Elf combinaties na controle uitgesloten van Deense Kampioenschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Elf combinaties na controle uitgesloten van Deense Kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 20:05

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Tijdens de Deense kampioenschappen dressuur 2022 hield de nationale hippische federatie (DRF) voor de derde keer een harnacement en gezondheidscontrole van paarden en pony's. Verschillende combinaties werden een keer naar huis gestuurd of kregen een opmerking.

Vooral een zeer groot aantal combinaties in de nationale lichte tour proeven - en minder in de kampioenschapsrubrieken - werd naar huis gestuurd vanwege verwondingen.

Om te voldoen aan de vraag naar een hoge standaard van dierenwelzijn, voelt de DRF zich verplicht om deze "aangekondigde" harnachement controles uit te voeren op nationale shows in heel Denemarken. In het vroege voorjaar werden er al twee uitgevoerd, op 3-5 juni volgde een derde controle tijdens de Nationals.

Vier uitgesloten van kampioenschap
Tijdens de Deense kampioenschappen van 2022, die werden gehouden in de academie van Andreas Helgstrand in Uggerhalne, werden alle paarden van het kampioenschap gecontroleerd op verwondingen in de mond en op singel- en sporengebied. Het betrof de categorieën van de senior Grand Prix ruiters, Under U25 en para dressuurruiters.

Vier combinaties mochten niet starten vanwege wondjes in de mondhoek, en nog eens zeven combinaties kregen een opmerking voor ofwel roodheid/blaren in de mondhoek of plekjes in het sporengebied, maar mochten wel starten.

Bij de senioren werden drie opmerkingen gegeven, bij de U25 ruiters werd één equipe uitgesloten, terwijl er drie opmerkingen kregen. Drie para-dressuurruiters werden uitgesloten en één kreeg een opmerking.

"In totaal werden 64 paarden gecontroleerd over de DCH-klassen, en gelukkig was de overgrote meerderheid 'fit-to-compete'", aldus DRF-directeur Morten Schram Rodtwitt. "Vooral bij de senioren zag het er overwegend positief uit. Natuurlijk hebben we liever dat uitsluitingen en opmerkingen helemaal niet nodig zijn, dus daarom is het nog steeds uiterst belangrijk dat zowel ouders, ruiters als trainers preventief denken en ervoor zorgen dat de paarden regelmatig gecontroleerd worden. "

Zeven uitgesloten van Lichte Tour-proeven
Naast de aangekondigde controle in de Deense Kampioenschapsrubrieken, werden steekproefsgewijs controles uitgevoerd bij de paarden in de Lichte Tour-proeven (Bundgaard X Trolle Cup) na het finishen in de Inter I van vrijdag. Maar liefst vijf van de 11 gecontroleerde paarden werden helaas uitgesloten vanwege mondzweren!

Vanwege het hoge aantal incidenten werd besloten om de overgebleven ruiters te controleren in de kür finale van zaterdag. hier werden nog twee combinaties uitgesloten vanwege zweren in de mond.

"We vinden het natuurlijk vervelend dat zoveel koppels van de klasse werden uitgesloten of berispt, en we hopen dat de ervaring kan dienen als een belangrijke herinnering aan ruiters om er altijd voor te zorgen dat hun paarden fit-to-competition zijn," besloot Morten Schram Rodtwitt.

Afbeelding

koend

Re: Elf combinaties na controle uitgesloten van Deense Kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:27

Hoe ziet een zweer in de mond er uit? Waar zit die dan precies?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:27

Dat zijn er een heleboel zeg!
5 van de 11 is bijna de helft.

Ik ben ook wel benieuwd naar concrete voorbeelden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:37

Zweren in de mond ? Zoveel tegelijk? Heel apart.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:44

Zweren? Is dat een vertaalprobleem of zijn het echt zweren?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:48

Zijn zweren niet het resultaat van blaren/scheurtjes die niet goed kunnen genezen? Ontstekingen in de mond, aften, zeg maar?

Ik moet zeggen dat ik het top vind dat de Denen zo goed controleren en ook actie ondernemen :).

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:48

Slechte vertaling, in het Deense artikel staat "mundsår" wat wonden in de mond (hoeken) betekent (letterlijk mond wond). Maar Google translate vertaald sår vaak als ulcer/zweren, wat dus niet klopt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:49

Quir schreef:
Slechte vertaling, in het Deense artikel staat "mundsår" wat wonden in de mond (hoeken) betekent (letterlijk mond wond). Maar Google translate vertaald sår vaak als ulcer/zweren, wat dus niet klopt.

Ah, slechte vertaling dus. Thanks +:)+.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:49

_San87_ schreef:
Zijn zweren niet het resultaat van blaren/scheurtjes die niet goed kunnen genezen? Ontstekingen in de mond, aften, zeg maar?

Ik moet zeggen dat ik het top vind dat de Denen zo goed controleren en ook actie ondernemen :).

Paarden kunnen zweren krijgen van slecht passende bitten. Maar op dat niveau zoveel combinaties?
Ik sta ervan te kijken.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:51

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:20

Ook even gegoogled, blijbaar kun je door strakke neusriem ook echt zweren krijgen in de wangen door de druk van de tanden.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:30

Zou heel benieuwd zijn hoeveel er in Nederland van start mogen gaan wanneer zo’n controle wordt uitgevoerd.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:36

Van wat ik van een Deense vriendin heb begrepen (maar neem dit dus met een korreltje zout want ik heb dus geen bronnen :+) zouden ze in eerste instantie niet alle combinaties controleren maar doordat er zoveel waren met plekken/bemerkingen hebben ze uiteindelijk alle combinaties gecontroleerd.

Als dat waar is is dat dus ook best wel ernstig. Zou er compleet voor staan als ze gewoon alles controleren waar dan ook… Zou dat haalbaar zijn?

Het is toch best veel wat er uit komt in zo’n controle. :(

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:43

Maar goed ook dat ze hebben gecontroleerd!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:54

princequillo schreef:
Van wat ik van een Deense vriendin heb begrepen (maar neem dit dus met een korreltje zout want ik heb dus geen bronnen :+) zouden ze in eerste instantie niet alle combinaties controleren maar doordat er zoveel waren met plekken/bemerkingen hebben ze uiteindelijk alle combinaties gecontroleerd.

Als dat waar is is dat dus ook best wel ernstig. Zou er compleet voor staan als ze gewoon alles controleren waar dan ook… Zou dat haalbaar zijn?

Het is toch best veel wat er uit komt in zo’n controle. :(

Klopt inderdaad, ze zijn de laatste tijd al veel op grotere concoursen aan het controleren (en telkens veel die niet mochten starten of aanmerkingen kregen), eerst steekproefsgewijs, maar uiteindelijk dus allemaal. Ze willen nu steeds meer gaan controleren, ook op kleinere concoursen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:16

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:18

Ik wil niet denken wat je moet doen om dat voor elkaar te krijgen met sporen :(

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:21

Dit is toch om te janken hé..willen de ruiters / trainers / eigenaren dit niet zien ?

Als mijn paard een plekje in haar mondhoek zou hebben , zou ik niet starten.
Niet rijden met bit. Pfff

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:25

Getup schreef:
Dit is toch om te janken hé..willen de ruiters / trainers / eigenaren dit niet zien ?

Maar ach. Ze worden zoveel beter verzorgd dan bij het klootjesvolk. :+
Er wordt zoveel meer rekening met ze gehouden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:30

5 van de 11 op hoog niveau, dat is echt, echt heel erg. Dat is dus de helft he. Dat vind ik echt heel schokkend, maar het verbaast me niet. Laat dit een voorbode zijn voor meer van dit soort controles, wereldwijd. Want als het al in een gemiddeld dressuurland als Denemarken is, waar houd het dan op?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:31

Ayasha schreef:
Getup schreef:

Want wat zegt dat de ruiter op de foto niet tot het klootjesvolk behoort? Die foto is niet gemaakt op het betreffende evenement

Heel bizar dat zulke verwondingen toe kunnen worden gebracht en goed dat ze zo actief handhaven. Zouden ze overal moeten doen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:32

Ayasha schreef:
Getup schreef:

Houd toch eens op met de vergelijking van het 'klootjesvolk'. Als je op een bepaald niveau rijdt, heb je een voorbeeldfunctie en moet er gewoon worden gevraagd dat paarden correct worden gereden. Dat worden ze blijkbaar niet. Het 'klootjesvolk' doet dit overigens meestal nog door onkunde, je zou toch denken dat ze op niveau toch weten hoe ze een paard moeten rijden? Maar blijkbaar nemen ze het voor lief dat ze een paard willens en wetens (want je maakt mij niet wijs dat een gemiddelde ruiter daarvan schrikt of niet dbewust van is) paarden stuk rijden. :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:45

Joh keep your panties on allebei, ik was sarcastisch. De foto is een letter H dus denk niet dat die paard rijdt? :? Als bakletters op paarden rijden snap ik het wantrouwen van paarden. :+

Wat mij betreft zouden die met een waarschuwing ook naar huis gestuurd moeten zijn ipv een opmerking. Vraag me af hoeveel ze er nog over houden als ze dit overal zo gaan doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:47

Ik kijk er niet meer van op. Eerdere artikelen over controles gaven hetzelfde beeld.

Tijd dat de KNHS dit soort steekproeven gaat nemen!
Even een check bij alle deelnemers van de Hippiade .

Is een beter statement dan loze persberichten over hoe goed ze bezig zijn met dierwelzijn.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:54

Zou de KNHS ook sieren, ja. Als niemand durft, kunnen ze desnoods wat Deense officials vragen :Y) .

En dan alle combinaties controleren. Zonder uitzondering.