Amazones verliezen helft rankingpunten bij verkorten babypauze

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Amazones verliezen helft rankingpunten bij verkorten babypauze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-22 17:00

Equnews.nl
Sport

Afbeelding
Janne-Frederike Meyer - Zimmerman wil aandacht voor de FEI regels mbt de
babypauze van amazones.
Foto: Franz Venhaus/ Flickr

De Duitse Janne-Friederike Meyer-Zimmerman heeft een balletje opgeworpen over een ongelijkheid in het systeem van de FEI. Hoewel de FEI zich al jaren inzet om de kansengelijkheid voor mannen, vrouwen en genderneutralen te optimaliseren, is er nog wel ruimte voor verbetering. De Duitse amazone verloor namelijk, net zoals andere amazones, de helft van haar rankingpunten omdat ze haar babypauze van zes maanden verkort had.

De amazone heeft een nieuw initiatief opgestart; EqualEquest. Samen met onder andere Meredith Michaels-Beerbaum, Gianna Regenbrecht en Jessica von Bredow-Werndl wil ze zo de strijd voor gelijkheid verbeteren.

“Vrouwen krijgen nu eenmaal de baby’s”, zegt Meyer-Zimmerman. Vorig jaar had ze een bepaald aantal rankingpunten verzameld. De Duitse amazone verloor de helft van de rankingpunten omdat ze vroeger dan de reguliere zes maanden zwangerschapsverlof, in de ring verscheen.

Het project van Meyer-Zimmerman krijgt eveneens de steun van de Duitse diversiteitsonderzoekster, Bettina Rulofs. Deze verklaart dat het heel bizar is dat amazones bestraft worden omdat ze vroeger dan opgelegd terug aan de start komen.

Meyer pleit daarom voor een flexibele babypauze van 4 tot 12 maanden, zonder het verlies van rankingpunten op de FEI-ranking.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Picopico

Re: Amazones verliezen helft rankingpunten bij verkorten babypauze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:17

Babypauze? Ik neem aan dat er zwangerschapsverlof wordt bedoeld? Maar wel raar dat je "gestraft" wordt als je eerder terugkeert ja.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:20

Picopico schreef:
Babypauze? Ik neem aan dat er zwangerschapsverlof wordt bedoeld? Maar wel raar dat je "gestraft" wordt als je eerder terugkeert ja.

Ik veronderstel dat dat juist een stukje bescherming is? :?

Enerzijds is er consequent gezeur dat er meer begrip moet zijn voor moeders die bij hun nageslacht willen blijven. Doet een organisatie daar iets mee, is er weer gezeur.. tis ook onmogelijk om het goed te doen lijkt het wel.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:22

Ayasha schreef:
Picopico schreef:

Ik veronderstel dat dat juist een stukje bescherming is? :?

Nou ja, dat vind ik ook inderdaad... je kan wel genderneutraal etc. willen zijn, maar we hebben alsnog biologische verschillen, alleen maar goed dat er verplicht rust word gegeven...
Een merrie mag ook niet direct na het bevallen weer op het wedstrijdterrein verschijnen(de termijn die er wel voor staat is in mijn ogen alsnog wel te vroeg, meende 3 maanden)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:26

Ze heeft vóór ze met zwangerschapsverlof ging zelf die punten bevroren. Bij blessure/zwangerschap kan dat. Alleen is dat voor minimaal 6 maanden.

Kromme regel? Ja. Maar het heeft dus niet perse te maken met zwanger zijn, maar met de termijn die aan punten bevriezen vast zit.

Als ze met een gebroken been ook die punten had bevroren en na 4 maanden dacht ik ga weer, was hetzelfde gebeurt.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 04-06-22 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

I am because you were

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:26

Ik denk dat het vooral het 'betuttelen' is waar weerstand tegen is. Alsof een vrouw zelf niet kan beoordelen of ze weer op wedstrijd kan.
En er is idd domweg ongelijkheid: mannen die vader zijn geworden mogen gewoon blijven rijden. Afgezien van het lichamelijke, dat *is* gewoon ongelijkheid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:39

Ibbel schreef:
Ik denk dat het vooral het 'betuttelen' is waar weerstand tegen is. Alsof een vrouw zelf niet kan beoordelen of ze weer op wedstrijd kan.
En er is idd domweg ongelijkheid: mannen die vader zijn geworden mogen gewoon blijven rijden. Afgezien van het lichamelijke, dat *is* gewoon ongelijkheid.

Maar als ik prugelpiet haar antwoord dan lees willen ze eigenlijk gewoon meer mogen dan de mannen. Dat ‘bevriezen’ heeft blijkbaar weinig met zwangerschapsverlof te maken maar is gewoon een mogelijkheid voor wanneer een ruiter om eender welke reden ‘uit’ is.

Zij willen dus oneerlijk voordeel wanneer ze dat systeem gebruiken voor hun zwangerschap.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:42

Misschien is het dan eens tijd om dat systeem überhaupt aan te passen. Als iemand zich na 4 maanden weer fit genoeg voelt, waarom niet?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:03

Picopico schreef:
Misschien is het dan eens tijd om dat systeem überhaupt aan te passen. Als iemand zich na 4 maanden weer fit genoeg voelt, waarom niet?

Mijn gedachte. Wellicht kan je er dan wel voorwaarden aan verbinden dat je door een arts goedgekeurd wordt of iets dergelijks alvorens je weer aan de start mag verschijnen, waarmee eventueel de periode ook verlengd kan worden bij langer herstel, maar zo’n stugge statische termijn is imo niet van deze tijd.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:17

Horses heeft een update erover toegevoegd, daar word vrij beknopt uitgelegd hoe en wat. https://www.horses.nl/springen/springen ... hq2kp8mzI8

Ik vind het trouwens een vrij vreemd verhaal := Ik heb even verder gezocht want ik weet er het fijne ook niet van, maar ik kan niks over die regel vinden op internet. Alleen een artikel uit 2010 waarin staat dat die regel er af gaat.

I am because you were

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 02:07

Lijkt me vrij logisch. Anders kun je precies wanneer je het paard perfect voor elkaar hebt, besluiten weer beginnen. Dus niet wanneer je klachten over zijn, maar wanneer je denkt dat je paard eens even lekker gaat scoren. Dat levert voordeel op, en is natuurlijk niet de bedoeling

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 02:17

prugelpiet schreef:
Horses heeft een update erover toegevoegd, daar word vrij beknopt uitgelegd hoe en wat. https://www.horses.nl/springen/springen ... hq2kp8mzI8

Ik vind het trouwens een vrij vreemd verhaal := Ik heb even verder gezocht want ik weet er het fijne ook niet van, maar ik kan niks over die regel vinden op internet. Alleen een artikel uit 2010 waarin staat dat die regel er af gaat.

Zoals ik dat artikel lees willen ze eigenlijk gewoon meer mogen dan hun mannelijke concurrenten omdat ze kiezen voor baby’s. :+ ze kunnen ook niet bevriezen begrijp ik uit dat artikel. Dan bevries je gewoon niet en merk je na de bevalling dat het tegen valt kwa herstel bevries je toch dan? :? Ik krijg niet het ide dat er een ‘tijd’ staat op wanneer je mag bevriezen. Dus als ze kunnen doorrijden tot 8 maanden mogen ze dat gewoon lijkt me in dat artikel? En als ze na de bevalling langer uit gaan liggen kunnen ze dan nog bevriezen... ik zie oprecht de oneerlijkheid niet tov de mannen.

Ze willen niet gelijk zijn. Ze willen meer mogen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 07:15

Picopico schreef:

Omdat er soms ook druk is vanuit eigenaars, sponsors en ’supporters’ om zo lang mogelijk door te gaan en zo vroeg mogelijk te herbeginnen. Soms met risico's voor moeder of kind.
Trainen kan je aan lagere intensiteit maar als de wedstrijd er aan komt, is het van moeten.

Misschien kunnen er nog details verbeteren maar in principe vind ik het een goede regel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 07:20

koend schreef:
Omdat er soms ook druk is vanuit eigenaars, sponsors en ’supporters’ om zo lang mogelijk door te gaan en zo vroeg mogelijk te herbeginnen. Soms met risico's voor moeder of kind.
Trainen kan je aan lagere intensiteit maar als de wedstrijd er aan komt, is het van moeten.

Misschien kunnen er nog details verbeteren maar in principe vind ik het een goede regel.

Maar dat is dus het betuttelende. Dat je als organisatie vindt dat je je ruiters moet beschermen tegen druk van buitenaf.
Wat dus kennelijk geldt voor iedereen die zich "ziek meldt".

Je 'vakbond' zegt in feite: OK, je bent ziek, dat betekent 6 maanden verplicht niet werken met behoud van bonus. Kom je eerder terug, halveren we je bonus.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 07:32

Maar volgens mij klopt dat niet.. de regel is er namelijk niet speciaal voor zwangerschap, dus heeft imo niets met herstel of betutteling te maken..

FEI heeft gewoon de mogelijkheid om je ranking te bevriezen.. dat geldt voor iedereen en kan vanaf 6 maanden.. dus ook Gal die er nu even mee stopt kan er gebruik van maken.. of een ruiter die besluit eerst even een wereldreis te gaan maken kan ervan gebruiken.. maar ook iemand die zwanger is of bv een burn out heeft..

De regel is alleen dat je er dan minimaal 6 maanden uit moet liggen.. wil je eerder terug dan kost je dat iets.. dat is bij zwangere vrouwen zo, maar ook wanneer pietje eerder terug is van zn wereldreis.. dus eigenlijk is deze regel wel gelijk voor mannen en vrouwen..

Ik denk dat deze amazone vooral wil dat er voor de zwangerschap een aparte regel komt.. omdat dat een bijzondere situatie is die alleen voor vrouwen geldt.. en ze het niet eerlijk vindt dat vrouwen in dat geval alleen van bovenstaande regeling gebruik kunnen maken.. is aan beide kanten iets voor te zeggen denk ik.. maar is dus wel een andere discussie dan herstel/betutteling/etc..

[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 07:40

Zo begrijp ik het ook Licor. Ik vind de straf van de helft van je punten kwijt raken wel heftig?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 07:45

maar eigenlijk was ze toch op de hoogte van de regels. Dus ze wist op voorhand al dat als ze eerder terug kwam, ze punten ging verliezen. Ergens een beetje flauw dat ze hem nu zo uitspeelt mbt de zwangerschap, want nu lijkt het alsof de FEI zwangere vrouwen niet netjes behandeld, terwijl het een ander reglement is en de spelregels op voorhand bekend waren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 07:56

Wat is er moeilijk aan voor de fei om gewoon de periode flexibel te maken? Dat je aan kunt geven 3 maanden bevriezen minimaal en daarna per maand te kunnen verlengen? Iedereen tevreden.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:03

Licor schreef:
FEI heeft gewoon de mogelijkheid om je ranking te bevriezen.. dat geldt voor iedereen en kan vanaf 6 maanden.. dus ook Gal die er nu even mee stopt kan er gebruik van maken.. of een ruiter die besluit eerst even een wereldreis te gaan maken kan ervan gebruiken.. maar ook iemand die zwanger is of bv een burn out heeft..

De regel is alleen dat je er dan minimaal 6 maanden uit moet liggen.. wil je eerder terug dan kost je dat iets.. dat is bij zwangere vrouwen zo, maar ook wanneer pietje eerder terug is van zn wereldreis.. dus eigenlijk is deze regel wel gelijk voor mannen en vrouwen..

Ik denk dat deze amazone vooral wil dat er voor de zwangerschap een aparte regel komt.. omdat dat een bijzondere situatie is die alleen voor vrouwen geldt.. en ze het niet eerlijk vindt dat vrouwen in dat geval alleen van bovenstaande regeling gebruik kunnen maken.. is aan beide kanten iets voor te zeggen denk ik.. maar is dus wel een andere discussie dan herstel/betutteling/etc..

Dat bedoel ik dus. Iedereen die "zich ziek meldt" is automatisch 6 maanden ziek. Eerder terugkomen mag alleen op straffe van puntenverlies. Dat is toch een hele rare regel? Álternatief is je niet "ziek melden", maar dan zak je in de ranking omdat je er geen punten bij rijdt.

Maar dat je ranking blijft staan als je je punten bevriest ook als je niet ziek bent maar een half jaartje op reis bent is óók gek uiteindelijk.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:23

bigone schreef:
Wat is er moeilijk aan voor de fei om gewoon de periode flexibel te maken? Dat je aan kunt geven 3 maanden bevriezen minimaal en daarna per maand te kunnen verlengen? Iedereen tevreden.

Ik denk dat het dan wellicht teveel gaat gebeuren? Ik snap niet helemaal hoe het werkt met punten bevriezen, maar kan me wel voorstellen dat het niet ideaal is als iedereen het maar om de haverklap gaat doen?

I am because you were

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:27

Ibbel schreef:
koend schreef:

Maar dat is dus het betuttelende. Dat je als organisatie vindt dat je je ruiters moet beschermen tegen druk van buitenaf.
Wat dus kennelijk geldt voor iedereen die zich "ziek meldt".

Je 'vakbond' zegt in feite: OK, je bent ziek, dat betekent 6 maanden verplicht niet werken met behoud van bonus. Kom je eerder terug, halveren we je bonus.

Het gaat niet om het ziek zijn, het gaat om het bevriezen van rankingpunten. Ik kan me voorstellen dat je dat als organisatie als voordeel aanbiedt, maar ook niet zo laagdrempelig wilt aanbieden dat iedereen met een wat stevigere griep of gebroken middelvinger meteen gebruik ervan gaat maken. Daarom leg je als organisatie een aantal voorwaarden op zodat het een weloverwogen beslissing van de ruiter wordt of het de moeite waard is om je punten al dan niet te bevriezen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:02

Ergens vind ik het wel goed. Je wilt ergens van profiteren ( ranking behoud door bevriezen) en daar hangt nu eenmaal een periode aan vast.
Dat je dan t punten kwijt raakt omdat je bv eerder terug komt.... Lijkt me ook zo eerlijk.
Dat het de helft is, tja dat is best wel veel daar ben ik het wel mee eens.

Misschien een overgangsregeling maken?
Minimaal 4 maanden en maximaal 6 maanden bevriezen mogelijk.
Kom je na 4 maanden terug, kost je zoals nu de helft van je punten
Kom je na 5 maanden terug, kost het je 25% van je punten.
Na 6 maanden behoud je het.

Nadeel is dan wel weer. Gaan ze eerder omdat ze het zelf willen of is het donder druk van andere?

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:03

Hoe doen ze dat in het tennis en andere sporten met een ranking?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 15:03

Dorine92 schreef:
Lijkt me vrij logisch. Anders kun je precies wanneer je het paard perfect voor elkaar hebt, besluiten weer beginnen. Dus niet wanneer je klachten over zijn, maar wanneer je denkt dat je paard eens even lekker gaat scoren. Dat levert voordeel op, en is natuurlijk niet de bedoeling

Dat is dus kul. Want mannen kunnen gewoon blijven doorrijden en die paarden dus scherp houden. Er is dus geen voordeel.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie