Jacobskruiskruid in ruwvoer: levensgevaarlijk

Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Jacobskruiskruid in ruwvoer: levensgevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-22 17:43

Phryso
Algemeen

Afbeelding
Jacobskruiskruid met lintbloemen. Foto: EstherHegt/Bokt Wiki.

Een paar weken geleden kwam de zevenjarige Friese ruin Wybren bij Paardenkliniek Aa & Hunze op consult bij dierenarts Ids de Boer, met als belangrijkste klacht dat hij in de afgelopen maanden snel was vermagerd: "Wybren had ik in het najaar nog gezien voor zijn jaarlijkse gebitsbehandeling en de inenting, toen was het nog een prachtige rastypische Friese ruin in keurige sportconditie. Nu schrok ik wel behoorlijk toen ik hem zag, hij was echt vele kilo’s kwijt en zat verder ook slecht in zijn vacht."

Geelzucht
Nadat een eventuele wormbesmetting was uitgesloten, werd Wybren onderzocht: hij was te apatisch, was duidelijk in een te schrale voedingstoestand en wat betreft bespiering had hij ook al wat ingeleverd. Beide achterbenen waren wat vol (stalbenen) en onder de buik had hij iets oedeem. Ids constateerde geelzucht: "Het slijmvies bij de snijtanden hoort mooi roze te zijn van kleur, bij Wybren was het bleekroze en een vleugje geel. Bij de ogen was de geelverkleuring bij het oogwit nog duidelijker te zien."

Leverfalen
Vanuit het bloedonderzoek kwam naar voren dat de leverwaardes fors verhoogd waren, ook was er een duidelijk ontstekingsbeeld te zien: "We hebben aanvullend een echo van de buik gemaakt. Rondom de lever was kapselvorming en de structuur van de lever was ook afwijkend. Wybren had duidelijk leverfalen." Bij een paard kan er helaas geen orgaantransplantatie plaatsvinden. Na uitgebreid gesproken te hebben met de eigenaresse heeft Ids helaas moeten besluiten Wybren in te laten slapen. De eigenaresse wilde graag dat Wybren werd onderzocht naar de oorzaak van het leverfalen. "De conclusie vanuit de pathologie was overduidelijk: de combinatie van de typische veranderingen in de lever met vochtophoping in de dikke darm wees naar vergiftiging door het eten van Jacobskruiskruid", stelt Ids.

Jacobskruiskruid
Jacobskruiskruid bevat alkaloïden wat kan leiden tot onomkeerbare leverbeschadiging. In de weide zal een paard deze plant niet eten vanwege de bittere smaak. In gedroogde vorm verliest deze plant de typische geur, kleur en smaak maar niet de gifstoffen, paarden zullen deze plant in het ruwvoer niet meer als giftig herkennen en daardoor gewoon opeten.

Kritisch op ruwvoer
Wybren bleek de vergiftiging afgelopen maanden opgelopen te hebben. De eigenaresse heeft het ruwvoer laten analyseren; in het aangekochte hooi van “natuurland” bleek het Jacobskruiskruid terug te vinden te zijn. In het najaar was één grote partij aangekocht. Jacobskruiskruid kan op deze manier echt een sluipmoordenaar zijn. Het is voor de paardeneigenaren van groot belang om kritisch te zijn over het ruwvoer. Op veel natuurland groeit er, naast gras, vaak een legio aan andere grassen en kruiden, waaronder helaas vaak ook Jacobskruiskruid. Ids waarschuwt: "Het gezonde imago van 'kruidenhooi' valt daardoor helaas nogal eens te betwijfelen."

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

superpony

Re: Jacobskruiskruid in ruwvoer: levensgevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:53

Het is vreselijk als het erin zit en je paard er ziek van wordt en erger. Maar het is wel een lastig iets.

Mensen die verpakt kopen, kunnen niet alles zien, maar ook in hooi kan je niet alles en elk sprietje zien.

Hij mag een goede, bekende veearts zijn, maar kan nog wel erg anti "paard natuurlijk" reageren. ( meegemaakt ) Goed kruidenhooi is prima als het beheer en de controle gewoon goed is.

We kunnen ook een optelsom maken van alle andere problemen van ruwvoer, verpakt en onverpakt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:56

superpony schreef:
Het is vreselijk als het erin zit en je paard er ziek van wordt en erger. Maar het is wel een lastig iets.

Mensen die verpakt kopen, kunnen niet alles zien, maar ook in hooi kan je niet alles en elk sprietje zien.

Hij mag een goede, bekende veearts zijn, maar kan nog wel erg anti "paard natuurlijk" reageren. ( meegemaakt ) Goed kruidenhooi is prima als het beheer en de controle gewoon goed is.

We kunnen ook een optelsom maken van alle andere problemen van ruwvoer, verpakt en onverpakt.

Maar van een enkel blaadje krijgt je paard dit niet. Het stapelt en ik kan me bijna niet voorstellen dat je als eigenaar je hooi zo slecht bekijkt dat je dit niet ziet. Dan weet je toch ook niet wat je voert.

Hoe dan ook is het ontzettend verdrietig dat het gebeurd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 18:29

belle_boef schreef:
superpony schreef:

Maar van een enkel blaadje krijgt je paard dit niet. Het stapelt en ik kan me bijna niet voorstellen dat je als eigenaar je hooi zo slecht bekijkt dat je dit niet ziet. Dan weet je toch ook niet wat je voert.

Hoe dan ook is het ontzettend verdrietig dat het gebeurd.

Je weet nooit hoeveel je paard binnen heeft gekregen en voor elk paard zal dat anders zijn.

Niet iedereen voert natuurlijk zelf, dus veel mensen zien alleen wat er in de stal ligt als ze er zijn.

Wij halen het zelf en kiezen de balen uit, schudden het hooi los en kunnen het dan zien ja. Maar dat is toch wel een luxe.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 18:42

superpony schreef:

Goed kruidenhooi is prima als het beheer en de controle gewoon goed is.

superpony schreef:
Niet iedereen voert natuurlijk zelf, dus veel mensen zien alleen wat er in de stal ligt als ze er zijn.

Wij halen het zelf en kiezen de balen uit, schudden het hooi los en kunnen het dan zien ja. Maar dat is toch wel een luxe.

Het zal vast niet je bedoeling zijn, maar ik vind je erg borstklopperig overkomen. Omdat jij de controle en het beheer wel goed op orde hebt en daarmee kan jouw paarden niks overkomen... daarmee ga je mijns inziens voorbij aan het doel van het bericht: waarschuwen, zodat voorkomen kan worden dat dit meer paarden fataal wordt.

Ik vind het goed dat er wederom gewaarschuwd wordt voor deze sluipmoordenaar. Want je hoort vaker dat er jkk of herfststijloos in kruidenhooi zit.

Uit het oog, maar nooit uit mijn hart
[&]Rockes <3, [&]Apache <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 23:40

Rocamor schreef:
superpony schreef:

Goed kruidenhooi is prima als het beheer en de controle gewoon goed is.

superpony schreef:

Het zal vast niet je bedoeling zijn, maar ik vind je erg borstklopperig overkomen. Omdat jij de controle en het beheer wel goed op orde hebt en daarmee kan jouw paarden niks overkomen... daarmee ga je mijns inziens voorbij aan het doel van het bericht: waarschuwen, zodat voorkomen kan worden dat dit meer paarden fataal wordt.

Ik vind het goed dat er wederom gewaarschuwd wordt voor deze sluipmoordenaar. Want je hoort vaker dat er jkk of herfststijloos in kruidenhooi zit.

Ja, zo kan ik ook quoten.

Ik schreef duidelijk dat mensen er vaak niks aan kunnen doen omdat ze in pension staan. En je begrijpt zelf dat een pensionhouder niet voor meerdere paarden alles uit elkaar kan trekken.

Ik schreef ook eerlijk dat wij het kunnen uitzoeken en dat een luxe is!!!

Maar je kan ook zoeken om iemand aan te vallen, ipv inhoudelijk op het stuk in te gaan natuurlijk. Vind ik ook prima.

Het gebeurt gewoon en het is rot als het je overkomt, maar zoals deze veearts het schrijft is weer sterk overdreven om kruidenhooi zo af te serveren. En hij is wel vaker negatief op bepaalde vlakken. Maar goed, voor velen een held. Mijn paarden raakt hij iig niet meer aan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 07:38

Zoals beschreven, je zult het vast niet zo bedoelen, maar zo kwam het dus op mij over. Gezien je reactie hierboven, heb ik het dus anders geïnterpreteerd dan dat jij het bedoeld hebt.

Ik vind dat mijn "prima dat er wordt gewaarschuwd dat er giftige planten in kruidenhooi kunnen zitten" inhoudelijk genoeg. Oké, ik had nog mijn medeleven kunnen betuigen aan de eigenaresse van het betreffende paard.

Ik snap niet zo goed wat jouw negatieve ervaringen met deze arts er toedoen. Het is toch juist goed als er gewaarschuwd wordt voor zgn goed hooi? Ik zie ook wel kruidenhooi te koop, vaak wordt expliciet bij vermeld dat het jkk-vrij is.

We willen toch praktisch allemaal zo goed mogelijk voor onze paarden zorgen, dus ik snap niet waarom die veearts dan te negatief is.

Uit het oog, maar nooit uit mijn hart
[&]Rockes <3, [&]Apache <3

superpony

Re: Jacobskruiskruid in ruwvoer: levensgevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:20

Kruidenhooi is ook een ontwikkeling dat we van alles laten groeien en een meer veelzijdig hooi willen. Zonder er hier teveel op in te gaan en eindeloze discussies te krijgen, vind ik hem sowieso erg negatief over ontwikkelingen en vooruitgang op gebied van welzijn. ( maar nog andere redenen dat hij mijn paarden niet meer mag aanraken)

Overal kan JKK staan en heel veel boeren beloven dat het er niet in zit. Maar denk dat heel veel mensen het weleens alsnog zijn tegengekomen in hun hooi.
Ik heb vorig jaar hooi weggegooid waar jonge esdoorn in zat. Verder echt prachtig spul en ik denk echt dat het over het hoofd wordt gezien.

Daarom bedoel ik ook dat je het niet kan voorkomen, ongeacht wat je voert qua hooi. Je kan niet verwachten dat iedereen het overal uitzoekt of zelfs herkend.

Maar goed, hoe het gebeurt, het is vreselijk naar. En goed hooi maken is een vak op zich.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:02

[quote="superpony"]
Kruidenhooi is ook een ontwikkeling dat we van alles laten groeien en een meer veelzijdig hooi willen. Zonder er hier teveel op in te gaan en eindeloze discussies te krijgen, vind ik hem sowieso erg negatief over ontwikkelingen en vooruitgang op gebied van welzijn. ( maar nog andere redenen dat hij mijn paarden niet meer mag aanraken)

Ik denk dat dit topic niet is bedoeld om jouw mening over een dierenarts te geven. Dit topic gaat over hooi en wat daar nog meer in kan zitten ( en wat schadelijk is ).

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie