Protocol in werking bij extreme weersomstandigheden

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 103252
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Protocol in werking bij extreme weersomstandigheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 06:14

Phryso
Algemeen

Afbeelding
Paard zoekt verkoeling in een watertje. Foto: Marlies Trap Fotografie


Om paarden bij extreme weersomstandigheden goed te verzorgen heeft de Sectorraad Paarden een protocol opgesteld hoe om te gaan met ernstige kou of extreme warmte. Nu de buitentemperaturen stijgen is het zaak hittestress bij de paarden te voorkomen. Naast adviezen voor verzorging en voeding staat in dit protocol ook de verordening voor transport van paarden beschreven. Dit door de NVWA opgestelde plan treedt in werking als er temperaturen zijn van 30 graden Celsius, of meerdere aaneengesloten dagen van 27 graden Celsius of hoger worden verwacht.

Hittestress voorkomen
Van kou hebben paarden niet snel last, al helemaal niet met een (extra) deken. Maar dat ligt anders bij extreme warmte. Paarden zijn warmbloedige dieren met een normale lichaamstemperatuur tussen de 37,4 en de 38,0°C, waarbij de comfortzone voor een paard ongeveer tussen de +5°C en de +25°C ligt. In een stilstaande trailer of veewagen is de temperatuur al snel 10°C hoger dan de buitentemperatuur. Om hittestress te voorkomen zijn er extra eisen ten aanzien van transport door de NVWA opgesteld.

Intensievere controle en verbod op transport
Vanaf 27 °C gaat de NVWA intensiever controleren, vanaf 30 °C is er een verbod op transport van 8 uur, volledig geconditioneerde wagens uitgezonderd. Vanaf 35 °C is er een verbod op transport van alle dieren, volledig geconditioneerde wagens uitgezonderd.

Shenavallie
Berichten: 11949
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Protocol in werking bij extreme weersomstandigheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:08

Ik heb me ooit laten informeren dat de comfortzone voor een paard tussen de -10 en +10 graden ligt. Eens kijken of ik daar nog wat van kan terugvinden.

Poekkie

Berichten: 7400
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:24

Shenavallie schreef:
Ik heb me ooit laten informeren dat de comfortzone voor een paard tussen de -10 en +10 graden ligt. Eens kijken of ik daar nog wat van kan terugvinden.


In wintervacht. Niet in zomervacht.

Shenavallie
Berichten: 11949
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Protocol in werking bij extreme weersomstandigheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:52

Ah, oké, weer wat geleerd!