Grizzlybeer achtervolgt Canadese wilde paarden

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 49521
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Grizzlybeer achtervolgt Canadese wilde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 21:26

Bokt
Algemeen

Afbeelding
De paarden zijn op de vlucht. Foto: Still van het filmpje op de Facebookpagina van HAWS.


In Alberta, Canada, kregen zes paarden en een veulen de schrik van hun leven. Ze moesten vluchten voor een grizzlybeer. Het filmpje, dat al op 26 mei werd gemaakt, laat zien hoe de paarden moeten rennen voor hun leven. In het eerste deel van het filmpje is te zien dat de paarden langs de camera galopperen, met op ongeveer 40 meter afstand de grizzlybeer. In het tweede deel van het filmpje is te zien dat de paarden nog steeds op de vlucht zijn, en dat de beer probeert dichterbij te komen.

Help Alberta Wildies Society (HAWS) verklaart het volgende: "Deze wildcamera's maken deel uit van een groot netwerk van camera's die videogegevens verzamelen over de benarde toestand en sterfte van Alberta's wilde paarden, zowel door natuurlijke oorzaken als door grote roofdieren.

Help Alberta Wildies Society voert dit onderzoek uit sinds 2014, en gebruikt de gegevens om wereldwijd het bewustzijn over onze bedreigde populatie van Wilde Paarden hier in Alberta, Canada, te bevorderen."


Volgens Viral Hog is de beer een moeder met twee welpjes.

Grizzlyberen kunnen in uitbarstingen een topsnelheid van 40 mijl per uur halen, bijna 65 kilometer per uur. Het is niet duidelijk wie de achtervolging heeft gewonnen: de paarden of de beer.

Het filmpje is te zien op de Facebookpagina van Help Alberta Wildies Society.

Picopico
Berichten: 943
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:01

Bijzonder dat dit zo is vastgelegd. Beren jagen niet vaak op deze manier, zo'n lange achtervolging zijn ze meestal te lui voor. Ze gaan eerder voor 'makkelijk' zoals een hertenkalf of aas. Deze zal wel honger gehad hebben.

Wat betreft de paarden sta ik er dubbel in. Aan de ene kant 'horen' paarden niet in de Canadese natuur. Aan de andere kant vind ik het ook weer jammer als ze verdwijnen.

petraaken

Berichten: 44296
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: Grizzlybeer achtervolgt Canadese wilde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:49

Tja dat kun je dan ook zeggen van de mustangs in de USA. Die zijn er ook pas gekomen met de spaanse veroveraars. Ondertussen zijn ze echter wel al een paar eeuwen in het wild aanwezig dus vind ik wel dat je ze nu als inheems kan beschouwen.

Monique1963

Berichten: 9078
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Grizzlybeer achtervolgt Canadese wilde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:58

Wat kunnen beren hard rennen! Dat wist ik echt niet!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:25

Picopico schreef:
Bijzonder dat dit zo is vastgelegd. Beren jagen niet vaak op deze manier, zo'n lange achtervolging zijn ze meestal te lui voor. Ze gaan eerder voor 'makkelijk' zoals een hertenkalf of aas. Deze zal wel honger gehad hebben.

Wat betreft de paarden sta ik er dubbel in. Aan de ene kant 'horen' paarden niet in de Canadese natuur. Aan de andere kant vind ik het ook weer jammer als ze verdwijnen.


Karpers zijn ook exoten, mogen die nou wel of niet bij ons in het kanaal. Bijna alle planten en dieren zijn exoten, want ooit hier gekomen.
Ik ben niet geboren in de plaats waar ik al veertig jaar woon, hoor ik hier nu ook niet te wonen?
Wat een rare redenering...

tamary

Berichten: 29503
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:53

mrie schreef:
Picopico schreef:
Bijzonder dat dit zo is vastgelegd. Beren jagen niet vaak op deze manier, zo'n lange achtervolging zijn ze meestal te lui voor. Ze gaan eerder voor 'makkelijk' zoals een hertenkalf of aas. Deze zal wel honger gehad hebben.

Wat betreft de paarden sta ik er dubbel in. Aan de ene kant 'horen' paarden niet in de Canadese natuur. Aan de andere kant vind ik het ook weer jammer als ze verdwijnen.


Karpers zijn ook exoten, mogen die nou wel of niet bij ons in het kanaal. Bijna alle planten en dieren zijn exoten, want ooit hier gekomen.
Ik ben niet geboren in de plaats waar ik al veertig jaar woon, hoor ik hier nu ook niet te wonen?
Wat een rare redenering...

Ecosystemen hebben wel iets langer nodig om zich aan te passen. Het slepen met planten en dieren heeft overal ter wereld aardig wat ellende veroorzaakt. Japanse duizendknoop is nu weer in het nieuws. Australie heeft een aantal exoten die overlast geven. Nieuw-Zeelands kiwivogel is vrijwel uitgeroeid door exoten als rat en kat ...

Picopico
Berichten: 943
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 00:58

mrie schreef:
Picopico schreef:
Bijzonder dat dit zo is vastgelegd. Beren jagen niet vaak op deze manier, zo'n lange achtervolging zijn ze meestal te lui voor. Ze gaan eerder voor 'makkelijk' zoals een hertenkalf of aas. Deze zal wel honger gehad hebben.

Wat betreft de paarden sta ik er dubbel in. Aan de ene kant 'horen' paarden niet in de Canadese natuur. Aan de andere kant vind ik het ook weer jammer als ze verdwijnen.


Karpers zijn ook exoten, mogen die nou wel of niet bij ons in het kanaal. Bijna alle planten en dieren zijn exoten, want ooit hier gekomen.
Ik ben niet geboren in de plaats waar ik al veertig jaar woon, hoor ik hier nu ook niet te wonen?
Wat een rare redenering...

Volgens mij zeg ik nergens dat ze moeten verdwijnen? Ik geef zelfs aan dat ik dat jammer zou vinden.
Maar dan moet het wel binnen de perken blijven, wat in dit geval volgens mij zo is aangezien het er maar weinig zijn. Anders krijg je inderdaad situaties zoals in Australiƫ waar de hele inheemse natuur om zeep wordt geholpen door exoten. De aantallen zijn ook echt enorm. Er worden hierdoor vele inheemse soorten bedreigd of zijn zelfs al uitgestorven. Lijkt me ook niet de bedoeling.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Grizzlybeer achtervolgt Canadese wilde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:23

Ik denk dat dit is zoals de wereld draait, voor de mens verscheen stierven er ook al soorten uit. Waren er ook al invasieve soorten... Wat niet wegneemt dat de mens zich als een pararsiet gedraagt, alleen al door zijn aantal.

Elisa2

Berichten: 39739
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Grizzlybeer achtervolgt Canadese wilde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:58

Zo heftig..ik wist niet dat beren op paarden jagen!

Tja de wereld veranderd al eeuwen, mensen en dieren migreren, er sterven daardoor soorten uit maar komen ook nieuwe bij. Ik zie dit als de cyclus die bij het leven hoort.