Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 07:14

Dat ze geweigerd is is prima, maar ze heeft wel een punt dat dit vooraf ook duidelijk ergens te vinden was geweest en dat ze de reis niet had hoeven maken.
Geen idee hoeveel deze dame van paarden weet, maar misschien had ze echt niet in de gaten dat haar gewicht een probleem kon zijn.
Dat ze uitgescholden is is natuurlijk niet netjes, maar ergens denk ik dat deze dame zelf ook niet netjes is geweest toen ze geweigerd is en daarop deze schelduiting is gekomen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 07:17

Bijzonder berichtje weer. Tuurlijk mag je geweigerd worden omdat je te zwaar bent voor het paard. En je zou geweigerd moeten worden omdat je totaal niet aan het dierenwelzijn denkt. Voor die mensen zijn er pretparken en speeltuinen. Alhoewel ze daar ook regels hebben.

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 07:20

De titel klopt niet met de tekst, het gaat niet om het geweigerd worden, het gaat om het nergens aangeven en de manier waarop er met haar omgegaan is en ik vind dat ze daar een goed punt heeft.

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 07:26

Maar hey een beetje zelf reflectie , had ze zelf niet kunnen bedenken dat ze wellicht te zwaar is voor een paardenrug.
Maar ook iemand om zijn/haar gewicht uitschelden slaat natuurlijk ook nergens op

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 07:35

Loretta schreef:
Is tegenwoordig een heet hangijzer in de paardenwereld. Soms wordt het ook wel wat overdreven. Maar dat is met alles zo.

Nou dan maar het beste weinig eten.

Ik las laatst ook iets van een andere influencer. Zij zegt dat ze last heeft van fatshaming in de zorg. Dat dokters bij klachten eerst altijd beginnen over dat het goed zou zijn om wat af te vallen.
Was niet normaal en discriminatie volgens haar..

Dan denk ik, tsja, het is nou eenmaal algemeen bekend dat een te hoog gewicht gezondheidsrisico’s met zich mee brengt. Het is verder niet persoonlijk bedoeld dus waarom het wel persoonlijk opnemen.

Hetzelfde vind ik van deze kwestie. En ik vind het alleen maar goed dat paarden worden beschermd tegen een te zware last. Ze kunnen er zelf namelijk niks over zeggen.

Ik vind het wel sneu voor dame in kwestie, maar zegt niet dat ze er dan maar op moet klimmen.

DDDara
Berichten: 992
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 07:57

Ik heb het idee dat het hier wel heel zwart wit wordt neergezet als of zij daar aankomt en dan wordt gezegd dikke b*tch jij mag niet rijden........ Dat lijkt me toch sterk.
Denk dat er een flinke woordenwisseling heeft plaats gevonden waarbij men het duidelijk niet met elkaar eens was alvorens dit werd gezegd.....

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:16

Mij valt wel op dat dit soort tiktoksters en "influencers" nogal de neiging hebben om zichzelf op een voetstuk te zetten en vinden dat ze overal recht op hebben en totaal geen zelfreflectie meer hebben. Mijn gok is dat deze dame nirt netjes is gebleven maar eeen scène heeft gemaakt wat de geïrriteerde reactie van de medewerker zou verklaren.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:18

karrij schreef:
omgerekend zit ik op 18%, volgens berekening en dan vind ik dat ik al te dik ben voor mijn paard.
Ik snap het wel

Als jij bedoelt dat je met een BMI van 18 te zwaar zou zijn, is er wat mis met je zelfbeeld. Dan zou ik echt hulp inroepen want het is niet goed als je daar zo onzeker over bent..

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:23

Ik denk dat Karrij bedoelt dat ze op 18% van het gewicht van haar paard zit, Billy.

Verder eens: dit is geen kwestie van fatshaming, maar van dierenwelzijn. Heel goed van de ranch dat ze daarop letten.

BeFunny

Berichten: 10605
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:34

Dat ze geweigerd is. Prima als ze echt te zwaar is (wel handig als ze een maximum gewicht op hun site plaatsen) Hoe ze behandeld is vind ik echt niet ok. En goed dat ze daar ook iets over zegt. Zeker als bedrijf kun je mensen met respect behandelen.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:36

Hier ook iemand die dierenwelzijn belangrijker vindt, dan wat iemand per se wil. Wees gewoon reëel. Je moet op een paard of pony passen qua gewicht en/of lengte. Net als dat er een goed passend zadel moet zijn, in mijn ogen. Punt.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:46

misschien goed om het als bedrijf te communiceren, maar je gaat bij je zelf vantevoren toch ook na, zou het wel kunnen/mogen met mijn gewicht. Ze had ook kunnen bellen of ze daar wat hadden staan voor zwaardere mensen

Shenavallie
Berichten: 11581
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:52

Volledig eens met het nieuwsbericht. Als je dan toch iets leuks met paarden wilt doen, ga dan mennen bijvoorbeeld.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:53

Loretta schreef:
Tancreda4 schreef:
Ik ben niet dik, maar wel lang. En mocht op vakantie okk niet meerijden omdat ik boven de 70 kilo weeg. Jammer maar helaas. Het moet ook leuk blijven voor de dieren.


Soms vind ik wel dat er erg overdreven wordt. 70 kilo is wel een erg hoge eis. Ging het om shetlanders ofzo.

:+ Mag hopen dat je met dat gewicht ook niet op een Shet gaat zitten.

Maar zonder grappen, ja mijn oude baan als buitenrittenbegeleider met IJslanders hanteerde bijvoorbeeld een grens van 75 kg. Vind ik dus geen gekke grens. Die dieren lopen in het hoogseizoen best wat km's, zijn wel sterk maar niet groot. Dus dan vind ik dat een hele nette grens.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:56

fokfanaat schreef:
misschien goed om het als bedrijf te communiceren, maar je gaat bij je zelf vantevoren toch ook na, zou het wel kunnen/mogen met mijn gewicht. Ze had ook kunnen bellen of ze daar wat hadden staan voor zwaardere mensen


Het bedrijf had dat gewoon duidelijk moeten communiceren op hun website. Je laat een klant kosten maken om te reizen en vervolgens weiger je de klant. Komt er onprofessioneel over. Kan best begrijpen dat ze kwaad is. Dit had gewoon van te voren bekend moeten zijn.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:57

Overigens een keurig stukje van de KNHS in de onderste helft van het artikel. Duidelijk, met alle nuances én met een positieve insteek +:)+

Van mij mag dat lijstje nog wel aangevuld worden met niet-op-maar-met-het-paard activiteiten. Wandelen, grondwerk whatever. Maar dat zouden de puntjes op de i zijn van een keurig stukje.

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:03

Ja dat mag.

Ik ben zelf ver boven prettig gewicht.
En als ik iets wil, maar door mijn gewicht of postuur is dat onveilig voor mijzelf of een ander, dan is het volledig terecht dat het geweigerd wordt.


Wel op een fatsoenlijke manier graag, en zonder oordeel.

'Sorry hoor, maar as u nou wat minder vreet kan u de volgende keer ook'
Nogo


'Get your fat ass away'
Nogo.

'Mevrouw, in verband met veiligheidseisen hanteren wij een gewichtslimiet, en tot mijn spijt moet ik u meedelen dat u om deze reden niet mee kunt doen'

Prima. Ja dat is op dat moment alsnog pijnlijk, maar wel prima.

Ik wil níet het gevoel hebben dat het willekeur is. Dus dat de medewerker puur op basis van of je een prettig gezicht hebt besluit dat het wel of niet kan, en gewicht daarbij 'gebruikt' om een punt te maken.
En ik hoor het bij voorkeur ook niet als ik al met mijn neus vooraan sta.

Dus bij dingen waar een gewichtslimiet (of lengte-eis) aanwezig is, vind ik het wél zo prettig als dat helder aangegeven is, bijvoorbeeld bij het online boeken (voor betalen) of aan het begin van de wachtrij bij bijvoorbeeld een attractie in een attractiepark.

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:08

Biks2 schreef:
Loretta schreef:
Is tegenwoordig een heet hangijzer in de paardenwereld. Soms wordt het ook wel wat overdreven. Maar dat is met alles zo.

Nou dan maar het beste weinig eten.

Ik las laatst ook iets van een andere influencer. Zij zegt dat ze last heeft van fatshaming in de zorg. Dat dokters bij klachten eerst altijd beginnen over dat het goed zou zijn om wat af te vallen.
Was niet normaal en discriminatie volgens haar..

Dan denk ik, tsja, het is nou eenmaal algemeen bekend dat een te hoog gewicht gezondheidsrisico’s met zich mee brengt. Het is verder niet persoonlijk bedoeld dus waarom het wel persoonlijk opnemen.

Hetzelfde vind ik van deze kwestie. En ik vind het alleen maar goed dat paarden worden beschermd tegen een te zware last. Ze kunnen er zelf namelijk niks over zeggen.

Ik vind het wel sneu voor dame in kwestie, maar zegt niet dat ze er dan maar op moet klimmen.

Discriminatie gaat over zaken waar je niets aan kunt veranderen zoals huidskleur.Een te hoog gewicht kun je wel veranderen door te gaan lijnen.Het is eigen keuze om dat niet te doen.De gevolgen zijn dan zowel gezondheidsproblemen als dat je niet op elk paard kunt gaan rijden.Overigens,ik weet ook wel dat het heel moeilijk kan zijn om af te vallen.En iets dikker zijn kan ook best mooi zijn,sommige mensen staat het goed.Maar ja, je moet zelf snappen dat je dan niet meer op een lichtgebouwd paard past.Een kennis van me ging op vakantie in Schotland speciaal om te kunnen rijden en mocht daar ook niet erop omdat er een grens van 80 kilo was en daar ging ze overheen.Het zou wel goed zijn als dit vantevoren werd aangegeven.

Knudd

Berichten: 1563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:12

Gewicht discussie daargelaten maar wat ontzettend onsmakelijk om een lijst erbij te zetten hoeveel calorieën je verbrandt met activiteiten. Ik denk alleen maar aan de jonge mensen die dit lezen, die zichzelf al te dik vinden (maar misschien niet eens zijn) en zo'n lijstje van begin tot eind op 200% gaan afwerken in de hoop af te vallen... dat er gewichtslimieten worden gehanteerd vanwege veiligheid en welzijn, prima, maar schaamteloos diëten promoten op deze manier. Bah.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:14

Als dat een recente foto van haar is dan snap ik niet dat ze haar te dik vinden eerlijk gezegd.
En in Amerika mag je veel zwaarder zijn dan in Europa om op een (dude)ranch te mogen rijden volgens mij, weet niet waar zij het wilde doen?

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:15

miereneter schreef:
Ik denk dat Karrij bedoelt dat ze op 18% van het gewicht van haar paard zit, Billy.

Verder eens: dit is geen kwestie van fatshaming, maar van dierenwelzijn. Heel goed van de ranch dat ze daarop letten.

Oh sorry verkeerd begrepen was nog vroeg :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:16

DuoPenotti schreef:
Dat ze geweigerd is is prima, maar ze heeft wel een punt dat dit vooraf ook duidelijk ergens te vinden was geweest en dat ze de reis niet had hoeven maken.
Geen idee hoeveel deze dame van paarden weet, maar misschien had ze echt niet in de gaten dat haar gewicht een probleem kon zijn.
Dat ze uitgescholden is is natuurlijk niet netjes, maar ergens denk ik dat deze dame zelf ook niet netjes is geweest toen ze geweigerd is en daarop deze schelduiting is gekomen.


Mee eens. Gewicht is toch gevoelig en daar om geweigerd worden blijft toch awkward. Veel maneges hebben wel 1 of 2 echt grote paarden staan voor grote mensen, dus ik snap wel dat je er niet zonder meer vanuit gaat dat je geweigerd wordt als je wat zwaarder bent en er staat geen gewichtslimiet.

Desondanks wel voorstander van gewichtslimieten hoor..... En ik vind dit meisje (net als mijzelf) ook te zwaar om paard te rijden op een gemiddeld manegepaard. Ik moet zeggen dat ik me nooit verdiept heb in wat trekpaarden etc. kunnen "hebben", dus ik zou ook niet zo goed weten of dat dan wel verantwoord is. Maargoed. Dat zal ook niet onbeperkt zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-22 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:16

anjali schreef:
Biks2 schreef:

Ik las laatst ook iets van een andere influencer. Zij zegt dat ze last heeft van fatshaming in de zorg. Dat dokters bij klachten eerst altijd beginnen over dat het goed zou zijn om wat af te vallen.
Was niet normaal en discriminatie volgens haar..

Dan denk ik, tsja, het is nou eenmaal algemeen bekend dat een te hoog gewicht gezondheidsrisico’s met zich mee brengt. Het is verder niet persoonlijk bedoeld dus waarom het wel persoonlijk opnemen.

Hetzelfde vind ik van deze kwestie. En ik vind het alleen maar goed dat paarden worden beschermd tegen een te zware last. Ze kunnen er zelf namelijk niks over zeggen.

Ik vind het wel sneu voor dame in kwestie, maar zegt niet dat ze er dan maar op moet klimmen.

Discriminatie gaat over zaken waar je niets aan kunt veranderen zoals huidskleur.Een te hoog gewicht kun je wel veranderen door te gaan lijnen.Het is eigen keuze om dat niet te doen.De gevolgen zijn dan zowel gezondheidsproblemen als dat je niet op elk paard kunt gaan rijden.Overigens,ik weet ook wel dat het heel moeilijk kan zijn om af te vallen.En iets dikker zijn kan ook best mooi zijn,sommige mensen staat het goed.Maar ja, je moet zelf snappen dat je dan niet meer op een lichtgebouwd paard past.Een kennis van me ging op vakantie in Schotland speciaal om te kunnen rijden en mocht daar ook niet erop omdat er een grens van 80 kilo was en daar ging ze overheen.Het zou wel goed zijn als dit vantevoren werd aangegeven.




Het vetgedrukte (pun intended) is écht veel te kort door de bocht.

Ik hoop dat je je dat realiseert, en dat je daarmee deze discussie geen goed doet.



Mensen weigeren om gewicht, vervelend maar in sommige gevallen prima.

Oordelen zoals jij nu doet, níet prima.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:17

Goed dat er door bv maneges een max aan gegeven wordt, al snap ik dat het voor betreffende persoon niet leuk is om te horen. Zo van, nee u bent te zwaar.

Onlangs op facebook deed iemand een oproepje, waar kan je een buitenrit doen als je 100kg weegt.
En ja ook daar waren de reacties niet mild, echt kwetsend.
Maar uit de reacties kwam ook dat veel stallen hier in NL een max gewicht hanteren, zelfs bij de trekpaarden.

Vind wel dat ze het bv kenbaar op de website moeten maken.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 17-06-22 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Berichten: 10605
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:17

mooney schreef:
Tancreda4 schreef:
Ik ben niet dik, maar wel lang. En mocht op vakantie okk niet meerijden omdat ik boven de 70 kilo weeg. Jammer maar helaas. Het moet ook leuk blijven voor de dieren.




Ik weeg 70 kg maar ben 1,79 lang. Nou ik weiger toch om op een IJslander mee te gaan lopen ;)
Daar zou dus ook best rekening mee gehouden kunnen worden.

Ik ben niet dik. Wel lang. En toch best zwaar. Maar ik heb dus een gezond gewicht en ben fit. En toch vind ik mezelf niet voor alles geschikt. Stap ook echt niet op een fjord bijv. Maar ik hou daar uit mezelf rekening mee. Mensen die een enkele keer rijden die staan daar niet bij stil. Die denken gewoon leuk. Een bedrijf in paarden zou hier dus rekening mee moeten houden (hoe je het went of keert ze verdienen geld met hun paarden, niks mis mee maar hun klanten verdienen ook respect anders ben je het als bedrijf niet waard) en dit als regelement instellen een max gewicht en mogelijk lengte (hebben ze grote paarden dan is lengte niet echt een belemmering maar gewicht blijft ook daar een issheu) Maar als dat duidelijk is dan scheelt dat een enorme teleurstelling ;)
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 17-06-22 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt