“Stop met het online verguizen van ruiters!”

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 27371
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

“Stop met het online verguizen van ruiters!”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 22:21

*Bokt.nl
Algemeen

Afbeelding
Laura Tomlinson en Mistral Højris tijdens de OS 2012 in London.
Foto: Franz Venhaus/ Flickr


Mensen die elkaar online verguizen vanachter het toetsenbord van hun computer, met maar heel weinig kennis van zaken en soms zelfs helemaal niet. We hebben het hier over de zogeheten toetsenbordridders. Dressuuramazone Laura Tomlinson is er helemaal klaar mee. De voormalig medaillewinnares bij wereld- en Europese kampioenschappen en Olympische Spelen schrijft in haar column voor Horse & Hound: "Het is me opgevallen dat voor veel ruiters en amazones op verschillende niveaus, inclusief het allerhoogste niveau, het leven erg onaangenaam gemaakt kan worden door agressieve opmerkingen van mensen online."

Hiermee doelt zij op de proef van Matthias Alexander Rath tijdens het CDI 4* in Mannheim afgelopen weekend, waarmee hij zijn rubriek won. ClipmyHorse.tv zette dit filmpje online, waarna er vreselijk nare commentaren volgden. En niet alleen aan het adres van Rath, maar die eigenlijk gericht konden zijn aan elke dressuurcombinatie. Het werd zelfs zo erg, dat topamazone Jessica von Bredow-Werndl nog tussenbeide kwam en openlijk vroeg om rekening te houden met de gevoelens van ruiters, en om niets te schrijven dat ze ook niet recht in iemands gezicht zouden zeggen.

Laura Tomlinson heeft als amazone en moeder van vier kinderen weinig tijd om zich zorgen te maken op wat er allemaal gezegd wordt op de sociale media. Maar ze heeft wel kennisgenomen dat het leven van veel ruiters, op verschillende niveaus inclusief de topsporters, heel onaangenaam wordt gemaakt. Door de agressieve opmerkingen die men online gooit!

“Toen ik de commentaren doorlas, was ik niet alleen bezorgd om de geestelijke gezondheid van Matthias, maar ook om onze sport in het algemeen. Waar de meesten van ons die het weten zouden zeggen: ‘Wat een harmonieuze proef met een open frame,’ zien veel van de critici het tegenovergestelde - en sommigen zijn het er niet mee eens dat een paard überhaupt bereden wordt of gebruikt wordt voor het rijden in high-end wedstrijden. Het probleem is niet alleen de "haters", en hoe zij de geestelijke gezondheid van mensen kunnen beïnvloeden ten voordele van hun "kruistochten", maar ook hoe de competitieve paardensport in zijn geheel wordt gezien.”

Als voorbeeld noemt zij haar Olympische kür uit London, met haar paard Mistral Højris. Een persoon schreef hoe erg het was dat het dier schuimbekkend rondliep. Maar hoe zou iemand moeten weten dat een klein beetje schuim juist wordt gezien als teken van een goede aanleuning? De oplossing draagt ze ook al aan: verbeter de commentaren als de sport aan het grote publiek wordt getoond. Volgens haar is er een commentaar nodig waarbij deze dingen worden uitgelegd aan de kijkers die niet totaal niet thuis zijn in de paardensport. En wellicht zouden er bij meer wedstrijden na de proeven interviews kunnen worden afgenomen met de ruiters. Interviews waarbij ze kunnen uitleggen waar ze op dat moment staan in hun reis met dat specifieke paard. De column die Mark Philips schreef na de Badminton Horse Trials is volgens haar een mooi voorbeeld van hoe het ook zou kunnen. Het ging hier weliswaar om de eventing, maar hij ontleedde de ritten van de concurrenten op een zeer eerlijke manier. Volgens Tomlinson zouden ze in de dressuursport ook meer van dit soort eerlijke kritiek kunnen gebruiken.

Laura vervolgt: "Vaak heb ik het gevoel dat de toetsenbordridders ervan uitgaan dat de topruiter in kwestie gelooft dat ze perfect waren, en dat het de taak van de criticus is om hen te vertellen dat ze dat niet zijn. Maar in werkelijkheid zijn ruiters vaak hun eigen grootste critici! In de dressuursport worden we beoordeeld in de ring, maar we worden niet online aan stukken gereten door lafaards en vaak mensen die niet weten waar ze het over hebben. Als moeder maak ik me zorgen om te zien hoe gemeen mensen kunnen zijn als ze zich achter een scherm verstoppen. Ik ben het ermee eens dat paarden geen stem hebben en in sommige, zeldzame, omstandigheden moet iemand voor hen opkomen, maar dat is waar stewards voor zijn, evenals kritische maar respectvolle journalisten en commentatoren die zijn uitgerust met de feiten - niet alleen met toetsenborden. In veel opzichten is de wereld toleranter en ruimdenkender aan het worden, maar tegelijkertijd heb ik het gevoel dat veel mensen wreder zijn geworden sinds ze het internet als platform hebben."

Een andere amazone die onlangs met nare reacties te maken kreeg, is de Australische paradressuur-amazone Emma Booth. Zij rijdt momenteel twee paarden van Maree Tomkinson’s en hoopt zich te kunnen kwalificeren voor de Wereldkampioenschappen para-dressuur 2022, deze zomer in Herning. Eurodressage.com schreef hier een artikel over en plaatste daar een foto bij die Booth en Tomkinson zelf ook hadden gekozen voor bij hun post hierover op de sociale media. Op deze foto is Emma te zien die op een van de paarden rijdt. Op de foto is een mooi opwaarts frame te zien bij het paard, de poll is het hoogste punt en het contact met de mond is zacht. Emma leunt wat achterover in het zadel, maar daar kan ze niets aan doen. Zij heeft in 2013 een auto-ongeluk gehad, wat haar bijna fataal werd. Sinds het ongeluk is zij verlamd. Zij heeft niet dezelfde kernkacht als valide ruiters en haar houding iets achterover, helpt haar in evenwicht te blijven in het zadel. Haar paard ondervindt hier geen hinder van. Nadat Eurodressage dit bericht linkte op Facebook, liep het storm. Binnen een paar uur had dit bericht honderden reacties, veelal van een groep mensen die beledigde, ongefundeerde en onwetende opmerkingen maakten. Eurodressage schuwt de discussie op Facebook niet, ze vertellen graag over trainingssystemen en ruiters, en die discussies kunnen wel eens hoog oplopen. Maar nu waren het duidelijk negatievelingen die de moeite niet nemen om op een link te klikken en het verhaal te lezen hoe de para-amazone bijna stierf bij een ongeluk, nu haar moed toont door weer in het zadel te zitten en met een beter contact met de paardenmond dan sommige ruiters uit de elite van de wereldtop. Het werd zo erg dat besloten werd om dat bericht van Facebook te verwijderen.

De Britse para-dressuuramazone Erin Orford, die zelf ook op Wk’s en EK’s reed is verbijsterd over de behoefte van mensen, die soms zelf ook paardrijden, om ruiters af te kraken op sociale media. “Het is misschien niet persoonlijk, maar het is nog steeds een vorm van communicatie. Zij zien het, hun vrienden zien het - het komt waarschijnlijk bij hen terug. Ik betwijfel of veel mensen op een show naar een ruiter toe zouden lopen die je niet kent en hem beginnen te bekritiseren... Een artikel over een nieuwe geweldige kans voor een Para ruiter en ze geven alleen commentaar op hun positie op een foto. Als je op dat niveau rijdt, heb je een heleboel EXPERTS in je team die je feedback en advies geven, van trainers, fysio's, kracht- en conditietrainers, teamcoaches en nog veel meer, om nog maar te zwijgen van de eigen kennis en ervaring van de ruiter. Als je iets hebt opgemerkt, weten zij dat waarschijnlijk al en zijn ze ermee bezig of is er een reden voor. Ongeacht onze fysieke beperkingen, proberen we allemaal ons best te doen en zo goed mogelijk te zijn.”

Net als Laura Tomlinson zegt ook zij dat de meeste ruiters zijn kritischer zijn over zichzelf dan over iemand anders. Ze roept dan ook op om iedereen een kans te geven, prestaties en inspanningen boven alles te vieren. Die ruiters feliciteert ze en wenst ze veel succes. Aan iedereen die online misbruik heeft meegemaakt wil ze meegeven: als de mening van toetsenbordridders echt zo waardevol was, zouden ze die waarschijnlijk niet gratis uitdelen!
Laatst bijgewerkt door JPitty op 04-06-22 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:32

"De oplossing draagt ze ook al aan: verbeter de commentaren als de sport aan het grote publiek wordt getoond."

Briljant, veel succes daarmee. Ik hoop dat de resultaten van deze oplossing gedeeld worden!

troi
Berichten: 17076
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:35

De laatste stuiptrekkingen van topruiters die maar niet doorhebben dat de manier van paardrijden die vroeger normaal gevonden werd tegenwoordig niet meer geaccepteerd wordt?

Ik hoop dat de kwartjes mbt paardvriendelijkheid eindelijk eens echt gaan vallen.

Geef de dieren een fijn leven (ja naar buiten in een groep!), stop het geruk en getrek, achter de loodlijn lopen, enzovoorts enzovoorts!

Mensen hebben tegenwoordig camera's, alles komt op social media, vieze zaken verbloemen kon 20 jaar geleden nog prima maar nu niet meer. Gelukkig maar!

Esther

Berichten: 4158
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: “Stop met het online vergruizen van ruiters!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:50

Verguizen heet het, niet vergruizen.

Morganlefay

Berichten: 8767
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:51


Charmaine
Berichten: 1441
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:56

Esther schreef:
Verguizen heet het, niet vergruizen.


Echt he..... :D :P

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 27371
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: “Stop met het online verguizen van ruiters!”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 22:58

Dank jullie wel voor je oplettendheid Esther en Charmaine. Ik heb het al even aangepast.

koend
Berichten: 1280
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 23:12

troi schreef:
De laatste stuiptrekkingen van topruiters die maar niet doorhebben dat de manier van paardrijden die vroeger normaal gevonden werd tegenwoordig niet meer geaccepteerd wordt?

Ik hoop dat de kwartjes mbt paardvriendelijkheid eindelijk eens echt gaan vallen.

Geef de dieren een fijn leven (ja naar buiten in een groep!), stop het geruk en getrek, achter de loodlijn lopen, enzovoorts enzovoorts!

Mensen hebben tegenwoordig camera's, alles komt op social media, vieze zaken verbloemen kon 20 jaar geleden nog prima maar nu niet meer. Gelukkig maar!


En jij weet natuurlijk helemaal hoe het moet, EN kan het dan ook zelf nog waarmaken.
Proficiat hoor.

Ikzelf ben maar een amateur. Eentje die veel tijd, geld en affectie geeft aan zijn 2 paarden. Ik doe echt mijn best voor hen. Ik probeer steeds beter te rijden ( en durf de wedstrijdjes aan te gaan) en steeds bij te leren.
Maar ik maak fouten, veeel meer dan die topruiters. Ik zit mijn paard veel meer in de weg dan zij.
En eerlijk, ook mijn management kan niet tippen aan het hunne.
Toch lijken mijn paarden mij te vertrouwen en komen ze steeds naar me toe in de weide.

Maar ik heb respect voor goedmenende paardenmensen die het anders aanpakken.
Toen ikzelf nog puber was, heb ik ook wel uitspraken gedaan over hoe het allemaal moest, waarvan ik nu weet dat ik er grandioos naast zat. Het was inderdaad gewoon van onwetendheid. Gelukkig was er toen nog geen internet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16083
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 23:26

troi schreef:
De laatste stuiptrekkingen van topruiters die maar niet doorhebben dat de manier van paardrijden die vroeger normaal gevonden werd tegenwoordig niet meer geaccepteerd wordt?

Ik hoop dat de kwartjes mbt paardvriendelijkheid eindelijk eens echt gaan vallen.

Geef de dieren een fijn leven (ja naar buiten in een groep!), stop het geruk en getrek, achter de loodlijn lopen, enzovoorts enzovoorts!

Mensen hebben tegenwoordig camera's, alles komt op social media, vieze zaken verbloemen kon 20 jaar geleden nog prima maar nu niet meer. Gelukkig maar!

Jij bent dus die toetsenbordridder waar het in dit stuk over gaat. En dan posten vanuit een anoniem account. Als je dit soort commentaren wilt leveren laat dan ook weten wie je bent.

Anoniem

Re: “Stop met het online verguizen van ruiters!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 00:47

Hoe kan Bokt de bron zijn als Laura Tomlinson columniste is voor Horse & Hound? :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 58325
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 00:48

koend schreef:
troi schreef:
De laatste stuiptrekkingen van topruiters die maar niet doorhebben dat de manier van paardrijden die vroeger normaal gevonden werd tegenwoordig niet meer geaccepteerd wordt?

Ik hoop dat de kwartjes mbt paardvriendelijkheid eindelijk eens echt gaan vallen.

Geef de dieren een fijn leven (ja naar buiten in een groep!), stop het geruk en getrek, achter de loodlijn lopen, enzovoorts enzovoorts!

Mensen hebben tegenwoordig camera's, alles komt op social media, vieze zaken verbloemen kon 20 jaar geleden nog prima maar nu niet meer. Gelukkig maar!


En jij weet natuurlijk helemaal hoe het moet, EN kan het dan ook zelf nog waarmaken.
Proficiat hoor.

Ikzelf ben maar een amateur. Eentje die veel tijd, geld en affectie geeft aan zijn 2 paarden. Ik doe echt mijn best voor hen. Ik probeer steeds beter te rijden ( en durf de wedstrijdjes aan te gaan) en steeds bij te leren.
Maar ik maak fouten, veeel meer dan die topruiters. Ik zit mijn paard veel meer in de weg dan zij.
En eerlijk, ook mijn management kan niet tippen aan het hunne.
Toch lijken mijn paarden mij te vertrouwen en komen ze steeds naar me toe in de weide.

Maar ik heb respect voor goedmenende paardenmensen die het anders aanpakken.
Toen ikzelf nog puber was, heb ik ook wel uitspraken gedaan over hoe het allemaal moest, waarvan ik nu weet dat ik er grandioos naast zat. Het was inderdaad gewoon van onwetendheid. Gelukkig was er toen nog geen internet.

En ik durf geld inzetten dat jouw management paard vriendelijker is dan dat van de gemiddelde topruiter of wannabe-topruiter.

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 01:57

troi schreef:
De laatste stuiptrekkingen van topruiters die maar niet doorhebben dat de manier van paardrijden die vroeger normaal gevonden werd tegenwoordig niet meer geaccepteerd wordt?

Ik hoop dat de kwartjes mbt paardvriendelijkheid eindelijk eens echt gaan vallen.

Geef de dieren een fijn leven (ja naar buiten in een groep!), stop het geruk en getrek, achter de loodlijn lopen, enzovoorts enzovoorts!

Mensen hebben tegenwoordig camera's, alles komt op social media, vieze zaken verbloemen kon 20 jaar geleden nog prima maar nu niet meer. Gelukkig maar!


Precies. Er is veel kritiek en weerstand en dat is echt niet voor niks. Eens in de zoveel tijd probeert iemand nog alles goed te praten, maar dan snappen ze het gewoon echt niet.

Gelukkig snappen steeds meer mensen het wel.

En tja op Bokt de zoveelste discussie hierover...........Ik denk dat het weinig nut heeft. De tijd zal het mensen wel leren.

Arabesk

Berichten: 28696
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: “Stop met het online verguizen van ruiters!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 04:56

Ik had ooit een chef die bij kritiek ging uitleggen waarom het zo goed was dat ie het altijd zo deed.

Kritiek is niet een verzoek tot meer uitleg :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: “Stop met het online verguizen van ruiters!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 05:10

En zo lees ik de titel van dit artikel; "stop met het leveren van kritiek".
Waarom dan?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 103239
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 06:01

Mkango schreef:
Hoe kan Bokt de bron zijn als Laura Tomlinson columniste is voor Horse & Hound? :+

Wij mogen van die site niets overnemen. Wij zoeken dan altijd een 2e bron en dan mogen wij zelf een artikel schrijven. Dan wordt de bron dus Bokt.

Electra63

Berichten: 18255
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 06:14

janderegelaa schreef:
troi schreef:
De laatste stuiptrekkingen van topruiters die maar niet doorhebben dat de manier van paardrijden die vroeger normaal gevonden werd tegenwoordig niet meer geaccepteerd wordt?

Ik hoop dat de kwartjes mbt paardvriendelijkheid eindelijk eens echt gaan vallen.

Geef de dieren een fijn leven (ja naar buiten in een groep!), stop het geruk en getrek, achter de loodlijn lopen, enzovoorts enzovoorts!

Mensen hebben tegenwoordig camera's, alles komt op social media, vieze zaken verbloemen kon 20 jaar geleden nog prima maar nu niet meer. Gelukkig maar!

Jij bent dus die toetsenbordridder waar het in dit stuk over gaat. En dan posten vanuit een anoniem account. Als je dit soort commentaren wilt leveren laat dan ook weten wie je bent.


Precies !!

_Reneee

Berichten: 5792
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 06:55

troi schreef:
De laatste stuiptrekkingen van topruiters die maar niet doorhebben dat de manier van paardrijden die vroeger normaal gevonden werd tegenwoordig niet meer geaccepteerd wordt?

Ik hoop dat de kwartjes mbt paardvriendelijkheid eindelijk eens echt gaan vallen.

Geef de dieren een fijn leven (ja naar buiten in een groep!), stop het geruk en getrek, achter de loodlijn lopen, enzovoorts enzovoorts!

Mensen hebben tegenwoordig camera's, alles komt op social media, vieze zaken verbloemen kon 20 jaar geleden nog prima maar nu niet meer. Gelukkig maar!


Helemaal mee eens.

Supervixen

Berichten: 13148
Geregistreerd: 28-04-11

Re: “Stop met het online verguizen van ruiters!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 06:59

Wat een slecht vertaald stuk.

"Op de foto is een mooi opwaarts frame te zien bij het paard, de poll is het hoogste punt"

Ehhh ja.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 07:16

Supervixen schreef:
Wat een slecht vertaald stuk.

"Op de foto is een mooi opwaarts frame te zien bij het paard, de poll is het hoogste punt"

Ehhh ja.

Vertaald door een westernruiter vermoed ik?

Janneke2

Berichten: 23295
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 07:40

Supervixen schreef:
Wat een slecht vertaald stuk.

"Op de foto is een mooi opwaarts frame te zien bij het paard, de poll is het hoogste punt"

Ehhh ja.


De Engelse ziekte.
Ik geef toe: poll heeft net geen echt goed equivalent.
'Hoogste punt hoort tussen de oren', nekgewricht als hoogste punt is het net niet.
Frame is nog iets lastiger.

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:53

Ik sta er dubbel in, ik heb ook een gruwelijke hekel aan de zogenaamde toetsenbord ridders die van afkraken een sport maken en vaak ook niet (voldoende) weten waar ze het over hebben. (en dan maar steeds weer met die loodlijn aan komen) Het "afzeik" gedeelte stoort mij het meeste.

Aan de andere kant denk ik dat de sport ook een blinde vlek heeft, zaken die ruiters en jury's? normaal vinden. (paard die de hele proef met de mond open loopt met een doorgeslagen stang) En dat in mijn ogen niet zijn. Ja, het zou best kunnen helpen als een ruiter of amazone daarna uitlegt wat hij/ zij ervaarde in de proef en waar ze staan met dat paard. Dat geeft absoluut meer inzicht en dat kan ook voor meer begrip zorgen als het niet goed gaat. Maar daarnaast moeten sommige zaken ook gewoon nie t geaccepteerd worden. Gewoon -2 bij elk onderdeel waarbij de stang doorgeslagen is en het beeld zal veranderen. (even als voorbeeld)

Berdien

Berichten: 64807
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:00

Bellatrix schreef:
Mkango schreef:
Hoe kan Bokt de bron zijn als Laura Tomlinson columniste is voor Horse & Hound? :+

Wij mogen van die site niets overnemen. Wij zoeken dan altijd een 2e bron en dan mogen wij zelf een artikel schrijven. Dan wordt de bron dus Bokt.


Maar dit klopt dan toch alsnog niet? Zo lijkt het net alsof Bokt zelf de gesprekken met de gequote ruiters heeft gevoerd, en dat lijkt me niet het geval?

Wat betreft het artikel zelf, dit speelt natuurlijk niet alleen in de paardensport. Comments op social media zijn al tijden steeds harder, heftiger aan het worden. Of het nou over sporters gaat, politici, of andere (al dan niet) bekende mensen. Online en vooral anoniem reageren is natuurlijk een hele veilige manier om je eigen frustraties op iemand te botvieren.

Ineke2

Berichten: 33202
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:04

Het leveren van kritiek is in mijn ogen toch echt wat anders dan afzeiken. Dat laatste gebeurt op social media gewoon te vaak.

Molfre

Berichten: 2659
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:57

Hoge bomen vangen veel wind en in de tijd van filmpjes in enkele seconden aan miljoenen kunnen presenteren zonder dat het je een cent kost, kunnen die hoge bomen dat nou eenmaal niet ontkomen.

Wat zou helpen is als ze zouden zorgen dat sommigen van die filmpjes minder content zouden bevatten die veel mensen zo furieus maakt.

En wat zou er mis mee zijn als we paarden met maatjes naar buiten zouden doen? Als we zouden proberen ons rijden paardvriendelijker te maken? Als we ons beste zouden doen problemen rijtechnisch en in het management op te lossen in plaats van met hulpteugels?

Hele specifieke voorbeelden, maar er zijn veel meer voorbeelden te vinden die een stuk breder dragen ook.

Als we dat soort dingen kunnen, waarom zouden we dan niet doen?

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: “Stop met het online verguizen van ruiters!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:03

Staat dat betreffende filmpje nog online?
Ik ben dan wel erg benieuwd of het ook zo slecht was of echt alleen maar slecht commentaar.