Shetlandpony aangevallen en overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Shetlandpony aangevallen en overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 18:54

Bokt.nl
Algemeen
Ingezonden door meerdere bokkers

Afbeelding
Shetlanders in de wei, afbeelding ter illustratie.
Foto: bokker Mabon/ Bokt Wiki

Triest nieuws uit Friesland. In die provincie werd maandagmorgen een pony dood aangetroffen in een weiland. Het dier heeft een flinke wond, waaruit kan worden opgemaakt dat het is aangevallen. De eigenaresse vermoedt dat een wolf hier verantwoordelijk voor is, maar hier is nog geen bewijs voor.

Mocht dit inderdaad het geval zijn, dan is dit de eerste keer dat het in Nederland gebeurt. Eerder werden in ons land wel pony’s en veulens aangevallen en gedood. Echter, DNA bewijs dat een wolf de dader was, ontbreekt nog. In Duitsland zijn intussen wel wolvenaanvallen op pony’s bevestigd.

Op de Facebookpagina van de eigenaresse waarschuwt zij voor de mogelijke aanwezigheid van een wolf.
Let op!!! Op de foto bij dat bericht is een dode en gewonde pony te zien, deze foto kan dan ook schokkend overkomen!!!

Femke_Tweety

Re: Shetlandpony aangevallen en overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:07

Vroeger ging men uit van hond, nu automatisch wolf.

Kans op hond is op dit moment nog altijd groter dan wolf, bij mijn weten.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:09

Mooi dat er gewoon direct gezegd wordt dat het een wolf was, zonder bewijs. -O- lekker makkelijk schieten.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:11

https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... #overzicht

De shet staat inmiddels er bij, uitslag echter nog onbekend.

Dat iedereen gelijk wolf roept is wel logisch. Maar in het overzicht staat in november vorig jaar zelfs een vos die een pink heeft gedood....en een pink is niet bepaald klein.
Oktober vorig jaar 6 schapen gedood door een vos.
Honden staan ook her en der vermeld.
Dus, onderzoek afwachten...en niet gelijk de wolf aanwijzen.
De goudjakhals en de lynx doen inmiddels ook hun intrede.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:46

Nouja, er is daar vaker een wolf gesignaleerd dus kan me best voorstellen men verwacht dit het werk van de wolf is geweest...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:47

BIJ12 is niet erg betrouwbaar. Er werken voornamelijk pro wolvers. Het is makkelijk een DNA staaf te verprutsen als je niet wilt dat de wolf de schuld krijgt.

Gisteren wilde BIJ12 eerst geen DNA af nemen omdat het een particulier was. Nadat er een flinke sociale media storm ontstond en nadat anderen zich er mee bemoeit hadden kwam BIJ12 alsnog DNA ophalen. Waarschijnlijk zal er wel iets met het materiaal gebeuren waardoor niet bewezen wordt dat het om de wolf ging.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 20:53

Bravura schreef:
https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... #overzicht

De shet staat inmiddels er bij, uitslag echter nog onbekend.

Dat iedereen gelijk wolf roept is wel logisch. Maar in het overzicht staat in november vorig jaar zelfs een vos die een pink heeft gedood....en een pink is niet bepaald klein.
Oktober vorig jaar 6 schapen gedood door een vos.
Honden staan ook her en der vermeld.
Dus, onderzoek afwachten...en niet gelijk de wolf aanwijzen.
De goudjakhals en de lynx doen inmiddels ook hun intrede.

Of die vos de pink echt heeft gedood is nog maar de vraag. De vos zal zeker van de pink gegeten hebben, maar of hij hem ook gedood heeft , is niet zeker.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 20:55

Popstra schreef:
Nouja, er is daar vaker een wolf gesignaleerd dus kan me best voorstellen men verwacht dit het werk van de wolf is geweest...

Verwachten is wat anders dan zeggen dat het zo is zonder bewijs. Heb wel vaker de wolf als schuldige genoemd zien worden dat achteraf toch een hond was.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 20:57

Wat een verdrietig nieuws. En of het nou een hond of een wolf is geweest, het verdriet zal er niet minder om zijn. Veel sterkte voor de betrokkenen.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 21:00

Op fb zit een groep wolf en paard, die de aanvallen op paarden, ezels en ponys in de landen om NL bijhoud. Best interessant, ook heel akelig maar realiteit en daar zie je steeds zelfde patroon in bijtplekken en hoe ze aangevreten worden.

Ik woon in het bos met de meeste vossen per m2, en ze hebben wel eens mijn kippen te pakken gehad maar de shetlanders en veulens nog nooit, in al die jaren niet. Pasgeboren mini's genoeg en de vossen lopen gewoon door de weide. Dus ik geloof niet zo in vossen die grotere dieren doden. Wel eten ze een karkas aan, en daar komt logischerwijs dna van de vos aan een karkas... denk ik ;)

Maar heel treurig om zo je pony te vinden, ongeacht hoe het komt. Sterke aan de eigenaren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 23:23

Ik vind het schokkend dat er in eerste instantie geen DNA zou worden afgenomen omdat het een dier van een particulier is. Pas na een boel stampij kwam er toch iemand.

Overigens is het helemaal niet het eerste paard wat door een wolf is vermoord.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 00:14

Anne_GTI schreef:
Ik vind het schokkend dat er in eerste instantie geen DNA zou worden afgenomen omdat het een dier van een particulier is. Pas na een boel stampij kwam er toch iemand.

Klopt.
In het buitenland al veel meer aangevallen door de wolf en wanneer het zo door gaat zal dat in nederland ook gaan toenemen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 07:26

sterregoud schreef:
Of die vos de pink echt heeft gedood is nog maar de vraag. De vos zal zeker van de pink gegeten hebben, maar of hij hem ook gedood heeft , is niet zeker.

Staat dat het onderzocht is op DNA. De beet wordt ook onderzocht.
Maar als dit dus zo zou zijn zoals je aangeeft....dan geldt dit ook voor de wolf en honden.

De onderzoeken zijn mbt DNA en verder onderzoek gericht op schadevergoedingen voor bedrijfsmatig gehouden dieren.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:22

Bravura schreef:
sterregoud schreef:

Staat dat het onderzocht is op DNA. De beet wordt ook onderzocht.
Maar als dit dus zo zou zijn zoals je aangeeft....dan geldt dit ook voor de wolf en honden.

De onderzoeken zijn mbt DNA en verder onderzoek gericht op schadevergoedingen voor bedrijfsmatig gehouden dieren.

Een vos kan een pink niet doden. Heel simpel de prooi is veel te groot.
Bij12 vindt ook een vos DNA ( het eten van een karkas) en ze kunnen ook weer wat melden.

Het is hoog tijd dat er een onafhankelijke instantie de DNA samples afneemt en onderzoekt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:12

Wanneer een vos een pink zou kunnen doden was allang het hek van de dam geweest, geloof er niks van. Aanvreten ja en daarom moet er inderdaad een onafhankelijk instituut komen om dna te onderzoeken. Niet uit één wond maar meerdere.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:14

Ik ga er al vanuit dat BIJ12 niet in staat is geweest het DNA veilig te stellen waardoor ze straks weer zeggen dat deze pony niet door de wolf vermoord is.

Een corrupte bende is het.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:18

Loretta schreef:
BIJ12 is niet erg betrouwbaar. Er werken voornamelijk pro wolvers. Het is makkelijk een DNA staaf te verprutsen als je niet wilt dat de wolf de schuld krijgt.

Gisteren wilde BIJ12 eerst geen DNA af nemen omdat het een particulier was. Nadat er een flinke sociale media storm ontstond en nadat anderen zich er mee bemoeit hadden kwam BIJ12 alsnog DNA ophalen. Waarschijnlijk zal er wel iets met het materiaal gebeuren waardoor niet bewezen wordt dat het om de wolf ging.

Nou dat , de pony was toen inmiddels al verplaatst omdat er was gezegd dat ze niet kwamen.

Gezien de hoeveelheid aanvallen en zichtmeldingen in dit gebied en rondom is het niet heel onwaarschijnlijk dat dit weer het werk van een wolf is.
Op zo'n 14/15 km afstand is ook al een pink ( aangetoond via DNA ) gepakt en dan heb ik het nog niet eens op de hoeveelheid schapen die hier in de buurt al zijn afgeslacht door de wolf.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:23

Lijkt mij prima kunnen dat dit een wolf is. 1 van mijn zussen is schapenhouder en heeft onlangs ook een bezoekje gehad. 5 schapen dood. Hemelsbreed nog geen 30km van Gorredijk vandaan. Kan best dezelfde zijn met de afstanden die ze afleggen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:44

Toch snap.ik niet dat ze zoveel doodbijten zonder te eten
In het wild levende roofdieren doden hun prooi om te.eten verder niet.

Je zou bijna denken dat dit niet echt wilde wolven zijn

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:40

Echwel schreef:

Een vos die in een kippenren weet te komen doodt ook veel kippen ipv er maar 1 uit te halen.

Ze zijn gewend dat ze er 1 te pakken krijgen en de rest weet weg te komen, maar omdat ze binnen bereik blijven pakken ze wat ze pakken kunnen.
Vandaar dat een wolf gek wordt tussen de schapen die geen kant op kunnen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:41

Dank je wel voor de uitleg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:59

Anne_GTI schreef:

En hoppa ´vermoord´....

Roep je dat ook als een loslopend paard een ongeluk veroorzaakt? Een moordaanslag van het paard op een verkeersdeelnemer.

En nee het is niet logisch dat er aan een wolf gedacht wordt. Alleen maar een bevestiging van de door anti wolf opgeklopte angstpsychose.

Inderdaad maakt het niets uit door wat/wie. Ook niet na de ´bevestiging´ van de oorzaak. Tussen haakjes want anti-wolf roept dan toch dat er best honden van gegeten kunnen hebben maar het tóch een wolf geweest zou kunnen zijn.

@antiwolvers; al zou het bewezen een wolf zijn dan maakt dat nog niets uit. Niet voor de pony, niet voor het beleid. Zelfs voor de eigen hysterie niet; die is er toch al.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:09

Huertecilla schreef:
En nee het is niet logisch dat er aan een wolf gedacht wordt. Alleen maar een bevestiging van de door anti wolf opgeklopte angstpsychose.

Hoe zo is het niet logisch dat er aan een wolf gedacht wordt? Als je bij12 een beetje volgt zie je dat er op dit moment meerdere keren per week wel meldingen komen van aangevallen vee. In de periode januari-eind april was die bijna altijd de wolf. Een paar keer was de diersoort onbekend, slechts een keer was het een hond en een keer een vos en dat moet wel een stoere geweest zijn want die zou een hooglander kalf hebben doodgebeten. Daarbij zijn er in de regio waar de pony is aangevallen met regelmaat meldingen en vanuit Duitsland weten we dat shetlanders wel vaker op het menu staan. Betekent niet dat het in dit geval een wolf is maar echt onlogisch is het ook niet te noemen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:17

Huertecilla schreef:

:D Dat bedoel ik nou met logisch. Nog niets bewezen...Wolf! Iets gehoord....Wolf! Een dier gedood...Wolf! En die heeft volgens velen geen bestaansrecht in Nederland.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:22

Echwel schreef:

Er is al bewijs dat er hybriden zijn hoor dus waarschijnlijk zitten die hier in nederland ook gewoon tussen.