Gedoe over subsidie paardenraces Maliebaan: welzijn paarden in gevaar?

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Gedoe over subsidie paardenraces Maliebaan: welzijn paarden in gevaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 15:25

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Een kortebaandraverij. Afbeelding ter illustratie.
Foto: Wendyfoto.nl/ Bokt Wiki

De gemeente Utrecht heeft een subsidieaanvraag voor een paardenrace op de Maliebaan afgewezen omdat dieren niet gebruikt zouden moeten worden op evenementen. De organisatie, de Diergeneeskundige Studenten Kring, is teleurgesteld in dit besluit en maakt bezwaar.

Voor liefhebbers van paardenraces is de wedstrijd op de Maliebaan een hoogtepunt. Tijdens de zogeheten kortebaandraverij strijden pikeurs, die in een sulky zitten achter de paarden, tegen elkaar om zo snel mogelijk een afstand af te leggen. De wedstrijd wordt georganiseerd ter ere van het lustrum van Diergeneeskundige Studenten Kring en werd ook tijdens eerdere lustra georganiseerd.

De organisatie heeft subsidie aangevraagd voor de kortebaandraverij maar de gemeente Utrecht heeft die ‘uit voorzorg’ geweigerd omdat “onvoldoende duidelijk is of bij deze kortebaandraverij het welzijn van de paarden is gewaarborgd.” Ook de Dierenbescherming heeft laten weten dat het evenement “in strijd is met de erkenning van de intrinsieke waarde van het dier: het geeft blijk van weinig respect en degradeert het dier tot spelobject.”

De gemeente Utrecht heeft sinds 2019 nieuw beleid, de nota Dierenwelzijn, waarin ook staat dat de gemeente invloed wil uitoefenen op evenementen waar dieren worden gebruikt.

Reactie Diergeneeskundige Studenten Kring
“De focus van de Maliebaandag ligt op de drafsport en kortebaandraverij. Vanuit de Diergeneeskundige Studenten Kring willen we dit evenement gebruiken om de dialoog te starten rond deze sport, en om meer bewustzijn creëren over alles wat hierbij komt kijken. De focus van deze dag zal dan ook educatie zijn, waarbij onder andere lezingen zullen worden georganiseerd over de wetenschap die bij deze sport komt kijken en de uitdagingen die dat met zich meebrengt. Dit is dan ook de reden dat wij de subsidie graag willen ontvangen. Op een dag als deze kun je namelijk bij uitstek de kloof tussen de wetenschap en de maatschappij overbruggen. Daarnaast wordt het dierenwelzijn van de paarden zelf nauwlettend in de gaten gehouden door verschillende experts die hier tijdens de Maliebaandag op toezien.”

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:33

Triest

Zolang ze dit gezeik maar binnen de grote steden houden denk ik altijd.
Lekker tegen je stenen tuin of balkon aankijken en wat roepen over de natuur..je wandelt tenslotte regelmatig door een park. :+

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:39

Topbesluit, trots om bij deze stad te horen <3

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:39

Sunnda schreef:
Triest

Lekker tegen je stenen tuin of balkon aankijken en wat roepen over de natuur..je wandelt tenslotte regelmatig door een park. :+

Ah, jij bent er zo eentje die denkt dat platteland natuur is? Wát een kortzichtigheid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Gedoe over subsidie paardenraces Maliebaan: welzijn paarden in gevaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:35

Ik snap het niet helemaal, waarom is dit evenement anders dan andere paardensportevenementen :o ?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:38

nou, als je dan consequent bent als gemeente dan betekent dat dus dat er binnenkort een einde komt aan paardensport in de gemeente? Immers wordt daar dan net zo goed het dier gedegradeerd tot spelobject.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:06

Het evenement wordt niet verboden. Het krijgt alleen geen subsidie, dus de organisatie moet op een andere manier de financiering rond krijgen. Geen idee of andere paardensportevenementen zo’n subsidie aanvragen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:55

maar heel veel sportevenementen moeten het ook voor een deel van subsidies hebben. Dat zal voor de amateursport binnen de paardensport niet anders zijn. En ook grote internationale evenementen vangen vaak een deel aan subsidie.
Valt zo'n subsidie weg, dan moet de organisatie zoveel geld er op toeleggen dat het evenement afgelasten dan de kortste klap is om een financieel debacle te voorkomen. Tenzij ze heel snel nog wat goede sponsors kunnen vinden die het subsidieverlies kunnen opvangen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:41

Bijzonder, er worden in het hele land kortebaandraverijen gehouden en daar is nog nooit kritiek op het dierenwelzijn op gekomen. De gemeente Utrecht is daar de eerste in, met het statement dat er geen evenementen met dieren gehouden zouden moeten worden. Alle dierenshows in de jaarbeurs moeten dus ook hun hart vast houden. Ik ben echt echt echt een groot voorstander voor het waarborgen van dierenwelzijn, en dat er geen subsidie wordt verleend kan ik me nog voorstellen, maar waarom dit evenement met dieren dan verketterd wordt en alle andere dingen die ook in de gemeente worden gehouden niet, is me een raadsel.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:51

Als er ergens een evenement is waar dierenwelzijn wordt gewaarborgd is het wel van diergeneeskunde toch... grootste deel van de medewerkers is veterinair of student diergeneeskunde. Onwijs jammer als het hierdoor niet door kan gaan. Utrecht is de veterinaire stad van NL en daar mogen ze best trots op zijn. Het geeft zo'n bijzondere sfeer op de maliebaan, ondanks dat vorige keer het weer niet mee zat.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:14

BaileyMix schreef:
Sunnda schreef:
Triest

Ah, jij bent er zo eentje die denkt dat platteland natuur is? Wát een kortzichtigheid.

Jij bent precies zo eentje waarvan ik mij afvraagt waarom je op bokt zit.

Je bent toch tegen alles wat met paardengebruik te maken heeft?
Daar zijn toch andere forums voor?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:27

future_vet schreef:
Als er ergens een evenement is waar dierenwelzijn wordt gewaarborgd is het wel van diergeneeskunde toch... grootste deel van de medewerkers is veterinair of student diergeneeskunde. Onwijs jammer als het hierdoor niet door kan gaan. Utrecht is de veterinaire stad van NL en daar mogen ze best trots op zijn. Het geeft zo'n bijzondere sfeer op de maliebaan, ondanks dat vorige keer het weer niet mee zat.

Nou precies,
Wat is het verschil met peerdepieten op Wolvega? -O-

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:05

Dit is niet nieuw, zie begin van dit jaar de discussie over Jumping Amsterdam. Het ging daar over niet langer subsidie verlenen aan evenementen waarbij paarden dienen als atleten.

In ieder geval goed dat er ook op gemeentelijk niveau aandacht is voor het welzijn van paarden in de sport (hoe kan je daar nu tegen zijn). Paardenwelzijn in de sport is geen vanzelfsprekendheid. Ook niet bij studenten diergeneeskunde, dat vind ik een naïeve gedachte. Je hebt overal vreemde vogels, ook onder studenten. Die zijn soms nogal grenzeloos.

Verder begrijp ik nooit zo goed waarom de ene club wel en heel veel andere clubs geen subsidie ontvangen. Ik zie meer in investeren in de breedtesport zodat veel meer mensen ervan kunnen profiteren. Mensen ook die het harder nodig hebben. Dat is niet perse de paardenhobby van studenten.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:26

prompter schreef:
Bijzonder, er worden in het hele land kortebaandraverijen gehouden en daar is nog nooit kritiek op het dierenwelzijn op gekomen. De gemeente Utrecht is daar de eerste in, met het statement dat er geen evenementen met dieren gehouden zouden moeten worden. Alle dierenshows in de jaarbeurs moeten dus ook hun hart vast houden. Ik ben echt echt echt een groot voorstander voor het waarborgen van dierenwelzijn, en dat er geen subsidie wordt verleend kan ik me nog voorstellen, maar waarom dit evenement met dieren dan verketterd wordt en alle andere dingen die ook in de gemeente worden gehouden niet, is me een raadsel.

Dat zit ik me ook af te vragen. Er worden ieder jaar vele dierenshows gehouden in de Jaarbeurs en andere locaties. Krijgen die dan nog wel subsidie? Bij agility worden ook dieren gebruikt als atleet.
En hoe zit het met subsidies voor minima zodat hun kinderen kunnen sporten. Mogen die dan niet meer op paardrijden?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:31

Boras schreef:
Dit is niet nieuw, zie begin van dit jaar de discussie over Jumping Amsterdam. Het ging daar over niet langer subsidie verlenen aan evenementen waarbij paarden dienen als atleten.

In ieder geval goed dat er ook op gemeentelijk niveau aandacht is voor het welzijn van paarden in de sport (hoe kan je daar nu tegen zijn). Paardenwelzijn in de sport is geen vanzelfsprekendheid. Ook niet bij studenten diergeneeskunde, dat vind ik een naïeve gedachte. Je hebt overal vreemde vogels, ook onder studenten. Die zijn soms nogal grenzeloos.

Verder begrijp ik nooit zo goed waarom de ene club wel en heel veel andere clubs geen subsidie ontvangen. Ik zie meer in investeren in de breedtesport zodat veel meer mensen ervan kunnen profiteren. Mensen ook die het harder nodig hebben. Dat is niet perse de paardenhobby van studenten.

Paardenhobby van studenten?
Dit zijn toekomsten (paarden) dierenartsen die juist onderzoek doen naar zaken als belastbaarheid, inspanning en comfort van paarden.
Dat zou je toe moeten juichen.

Studenten kunnen nogal grenzenloos zijn moest ik om lachen.
Het is niet op vrijdagavond 00.00 uur en het gaat zoals te lezen onder andere om onderzoek doen. Het is geen studentensoos zoals minerva die een uitje organiseert en daar een paard voor wilt huren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 07:58

Boras schreef:
ve gedachte. Je hebt overal vreemde vogels, ook onder studenten. Die zijn soms nogal grenzeloos.

Meestal omdat de ene het wel aanvraagt en de andere niet. Of de ene beter is in het goed invullen van het aanvraag formulier en de andere niet.
En willekeur natuurlijk. Dat zal ook vast een rol spelen.

Deze afwijzing vind ik op zijn minst bijzonder. Met de gegeven info in ieder geval. Het suggereert nu dat de gemeente Utrecht paardensport afkeurt. Wat ik behoorlijk rigoureus vind.

Ik ben erg benieuwd of er bij zo'n subsidie aanvraag a. een paragraaf opgenomen wordt over dierwelzijn. Of dat ze hier b. zelf gewoon even (een negatieve) invulling aan hebben gegeven.

a. zou op zich een prima ontwikkeling zijn. Lastig genoeg te beoordelen door een leek maar punten voor de poging.
b. een heel slechte ontwikkeling .....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 08:33

Jammer, een gemiste kans denk ik.

Zou een mooie manier zijn voor educatie en om mensen kennis te laten maken met de sport en alles wat daarbij hoort. Zeker als het doel educatie en de dialoog starten is!

Daarnaast vraag ik mij af...als je een stok voor je hond gooit..degradeer je deze dan ook tot "spelobject"? is daar genoeg toezicht op dat mensen daarbij niet over de grenzen van hun dier gaan? (*sarcasmeknop uit*)

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:32

In de geemnte Utrecht zijn ook een aantal grote maneges waar de paarden nooit op de wei komen. maneges zonder grond, maar met een enorm aantal paarden. Ik hoop dat ze daar ook aandacht aan zullen gaan geven.