Zadeldiefstallen: wat kun je zelf doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Zadeldiefstallen: wat kun je zelf doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 17:12

*Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Een Massimo-zadel.
Foto: Amanda/ Bokt Wiki

De afgelopen tijd was het weer flink raak in Nederland: overal sloegen zadeldieven toe. Op diverse plekken werden zadels gestolen en soms zelfs volledige zadelkamers geplunderd. Uiteraard is dit één van de grootste nachtmerries van menig paardeneigenaar. Natuurlijk bel je meteen de politie, maar de meeste zadels zie je niet meer terug. Of je treft ze aan op één van de marktplaatsen in Oost-Europa. Terughalen is zeer lastig tot gewoon onmogelijk, want bij de politie in die landen vind je niet al te veel medewerking. De kans dat je jouw zadel terugkrijgt, is dus gewoon heel erg klein. Exacte cijfers over het aantal zadeldiefstallen en of dat toe- of afneemt zijn er ook niet. Maar daar heb je natuurlijk niets aan als het je zelf overkomt.

Dat betekent dus dat je moet zien te voorkomen dat je dure spullen gestolen worden of het de boeven zo moeilijk mogelijk maken om je zadelkamer leeg te roven. Maar hoe pak je dat dan aan? Wat kun je zelf doen om het die schurken zo moeilijk mogelijk te maken? En kan ik mijn zadel ook verzekeren? Allerlei vragen die menig paardenhouder zichzelf wel eens gesteld heeft. Mocht preventie nou niet genoeg zijn en je treft ’s ochtends toch een lege of bijna lege zadelkamer aan, wat moet je dan doen? Om antwoord te krijgen op al deze vragen, hebben wij een aantal paardenverzekeraars benaderd. Ook de politie hebben wij benaderd met een aantal vragen. Zij hebben ons de nodige informatie en tips gegeven. Wellicht kunnen jullie er ook je voordeel mee doen.

Diefstalpreventie
Uiteraard wil je er alles aan doen om te voorkomen dat ongewenste bezoekers er met je dure spullen vandoor gaan. Als eerste wellicht een inkoppertje: zorg dat de ruimtes waar je spullen te vinden zijn goed afgesloten is als je de spullen niet gebruikt. Doe dus een goed slot op je zadelkast of -kamer. Op je zadelkast wordt geadviseerd een goedgekeurd hangslot met minimaal twee sterren SKG-keurmerk te gebruiken. Voor deuren zijn er tegenwoordig sloten te koop met het Politiekeurmerk Veilig Wonen.

Bewaar je zadel ook altijd buiten zicht. Zorg dat van buitenaf niet zichtbaar is dat het er hangt. Bij de ruitersportzaak kun je tegenwoordig ook anti-diefstal zadeldragers kopen. Deze zien eruit als een gewone zadeldrager, maar dan eentje met een extra beugel die over het zadel heen gaat. Deze zet je op slot met een hangslot. Ook hier geldt: koop een hangslot met minimaal twee sterren SKG-keurmerk. Een diefstal helemaal voorkomen is heel erg lastig, maar overal goedgekeurde sloten hebben, vertraagt de inbrekers aanzienlijk.

Als er veel zadels in één ruimte aanwezig zijn, zoals bij een pensionstalling of manege, is het verstandig om ook maatregelen te nemen in de vorm van videobewaking en voldoende verlichting (ook ’s nachts). Heb je hekken waarmee je het erf ’s nachts afsluit? Zorg dan dat ook deze goed op slot zitten en helemaal in orde zijn, dan maak je het dieven al een stuk moeilijker. Dieven slaan over het algemeen toe op plekken waar ze makkelijk binnen kunnen komen en ongezien hun ‘werk’ kunnen doen. Maak het ze dus zo moeilijk mogelijk!

Let ook overdag goed op of er wellicht onbekenden op je terrein rondlopen. Deze figuren kunnen met een smoesje op zoek zijn naar informatie waar wat te halen valt. Zo zeggen ze bijvoorbeeld dat ze op zoek zijn naar een verzorgpaard of dat ze bij jouw bedrijf rijlessen willen nemen. Wees hierop bedacht, want niet iedereen is te goeder trouw.

Sta je bij een pensionstal? Maak het onderwerp “Beveiliging van de zadelkamer of zadelkasten” dan eens bespreekbaar met je stalhouder. Denk hierbij aan:
  • Goedgekeurd hang- en sluitwerk, zoals hierboven omschreven
  • Sleutelbeheer: wie heeft wel of geen sleutel van de zadelkamer of zadelkasten?
  • Afspraken met klanten omtrent het afsluiten van de zadelkamer of zadelkasten na gebruik
  • Camerabewaking bij de zadelkamer of zadelkasten
  • Alarmering

Populaire merken en types zadel
Zoveel mensen, zoveel zadels. Niet elk type en merk zadel is populair bij de dieven. Op één en twee staan toch wel de dressuur- en springzadels uit het duurdere segment, hier is gewoonweg de meeste vraag naar op de zwarte markt. Op de derde plek kom je de westernzadels tegen, ook die zijn dus niet veilig. Ook qua merk weten dieven heel goed wat ze moeten hebben. Dat Wintec zadel van je stalgenoot is niet interessant, maar die Luc Childeric nemen ze gegarandeerd mee. De zadels van particulieren of professionele ruiters, daar wordt ook het meest naar gezocht. De zadels bij een manege doen ze niet zo gauw moeite voor. Sowieso zijn veelzijdigheidszadels niet de meest gewilde exemplaren. De dieven lijken kenners te zijn, ze weten precies welke ze wel niet moeten stelen. Ook dat Euroriding zadel van pakweg €1700 is toch echt weg als ze het tegenkomen.

Afbeelding
Westernzadels zijn ook in trek bij dieven, ook deze moet je veilig opbergen!
Foto: Bokt Wiki

Help! Mijn zadel is gestolen, wat nu?
Het allereerste dat je moet doen is uiteraard aangifte bij de politie. Als je jouw spullen verzekerd hebt, meld je de diefstal eveneens bij de verzekering. Doe dit allebei zo snel mogelijk. Tegenwoordig kan al heel veel online en bij de verzekeraars kun je ook het politierapport of het referentienummer van je aangifte bij je melding uploaden. Verder kun je, naast de rommel in de zadelkamer of bij de zadelkasten opruimen, niets meer doen.

Veel mensen gaan na een zadeldiefstal kijken op Marktplaats of hun gestolen spullen daarop staan, maar dat zal je helaas niet verder helpen. Zoals je eerder in dit artikel al kon lezen: de spullen gaan de grens over richting Oost-Europa. Dus op de Nederlandse Marktplaats kom je ze echt niet tegen.

Wat wel heel belangrijk is als je een schademelding wilt doen bij de verzekeraar: de aankoopnota’s van de spullen. Bewaar deze dus goed! Maak ook foto’s van je spulletjes en de zadelkast of zadelkamer waar alles in ligt. Deze foto’s zijn altijd makkelijk bij het doen van aangifte of de melding bij de verzekeraar. Denk daarbij ook aan bijvoorbeeld logo’s of typeplaatjes!

Als de politie genoeg aanknopingspunten of sporen heeft, kan er een opsporingsonderzoek gestart worden. De kans dat de diefstal opgelost wordt en het slachtoffer zijn spullen terugkrijgt, hangt af van de sporen die er zijn. Denk aan camerabeelden, duidelijke getuigenverklaringen en andere sporen. Heel soms kan aan de hand daarvan een dader achterhaald worden. Zijn er geen sporen, dan is het voor hen ook lastig om een onderzoek te doen. In dat geval wordt je aangifte wel goed vastgelegd voor het geval het zadel wordt teruggevonden. Bijvoorbeeld als er een dader wordt opgepakt en er bij die persoon meerdere zadels worden gevonden. Het is dan herleidbaar naar de aangifte en dan kan het alsnog netjes worden opgelost. Dit gebeurt echter niet vaak. Het is de realiteit dat je er rekening mee moet houden dat de meeste zadels niet worden teruggevonden.

Wat als je nou een zadeldiefstal ziet gebeuren? Bijvoorbeeld omdat je bij je stallen woont, omdat je het ziet gebeuren op je beveiligingscamera, of omdat je toevallig langs een stal komt waar een inbraak gaande is? Als je het op heterdaad ziet gebeuren: niet twijfelen, bel direct 112, het nationale alarmnummer! Hoe eerder de politie er is, hoe groter de kans dat de spullen niet met de noorderzon verdwenen zijn. Zie je het op de beelden van je beveiligingscamera? Stel die beelden dan direct veilig! Sla ze op, zodat je ze als bewijsmateriaal kunt overhandigen aan de politie. Met duidelijke camerabeelden wordt de kans al een stuk groter dat de daders opgepakt kunnen worden!

Verzekeringen voor je zadel
Het doen van aangifte is ook één van de vereisten voor uitkering door je verzekering. Want je kunt je zadel, hoofdstel en andere paardenspullen verzekeren, net zoals je doet met je auto of de inboedel van je huis. Elke paardenverzekeraar biedt een zadel- of harnachementsverzekering aan. Deze dekt niet alleen diefstal, maar ook een aantal andere risico’s zoals bijvoorbeeld schade. De verzekeraars kunnen dan wel extra aanvullende eisen stellen, of voorwaarden hebben. Deze kunnen iets verschillen per verzekeraar, maar komen op het volgende neer:

• Je harnachement dien je als je het niet gebruikt te bewaren in een veilig afgesloten zadelkast of in een veilig afgesloten zadelkamer of woonhuis
  • Zorg echt voor een goed hangslot op je zadelkast. Het vertraagt de mogelijkheid tot stelen uiteindelijk
  • Tijdens evenementen/concoursen/andere activiteiten buiten de stal wordt er van je verlangd dat je harnachement is opgeborgen in een afgesloten compartiment van je trailer of in een niet in het zicht liggend gedeelte van een afgesloten of bewaakt voertuig

Zadel mee naar huis?
Sommige ruiters nemen hun zadel na het rijden mee naar huis. Is het dan nog wel verzekerd volgens de AVP? Helaas, de AVP heeft hier niets mee te maken. Die verzekering dekt namelijk je particuliere aansprakelijkheid af. Overigens dekt ook niet elke AVP de schade die door paarden wordt veroorzaakt, de meeste AVP’s dekken die sowieso niet tijdens wedstrijden. De verzekeraars die wij benaderden, bieden wel een aansprakelijkheidsverzekering via een van hun hippische verzekeringen aan. De inboedelverzekering zou wel een dekking kunnen bieden als je het zadel thuis hebt. Wel stellen deze eisen als dat er in de woning sporen van inbraak aanwezig moeten zijn, enzovoorts. In de praktijk blijkt echter dat de meeste mensen niet elke dag hun zadel op en neer meenemen tussen huis en stal. In dat geval biedt de inboedelverzekering je meestal geen dekking meer, hoogstens voor enkele aangesloten weken. Daarnaast dekt die verzekering je zadel ook niet tijdens bijvoorbeeld wedstrijden of evenementen. Ook heb je geen dekking op je inboedelverzekering als je valt en daarbij de boom van het zadel breekt.

Afbeelding
Je kunt je zadel ook verzekeren.
Foto: Laui!/ Bokt Wiki

In sommige gevallen is het zo dat als je het zadel op stal bewaart, en dit doorgeeft aan je eigen inboedelverzekering, dit ook nog verzekerd is. Dit is echter niet bij alle verzekeringen zo! Vraag het goed na en laat dit eventueel ook bevestigen bij je eigen inboedelverzekeraar. Dit om te voorkomen dat er misverstanden ontstaan en om te voorkomen dat er misschien premie wordt betaald voor een overbodige verzekering.

Tot slot willen we nog een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen: namelijk dat je zadel veilig is voor diefstal als je het laat chippen. Dit is volgens de verzekeraars onjuist. De chip interesseert een inbreker helemaal niets. Je zadel zal waarschijnlijk diezelfde dag al de grens overgaan en zie er dan nog maar eens achteraan te gaan. Als je de chip uitleest, kom je er wel uit dat hij gestolen is. Maar een track & trace zit er nog niet in. Zolang de chip niet is uitgelezen, komt men er echt niet achter dat het zadel uit een diefstal afkomstig is.

Letizia

Re: Zadeldiefstallen: wat kun je zelf doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:06

Je zadel hoef je niet perse bij een paardenverzekering af te sluiten. Bij mij zit er een extra clausule in mijn inboedel voor een paardenkast op die en die locatie. Daar betaal ik €4.50 pm voor en is mijn kast voor €3100 verzekerd.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 09:00

Bij welke verzekeraar zit je Letizia? Mijn inboedelverzekering doet dit helaas niet :(

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 09:18

Heb je daar niet de buitenhuisverzekering voor? Die heb ik voor m'n camera en toebehoren.

En kunnen zadels niet uitgerust worden met 'n ingebouwde gpstracker anno nu?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 09:49

Ik heb een GPS tracker erin gehad. Batterij bleef lang vol (paar weken). Maar hij was te groot om mee te rijden. Als ze die nu kleiner weten te maken zou ik er wel weer 1 willen. Je krijgt dan direct een melding als je zadel in beweging is (dus ik wist ook wanneer mijn bijrijder aan t rijden was :-))

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 09:49

Mijn verzekering heeft een aanvulling gedaan dat er paardenspullen twv xxx euro in een kast op stal liggen

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 10:13

Ik ben erover aan het denken een airtag in m’n zadels te doen. Heb er al 1 in m’n trailer. Als ze op de snelweg rijden Komen ze vast iPhones tegen onderweg. En met mazzel hebben ze zelf een iPhone.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 23:59

En die wintec zadels nemen ze ook gewoon mee hoor….

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 00:34

Gewoon een hark op de grond in de zadelkamer, vlak achter de deur leggen }:) :Y)
(En niet vergeten als je de volgende dag zelf weer naar binnen moet) :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 00:56

DJZ schreef:
Gewoon een hark op de grond in de zadelkamer, vlak achter de deur leggen }:) :Y)
(En niet vergeten als je de volgende dag zelf weer naar binnen moet) :=

:')

Home alone toestanden :D

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:23

HarmanyL schreef:
Ik heb een GPS tracker erin gehad. Batterij bleef lang vol (paar weken). Maar hij was te groot om mee te rijden. Als ze die nu kleiner weten te maken zou ik er wel weer 1 willen. Je krijgt dan direct een melding als je zadel in beweging is (dus ik wist ook wanneer mijn bijrijder aan t rijden was :-))

Vraagje: te groot om mee te rijden+ wist ook waar mijn bijrijder aan het Rijden was? Is de tracker wel of niet te groot om mee te rijden?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:38

Afbeelding

Te groot. Zodra mijn zadel uit de kast ging (dus bewoog) kreeg ik een signaal op mijn telefoon, dus wist ik dat ze ging rijden. Ik denk dat ie 7x2x1,5cm was ongeveer. Via het tussenkanaal kon ik m in mn kussens stoppen. Maar dat ding is natuurlijk hard, dus leek me voor mijn paard haar rug niet (en voor behoud van mijn zadel) niet echt wenselijk om mee te rijden.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:26

Marigo schreef:
Bij welke verzekeraar zit je Letizia? Mijn inboedelverzekering doet dit helaas niet :(

Ik ben bij de Noord Hollandse verzekerd :)

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 23:36

Bij ons is er vorige maand ingebroken op stal en alle zadels meegenomen. Gelukkig een slot op de kast en vandaag uitgekeerd door de verzekering een groot deel van de schade. Verzekerd bij de Goudse .