Hier een detailfoto van Patrick Hanisch met zijn enkelspan in de 3* (GER).

Afbeelding
En nogmaals Patrick Hanisch.

Afbeelding
Het was een druk bezocht evenement door jong en oud. De sensatie trok veel bekijks en veel teams werden dan ook luid aangemoedigd door de hindernissen heen.

Afbeelding
Met haar mooie schimmel ging hier Karolin Schettler (GER) door hindernis 5 in de 3*.

Afbeelding
En door dezelfde hindernis gaat hier Berengere Cressent (FRA) in de 3*. De Fransen hadden aardig wat supporters bij zich die door het het hele veld de deelnemers volgde. Ik schrok me zelf helemaal de blubbers toen ik ineens een Franse supporter naar me had staan, ze gingen helemaal los!

Afbeelding
Bij de waterbak nog even spelen met de snelheid. Linus Berther (SUI) ook in de 3* hier op de foto.

Afbeelding
De deelnemers moesten van hindernis naar hindernis rijden. Een soort 'cooldown' periode tot aan de volgende hindernis. De tijden tussen de hindernissen werd per deelnemers bij gehouden, je mocht tenslotte niet te snel bij de volgende hindernis arriveren. Dat zou betekenen dat je, je paarden overwerkt en levert je strafpunten op. Het aanrijden richting hindernis 7 ging om de dressuurringen heen (later vandaag werden dit de vaardigheidsringen). Hier rijdt Anniek Schuiling (NED) richting de start van hindernis 7 af.

Afbeelding
Bij hindernis 7 zorgde veel deelnemers voor een grote stofwolk door het droge weer. Het zand kwam tot ver in het publiek, en ook ik had zandkringen onder mijn ogen staan nadat ik wegliep bij deze hindernis. Hier Brent Janssen (NED) in de hindernis.

Afbeelding
Opperste concentratie om de balletjes er niet af te rijden bij Katja Berlage (GER).

Afbeelding
Cédric Scherrer (SUI) bij hindernis 7.

Afbeelding
:Y)

Afbeelding
Els Broekman (NED) liet ook een grote wolk achter haar.

Afbeelding
En een close-up.

Afbeelding
De laatste hindernis van de dag, nummer 8. Een sprintje richting de finish voor Stephan Koch (GER) met zijn tweespan in de 3*.

Afbeelding
Melanie van de Bunt (NED) ging als een speer tijdens de marathon! Hier vloog ze door de start bij hindernis 1. Zij pakte uiteindelijk ook de overwinning in de 3* na het vaardigheidsonderdeel die vandaag werd verreden.

Afbeelding
Cas Hendriks (NED) moedigde zijn mooie pony's aan door hindernis 6.

Afbeelding
Ook hebben we mooie vierspannen gezien deze dag. Als eerste gaat hier op hindernis 1 Mary Phelps (USA) met niemand minder dan Bram Chardon achterop om te begeleiden.

Afbeelding
Nogmaals Mary Phelps maar nu in hindernis 6.

Afbeelding
In hindernis 4 Maria Johansson (SWE).

Afbeelding
En ook in een eindsprintje richting de finish van hindernis 4 is hier Dominic Falk (SUI).

Afbeelding
Xavier Corniquet (FRA) op hindernis 4.

Afbeelding
Onder toeziend oog van een hindernisjury ging hier Vilmos Jámbor (HUN).

Afbeelding
Hendrik-Jan Beekhuiszen (NED) door hindernis 1.

Afbeelding
Een kleine opstopping in hindernis 8 voor Xavier Corniquet (FRA).

Afbeelding
Met zijn fantastische Welsh pony span maakt hier Joey van der Ham (NED) de laatste paar wendingen door hindernis 8.

Bedankt voor het kijken en het Wereldkampioenschap voor enkel-, twee- en vierspanpony’s wordt volgend jaar ook in Oirschot gehouden! Dus dat beloofd een mooi spektakel te worden! Wie weet tot dan?! :wave:

Gaabje
Berichten: 971
Geregistreerd: 22-03-09

Re: [FOTO] Pony Driving Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 20:36

Mooi verslag en hele gave foto’s! Ziet er super stoer uit.

ChristaMoor

Berichten: 2660
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: [FOTO] Pony Driving Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 20:50

Gaaf om zo een stukje te zien, veel actie in de foto's!

MyWishMax

Berichten: 25895
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:25

Gaaf om zo te zien! Prachtige fotos en mooi vastgelegd! Wij waren er ook, zaten op de vip plek, dus prachtig uitzicht op de waterbak met af en toe wat druppels bij degene die echt snel waren. Ik heb er helemaal geen verstand van, maar vond het enorm gaaf.

En die Fransen lieten mij ook schrikken :')

Lukasje
Berichten: 11635
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:29

Mooie foto’s en een leuk verslag!

Toch wil ik graag nog even inpikken op hetvolgende wat je schrijft: “De deelnemers moesten van hindernis naar hindernis rijden. Een soort 'cooldown' periode tot aan de volgende hindernis. De tijden tussen de hindernissen werd per deelnemers bij gehouden, je mocht tenslotte niet te snel bij de volgende hindernis arriveren.”
Dit klopt niet helemaal …
De marathonhindernissen zitten verwerkt in een traject van een x-aantal kms waarvoor je een bepaalde tijd krijgt (paarden of pony’s lopen aan een opgegeven km/h) met een marge naar boven of beneden. Tijdens dit traject staan kilometerbordjes waardoor de groom de tijd kan bijhouden. Elke hindernis op zich wordt apart gechronometreerd. Dat gaat om ter snelst en foutloos. Te vroeg bij een hindernis aankomen klopt niet. Gaan de hindernissen vlot, dan kan rijden van de ene hindernis naar de andere een cooldown zijn maar heb je tijd verloren in een hindernis, dan moet je dit op je traject inhalen wil je niet te laat over de finish van het traject gaan.

kiki1976

Berichten: 16987
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:31

Wauw echt super gaaf om te zien!

MyWishMax

Berichten: 25895
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:35

Lukasje schreef:
Mooie foto’s en een leuk verslag!

Toch wil ik graag nog even inpikken op hetvolgende wat je schrijft: “De deelnemers moesten van hindernis naar hindernis rijden. Een soort 'cooldown' periode tot aan de volgende hindernis. De tijden tussen de hindernissen werd per deelnemers bij gehouden, je mocht tenslotte niet te snel bij de volgende hindernis arriveren.”
Dit klopt niet helemaal …
De marathonhindernissen zitten verwerkt in een traject van een x-aantal kms waarvoor je een bepaalde tijd krijgt (paarden of pony’s lopen aan een opgegeven km/h) met een marge naar boven of beneden. Tijdens dit traject staan kilometerbordjes waardoor de groom de tijd kan bijhouden. Elke hindernis op zich wordt apart gechronometreerd. Dat gaat om ter snelst en foutloos. Te vroeg bij een hindernis aankomen klopt niet. Gaan de hindernissen vlot, dan kan rijden van de ene hindernis naar de andere een cooldown zijn maar heb je tijd verloren in een hindernis, dan moet je dit op je traject inhalen wil je niet te laat over de finish van het traject gaan.


Dank je wel! Er werd wel gezegd dat het niet alleen om de hindernissen op zichzelf ging, maar ik snapte niet helemaal wat de rest dan was. Maar nu jij het zo schrijft, de snelle reden idd rustiger weg of kwamen zo aan. Degene die langzamer waren gaven ook flink gas na de hindernissen af en toe. Ik snapte dat verschil al niet. En de mensen met wie ik was zijn wel erg ervaren, maar ik had best moeite met alles te begrijpen en tegelijk alles te volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:40

Wat een gave platen! :wow:

En wat ik echt heel tof vind om te zien, is dat er, ondanks dat dit toch wel de adrenalinetak van het mennen is en veel op snelheid én nauwkeurigheid gaat, er geen opengesperde of dichtgesnoerde monden te zien zijn. Het ziet er allemaal onwijs vriendelijk uit, het plezier spat er vanaf bij zowel paarden als menners!

Lukasje
Berichten: 11635
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [FOTO] Pony Driving Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:25

Ik kan me voorstellen dat wanneer je zo even 1-2-3 uitgelegd krijgt hoe het spelletje in elkaar zit, je dat niet meteen helemaal opgeslagen hebt.

Goh, of het er altijd even vriendelijk aan toegaat, ik weet het niet. Wel wordt er erg door de jury’s op gelet, dat wel. Bovendien zijn er ook 3 DA controles. Bij aanvang van het traject, voor de start van het hindernissentraject en na aankomst van het hindernissentraject.

Oscar
Forumcoördinator

Berichten: 132481
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: [FOTO] Pony Driving Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:20

Wow, wat gaaf!
In een volgend leven wil ik ook graag terugkomen als stofwolk-producent en dan lekker even in de vijver spetteren :))

Bedankt dat je er weer voor ons was, Cynn!

MelanieB

Berichten: 25873
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: [FOTO] Pony Driving Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 06:34

Wat een gave foto’s en super leuk verslag van onze gave sport. <3
Je hebt mijn mannen prachtig vastgelegd zie ik!

En wat betreft die Fransen, wacht maar af volgend jaar op het WK, dan zie je een grote wolk oranje achter elke Nederlander aanrennen met veel lawaai. Er kan niks op tegen die sfeer!

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14568
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 07:32

Nou.. niet alle foto's zijn bokt-proef.. het is best een dingetje om 2 en 4 vierspannen goed op de foto te krijgen. Vaak heb je ook maar een half paard wegens de wendingen in zo'n hindernis, of dat een menner onverwachts een andere route rijdt die je verwacht/of een fout maakt. Soms zie je dan achteraf best op de foto dat er een open mondje hier en daar aan te pas komt. Hele toffe foto's die ik heb laten liggen vanwege zo'n moment. Het zijn echt moment opnames en ik vind het dan niet tof om de sport zo in slecht daglicht te zetten.

MelanieB schreef:
Wat een gave foto’s en super leuk verslag van onze gave sport. <3
Je hebt mijn mannen prachtig vastgelegd zie ik!

En wat betreft die Fransen, wacht maar af volgend jaar op het WK, dan zie je een grote wolk oranje achter elke Nederlander aanrennen met veel lawaai. Er kan niks op tegen die sfeer!


De Nederlandse supporters ben ik al een aantal keer in Kronenberg tegengekomen, erg tof inderdaad! :D En jouw mooie span is niet heel moeilijk om goed op de foto te krijgen haha.


MyWishMax schreef:
Lukasje schreef:
Mooie foto’s en een leuk verslag!

Toch wil ik graag nog even inpikken op hetvolgende wat je schrijft: “De deelnemers moesten van hindernis naar hindernis rijden. Een soort 'cooldown' periode tot aan de volgende hindernis. De tijden tussen de hindernissen werd per deelnemers bij gehouden, je mocht tenslotte niet te snel bij de volgende hindernis arriveren.”
Dit klopt niet helemaal …
De marathonhindernissen zitten verwerkt in een traject van een x-aantal kms waarvoor je een bepaalde tijd krijgt (paarden of pony’s lopen aan een opgegeven km/h) met een marge naar boven of beneden. Tijdens dit traject staan kilometerbordjes waardoor de groom de tijd kan bijhouden. Elke hindernis op zich wordt apart gechronometreerd. Dat gaat om ter snelst en foutloos. Te vroeg bij een hindernis aankomen klopt niet. Gaan de hindernissen vlot, dan kan rijden van de ene hindernis naar de andere een cooldown zijn maar heb je tijd verloren in een hindernis, dan moet je dit op je traject inhalen wil je niet te laat over de finish van het traject gaan.


Dank je wel! Er werd wel gezegd dat het niet alleen om de hindernissen op zichzelf ging, maar ik snapte niet helemaal wat de rest dan was. Maar nu jij het zo schrijft, de snelle reden idd rustiger weg of kwamen zo aan. Degene die langzamer waren gaven ook flink gas na de hindernissen af en toe. Ik snapte dat verschil al niet. En de mensen met wie ik was zijn wel erg ervaren, maar ik had best moeite met alles te begrijpen en tegelijk alles te volgen.


Dit klinkt ook veel logischer inderdaad. Zoals in de OP staat heb ik echter wel op de dag zelf gehoord en het dus ook zo begrepen. Excuses dan. En dank voor het duidelijk uitleggen, super leuk om meer van deze mooie sport te leren :j !

Daihyo

Berichten: 88280
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO] Pony Driving Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:54

Wat een mooi overzicht! Gave foto's!

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13532
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Re: [FOTO] Pony Driving Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:39

Mooi verslag en gave foto's!

assie

Berichten: 9517
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:14

Wat een toffe foto's heb je gemaakt!
Heel mooi de sfeer vastgelegd. Die stofwolk in hindernis 7 en 8 inderdaad. Halverwege hindernis 8 konden we haast de poortjes niet meer zien door al het stof :') .
Heb je toevallig ook foto's van nummer 43 9 (enkelspan New Forest met de mooist gevlochten staart) gemaakt? O:)

Ik vond het een hele bijzondere wedstrijd. Vrolijk, gezellig, maar toch fanatiek. Iedereen helpt elkaar en maakt praatje, ongeacht of je nu concurrent bent of niet. Dat vind ik zo mooi aan de mensport.

Op zaterdag heb ik zo hard gelachen om Sietske die in haar marathon: "hoo nou, niet zo hard" tegen haar pony's roept. En die vooraf zegt: "ik ga heel rustig rijden", maar vervolgens de marathon wint met een aantal snelste tijden in enkele hindernissen. _O- _O-

Op zondag heb ik genoten van het ijzersterke nulrondje in de vaardigheid van Melanie. Je moet het maar kunnen om als laatste te starten en dan als enige foutloos rond te sturen als er zoveel vanaf hangt. Echt knap (en netjes!) gereden +:)+


De wedstrijd had natuurlijk ook een zwarte rand door het overlijden van Evi. Zij zou eigenlijk in de dressuur achterop zitten bij 'mijn' menner, dus ze werd vreselijk gemist. (Bijna) de hele Belgische ploeg was er en de minuut stilte voor Evi tijdens de briefing vond ik indrukwekkend. Wij hebben de hele week een rouwband omgehad in de onderdelen. Zo was ze er toch een beetje bij.

Ondanks het zwarte randje was het toch ook een hele fijne week. Ponymenners zijn gewoon gezellig en bijna iedereen had een goed humeur.
Het was de 5e wedstrijd voor de pony die we mee hadden en hij bleef er zó fijn aan trekken. Vooral in de marathon gingen we fijn.

Nu op naar Wierden voor het NK. Maar eerst nog even gek doen en de 11 hindernissen van Driezum Walterswald proberen :=

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14568
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [FOTO] Pony Driving Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:10

Oef, was die van jou assie? Die was zo knap <3 Ik ga even spieken.

assie

Berichten: 9517
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [FOTO] Pony Driving Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:54

Nee hoor, die is niet van mij, ik ben alleen maar de groom. En dan meestal alleen in de marathon, want ik vind vaardigheid eng. Zoals omroepster Pam zei: "ben je daar al eens voor bij een dokter geweest?" :+

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: [FOTO] Pony Driving Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:54

Wat een gave foto's er zit zoveel power in de aangespannen sport, echt heel gaaf

Ellen_ov

Berichten: 1342
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:06

Mooi verslag, wat leuk. Altijd indrukwekkend om te zien, het mennen. Je hebt er mooie diverse foto’s van weten te maken.
Ik heb direct even het weekend van de nk pony’s opgeslagen in de agenda, is mooi in de buurt :D

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: [FOTO] Pony Driving Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:53

Wat een gave foto's! Mennen lijkt zo eenvoudig maar als je bedenkt hoeveel tijd en energie het kost om zo'n vierspan zover te krijgen. Echt ontzag voor de menners!

Kendra

Berichten: 8802
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO] Pony Driving Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:35

Mooie actiefoto's!

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14568
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:05

Bedankt voor alle leuke reacties!

Ellen_ov schreef:
Mooi verslag, wat leuk. Altijd indrukwekkend om te zien, het mennen. Je hebt er mooie diverse foto’s van weten te maken.
Ik heb direct even het weekend van de nk pony’s opgeslagen in de agenda, is mooi in de buurt :D


Kijk, daar doen we het voor :D