FNRS pleit: Paardensport in 2025 rookvrij

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

FNRS pleit: Paardensport in 2025 rookvrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 05:17

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Roken en (paarden)sport gaan niet samen. Op sommige ruitersportcentra wordt er langs de rijbaan nog steeds gerookt. Dat is niet alleen gevaarlijk in een omgeving met veel brandbaar materiaal, maar ook nog eens hartstikke ongezond.

Op weg naar rookvrij
Een rookvrij ruitersportcentrum geeft een goed voorbeeld voor de jeugd, want zien roken, doet immers vaak roken. Als kinderen anderen zien roken lijkt dat normaal en maakt nieuwsgierig. Zeker als zij mensen zien roken naar wie zij opkijken zoals andere ruiters, instructeurs en ouders. Daarnaast is meeroken zowel binnen als buiten schadelijk, met name voor kinderen. Ook in de buitenlucht kunnen kinderen in aanraking komen met tabaksrook. Door een rookvrij ruitersportcentrum voorkomen we dit.

Paardensport in een rookvrije omgeving
In het Nationaal Preventieakkoord hebben alle sportbonden en NOC*NSF met het Ministerie van VWS de ambitie vastgelegd dat uiterlijk in 2025 alle sportverenigingen en sportevenementen rookvrij zijn. Logisch, want we willen dat iedereen kan genieten van (paarden)sport in een rookvrije omgeving. Zo houden we sport leuk en gezond en dragen we bij aan de Rookvrije Generatie.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 05:23

In 2025 pas?! :=

Ineke2

Re: FNRS pleit: Paardensport in 2025 rookvrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 06:17

Dat dacht ik ook toen ik dat las :')
Waarom niet per 1 januari 2023?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 06:29

Tja kinderen gaan dan wel elders rokende mensen zien en ik hoop dat elk verstandig mens het wel laat om in de stallen te roken.

Velen gaan dan wel gaan staan roken op de parking.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 06:36

Ik heb me er altijd over verbaasd hoeveel mensen er op maneges/paardenstallen allemaal roken.

Mijn kleren stonken na een dag manege harder naar sigarettenrook dan naar paard.

Vind het dus een goede ontwikkeling.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 06:52

Ik zeg het al jaren: als er érgens gerookt wordt, is het wel in de paardenwereld, en dan bij voorkeur in de hooiberg :))

Ik heb dat nooit begrepen, waarom er juist in die paardenwereld zo veel gerookt wordt, maar ik geloof dat ik nog nooit een instructeur op een manege heb gezien zonder een sjekkie-in-het-bekkie

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 07:53

Dat wordt toch een probleem voor de hoefsmeden :=

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:31

Kreeg wel meteen flashbacks naar m’n eerste sigaret en eerste keer een jointje roken. Altijd die verdomde hooiberg weer :')

Nee, goede ontwikkeling! Denk dat veel jongeren op stal in aanraking komen met sigaretten voor het eerst. Mezelf als voorbeeld.

KSHancox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:59

Dat werd tijd. Ik heb het ook altijd wel bijzonder gevonden dat zoveel mensen aan de bakrand staan te roken. Vroeger ook wel gereden met iemand die er bij het uitstappen eentje opstak, ook in de binnenbak. %)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:36

Mijn beeld vroeger van paardenmensen, super slank en sigaret in de mond. Ik hoorde er op geen enkel vlak bij. :+

Maar de manege waar ik kom is al een paar jaar rookvrij, ook op de parkeerplaats mag er niet gerookt worden. Gaan de ouders rustig in hun hermetisch afgesloten auto zitten paffen. Ook lekker voor hun kind daarna..

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:13

Bij ons mag alleen op het terras gerookt worden. Niemand hoeft daar last van te hebben, je kunt overal komen zonder het terras te betreden.
Straks staat iedereen lekker voor de ingang te paffen, waar de bezoekers en kinderen dus wel door de rook lopen....
En allemaal peuken voor de deur...
Is openbaar terrein dus daar is het niet verboden.
Net als op het werk nu.
Alle rookplekken moesten dicht per 1 januari van de overheid.
Nu staat iedereen voor de deur, peuken op de grond want een asbak mag ook niet meer. Rook trekt de hal in als de deur openstaat...
Van die rookplek in de open garage had niemand last.
Schiet allemaal het doel voorbij die betutteling, nu ontstaat pas de overlast voor anderen!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:16

Boras schreef:
In 2025 pas?! :=

Echt mijn eerste gedachte... Bij allerlei andere sporten zijn de terreinen al rookvrij maar de paardensport bestaat weer uit snowflakes die echt niet even niet kunnen roken?

Bij ons (andere sport) mag het nergens op het terrein, ook niet op het terras van de sociëteit. Prima, dan kun je daar ook gewoon rookvrij zitten. En er staat echt niemand te roken bij de ingang van het terrein hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:23

Marije_jiplover schreef:
Ik heb me er altijd over verbaasd hoeveel mensen er op maneges/paardenstallen allemaal roken.

Mijn kleren stonken na een dag manege harder naar sigarettenrook dan naar paard.

Vind het dus een goede ontwikkeling.
Haha, oooo, in die oude kantine toen ook nog. _O- Er alleen al naar kijken was bijna genoeg om je rokerslongen te geven.

Goede ontwikkeling inderdaad!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:06

Rookvrij….. Dat kan morgen al.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:45

Goede ontwikkeling maar moet en kan veel eerder.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:08

Werd eens tijd. Maar waarom dan pas?

Er is laatst een onderzoek gepubliceerd over derdegraads roken. Als ergens gerookt wordt, slaat dat ook weer neer. Als je die spullen vervolgens aanraakt en/of in je mond stopt, krijg je ook aardig wat van die troep binnen (dit kan ook door de huid). Nou is dit vooral een risico voor jonge kinderen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dit met paarden doet. Ruiter rookt > raakt bit aan > paard krijgt bit in. Of gewoon in de buurt van een paard roken. Dat kan toch niet gezond zijn?

MvdM_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:23

Goede zaak. Als je in een indoor tennisbaan niet mag roken, waarom dan wel in een binnenbak naast de hooibalen?
Ik ben benieuwd naar wat de verzekering daar eigenlijk van zegt als er brand ontstaat op een plek waar niet gerookt mag worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:28

eukje schreef:
Bij ons mag alleen op het terras gerookt worden. Niemand hoeft daar last van te hebben, je kunt overal komen zonder het terras te betreden.
Straks staat iedereen lekker voor de ingang te paffen, waar de bezoekers en kinderen dus wel door de rook lopen....
Net als op het werk nu.
Nu staat iedereen voor de deur, peuken op de grond want een asbak mag ook niet meer. Rook trekt de hal in als de deur openstaat...
Schiet allemaal het doel voorbij die betutteling, nu ontstaat pas de overlast voor anderen!

10 meter voor de deur een rookverbod instellen dan, op terrassen uiteraard ook!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:32

Fnrs manege waar ik rijd is het al sinds vorig jaar verboden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:39

elnienjo schreef:
eukje schreef:
Net als op het werk nu.

10 meter voor de deur een rookverbod instellen dan, op terrassen uiteraard ook!

Dat. Of gewoon een beetje meedenken en medewerking van de rokers zelf. Het gaat nu even niet over jou, maar over kinderen en hen proberen weg te houden van sigaretten. Hoe kun je daar nu niet achter staan en aan mee willen werken? Niks betutteling. Zien roken, doet roken. Zien roken, maakt roken normaal. Onbekend maakt onbemind. Enz.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:14

Maar goed dat ik niet meer op een FNRS locatie sta dan _O-

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:06

eukje schreef:
Net als op het werk nu.

Werk mag zeggen dat voor de deur niet gerookt mag worden.
Gebeurd bij ons ook ( en bij eerdere werkgevers ook ).
Een stal kan dat ook zeggen, niet voor de deur en peuken opruimen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:09

Eindelijk dan ook die gore pijpen weg.
Bij evenementen werd ik altijd letterlijk kotsmisselijk (inklusief kotsen dus) van die vieze geur van pijprokers (oude paardenmannen).

Wellicht was het inmiddels binnen al verboden maar ik heb vroeger echt te vaak met een plastic zakje op de tribune gezeten bij de hengstenkeuring of jumping amsterdam.