Dieven stelen voor 150.000 euro bij paardenstal Tsjalhuizum

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14787
Geregistreerd: 20-04-16

Dieven stelen voor 150.000 euro bij paardenstal Tsjalhuizum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 16:32

OmropFryslan.nl
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie.
Foto: MelanieB/ Bokt Wiki


Zadeldieven hebben toegeslagen bij een stal in Tjalhuizum. Daar zijn bijna vijftig zadels gestolen. De schade gaat richting de 150.000 euro.

Eigenaar Herbert de Vries van de T&H Stables in Tjalhuizum kwam er vrijdagochtend vroeg achter dat er was ingebroken. "'s Ochtends kijk ik even naar de camera's, want we hebben alles beveiligd. Toen zag ik op een van de camera's dat het één grote bende was. Dan weet je het wel."

De zadels zijn van klanten, die hun paard in Tjalhuizum hebben staan. Exemplaren kosten normaal gesproken tussen de 2.500 en 5.000 euro. "Dus ik denk dat het in totaal wel om anderhalve ton gaat."

Momenteel is De Vries aan het inventariseren wat de schade precies is. En waar mogelijk, de boel weer op te knappen. Want het gaat niet alleen om de zadels. "De sloten zijn kapot, ramen ook. We hebben een afgesloten terrein, maar ze hebben gaten in de hekken gemaakt."

De Vries had de stal dus goed beveiligd. "Dat zei de politie vanochtend ook. Maar daar geven die dieven niets om." De auto bleef net buiten het bereik van de camera's. De dieven sloegen een raam open en forceerden de deur met een koevoet.

De klanten van de stal zijn op de hoogte gebracht van de diefstal. Ze waren vrijdag al snel in Tjalhuizum om te zien wat er loos was. "Ze komen af en aan. Het is voor ons een drama, maar voor de klanten evengoed. Er is meer gestolen dan zadels: ook hoofdstellen, singels en beugelriemen."
En de spullen zijn wel verzekerd, maar De Vries heeft er weinig vertrouwen in dat alles wordt vergoed. "100% vergoeding zal het wel niet worden."

De Vries is meteen met herstelwerkzaamheden begonnen. "Het leven gaat verder. Het is waardeloos dat het is gebeurd, maar je moet het oplossen."

Ook in Abbega en de polder
Niet alleen in Tjalhuizum kwamen de dieven langs, ook in Abbega zijn zadels gestolen in de nacht van donderdag op vrijdag.

Een nacht eerder sloegen de dieven al toe in Luttelgeest. De politie in de Noordoostpolder waarschuwt mensen met paarden om bezittingen goed in de gaten te houden.

Sunnda

Berichten: 7851
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:35

Grote honden en een luid alarm is het enige wat echt helpt.

Camera's heb je geen moer aan helaas.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:35

Bijna 50 zadels.....


Dat prop je ook niet ff in een Kia Picanto..

Wat een brutaliteit...hekken, camera's, afgesloten deuren en toch doorzetten. -O-

Aranel
Berichten: 20248
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:06

Jeetje wat is dat met die zadeldieven hier in de buurt de laatste tijd joh.. Kamperveen, Luttelgeest en nu dus ook noordelijker.

BigOne
Berichten: 39440
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dieven stelen voor 150.000 euro bij paardenstal Tsjalhuizum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:10

Het is weer schering en inslag, echt rondreizende bendes.

Kabayo

Berichten: 14354
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:13

Sunnda schreef:
Grote honden en een luid alarm is het enige wat echt helpt.

Camera's heb je geen moer aan helaas.

Nope. Hier in de buurt ook zadels gestolen met grote honden die ook nog aansloegen. Toch alle zadels weg. Ze weten precies waar ze moeten zijn

Lynn_Nikita

Berichten: 25773
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Dieven stelen voor 150.000 euro bij paardenstal Tsjalhuizum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:19

In Limburg zijn ze momenteel ook actief

Absolem

Berichten: 2780
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Dieven stelen voor 150.000 euro bij paardenstal Tsjalhuizum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:32

Ik heb net een ander zadel gekocht... Durf 'm bijna niet meer op stal te laten liggen gewoon....

Raineri
Berichten: 6512
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Dieven stelen voor 150.000 euro bij paardenstal Tsjalhuizum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:50

Wat ontzettend zuur zeg.. hoop echt dat de verzekering een goed bedrag uitkeert

Vraag me echt af hoe je het beste een zadel kunt beveiligen. Zeker naar huis meenemen niet altijd wil

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:57

Hm auto bleef net buiten bereik van de camera's...

Doen die bendes eerst een verkenningsronde als de manege open is? Dat moet haast toch wel als je de auto buiten beeld wil kunnen houden.


Zodra ik mijn nieuw zadel heb ga ik die ook maar thuis laten denk ik.

Heb nog wel een verstoptip maar durf dat bijna niet openbaar te zetten... Stel dat die bendes of ook hier ergens meelezen?

Raineri
Berichten: 6512
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Dieven stelen voor 150.000 euro bij paardenstal Tsjalhuizum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:01

Goed punt. Ik neem het terug. Deel het vooral niet openbaar. Maar m’n inbox staat open!

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:01

Goed achter slot en grendel, GPS-tracker in je zadel, alarmsysteem in je zadelkamer..

xLiez

Berichten: 1915
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Dieven stelen voor 150.000 euro bij paardenstal Tsjalhuizum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:32

Ik twijfel ook al om mijn zadel mee te nemen naar huis. Maar het is echt een gedonder, wij komen niet altijd met dezelfde auto. Maarja wat moet je anders?

Gitana

Berichten: 2736
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Dieven stelen voor 150.000 euro bij paardenstal Tsjalhuizum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:55

Je zou bijna denken dat ze inside information hebben

Ladygiroc

Berichten: 5145
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Dieven stelen voor 150.000 euro bij paardenstal Tsjalhuizum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:34

Je hebt speciale zadelsteunen die je over je zadel dicht kan ´klappen´ en op slot doen.

Zijn rondtrekkende bendes en tegenwoordig zijn de zadels steeds duurder dus ook lucratiever voor dieven, helaas.

Dees90

Berichten: 596
Geregistreerd: 28-10-11

Re: Dieven stelen voor 150.000 euro bij paardenstal Tsjalhuizum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:50

Je hoort het weer heel vaak tegenwoordig, en wat je als eigenaar er weer voor terugkrijgt vd verzekering, als je al iets krijgt, is de vraag.

Blijf toch van andermans spullen af :(

daantjuhhh

Berichten: 27392
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:20

Dees90 schreef:
Je hoort het weer heel vaak tegenwoordig, en wat je als eigenaar er weer voor terugkrijgt vd verzekering, als je al iets krijgt, is de vraag.

Blijf toch van andermans spullen af :(

Ja vaak is dat dagwaarde.

Flubberboot

Berichten: 3136
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Dieven stelen voor 150.000 euro bij paardenstal Tsjalhuizum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:43

En met een beetje pech vinden ze een manier om je niet het bedrag te betalen waar je eigenlijk recht op hebt.

Ik vind het zelf wel spannend met al die zadeldiefstallen... Lijkt me als eigenaar ook enorm zuur als je op stal komt om te rijden en ineens is je zadel weg. Dan sta je ook even te kijken.

Dreamboy

Berichten: 2668
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Dieven stelen voor 150.000 euro bij paardenstal Tsjalhuizum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:43

Vroeger ook mee gemaakt. Zal het telefoontje van de staleigenaresse nooit vergeten. Ze zei dat ik maar beter even kon gaan zitten. Schrok me dood natuurlijk want ik dacht dat er iets met mijn paard was. Bleek er ingebroken en de duurdere zadels waren gestolen waaronder die van mij. Aan de ene kant opgelucht dat er niets met mijn paard was maar wat was dat balen, mijn fijne zadel gestolen. In die tijd reisde er een groep zigeuners door de streek en werd er bij meerdere maneges ingebroken. Wil natuurlijk niet zeggen dat het nu ook zigeuners zijn maar in ieder geval zijn het mensen met verstand van zaken want het zijn voornamelijk de duurdere merkzadels die gestolen worden.

Sunnda

Berichten: 7851
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:39

Dreamboy schreef:
Vroeger ook mee gemaakt. Zal het telefoontje van de staleigenaresse nooit vergeten. Ze zei dat ik maar beter even kon gaan zitten. Schrok me dood natuurlijk want ik dacht dat er iets met mijn paard was. Bleek er ingebroken en de duurdere zadels waren gestolen waaronder die van mij. Aan de ene kant opgelucht dat er niets met mijn paard was maar wat was dat balen, mijn fijne zadel gestolen. In die tijd reisde er een groep zigeuners door de streek en werd er bij meerdere maneges ingebroken. Wil natuurlijk niet zeggen dat het nu ook zigeuners zijn maar in ieder geval zijn het mensen met verstand van zaken want het zijn voornamelijk de duurdere merkzadels die gestolen worden.

De zigeuners zijn vervangen door oostblokkers al een tijdje terug helaas. -O-

Edit goed om te weten misschien: bij meerderen bekenden is er helaas vaker gereedschap ed. weggehaald (als je nieuw hebt komen ze gewoon terug) en er is twee keer eea teruggevonden in de directe omgeving.
Ze durven het dus blijkbaar in de nacht niet altijd direct te vervoeren omdat ze bang zijn voor politiecontrole (als je de enige rijdende auto bent in het buitengebied) en komen het liever ergens in de ochtend halen als het wat rustiger is en de kans op controle gelijk aan niets.

YvonneV
Berichten: 8856
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 23:43


cissy

Berichten: 19954
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Dieven stelen voor 150.000 euro bij paardenstal Tsjalhuizum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 00:13

Kleine nuance, titel topic klopt niet met bericht: de dieven stelen geen 150.000,-, de schade was zoveel. Dus ook deuren etc gesloopt en ramen kapot.

Evengoed zuur daar niet van.
De verzekering vergoed vast niet de nieuwwaarde en ga maar weer op zoek naar een nieuw fijn zadel. Zeker als je een maatzadel hebt of paard met moeilijke rug |(

HarmanyL

Berichten: 2684
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Dieven stelen voor 150.000 euro bij paardenstal Tsjalhuizum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:24

Ik heb een GPS tracker in mn zadel.wel een gedoe om die erin te stoppen en eruit te halen (is net wat te dik om er mee te rijden).
En ook een zadelsteun die op slot kan.

Popstra
Berichten: 14424
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:31

Ja de bendes sturen mensen naar maneges om rond te kijken. Ze maken dan zelfs praatjes met de mensen op stal. Heb het heel wat jaren geleden mee gemaakt. Kwam een Nederlandse blonde meid, netjes gekleed vragen of die en die toevallig op stal was. Ze liep alle gangen in. Geen haan die er naar kraaide want iedereen was druk maar achteraf dachten we wel ,,wat gek, zo netjes in pak en pumps,, Nog geen week later was het raak. Dieven waren achterom via een weiland gekomen en hadden zelfs een kruiwagen gepakt om de zadels in te leggen. Hun auto stond op het naast gelegen industrie terrein want er lagen op het weggetje daar naartoe dekjes..
Ze gaan goed voor bereid te werk.

mavantos

Berichten: 3858
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:23

Ik heb om deze reden mijn zadel opgegeven bij mijn inboedelverzekering. Op mijn polisblad staat:
'Meeverzekerd zijn accessoires voor de ruitersport, aanwezig in een afgesloten kast/kamer op de manege.
Schade door diefstal en vandalisme is uitsluitend gedekt indien sporen van braak aan de afsluitingen van de kast/kamer aanwezig zijn.'

Maar het is eigenlijk te gek voor woorden dat mensen niet van je spullen af kunnen blijven...