Alex van Silfhout: "Ik zag de sabbatical van Edward Gal aankomen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Alex van Silfhout: "Ik zag de sabbatical van Edward Gal aankomen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-22 20:58

Bokt
Algemeen
Ingezonden door Daihyo

Afbeelding
Edward Gal, hier met Totilas. Foto: Kit Houghton/FEI.

Edward Gal doet wat velen misschien ook wel zouden willen, maar niet durven: hij neemt een sabbatical van een jaar. Na de Olympische Spelen van Tokio, merkte Edward dat het hem allemaal even wat teveel werd. "Ik rijd al zo lang wedstrijden en ik heb er altijd heel veel plezier aan beleefd, maar na de Olympische Spelen in Tokio voelde ik dat ik even rust nodig had. Ik houd er enorm van om thuis te rijden en mijn paarden te trainen. Ik wil dat graag dit jaar in alle rust blijven doen."

Voor de bondscoach van het TeamNL dressuurteam, Alex van Silfhout, komt het besluit van Edward Gal niet als een verrassing. "Het werd steeds moeilijker Edward mee te krijgen naar wedstrijden. Het plezier ontbrak, de motivatie. Hoe lang al? Twee of drie jaar. Maar ja, wat zeg je als iemand geen zin heeft? Dat-ie zin moet maken?"

Naast Van Silfhout, heeft het NRC ook nog met andere ruiters, coaches en een jurylid gesproken. Allemaal zeggen ze hetzelfde: de paardensport laat zich moeilijk vergelijken met andere sporten. De paardensport is om meerdere redenen een slopende sport. De ruiters maken lange dagen, en ze doen er naast het rijden van wedstrijden vaak nog werkzaamheden bij: van les geven tot de handel in paarden. Ook kent de paardensport geen zomerstop, of winterstop.
De meeste ruiters stoppen ook niet rond hun 30e of 40e. "De paardensport beoefen je vaak voor het leven", zegt dressuuramazone ThamarZweistra.

Het is niet bekend of de processen van PETA tegen hem een rol hebben gespeeld in het besluit. Nico Witte, paardenhandelaar en goede kennis van Edward denkt van niet: "Ik denk dat hij dat soort kritiek naast zich kan neerleggen, omdat hij weet dat het geen hout snijdt."

Bondscoach Van Silfhout gaat er niet vanuit dat Gal niet meer terugkomt, omdat hij te veel geniet van het leven dat hij nu leidt. "En als dat wel zo is, wordt het uithuilen."

Elisa2

Re: Alex van Silfhout: "Ik zag de sabbatical van Edward Gal aankomen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:04

Hopelijk vind hij wat rust en daardoor weer ruimte voor motivatie en inspiratie. Het is wel heel belangrijk om plezier te houden in wat je doet.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie