Hitte voorspeld: voorzichtig met paardentransport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Hitte voorspeld: voorzichtig met paardentransport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-22 20:16

KWPN
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Margreet/Bokt Wiki.

De NVWA heeft recent aangekondigd deze zomer op (zeer) warme dagen aandacht te schenken aan de bescherming tegen de hitte van paarden die buiten in een wei of paddock lopen. Ook zullen transporten worden gecontroleerd. De komende week worden hoge temperaturen voorspeld. Vandaag bericht de NVWA dan ook dat vanaf morgen het Nationaal plan veetransport in werking treedt.

Transport
Bij een omgevingstemperatuur van 30°C en hoger is uiterste voorzichtigheid geboden bij het transport van dieren. Vervoer van dieren dat meer dan acht uur duurt (dat zal vanuit Nederland dus in de meeste gevallen vervoer over de landsgrenzen zijn), is dan niet toegestaan. Als men bij warm weer toch op pad wil, bedenk dan tevoren goed op welk tijdstip men wil gaan rijden, hoe de trailer of veewagen zo goed mogelijk geventileerd kan worden en wat de te verwachten verkeersdrukte zal zijn. Houd de verkeersinformatie zorgvuldig in de gaten en bedenk dat de reis afbreken en teruggaan soms echt het verstandigste is. Met een paard in een trailer, of in een veewagen, in een file terecht komen, kan het welzijn van het paard/paarden ernstig aantasten. Wanneer de paardenauto volledig airconditioned is en er ook drinkbakjes aan boord zijn, of elke paar uur gestopt wordt om water aan te bieden, kan er natuurlijk ook bij (heel) warm weer wel gereisd worden.

Door alle betrokkenen in Nederland wordt een temperatuur van 35°C of hoger gezien als te extreem om op diervriendelijke manier transport te kunnen realiseren. Er mogen dan geen dieren vervoerd worden, ongeacht of het kort of lang transport betreft, tenzij de wagen volledig airconditioned is. Dit is vastgelegd in de transportverordening. Transport van zieke of gewonde paarden naar een kliniek is uitgezonderd van de transportverordening en is derhalve bij temperaturen ≥35°C wel mogelijk (Verordening EG 2005/1, artikel 1 lid 5). Natuurlijk moet de temperatuur in het vervoermiddel zorgvuldig gecontroleerd worden (zorgen voor voldoende ventilatie). Bij calamiteiten zal, zo nodig, hulp aan politie moeten worden gevraagd.

Protocol extreme weersomstandigheden
Om paardenhouders en paardeneigenaren een handvat te geven hoe om te gaan met extreme weersomstandigheden heeft de Sectorraad Paarden, met de dragende organisaties, besloten een ‘Protocol extreme weersomstandigheden voor paarden’ op te stellen dat juni jongstleden is herzien.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:06

Hier in het verre zuiden ronduit gevaarlijk om midden op de dag de handen uit de mouwen te steken op het land:

Se espera que las máximas temperaturas se den entre el miércoles 13 y el jueves 14, cuando podrían batirse récords absolutos de calor con valores de casi 50 grados en el suroeste peninsular.

Woensdag, donderdag tegen de 50 graden waar ik woon :roll:

De paarden kunnen er gelukkig goed tegen. Gaan in de volle zon staan zelfs omdat daar de vliegen het afleggen. Inspannen echter, nee, níets!

Heel apart trouwens zó heet. Je moet buiten de schaduw extra beschermende kleren áán om je tegen de zon te isoleren.

www.homocaballus.net

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:08

[code][/code]
Huertecilla schreef:
Hier in het verre zuiden ronduit gevaarlijk om midden op de dag de handen uit de mouwen te steken op het land:

Se espera que las máximas temperaturas se den entre el miércoles 13 y el jueves 14, cuando podrían batirse récords absolutos de calor con valores de casi 50 grados en el suroeste peninsular.

Woensdag, donderdag tegen de 50 graden waar ik woon :roll:

De paarden kunnen er gelukkig goed tegen. Gaan in de volle zon staan zelfs omdat daar de vliegen het afleggen. Inspannen echter, nee, níets!

Heel apart trouwens zó heet. Je moet buiten de schaduw extra beschermende kleren áán om je tegen de zon te isoleren.

Moet je die paarden niet tegen zichzelf beschermen?

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:40

zo blij dat ik aan de kust woon wat de paarden betreft. Altijd een briesje hier en in de warme dagen altijd minimaal 5 -10 graden koeler. nagenoeg geen dazen en vliegen. Ok keerzijde, ook in de winter altijd wind en kan het echt koud en guur zijn soms.. maar nu met deze dagen is het bij ons gewoon aangenaam

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

_Mir

Re: Hitte voorspeld: voorzichtig met paardentransport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 07:45

Kwamen ze ook maar zo op voor de dieren in de vee industrie. Die worden wel gewoon met zn alle in een overvolle vrachtwagen gestampt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 07:47

_Mir schreef:
Kwamen ze ook maar zo op voor de dieren in de vee industrie. Die worden wel gewoon met zn alle in een overvolle vrachtwagen gestampt

Even verdiepen voor je onzin uitkraamt.

Ik heb niet eens zin om er inhouderlijk op in te gaan na zo'n reactie.....

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 07:50

_Mir schreef:

Die mogen ook niet vervoerd worden met 35 graden.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 07:51

Jolliegirl schreef:
_Mir schreef:

Ja walgelijk eigenlijk. Er wordt niet eens even verdiept in iets. En zo gaat dat met alles.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 07:56

Het was gisteren niet eens zo extreem heet, maar toch waren wij erg blij dat we vroeg weggegaan waren naar de kliniek. S middags werd het heel benauwd en had ik haar echt niet op trailer willen hebben. En 's ochtends kwam ze er ook wat bezweet af, terwijl het 23 graden was bij wegrijden en laatste half uur 27 graden, uur later 30. Was echt het verschil tussen temperatuur bij uitladen en toen we uur later uit de stallen kwamen. Stomme was dat het beter te doen was toen het zonnig en helder was, toen het dicht trok werd het echt heel vies. Stil staan met die zon was niet fijn geweest, maar tijdens het rijden ging het nog.

Voor iets leuks was ik ook niet weggegaan :n en zelfs nu hebben we getwijfeld of we geen andere dag moesten gaan, maar dat ging niet dus dan maar vroeg. Laat staan tussen de 30 en 35 graden :=

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 07:58

Jolliegirl schreef:
_Mir schreef:

Want? Het is wellicht niet toegestaan.... maar ik zie ze evengoed rijden met goddeloze temperaturen hoor...
Er vanuit gaan dat de NVWA altijd zal/ kan ingrijpen is utopisch vrees ik.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:22

Ninx schreef:
Want? Het is wellicht niet toegestaan.... maar ik zie ze evengoed rijden met goddeloze temperaturen hoor...
Er vanuit gaan dat de NVWA altijd zal/ kan ingrijpen is utopisch vrees ik.

Dat geldt toch net zo hard voor het transport van paarden? Ook als het niet verstandig/gezond is of zelfs niet mag zie ik nog wel (gevulde) trailers rijden. En zolang wedstrijden/evenementen niet standaard worden afgelast boven een bepaalde temperatuur zal dat ook zo blijven.

.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:25

En zo zullen er ook paarden eigenaars zijn die met 35plus nog hun paard inladen voor een 'lekker' ritje. Rotte appels zijn er helaas alrijd. Maar advies voor het vervoer boven 35 graden is er bij zowel paarden als bij ander vee. Dat ze in dit nieuwsbericht zich beperken tot paarden is logisch toch, gezien dit forum en gezien de bron (kwpn).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:25

_Mir schreef:

Misschien iets met gekoelde vrachtwagens dmv airco :)*

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 05:23

Dieren tellen niet bij sommige zo lang er veel geld mee te maken heeft. Is het belang dier behoudt niet aan de orde. En bij wedstrijdorganisaties draait het ook om veel geld en tijd en lassen ze ook niet snel meer uit want tja je loopt veel geld mis. En sommige laten je ondanks tempratuur ook niet annuleren met geld terug. Dus die ruiter die geld uitgeeft gaat dan toch maar. Je ziet wel meer gekoelde wagens maar ja...ze moeten daarna vaak toch buiten springen/dressuren. Of het moet in gekoelde rijhal uitkomen binnen. Maar dat laatste bestaat hier nog niet zoveel. Denk dat we naar zulke situaties toe gaan in toekomst als we nog willen blijven vervoeren met paard. Gekoelde wagens, gekoelde rijhallen en winter stoken. NIet te betalen met deze prijzen aan elektra en energie. Wat blijft er nog over paardensport als we echt in belang paard denken?

Mijn paarden kiezen zelf of ze binnen of buiten staan. Hebben een schuilstal en een gekoelde stal kiezen op bepaalde uren van de dag nu echt wel om koel te komen staan en gaan ze pas tegen avond schemer zelf terug naar weide. Ik leg nu beetje wat hooi neer om te eten maar met deze warmte drinken ze liever veel water dan dat ze veel eten. Vers water is er altijd beschikbaar via drinkbak aan waterleiding.

En eerlijk rijden omdat ik alleen buiten bossen rijdt nog is al niet aan de orde meer zelfs in nacht niet omdat het benauwd blijft. Enige wanneer je me vaak nog ziet rijden is voorjaar/najaar soms bij goede winter nog wat. Maar heb al wel besloten dat dit mijn laatste rijpaarden zijn die ik heb aan huis omdat het gewoon niet meer te doen is zonder rijhal enz bijna.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 05:26

[quote="Almighty"]Dieren tellen niet bij sommige zo lang er veel geld mee te maken heeft. Is het belang dier behoudt niet aan de orde. En bij wedstrijdorganisaties draait het ook om veel geld en tijd en lassen ze ook niet snel meer uit want tja je loopt veel geld mis. En sommige laten je ondanks tempratuur ook niet annuleren met geld terug. Dus die ruiter die geld uitgeeft gaat dan toch maar. Je ziet wel meer gekoelde wagens maar ja...ze moeten daarna vaak toch buiten springen/dressuren. Of het moet in gekoelde rijhal uitkomen binnen. Maar dat laatste bestaat hier nog niet zoveel. Denk dat we naar zulke situaties toe gaan in toekomst als we nog willen blijven vervoeren met paard. Gekoelde wagens, gekoelde rijhallen en winter stoken. NIet te betalen met deze prijzen aan elektra en energie. Wat blijft er nog over paardensport als we echt in belang paard denken?

En onderschat een recratieve ruiter niet die veel geld moet betalen in de stallingen of bij huis. Die gaan vaak toch ook gewoon door met buitenrijden of thuis trainen buiten. Dan denken ze in ochtend vroeg of avond is het wel te doen. Belang dier als we echt denken is niet altijd eerste waar ze aan denken ook of gewoon pure onwetendheid. Of kleine maneges die anders de deuren kunnen sluiten gaan ook gewoon door buiten want die toerist betaald te goed in onderhoud wat anders niet te doen is voor hun in onkosten.

Mijn paarden kiezen zelf of ze binnen of buiten staan. Hebben een schuilstal en een gekoelde stal kiezen op bepaalde uren van de dag nu echt wel om koel te komen staan en gaan ze pas tegen avond schemer zelf terug naar weide. Ik leg nu beetje wat hooi neer om te eten maar met deze warmte drinken ze liever veel water dan dat ze veel eten. Vers water is er altijd beschikbaar via drinkbak aan waterleiding.

En eerlijk rijden omdat ik alleen buiten bossen rijdt nog is al niet aan de orde meer zelfs in nacht niet omdat het benauwd blijft. Enige wanneer je me vaak nog ziet rijden is voorjaar/najaar soms bij goede winter nog wat. Maar heb al wel besloten dat dit mijn laatste rijpaarden zijn die ik heb aan huis omdat het gewoon niet meer te doen is zonder gekoelde /verwarmde rijhal in de toekomst of wat denk je van het steeds meer tropische prikkende insecten? Mijn paard ziet er de lol niet van in en gaat dan echt gevaarlijk nukkig worden. Ik ben al blij als ze nu met deze hitte rechtop blijven staan zonder problemen. Bied ook vaak emmer water met 1 eetlepel keuken zout aan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie