Webinar: tempocontrole als bepalende factor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Webinar: tempocontrole als bepalende factor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 21:11

Past the Wire
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Tsutomu Takasu/Flickr.

Hardlopers, zwemmers, roeiers en ruiters weten het allemaal: een race win je niet door je topsnelheid, maar door goede tempocontrole. Ook in de rensport speelt dit een belangrijke rol. Zo heeft de bodem, van zand of gras, invloed op de snelheid die je paard gedurende de race kan volhouden. En voor lange termijn-succes is het cruciaal om te weten hoe lang de andere paarden een tempo kunnen volhouden en welk paard er nog een fanatieke eindsprint uit kan persen.

Hoe groot de invloed van tempocontrole kan zijn bleek dit jaar in de Kentucky Derby. Rich Strike vocht zich daar vanuit de laatste positie naar de eerste plek doordat zijn jockey zijn snelheid perfect wist te doseren. Dankzij een goede voorbereiding kon hij precies inschatten hoe de andere deelnemers zouden racen, en door zijn tempo daarop aan te passen, sleepte hij de overwinning binnen. Zonder een goede analyse van het racetempo was dit hem waarschijnlijk nooit gelukt. En zo zijn er vele vergelijkbare voorbeelden, in kleine en grote races.

Dat is precies waar het nieuwste webinar van Past The Wire TV over gaat. In anderhalf uur vertelt presentator Jonathan Stettin alles over snelheidsanalyses en tempocontrole in de rensport, en waarom hij denkt dat statistieken en computers het menselijk brein op dit gebied niet kunnen verslaan. Verder legt hij uit hoe je zelf voordeel haalt uit betere tempocontrole, door je eigen snelheid goed te doseren én die van je concurrenten te analyseren.

Bekijk hieronder het webinar:

Laatst bijgewerkt door Banjer op 12-07-22 07:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tekst aangepast

ruitje

Re: Webinar: tempocontrole als bepalende factor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 21:43

Zo,hiervoor zit ik op Bokt! Tof bericht, ga zeker kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:28

Interessante webinar, maar het stukje in dit artikel over Rich Strike klopt niet helemaal (en @mods, voordat jullie hier bovenop springen dat dit naar het feedbacktopic moet, hear me out, want ik leg het inhoudelijk uit.)

Dit is het cruciale punt: "[...] when Rich Strike benefited from the perfect pace and trip for him to beat horses he would not beat in different pace scenarios."

Het gaat namelijk niet om de jockey die het tempo van Rich Strike bepaalde. Uiteraard is dat wel een factor die enigszins meespeelt, maar wat nog veel belangrijker was, was de snelheid van het hele veld in combinatie met de afstand (1 1/4mijl, ongeveer 2km).

In elke race heb je de zogenaamde 'pace setters,' de paarden die vooraan lopen en die de topsnelheid van het veld bepalen op ieder gegeven moment, daarom lopen ze immers vooraan. De andere paarden moeten daar in meer of mindere mate in mee, want anders ben je helemaal kansloos.

Hoe ver je "off the pace" kunt zijn, hangt af van de lengte van de race (in een sprint had dit paard immers geen schijn van kans gehad met deze achterstand), de 'pace,' de zogenaamde 'turn of foot' (het vermogen om nog te versnellen in de laatste fase) van je eigen paard en de voorkeuren van het paard, oftewel het mentale aspect. Sommige paarden trekken het juist slecht om vooraan of achteraan te lopen, maar moeten wat 'cover' hebben van andere paarden om te kunnen ontspannen, en sommige paarden hebben juist een hoog tempo nodig om optimaal te presteren, zelfs al zouden ze in theorie meer in de tank hebben zitten als het tempo lager zou liggen.

Sommige paarden zijn zo goed dat het eigenlijk niet heel veel uitmaakt, maar veel paarden, ook op het hoogste niveau, hebben dus een bepaalde koerssnelheid nodig om optimaal te kunnen presteren en als zijzelf niet de 'pace setter' (kunnen) zijn, moeten ze maar net de mazzel hebben dat de pace setters een tempo aanhouden dat in hun voordeel werkt. Je kunt je concurrentie nog zo kapot analyseren, maar tenzij het paarden zijn van het kaliber van Frankel of Winx, is het slechts koffiedik kijken. Daarom richten de meeste jockeys zich ook vooral op hun eigen race en niet teveel op de concurrenten. Soms volgen ze wel een bepaald paard als ze verwachten dat die op een snelheid loopt, vooraan of in het midden van het veld, die hun paard kan helpen, maar in de meeste gevallen moeten ze die plannen ook weer laten varen en het op eigen houtje zien te rooien omdat paarden nou eenmaal geen geprogrammeerde machines zijn en jockeys soms andere beslissingen nemen afhankelijk van hoe de race zich ontwikkelt, hoe de baan erbij ligt, welke baan het is etc.

In dit geval viel het dubbeltje de juiste kant op voor Rich Strike, want zoals de 80-1 odds en de zin uit het Past the Wire stukje dat ik aanhaalde al duidelijk maakte: onder andere omstandigheden had hij geen schijn van kans gehad. En dat is dan allemaal nog los van de layout van veel Europese banen, die veel technischer zijn dan die platte ovalen in de VS.

Overigens wel fijn dat dit tactische concept ook langzaam in de VS voet aan de grond krijgt. De rest van de wereld wist dit gelukkig al. :))

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 07:09

Dank je voor je input Mkango! Ik heb de zin omtrent Rich Strike iets aangepast... klopt het zo wel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 07:58

Grappig, bij de titel dacht ik dat het om dressuur zou gaan haha.

Maar interessant, dit is een stuk over de rensport waar ik geen weet van had. Ik had er nog nooit over nagedacht dat er verschillende type "lopers" zijn onder de renpaarden en dat ook daar tactiek en analyse belangrijk zijn. Dus weer wat geleerd :-)