NYRA schorst Bob Baffert voor een jaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Banjer
Lid Nieuwsredactie

NYRA schorst Bob Baffert voor een jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-22 19:13

Bokt.nl
Algemeen

Afbeelding
Bob Baffert. Foto: Benjamin Thomas/Flickr.

De New York Racing Association (NYRA) heeft tweevoudig Triple Crown-winnend paardentrainer Bob Baffert opnieuw voor een jaar geschorst wegens onrechtmatig medicijngebruik. Baffert heeft zijn straf uitgezeten. De aanvraag voor verlenging van de schorsing is afgewezen, wat inhoudt dat hij in januari weer paarden mag trainen. Hierdoor kan hij deelnemen aan de Belmont Stakes, de derde en laatste etappe van de Triple Crown.

NYRA-voorzitter en CEO Dave O'Rourke verklaart: "Dit was een onpartijdig en weloverwogen proces, dat heeft geresulteerd in een langdurige schorsing van de meest prominente trainer van de sport. Dit gaat echter niet alleen over Bob Baffert of een ander individu, maar over het beschermen van de integriteit van de sport hier in New York. De beslissing van vandaag bevordert dat doel."

De nieuwe schorsing geld alleen voor de banen die door de NYRA worden geëxploiteerd: Belmont Park, Saratoga Race Course en Aqueduct Racetrack.

Daarnaast had Bob Baffert al een schorsing van 90 dagen van de Kentucky Horse Racing Commission gekregen, omdat Medina Spirit positief testte op betamethason, nadat ze de Kentucky Derby in 2021 had gewonnen. Baffert kreeg hiervoor een boete, en de overwinning van Medina Spirit werd ingetrokken. Betamethason is legaal in Kentucky, maar het is verboden op de dag van de race. Churchill Downs schorste Baffert daarbovenop ook nog eens voor twee jaar. Hierdoor mist hij de Kentucky Derby van 2022 en 2023. Naast Medina Spirit, testten nog vier andere paarden, die door Bob Baffert werden getraind, positief op verboden middelen.

Medina Spirit overleed na een training in Santa Anita Park,Californië, op 6 december 2021. Volgens Baffert stierf hij aan een hartaanval, maar er werd geen definitieve doodsoorzaak vastgesteld bij de autopsie.
Laatst bijgewerkt door Banjer op 25-06-22 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

BigOne

Re: NYRA schorst Bob Baffert voor een jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 19:52

Onsamenhangend verhaal maar zo’n gast moeten ze levenslang schorsen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 19:53

Ik vind het verhaal ook heel vaag, jammer genoeg is er ook geen bron waar je het orgineel kan lezen

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 20:20

Eindelijk. Een jaar is niet lang genoeg maar het is in ieder geval wel weer iets.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 20:26

princequillo schreef:
Eindelijk. Een jaar is niet lang genoeg maar het is in ieder geval wel weer iets.

Maar op slechts een aantal banen. Dus kan hij gewoon doorgaan met dit soort misbruik in training en op de baan. Je bent echt een egoïstische klootzak als je denkt dat je wegkomt met middelenmisbruik op grote evenementen :') :=

Earth het reisbureau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 20:31

Earth schreef:
princequillo schreef:

Maar op slechts een aantal banen. Dus kan hij gewoon doorgaan met dit soort misbruik in training en op de baan. Je bent echt een egoïstische klootzak als je denkt dat je wegkomt met middelenmisbruik op grote evenementen :') :=
Wel enkele van de meest high-profile banen in de VS, zoals Belmont Park en Churchill Downs. Voor een handicap ergens in Oklahoma doet Baffert het iig niet. :+

Amber_anne schreef:
Ik vind het verhaal ook heel vaag, jammer genoeg is er ook geen bron waar je het orgineel kan lezen
In het kort: hij heeft een jaar opgelegd gekregen, maar omdat hij al een tijdje in het wachtbankje zit, zijn die dagen afgetrokken van dat jaar en mag hij dus vanaf januari weer trainen.

Overigens is de Belmont Stakes in juni, dus waar het vandaan komt dat hij op tijd weer mag trainen als hij in januari weer renners mag zadelen, snap ik niet zo goed. Medina Spirit was bovendien een hengst (in de laatste alinea staat 'ze'), maar dat hij overleden is, is eigenlijk ook helemaal niet relevant voor dit artikel.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-22 21:09

Ik heb het geslacht van Medina Spiritin het artikel aangepast, dank je Mkango :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 21:41

https://www.cbssports.com/general/news/ ... sociation/ , hier een Engelstalig artikel hierover. Mij was eerst ook niet helemaal duidelijk dat hij al een tijdje op het wachtbankje zat zeg maar. Maar als je leest dat er een aantal paarden positief zijn getest op andere races, dan vraag je je af waarom hij niet voor het leven geschorst is, ook als trainer...

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 21:45

Jet schreef:
https://www.cbssports.com/general/news/ ... sociation/ , hier een Engelstalig artikel hierover. Mij was eerst ook niet helemaal duidelijk dat hij al een tijdje op het wachtbankje zat zeg maar. Maar als je leest dat er een aantal paarden positief zijn getest op andere races, dan vraag je je af waarom hij niet voor het leven geschorst is, ook als trainer...
Ik vermoed omdat je in de VS ook weer verschillende jurisdicties hebt en wat jij uitvreet in Kentucky, kan niet zonder meer bestraft worden in Californië of Maryland. Wat ze in het Engelstalige artikel ook zeggen is dat er niet altijd zonder meer sprake is geweest van doping, maar dat er "gewoon" middelen gevonden zijn die op race day niet in je paard aanwezig mogen zijn - doping impliceert dat het dier bewust die middelen toegediend heeft gekregen om de prestaties te beïnvloeden, terwijl er (uhuh) ook sprake kan zijn van een onschuldige fout mbt het tijdstip waarop toegestane medicatie is toegediend.

Bovendien hanteert de VS sowieso een wat eh... liberaal beleid op het gebied van medicatie, waar de rest van de wereld de wenkbrauwen nogal eens over fronsen. :=

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 21:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 22:00

Jet schreef:
Mkango, dank je voor je uitleg. Ik vond nog een artikel over hem, van eind april dit jaar: Ik vind het wat lastig lezen, maar misschien kan jij het verduidelijken: https://www.bloodhorse.com/horse-racing ... or-baffert .
Dit artikel is wat vooraf ging aan de uitspraak van een paar dagen geleden. :j Sherwoods aanbeveling was om hem voor 2 jaar te schorsen van de NYRA banen (Belmont Park, Aqueduct en Saratoga), en daar is door de drie panelleden die er een jaar van gemaakt hebben, van de week uitspraak over gedaan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 22:06

Dat dacht ik al wel, toch apart dat hij nu maar 1 jaar kreeg i.p.v. de twee jaar die hij zou kunnen krijgen. Zeker gezien de aantijgingen...

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:18

Ach na 28 eerdere veroordelingen ivm het geconstateerde gebruik van ongeoorloofde middelen is dit een vrij logische uitkomst. Dat wil zeggen dat de aangetroffen middelen op zich niet verboden zijn, alleen dat er geen residuen mogen worden aangetroffen op koersdag.

Het verbod om een jaar niet te mogen starten in New York is een jaar of wat tekort in mijn persoonlijke opvatting. Men blijft de kampioens trainer min of meer de hand boven het hoofd houden.

Op een ander vlak ( Kentucky horseracing board) rommelt deze zaak nog door. Dan is er ook nog een zaak, de ban die de baan Churchill Downs heeft ingesteld tegen Bob Baffert.

Voorlopig is dit gebeuren nog niet ten einde.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:48

Mkango schreef:
Earth schreef:
Wel enkele van de meest high-profile banen in de VS, zoals Belmont Park en Churchill Downs. Voor een handicap ergens in Oklahoma doet Baffert het iig niet. :+

Ja, dit dus.

Ik zie hem liever ook voor het leven van de baan verdwijnen maar dit is al een vooruitgang op de voorafgaande jaren vind ik persoonlijk dus… I’ll take it.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:11

Het raakt hem en de eigenaren die paarden bij hem in training hebben, direct in de portemonnee. Dat is uiteindelijk het enige wat zeer doet.

Er zijn gelukkig veranderingen gaande in Amerika wat dit soort zaken betreft en dan worden deze zaken federaal gereguleerd. Er zullen echter altijd mensen zijn, die proberen om de regels te omzeilen of de regels anders uit te leggen dan dat ze geschreven zijn. ten einde er zelf beter van te worden.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:15

Idiote sport met veel paardenleed

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:45

_Mir schreef:
Idiote sport met veel paardenleed

Lekker genuanceerd ook… 8)7

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie