Bokker fenijro_tani vertelt: western met een NMPRS en KWPN'er

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Bokker fenijro_tani vertelt: western met een NMPRS en KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 20:34

* Bokt
Bokt Community

Afbeelding
Megan en Tess tijdens de Showmanship op het WRANK Dutch Open 2022.
Foto: Marlies Trap Fotografie

Wil je je even voorstellen? (hoe heet je, hoe oud ben je en waar kom je vandaan?)
Tuurlijk! Mijn naam is Megan, ik ben 22 jaar oud en ik kom uit Leusden.

Hoe lang ben je al met paarden bezig? Ik zie in je profiel dat je een paard hebt waar je dressuur mee rijdt maar ik zie ook western tuig op je KWPN'er. Ben je aan het omscholen? Hoe pakt je paard dat op en waarom heb je hiervoor gekozen?
Toen ik jong was vond ik paarden heel eng. Mijn zus vond ze echter geweldig en sleepte me altijd mee naar de paarden in de buurt. Na een jaar was het omgedraaid en sleepte ik mijn zus mee naar de paarden haha. Voor mijn elfde verjaardag kreeg ik van mijn ouders een les op de manege cadeau en zo is het begonnen. Ik heb daarna verschillende dingen gedaan, ik was groom voor een ruiter die eventing rijdt, vrijwilliger bij een paarden opvang en uiteraard had ik verzorgpaarden. Toen ik vijftien jaar oud was reed ik paarden bij een handelsstal. Ik was helemaal verliefd op een tinker. Mijn ouders gingen na jaren overstag en ik mocht hem kopen. Helaas was hij precies die middag verkocht. Mijn ouders zijn toen gaan overleggen samen en ik mocht alsnog een pony zoeken. Op marktplaats had ik verschillende advertenties gezien, totdat ik Tess tegen kwam. Een klein veulentje van acht maanden oud. Ik was op slag verliefd, en toen ik bij haar ging kijken was dat gevoel alleen maar versterkt. Ze was ontzettend klein, maar al groots van karakter. Twee dagen later hebben wij haar opgehaald, als vervroegd verjaardagscadeau van mijn ouders :). Met haar ben ik veel gaan wandelen, mennen en vorig jaar zijn we begonnen met de westernsport! Ik had Dam toen pas een paar maanden, we waren nog bezig met elkaar leren kennen en reden inderdaad dressuur. Toen Tess en ik het in hand trail meer begrepen en hier plezier in vonden dacht ik dat het voor de afwisseling leuk was om met hem een trail les te nemen. Dit vonden wij zo leuk dat eind vorig jaar de keuze is gemaakt om de overstap te maken. Gelukkig word ik hier goed in begeleid. Veel pakt hij goed op, hij snapt en kan vrijwel alle trail onderdelen (zoals het hek, de sidepass en de brug), echter vindt hij de manoeuvres van de horsemanship nog lastig. Het stoppen vanuit draf en galop en de turn vindt hij soms nog moeilijk.

Je hebt Tess, een NMPRS. Kan je iets meer over haar vertellen, hoe is haar karakter en wat doen jullie zoal samen?
Over Tess kan ik niks dan goeds zeggen. Ze is echt mijn once in a lifetime paard. Ze is ontzettend lief, heel erg slim en er zit geen kwaad bloed in. Alles wat ik met haar doe vindt ze leuk en ze doet altijd haar best. Iedereen die ze tegenkomt is een nieuwe vriend en daar wil ze mee knuffelen. Toen we haar gingen beleren heeft ze geen stap verkeerd gezet voor de sulky, en tot de dag van vandaag (ze is nu zeven jaar oud) heeft ze dit altijd braaf en met veel plezier gedaan. Mijn instructrice zegt weleens dat Tess het formaat van de KWPN'er had moeten hebben. Met haar doe ik echt alles behalve rijden. Ze kan vrijheidsdressuur oefeningen, we mennen samen, maken urenlange wandelingen door het bos, veel grondwerk en uiteraard western. Al is mijn favoriete bezigheid met haar om voor haar te gaan zitten, haar nek te kriebelen terwijl ze me dan in mijn nek terug kriebelt. Daar smelt ik elke keer weer van.

Je hebt Tess gestart op het WRAN NK dit jaar, hoe hebben jullie je voorbereid?
Wat een leuke vraag! Ik had al gekeken naar het NK, maar had eigenlijk nog niet het idee dat we hier klaar voor waren. Tot dat mijn instructrice vroeg of ik met haar (Tess) naar het NK wou gaan om mee te doen voor de team challenge in het onderdeel Showmanship At Halter. (Wij zijn overigens met het team ook tweede geworden!) Hier heb ik ja op gezegd en toen moesten we natuurlijk aan de bak. Tess kende alle manoeuvres al, en moest alleen wat puntjes op de i leren. Ik daarentegen had nog wat werkpunten in mijn houding. Om Tess niet elke dag suf te trainen heb ik de KWPN'er en een Paintje op stal die ik rijd meer betrokken bij het proces. Met hen ging ik oefenen als Tess een dag vrij kreeg of wat anders mocht doen. Tess heeft twee vrije dagen in de week, maandag en vrijdag. Op woensdag gaat mijn stalgenoot vaak met haar wandelen. Op dinsdag gingen we oefenen, donderdag mocht ze wat anders doen, en om de week hadden we in het weekend les. Verder oefende we in het weekend en deden we uiteraard leuke dingen om veel afwisseling te houden. Tess moest nog werken aan haar turn en de set up (vierkant staan) vaak deed ze dit goed maar ze mocht dit wat soepeler doen. Wij moesten donderdag ochtend starten, en zijn zondag naar de stal van onze instructrice (Beau Dandy's) vertrokken om nog onze laatste oefeningen samen met onze instructrice te trainen. Hier was al het materiaal om de proeven in hun geheel nog te oefenen. Zonder mijn instructrice had ik dit alles niet gekund. Ik ben hen enorm dankbaar!

Wil je je KWPN'er ook nog gaan showen?
Ja zeker! Momenteel is hij herstellende van een virus waardoor we helaas wel een stap terug hebben moeten doen. Als we oefenen dan doet hij alles heel braaf, maar op wedstrijd neemt hij mijn spanning over waardoor we minder makkelijk de proef doorkomen. Hier zijn we druk mee bezig om samen kalm te kunnen blijven op wedstrijd :). We gaan hier al in vooruit, en ik kan niet wachten om weer met hem te starten.

Wat zijn je toekomstplannen met beide paarden? Hoe ver verwacht je te komen in de Western?
Tess en ik blijven doortrainen voor de aankomende wedstrijden. Met haar wil ik in de toekomst ook menwedstrijden gaan doen. Ik hoop met haar ergens in de toekomst nog kampioen te worden. Ze is nog jong, en ik hoop met haar na aankomend seizoen een klasse hoger te starten. Waar het voor ons eindigt weet ik niet, ze is nog jong dus we hebben hopelijk alle tijd!

Mijn KWPN'er is net vijftien geworden. Met hem wil ik heel graag op rustig niveau de trail onderdelen starten op wedstrijd. Hij is ontzettend lief een leergierig, en ergens denk ik ook dat hij wel veel mogelijkheden in zich heeft, maar hij wordt al wel een dagje ouder, dus met hem wil ik vooral veel plezier beleven en dan zien we wel waar we eindigen.

corine1981

Re: Bokker fenijro_tani vertelt: western met een NMPRS en KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 08:53

Leuk stuk Megan en Marlies!

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:29

corine1981 schreef:
Leuk stuk Megan en Marlies!

Dankjewel! :)

miereneter

Re: Bokker fenijro_tani vertelt: western met een NMPRS en KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:35

Had al gereageerd in een ander topic, maar dit verslag verdient ook een extra bericht. Vind Tess en jou zo'n geweldige westerncombinatie! Is toch geweldig, met je mini zilver halen tussen de grote paarden. Ze doet het ook zo goed. Hoop straks met mijn jonge paard ook eens een in hand trail te kunnen gaan doen.

Mooie foto's ook weer, Bellatrix.