Springruiter en coach geschorst vanwege spijkers in peesbeschermers

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 27371
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Springruiter en coach geschorst vanwege spijkers in peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 18:28

FEI.org
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Het Court of Arbitration for Sport (CAS) heeft een uitspraak van het FEI-tribunaal bekrachtigd. Deze zaak diende op 2 februari 2022 en had betrekking op paardenmishandeling, waarbij de ruiter Esam Zbibi en zijn trainer Hicham Gharib betrokken waren. Het betrof mishandeling van het paard HH Sigma tijdens het CSI3* in Abu Dhabi in Verenigde Arabische Emiraten van 23-26 februari 2021.

De atleet wordt gestraft voor mishandeling van het paard en zijn trainer voor incorrect gedrag met betrekking tot paardenmishandeling. Zij gebruikten tijdens de competitie peesbeschermers met scherpe pinnen voor het paard.

In de uitspraak van het FEI-tribunaal staat dat ruiter Esam Zbibi schuldig is bevonden aan paardenmishandeling. Hij wordt voor een periode van vier jaar uitgesloten voor wedstrijden. Deze gaat in op de datum van de uitspraak en dit betekent dat hij is geschorst tot 1 februari 2026. De ruiter is ook veroordeeld tot het betalen van een boete van 10.000 Zwitserse Frank en hij moet de proceskosten van 2.000 Zwitserse Frank betalen.

Het FEI-tribunaal oordeelt ook dat trainer Hicham Garib zich schuldig heeft gemaakt aan incorrect gedrag en schorst hem voor een periode van 1 jaar. Deze gaat in op de datum van de uitspraak wat betekent dat hij is geschorst tot 1 februari 2023. Hij moet ook een boete betalen, voor hem is dat 5.000 Zwitserse Frank, plus de proceskosten van 2.000 Zwitserse Frank.

De volledige uitspraak van het FEI-tribunaal is hier te lezen.

De uitspraak van het Court of Arbitration for Sport (CAS) is hier te lezen.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:29

:wow:

Wat zou dat voor voordeel hebben volgens de daders dan? Begrijp er niks van, lijkt me alleen maar blessuregevoelig?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16083
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:34

BaileyMix schreef:
:wow:

Wat zou dat voor voordeel hebben volgens de daders dan? Begrijp er niks van, lijkt me alleen maar blessuregevoelig?

Als ze de balk aantikken dan steken die spijkers in het been dus het paard gaat hoger springen om te zorgen dat hij de balk niet raakt.

Lukasje
Berichten: 11634
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:38

Mss spijkertjes in zijn schoenen slaan en de lieverd met een zak cement laten sjouwen.

Wat een walgelijk gedrag dit -:(- !

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Springruiter en coach geschorst vanwege spijkers in peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:40

Wat een slappe uitspraak. Schorsen voor het leven is zelfs nog te mild.

KSHancox
Berichten: 1301
Geregistreerd: 02-06-22

Re: Springruiter en coach geschorst vanwege spijkers in peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:48

Jeetje, wat een korte straffen...

Vayo

Berichten: 8041
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Springruiter en coach geschorst vanwege spijkers in peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:51

Walgelijk dat zo iemand na een paar jaar terug de sport in mag. Als ze dit al durven op wedstrijd, vrees ik ervoor hoe ze thuis de paarden trainen.

hwn
Berichten: 4908
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:52

Vreselijk, maar helaas gebeurt het vaker dan je denkt. Ik hoorde ook eens van iemand die peesbeschermers van iemand geleend had, en zijn paard had er enkele dagen pijn van aan de benen. Bleek ook behandeld met een bijtend product, vermoedelijk ook om gevoeliger te maken bij aantikken.

Levenslang schorsen en zelfs verbod om nog bij paarden in de buurt te komen zou hier beter op zijn plaats zijn.

capopjekop

Berichten: 30888
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Springruiter en coach geschorst vanwege spijkers in peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:56

Wtf. Wat bestaan er toch zieke mensen. En waaeom worden deze mensen niet voor het leven geschorst? Dit is geen foutje, dit is doelbewust je dier blootstellen aan pijn voor eigen gewin

miereneter

Berichten: 2711
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Springruiter en coach geschorst vanwege spijkers in peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:47

Inderdaad echt zieke, zieke mensen. Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat je zoiets doet. Levenslang verbod zou inderdaad meer op zijn plaats zijn.

Eatshay
Berichten: 695
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Springruiter en coach geschorst vanwege spijkers in peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:51

Ik word altijd een beetje bang van de gedachte aan wat zulke mensen thuis met hun dieren zullen doen, als ze dit al op een wedstrijd flikken.

_Mir
Berichten: 1387
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Springruiter en coach geschorst vanwege spijkers in peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 21:25

Sport en dieren gaan ook niet samen.
Wat een mafkezen, het zal vast vaker voor komen.

xChanelx
Berichten: 1932
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Springruiter en coach geschorst vanwege spijkers in peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 21:47

-:(- -:(-
Te ziek voor woorden dit..

Plop1997

Berichten: 1423
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Springruiter en coach geschorst vanwege spijkers in peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:03

Dit is bewust gedaan en dan geen levenslange schorsing?

EllyC

Berichten: 8183
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Springruiter en coach geschorst vanwege spijkers in peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:06

ik vind dat dit echt iets is om voor het leven een ruiter uit te sluiten als vast staat dat deze hiervan wist.
4 jaar is echt te kort.

GUSTIxBILL

Berichten: 2103
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Springruiter en coach geschorst vanwege spijkers in peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:27

Levenslange uitsluiting is te weinig…

En op wedstrijd zouden ze eens zelf eigen materiaal voor paard en ruiter voorzien kwa beschermers en zwepen enz
Dat dit gewoon al niet meer kan gebeuren

Voorkomt het gebruik achter gesloten deuren niet. Maar verkleint de kans op misbruik, op mishandeling op wedstrijd wel al iets of wat.

Popstra
Berichten: 14214
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:31

_Mir schreef:
Sport en dieren gaan ook niet samen.
Wat een mafkezen, het zal vast vaker voor komen.

Sport en dieren kan prima, mits men dit soort achterlijke, onnodige praktijken niet toe past.

Earth

Berichten: 8298
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:37

Idd, dit verdient niks minder dan uitsluiting voor de rest van je leven.

Twiggy2008
Berichten: 21250
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:38

Echt gestoord en zwaar ziek dit.... Zulke lui, de wereld is beter af zonder.

Caesar
Berichten: 9322
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Springruiter en coach geschorst vanwege spijkers in peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 23:12

Dit kan toch niet meer terug de ring in?! Als je dit al doet IN de ring... wat doe je dan wel niet thuis?

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Springruiter en coach geschorst vanwege spijkers in peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 02:22

Ik ben weer eens verbaasd dat mensen verbaasd zijn. Barreren gebeurt al vele vele jaren in allerlei vreselijke vormen.

De straffen zijn altijd te mild. Mensen zijn daarna ook snel vergeten, kijk maar naar een van de beste voorbeelden, de heer Schockemöhle.....

Wat op wedstrijd niet mag, gebeurt straks thuis nog vaker en harder om de garantie te hebben dat paarden echt springen. Je zou eigenlijk als straf ook camera's moeten willen op iemands bedrijf bijvoorbeeld.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Springruiter en coach geschorst vanwege spijkers in peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 05:30

Ik ben vooral verbaasd dat de coach zo'n lichte straf krijgt. De FEI zou zich daarin echt moeten schamen, die man heeft een voorbeeldfunctie. Maar ja het betreft natuurlijk wéér de V.A.E. dus geld zal wel weer interessanter zijn.

MyWishMax

Berichten: 25895
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 07:38

superpony schreef:
Wat op wedstrijd niet mag, gebeurt straks thuis nog vaker en harder om de garantie te hebben dat paarden echt springen. Je zou eigenlijk als straf ook camera's moeten willen op iemands bedrijf bijvoorbeeld.


Hoe wil je dat een wedstrijd orgaan iets op iemands eigen stal verplicht? Dat kan gewoon niet, hebben ze geen zeggenschap over. Net als een verbod op houden van paarden bijvoorbeeld, dat kan gewoon niet.

Te weinig qua straf, ja zeker. Maar het was wel meer als ik verwacht had. Zo'n hoge pet heb ik niet op van de fei en straffen die uitgedeeld worden. Zou een stuk strenger mogen idd.

Shenavallie
Berichten: 11949
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Springruiter en coach geschorst vanwege spijkers in peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 08:32

Compleet uit de paardenwereld schoppen, zo'n ********! Je zou toch wensen dat er weer lijfstraffen voor dat soort engerds ingevoerd worden.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 09:16

Bahbah en ontkennen en verhaal draaien ook nog.
Ik ben blij dat er iets aan gedaan wordt maar imo ook gewoon levenslang schorsen, evenals de groom/trainer