tessaenhenk aan het woord: van Brabant naar Santiago de Compostella

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 49085
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

tessaenhenk aan het woord: van Brabant naar Santiago de Compostella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 22:55

Bokt
Bokt community

Afbeelding
V.l.n.r. Marieke, Henk en Emily met de paarden. Foto: Privébezit.


Een trektocht van Brabant naar Santiago de Compostella is een hele onderneming. Bokker tessaenhenk en haar gezin gaan dit doen. Ze doen dit niet zomaar: het is een sponsorrit, waarmee ze geld op willen halen voor Villa Pardoes. Haar topic op [BRT] trok onze aandacht en naar aanleiding daarvan hebben we tessaenhenk een aantal vragen gesteld over de sponsorrit. En dat niet alleen: tessaenhenk is ook bereid om ons regelmatig op de hoogte te houden van de tocht en wij zullen regelmatig een update op VN plaatsen.

Hallo Bokkers,

Hierbij zullen we ons eerst aan u voorstellen.
De Villa Pardoes Pelgrims Trail rijd ik samen met mijn twee dochters. Allereerst Emily, 22 jaar, met haar Connemara Freya, Marieke, 16 jaar, met haar Haflinger Ginger en ik, Henk Mensink, 63 jaar, met Smoky, een Engels Volbloed. Wij rijden alle drie in Western-style.

* Hoe zijn jullie op het idee gekomen om een sponsorrit voor Villa Pardoes te rijden?
Villa Pardoes draag ik een warm hart toe. Dit komt omdat ik weet wat het is, en de stress die erbij komt kijken als je een ernstig ziek kind hebt, en daarnaast met je vrouw ook nog een gezin moet runnen. Een weekje er tussenuit is dan o zo welkom. En dat is nu precies wat Villa Pardoes deze gezinnen geeft. Zij bieden aan gezinnen met een ernstig ziek, of zelfs terminaal ziek kind, een gratis geheel verzorgde week vakantie aan samen met hun ouders, broertjes, zusjes en zelfs soms met opa en oma. Vandaar dat ik voor hen hebben uitgekozen voor de sponsorrit.

* Is er een speciale reden dat jullie naar Santiago de Compostella rijden?
Een week geheel verzorgd bij Villa Pardoes kost tussen de €2000,= en €2500,= afhankelijk van de zorg die nodig is en wie er allemaal meekomt. De tocht naar Santiago de Compostella is ca. 2500 kilometer
lang, dus iedere euro die gesponsord wordt komt overeen met 1 kilometer.

Afbeelding
Marieke en Ginger met volledige bepakking. Foto: Privébezit.

* Welke voorbereidingen hebben jullie getroffen? Hoe lang zijn jullie met de voorbereidingen bezig geweest?
Dit hoort een beetje bij het vorige punt. Het begint met wanneer kun je gaan en is het dan ook te realiseren. Ook heb je natuurlijk goede landkaarten nodig om zoiets te kunnen plannen. Dit houdt in dat ik ongeveer een jaar geleden hiermee ben begonnen. Mijn dochter Emily, die op de HAS zit, moest regelen dat ze twee jaar over het tweede schooljaar mocht doen en Marieke moest in het examenjaar zitten, zodat ze een langere zomervakantie had. Ook ik moest het één en ander regelen om er twee maanden tussenuit te kunnen. Dit alles samen heeft de vertrekdatum 10 juni 2022 bepaald. De beste landkaarten vond ik bij het pelgrims genootschap van Santiago de Compostella, hier in Nederland. Dit geeft de rit daar naartoe een extra dimensie. En zo ontstond de “VILLA PARDOES PELGRIMS TRAIL”.

Aangezien dit niet onze eerste trektocht te paard is, hebben we alles op trektochten aangepast en is onze uitrusting lichtgewicht. Zo weegt onze tent inclusief haringen 1 kilo, en is
onze doelstelling dat het paard NOOIT meer dan max. 20% van zijn lichaamsgewicht op zijn rug draagt.

* Wat neem je mee op zo'n trektocht en wat niet?
Ha Ha, je leert minimaliseren pur sang. We nemen één kledingrol met kleding mee, die voor het zadel komt, dan in de zadeltassen de losse dingen multiborstel voor het paard, campingartikelen, et etera. Achter het zadel komt dan de rol met tent slaapzak en slaapmatje. Alles gaat dus mee op het paard. Wij zeggen altijd wij rijden op de “Cowboy way”.

Afbeelding
Koken op een kampvuur. Foto: Privébezit.

* Hoe gaat het met eten, overnachten enzovoorts, ook voor de paarden? Hoe gaat het met eten, overnachten enzovoorts, ook voor de paarden?
Ons eten halen we gewoon bij een supermarkt in een dorpje waar we die dag doorheen rijden. Koken doen we op een kampvuur en alleen als het regent gebruiken wij een éénpits gasstelletje. Tijdens onze vorige trektochten verbaasden wij ons altijd over de hulpvaardigheid van de mensen. Als we langs een boerderij reden met één of meerdere paarden in de wei, reden wij er naartoe en vroegen we of ze ook krachtvoer hadden voor de paarden en zo ja, of wij een paar kilo voor onze paarden konden kopen. Vaak kregen wij het gewoon, en als er een weitje vrij was, konden we er ook overnachten in de wei.

Zo hebben we al in hooischuren overnacht, of in huifkarren die daar stonden, of in oude caravans, maar ook wildkamperen is ons niet vreemd. We zoeken dan een grasrijk plekje op waar ook bomen staan en we zetten een paddock uit met draad. We hebben altijd zo’n 100 meter stroomdraad bij ons. Als we wildkamperen, loopt er altijd iemand op toerbeurt wacht gedurende de nacht.

* Hoe bereid je de paarden voor, qua conditie/vaccinaties/papieren, et cetera?
Een trektocht van meerdere kilometers red je niet op een paard dat maar een uurtje per dag loopt. In dat geval zou die op één dag al bijna net zoveel rijden als anders in een week. Als wij een “ritje” rijden, is dat minimaal al twee uur. Ook rijden we regelmatig langer en leggen dan onderweg aan. Hiermee leren de paarden dat ze ook hun rust moeten nemen tussendoor. Tevens vergeten we niet door dorpjes te rijden, het liefst op drukkere plaatsen, zodat de paarden gewend raken aan al die prikkels (toeterende auto’s, vrachtauto’s die vlak langs rijden et cetera.) In Nederland kun je volstaan met de normale inentingen voor een paard. Ga je echter naar het buitenland, vergeet dan ook de rabiës-inenting niet.

Afbeelding
Freya eet uit de hoed van Henk. Foto: Privébezit.

* Als er onderweg iets gebeurt, paard of jullie zelf worden ziek of pony kreupel, et cetera, hoe ga je daarmee om? Gaat er bijvoorbeeld een trailer mee? En wat als het dier of jullie zelf medische hulp nodig heeft?
Mijn beste ervaring is stel een reisverzekering samen bij de ANWB. Deze mensen helpen je echt. Zo heb ik voor deze trektocht een verzekering dat paarden, als ze iets krijgen, gewoon naar een dierenarts kunnen en indien nodig ook terug naar Nederland gebracht kunnen worden, mochten ze niet verder kunnen. Dit werd ter plekke daar geregeld, in samenspraak met hun afdeling schade. Opgehaald worden we door mijn zoon en schoonzoon met trailers.

* Als er een Bokker interesse krijgt en ook zoiets wil ondernemen, wat kunnen jullie hem/haar meegeven qua tips/adviezen?
Als iemand dit ook wil, laat die dan contact met mij opnemen, ik help graag. Ze kunnen een mail sturen naar: themstable@gmail.com

Wie nog meer informatie wil, verwijs ik naar onze website http://www.themstable.com. Daar vind je ook de Facebook- en Instagramlinks om ons tijdens de Villa Pardoes Pelgrims Trail te volgen.

See you on trail,
Emily, Marieke en Henk Mensink

Afbeelding
Henk zit voor zijn tent. Foto: Privébezit.

Afbeelding
Met de paarden naar een dorpje. Foto: Privébezit.
Laatst bijgewerkt door Banjer op 10-06-22 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Veulen84

Berichten: 10887
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: tessaenhenk aan het woord: van Brabant naar Santiago de Compostella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 08:59

Ik denk dat die 2% niet echt klopt? Zal 20% zijn?

sterregoud
Berichten: 1942
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:03

Veulen84 schreef:
Ik denk dat die 2% niet echt klopt? Zal 20% zijn?


Ja, dat dacht ik ook.

Punz

Berichten: 8647
Geregistreerd: 04-03-10

Re: tessaenhenk aan het woord: van Brabant naar Santiago de Compostella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:56

Leuk stuk, spannend avontuur en een mooi doel!
Ik ga met plezier de tocht volgen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 49085
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: tessaenhenk aan het woord: van Brabant naar Santiago de Compostella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 15:08

Dank jullie voor de oplettendheid m.b.t. 2%... 20% lijkt me inderdaad aannemelijker... ik heb nog geen antwoord ontvangen of dit echt 20% is, maar ik heb het toch maar vast aangepast :)

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Re: tessaenhenk aan het woord: van Brabant naar Santiago de Compostella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 22:18


Iris82

Berichten: 39926
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: tessaenhenk aan het woord: van Brabant naar Santiago de Compostella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 17:22

Ik zag dat jullie ook een groot artikel in het BD hadden! Gaaf zeg! Ik ben zo jaloers. :)

tessaenhenk
Berichten: 55
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 19:39

Iris82 schreef:
Ik zag dat jullie ook een groot artikel in het BD hadden! Gaaf zeg! Ik ben zo jaloers. :)

Ja leuk hè

tessaenhenk
Berichten: 55
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 19:40

Afbeelding slaap plek voor vannacht

Duran123
Berichten: 1110
Geregistreerd: 02-05-19

Re: tessaenhenk aan het woord: van Brabant naar Santiago de Compostella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:14

Ik zou graag willen volgen. Klopt het dat fb het niet doet?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 49085
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: tessaenhenk aan het woord: van Brabant naar Santiago de Compostella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 22:44

Fb durf ik niet te zeggen Duran123, maar Tessa heeft me beloofd elke vrijdag een update met foto’s te sturen, dan kunnen we de tocht hier op Bokt ook volgen :)

Duran123
Berichten: 1110
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 06:28

Banjer schreef:
Fb durf ik niet te zeggen Duran123, maar Tessa heeft me beloofd elke vrijdag een update met foto’s te sturen, dan kunnen we de tocht hier op Bokt ook volgen :)

Ah leuk! Hou ik Bokt (extra) in de gaten

Wendy_Komen

Berichten: 6343
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 06:42

Banjer schreef:
Fb durf ik niet te zeggen Duran123, maar Tessa heeft me beloofd elke vrijdag een update met foto’s te sturen, dan kunnen we de tocht hier op Bokt ook volgen :)

Dit is de juiste link naar hun Facebook:
https://m.facebook.com/The-M-Stable-106174188546357

pien_2010

Berichten: 44678
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: tessaenhenk aan het woord: van Brabant naar Santiago de Compostella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 07:45

Fijn Banjer, want ik heb geen Facebook. Ik volg het graag.

maras

Berichten: 2357
Geregistreerd: 04-06-06

Re: tessaenhenk aan het woord: van Brabant naar Santiago de Compostella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:16

Leuk om te lezen, hopelijk halen ze een mooi bedrag op, uiteraard heb ik net ook een donatie gedaan

tessaenhenk
Berichten: 55
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:42

maras schreef:
Leuk om te lezen, hopelijk halen ze een mooi bedrag op, uiteraard heb ik net ook een donatie gedaan

Dank je wel

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Re: tessaenhenk aan het woord: van Brabant naar Santiago de Compostella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:52

Ik vind het echt stoer hoor.
Even praktische vragen:
hoe komen ze eigenlijk terug? Worden jullie dan ook op het einpunt door de (schoon) zonen opgehaald?

Als de tocht goed gaat maar wel langzamer dan gepland, rijden jullie dan door, of is de einddatum bepalend (vanwege school).

Het is op het moment snoei heet op bepaalde plekken, rijden jullie dan snachts langer door ipv overdag?

pien_2010

Berichten: 44678
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:54

tessaenhenk schreef:
maras schreef:
Leuk om te lezen, hopelijk halen ze een mooi bedrag op, uiteraard heb ik net ook een donatie gedaan

Dank je wel


Waarom heb je niet in je onderschrift of je profiel niet de gegevens gezet om te sponsoren?
Ik heb geen Facebook en Instagram maar wil wel sponsoren.

SplashIsLief

Berichten: 33041
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: tessaenhenk aan het woord: van Brabant naar Santiago de Compostella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:13

Wat een onwijs gave reis!

tessaenhenk
Berichten: 55
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 20:27

Sizzle schreef:
Ik vind het echt stoer hoor.
Even praktische vragen:
hoe komen ze eigenlijk terug? Worden jullie dan ook op het einpunt door de (schoon) zonen opgehaald?

Als de tocht goed gaat maar wel langzamer dan gepland, rijden jullie dan door, of is de einddatum bepalend (vanwege school).

Het is op het moment snoei heet op bepaalde plekken, rijden jullie dan snachts langer door ipv overdag?

Ze worden in principe altijd opgehaald ja, of ze mieten besluiten om toch terug te rijden maar dat kan alleen maar als ze nog niet over de helft zijn ivm tijd.
De paarden bepalen het tempo dus als het langzamer gaat dan gepland dan is dat zo, Santiago is het doel maar als dat niet lukt is het voor hun helemaal geen probleem,de ervaring is het belangrijkste en dat de paarden weer heel terugkomen natuurlijk.

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:18

Dank voor de antwoorden :)

Misschien (hopelijk) is de huidige hittegolf (deze week 31-34 graden) in midden Europa al weer weg voor dat jullie daar zijn. Vandaag was ik al volledig doorgezweet na 5 minuten baar de bakker lopen.
Mijn vriendin in noord Spanje heeft nu 36 graden.
Dat zijn geen toffe temperaruren en ook niet normaal voor midden juni.

Veel plezier in iedergeval!

tessaenhenk
Berichten: 55
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:36

Sizzle schreef:
Dank voor de antwoorden :)

Misschien (hopelijk) is de huidige hittegolf (deze week 31-34 graden) in midden Europa al weer weg voor dat jullie daar zijn. Vandaag was ik al volledig doorgezweet na 5 minuten baar de bakker lopen.
Mijn vriendin in noord Spanje heeft nu 36 graden.
Dat zijn geen toffe temperaruren en ook niet normaal voor midden juni.

Veel plezier in iedergeval!

Dat hopen wij ook. Dat zou inderdaad een reden zijn om te stoppen, met 36 graden kun je geen lange afstanden rijden.