Brandweer bevrijdt paard uit vijver in Waregem

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 49085
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Brandweer bevrijdt paard uit vijver in Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 18:45

Bokt
Algemeen

Afbeelding
Er moest een hijskraan aan te pas komen om het paard uit de vijver te halen.
Foto: Still van het filmpje op het YouTube-kanaal van Jeroen Vercruysse.


Afgelopen donderdag avond moest de brandweer van Waregem uitrukken naar de renbaan om een paard uit de vijver te halen. Het jonge paard was met zijn jockey aan het trainen toen het rond 19:00 schrok van wapperende vlaggen die langs de baan stonden. Hierdoor raakte het paard naast de baan en viel in de vijver.

Het paard kon de vijver niet op eigen kracht verlaten omdat de oevers te steil zijn, daarom werd de brandweer van Waregem opgeroepen. Zij hadden versterking nodig van de brandweer van Gent, die een speciaal tuig heeft om paarden uit het water te kunnen tillen, en een veearts, die het paard moest verdoven. Toen het paard op het droge was, bleek dat het slechts enkele schrammen had opgelopen. Hij kon samen met zijn jockey weglopen.

In totaal heeft het onfortuinlijke paard meer dan een uur in het water gelegen. Al die tijd zijn er drie personen bij het dier in het water gebleven om te voorkomen dat het zijn hoofd in het water zou laten zakken, en om het paard rustig te houden.

Janus Archie, terreinverantwoordelijke van de Hippodroom in Waregem, verklaart: "Het paard had plots alleen nog oog voor de wapperende vlaggen langs de renbaan. De jockey en nog twee anderen bleven in de vijver en probeerden het paard er terug uit te krijgen maar dat lukte niet, de oever is te steil en het paard gleed weg op het gladde slib. We moesten de brandweer en een dierenarts verwittigen. De brandweer van Waregem was snel ter plaatse maar die moesten de hulp inroepen van brandweerzone Centrum van Gent, enkel daar hadden ze een speciaal tuig om het paard mee uit de vijver te trekken."

Archie wil de gemeente nog een tip meegeven voor de toekomst: "Het is misschien een puntje voor de gemeente om de oevers van de vijver minder steil te maken. Moest dit nog eens gebeuren, dan kan het paard er op eigen kracht uitklimmen."

Laatst bijgewerkt door Banjer op 12-06-22 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

LuffB

Berichten: 1309
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Brandweer bevrijdt paard uit vijver in Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 18:51

Oef, vind bij het zien van het filmpje dit toch wel een nare manier om te zien hoe het eruit wordt gehaald. Belangrijkste is natuurlijk dat het eruit komt, maar als ik het paard zo zie spartelen zou ik me toch flink zorgen hebben gemaakt voor ander letsel tijdens dat eruit takelen.
Goed om te lezen dat het enkel wat schrammen aan het avontuur heeft overgehouden!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6081
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Brandweer bevrijdt paard uit vijver in Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 19:05

Damn ik schrik ook van het gespartel, ik dacht eigenlijk dat ze altijd gesedeerd werden hierbij. Gelukkig goed afgelopen :D

Juut

Berichten: 6919
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 19:45

Bij 'nare manier' denk ik aan eruit trekken met touw om de nek... Gelukkig niet gebeurt bij dit paard. Dat spartelen vind ik dan wat minder erg, paard hangt goed in het tuig.


XxLiEsJuHhxX schreef:
Damn ik schrik ook van het gespartel, ik dacht eigenlijk dat ze altijd gesedeerd werden hierbij. Gelukkig goed afgelopen :D

Misschien al zo hoog in de adrenaline dat ie door de sedatie heen is gegaan.

FrNo

Berichten: 3712
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Brandweer bevrijdt paard uit vijver in Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:35

Er staat wel bij dat er een dierenarts bij is. Ik kan me voorstellen dat hij in het water erg rustig is en dat je dan niet ziet dat je meer hadden moeten bijspuiten.

Maar gelukkig alleen wat schrammen.

Horsa

Berichten: 384
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 11:50

450 kilogram, wat drukt via zo’n band op ribben, en ingewanden, die daar niet voor gemaakt zijn. Erg dom.

LuffB

Berichten: 1309
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 20:01

Horsa schreef:
450 kilogram, wat drukt via zo’n band op ribben, en ingewanden, die daar niet voor gemaakt zijn. Erg dom.


Hoe zou jij het gedaan hebben? Als de rand te hoog is voor het paard om zijn voorbenen erop te krijgen?
(Ik ben oprecht benieuwd om van te leren. Ikzelf heb het enkel gezien/ moeten helpen bij paarden die vast zaten in het slijk waarbij er dan banden om de billen gingen en de voorbenen op de kant werden geholpen omdat de kant laag was.)

Femke_Tweety

Berichten: 12268
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 20:18

Horsa schreef:
450 kilogram, wat drukt via zo’n band op ribben, en ingewanden, die daar niet voor gemaakt zijn. Erg dom.


Ongetwijfeld niet fijn voor de ribben en ingewanden.

Maar iets zegt me dat die ribben en ingewanden er ook nogal van te lijden hebben als ze jaren in dat water blijven liggen...