Regenboogpony's en superpaarden: Stompwijkse Paardendagen begonnen

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14787
Geregistreerd: 20-04-16

Regenboogpony's en superpaarden: Stompwijkse Paardendagen begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 10:20

Omroep West
Algemeen

Afbeelding
Kortebaandraverij tijdens de Stompwijkse Paadendagen in 2015.
Foto: FaceMePLS/Wikimedia Commons..


In Stompwijk staan de paarden en ruiters te trappelen om de jaarlijkse Paardendagen te openen. Na een pauze van twee jaar kan het vierdaagse evenement vrijdagavond eindelijk van start gaan met een bonte stoet versierde paarden. De rest van het weekend zijn er paardensportactiviteiten en vooral ook veel vertier. "We kunnen elkaar eindelijk weer ontmoeten."

Het boerendorp Stompwijk heeft zo’n 2500 inwoners, maar tijdens de Paardendagen kan dat aantal zomaar verdubbelen. "Het kortebaanrennen is heel populair. We hebben als enige in Nederland een grasbaan", vertelt Conny Oliehoek. Zij groeide om in het dorp en helpt bij het organiseren van de Paardendagen. "Paarden zijn altijd al belangrijk geweest hier. Als je door ons dorp rijdt, kom je altijd wel een paard tegen." Voor de Paardendagen blijven Stompwijkers thuis. "Het is echt een dorpsfeest dat steeds groter is geworden." Veel Stompwijkers groeien op met dit feest en doen al van kleins af aan mee met ponyrennen. "Ik ben als kind weleens tweede geworden", vertelt Conny.

De organisatie wordt gedaan door mensen uit het dorp. "Doordat we door de pandemie twee jaar geen paardendagen hebben gehad, merk ik dat we wat roestig zijn geworden", vertelt Conny. "Ik dacht steeds: hoe regelde ik dit de vorige keer nou ook alweer?" Toch is de Stompwijkse trots op wat er nu staat. "Het is een hoop geregel, maar dan heb je ook wat."

19e eeuw
Zelfs in de 19e eeuw werden de Paardendagen al gevierd. Toen trokken Stompwijkse boeren met hun paard en wagen vol handel naar Leiden. Op de terugweg deden zij een wedstrijd wie het eerste thuis was. Uit die traditie ontstonden in 1909 de Paardendagen. In de loop der jaren is het paardenrennen aangevuld met andere activiteiten. Zo is er een kermis, een markt, een feesttent, ringsteken en ponyrijden.

Voor veel Stompwijkers voelt het feest als een reünie. "We kunnen elkaar eindelijk weer ontmoeten", zegt Conny. "Ik kijk vooral ook uit naar een biertje in een tent. Lekker kletsen met de mensen en genieten van een fijne tijd."

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Regenboogpony's en superpaarden: Stompwijkse Paardendagen begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 18:13

Ik moest door het woord regenboog direct denken aan overleden paarden. Gelukkig niet het geval. Klinkt als een leuk evenement! Het is te hopen dat het tegen die tijd niet meer zo warm is voor de paarden.

Earth

Berichten: 8811
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Regenboogpony's en superpaarden: Stompwijkse Paardendagen begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 18:22

Jammer dat de draverij vandaag niet doorging, maar wel beter voor paard en mens met deze warmte.