Ongewenst gedrag op de werkvloer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102067
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Ongewenst gedrag op de werkvloer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-22 18:06

Bokt
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Ongewenst gedrag op de werkvloer is de laatste tijd een veel besproken onderwerp. Ook in de hippische sector is er sprake van. Stress, depressies en/of (langdurige) ziektes kunnen hier het resultaat van zijn.

Wat is nou ongewenst gedrag?
Agressie, pesten, discriminatie en seksuele intimidatie zijn slecht gedrag, ook wel psychosociale werkdruk genoemd. Deze onderwerpen worden nader toegelicht in het Personeelsreglement FNRS om meer duidelijkheid te scheppen voor werkgevers en werknemers. Het is belangrijk om ras, geslacht, filosofie, leeftijd en andere onderscheidende factoren op de werkplek te begrijpen. We kunnen van slecht gedrag spreken als het als intimiderend, vernederend of bedreigend wordt ervaren. Dit gedrag kan verbaal en non-verbaal worden toegepast en kan een sfeer van onzekerheid in het bedrijf creëren. Het is belangrijk dat slecht gedrag van collega's, klanten en bezoekers buiten werktijd niet getolereerd wordt.

Hoe psychosociale arbeidsbelasting te voorkomen?
Op grond van de Arbeidsomstandighedenwet zijn werkgevers verplicht om beleid te voeren dat gericht is op het voorkomen of beperken van psychosociale werkdruk. In cao's is vaak vastgelegd dat voor dergelijke situaties duidelijke afspraken moeten worden gemaakt, zoals vertrouwenspersonen of klachtenprocedures waar slachtoffers terecht kunnen. Heldere communicatie binnen de bedrijfsvoering (tussen werkgevers, werknemers, vrijwilligers, stagiaires, opdrachtgevers en bezoekers) is belangrijk om ongewenst gedrag tegen te gaan. Hierbij kunnen de volgende punten worden geformuleerd:

Opstellen van documenten met gedragsregels/gedragscodes
Vorm heldere communicatie door (ongewenst) gedrag te omschrijven. Deze gedragsregels kunnen ook als leidraad dienen om een ​​persoon te kunnen adviseren over zijn of haar gedrag. Deze gedragsregels kunnen ook worden geplaatst om klanten te laten zien dat dergelijk gedrag niet wordt getolereerd. Verklaring Omtrent het Gedrag (VOD) aanvragen Een vog is een verklaring dat een persoon in het verleden niets heeft gedaan dat de uitvoering van een bepaalde taak of functie in de samenleving zou belemmeren. VOG's kunnen door natuurlijke personen of rechtspersonen worden aangevraagd bij het gemeentehuis of via het ministerie van Justitie (https://www.justis.nl).

Opgenomen in de arbeidsovereenkomst
Alle arbeidsovereenkomsten van FNRS bevatten een paragraaf over het gebruik van VOG. Als ondernemer kunt u deze paragraaf overnemen. Daarnaast worden in arbeidsovereenkomsten vaak verwachtingen van goede werkgevers en goede werknemers opgenomen. Dit kan worden uitgelegd/afdwingen in samenhang met eventueel ingevoerde gedragsregels.

Sancties opstellen
Het vooraf stellen van sancties bij wangedrag kan duidelijkheid verschaffen. Er is een mogelijkheid om per overtreding sancties aan te wijzen, of om globaal sancties te ontwikkelen zodat voor elke situatie de toepasselijke sancties worden bepaald.

Wat moet ik doen als mijn bedrijf zich slecht gedraagt?
In het kader van psychosociale belasting is de aanwezigheid van een vertrouwenspersoon van belang. Dit kan binnen het bedrijf zijn of buiten de organisatie. Deze informatie moet openbaar worden gemaakt zodat iedereen ze proactief en zo nodig anoniem kan bereiken. Je hoeft je als medewerker ook niet eerst bij je leidinggevende te melden. Bedrijven kunnen er ook voor kiezen om een ​​interne klachtencommissie in te stellen of zich aan te sluiten bij een externe klachtencommissie. Arbodiensten bieden vaak de mogelijkheid om een ​​vertrouwenspersoon in te schakelen of lid te worden van een klachtencommissie. De procedures van de klachtencommissie zijn veelal opgenomen in de gedragsregels en moeten voor iedereen toegankelijk zijn. Als een medewerker het niet eens is met een situatie of procedure binnen het bedrijf, kan hij dit melden bij de Klachtencommissie.

Voor FNRS-leden zijn op de website de volgende documenten te vinden.

  • Stappenplan opstellen gedragscode
  • Informatieblad klachtencommissie
  • Informatieblad rollen en verantwoordelijkheden
  • Voorbeeld gedragscode
  • Voorbeeld gedragsprotocol
  • Invuldocument vertrouwenspersoon of klachtenprocedure

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Ik zoek een kantoorbaan voor 36/40 uur in de omgeving van Achterveld. Max 30 min reizen. Geen opleiding/ervaring maar wel motivatie om te leren en opleidingen te doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers