Equitom helpt veulen met ernstige neusafwijking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Equitom helpt veulen met ernstige neusafwijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-22 21:38

Instagram Equitom/ Bokt.nl
Algemeen

Afbeelding

Foto: Instagram Equitom

Sinds een paar maanden bekijken we elke maand een patiënt bij dierenkliniek Equitom, dit om een beeld te geven van wat zij allemaal doen. Deze maand is dat een veulen van drie weken oud, met een ernstig scheve neus. Het heeft een aangeboren misvorming van de neus en bovenkaak. Om dit te verhelpen was een operatie noodzakelijk. Vooraf is het jonge dier door de CT scanner gegaan, hier werd een ernstige hoek van 90 graden vastgesteld. Tijdens de operatie, die drie uur duurde en door drie chirurgen werd uitgevoerd, werd geprobeerd de neus en bovenkaak te reconstrueren. Technisch gezien was dit een uitdagende operatie, maar het resultaat is zeer veelbelovend.

Een scheve neus bij een veulen, en dan vooral een die zo ernstig scheef staat als bij deze arme kleine vechter, is meer dan alleen een cosmetisch probleem. In dit geval was de misvorming zodanig dat het veulen bijna geen melk kon drinken. De operatie om dit te herstellen is een ingrijpend en uitdagende procedure, maar wel noodzakelijk om het veulen een kans op een normaal leven te geven.

Op de Instagrampagina van Equitom is een video te vinden van het veulentje.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 02-06-22 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

BabiiVeeraa

Re: Equitom helpt veulen met ernstige neusafwijking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:58

Veulentje was 3 weken, niet 3 maanden :)

Goed om te zien dat de operatie is geslaagd, hopelijk gaat dit veulentje een mooie en gezonde toekomst tegemoet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:59

Knap gedaan weer :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:00

Net als Pagella jaren geleden :)
Zij is niet oud geworden geloof ik, maar weet eigenlijk niet goed meer wat daar nou de oorzaak van was.

Hoop voor dit veulen dat alles ook goed mee gaat in de groei straks?

Joker's Valentine

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:02

Beestje lijkt zelfs op Pagella qua hoofdje. Ik moest er ook gelijk aan denken! Hoop dat dit beter afloopt.

[o]

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-22 22:11

BabiiVeeraa schreef:
Veulentje was 3 weken, niet 3 maanden :)

Goed om te zien dat de operatie is geslaagd, hopelijk gaat dit veulentje een mooie en gezonde toekomst tegemoet.

Oeps, je hebt gelijk! Vertaalfoutje van mijn kant! Heb het al aangepast, fijn dat je het even benoemd hebt!

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 06:39

Schitterend dat het veulen geholpen kan worden maar tegelijk bekruipt me het gevoel “hopelijk is dit de enige afwijking die het veulen heeft”.
Is er bekend of er daarop verder onderzocht werd?

Don't take anything for granted

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:33

ikkedus schreef:
Beestje lijkt zelfs op Pagella qua hoofdje. Ik moest er ook gelijk aan denken! Hoop dat dit beter afloopt.

Daar moest ik ook gelijk aan denken, alleen wist ik de naam niet meer.

Uit het oog, maar nooit uit mijn hart
[&]Rockes <3, [&]Apache <3

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:46

Lukasje schreef:
Schitterend dat het veulen geholpen kan worden maar tegelijk bekruipt me het gevoel “hopelijk is dit de enige afwijking die het veulen heeft”.

Dat mag je wel aannemen lijkt me. Die neus heeft ws verkeerd gelegen tijdens de dracht, het is geen afwijking tgv een ziekte oid

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:46

Lukasje schreef:

Er zijn CTscans gemaakt om te kijken hoe de afwijking precies zat. Haar neus ging de andere kant op.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:22

En nu maar hopen dat het dier niet steeds nieuwe operaties nodig heeft, omdat het dier nog enorm gaat groeien.
En waar komt deze aangeboren afwijking vandaan? Ook niet onbelangrijk.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:24

Rocamor schreef:
ikkedus schreef:

Daar moest ik ook gelijk aan denken, alleen wist ik de naam niet meer.

Ja ik ook maar was de naam ook kwijt.

Was pagella niet 5 of zo geworden?

Hopelijk gaat dit diertje een mooi leven tegemoet

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:55

In een ver verleden ben ik bij een soort gelijke operatie geweest bij de kliniek in Utrecht i.s.m het toenmalige AZU.
Was toen van een jonge Fries.

Als ik het goed onthouden heb wordt het veroorzaakt door een verkeerde ligging in de baarmoeder.

Bij de operatie, althans die waar ik bij was, zagen ze aan de ene kant een stukje bot uit het neusbeen en dat plaatsen ze er aan de andere kant weer tussen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:17

moet je dat zo'n jong ding nog aandoen?? hoe ver wil je gaan? is dit nog wel in belang van het dier??

voor wecken/drogen/slowcooken inkoop: https://www.facebook.com/groups/1253569438664800

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:27

Als het dier hierna klachtenvrij en verder gezond kan verder leven... waarom niet? Je moet er waarschijnlijk niet de sport mee in willen (ik kan me voorstellen dat de luchtweg toch enigszins is beperkt), maar als je het geld hebt en de prognose is goed zie ik geen reden om het niet te doen.

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:38

speurneusc schreef:
moet je dat zo'n jong ding nog aandoen?? hoe ver wil je gaan? is dit nog wel in belang van het dier??

Nog aan doen?

Waarom zou je het bij een goede kans op een lang en gezond leven niet doen?

Juist als ze jong zijn herstellen ze snel.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:39

Ik vraag mij heel erg af of dit een levensreddende of levens verlengende operatie is. Je kunt botten breken en weer op een logische plek laten helen maar op de foto lijkt het door te lopen tot de kaak. Wat betekent cosmetische reconstructie voor het kaakgewricht, tanden/kiezen/kiesholtes, überhaupt aangezichtsholtes? Ik ben geen dierenarts ofzo maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar hoe ze met al die aspecten omgaan in zo'n operatie. Het is nu niet bepaald een simpele 'nosejob'.

When nothing goes right,

go left.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:41

Waar heb je de foto's gevonden, Rytir? Dat is ook wel interessant om te zien, als het inderdaad zo ver doorloopt, moet je nog maar zien hoe het verder groeit...

Vavoom.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:30

De foto in de openingspost, waar ook staat dat de bovenkaak is aangedaan. Daar is een bult te zien in de bovenkaak maar ook een soort deuk daaronder richting het kaakgewricht.

When nothing goes right,

go left.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:35

Ah, ik dacht dat je een röntgenfoto bedoelde, om de één of andere reden. Duidelijk. :)

Vavoom.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:50

Ik werd door meerdere mensen gelinkt naar dit topic, na jaren geen bokt te hebben gebruikt, mede door de vreselijke vooroordelen en aannames die mensen maakte. Zo'n topic ligt me aan het hart, omdat Pagella vaak wordt genoemd.

Pagella is niet overleden door haar neus. Haar orgaanwaardes waren destijds laag en hebben we nog met veel moeite geprobeerd haar op gang te krijgen. Met alles wat Pagella mee maakte, zouden wij weer een complete rollercoaster terecht komen waaruit de uitkomsten en vooruitzichten niet positief waren. Wij hebben toen een keuze gemaakt om haar in te laten slapen. Ze heeft ondanks de heftigheid en complicaties van de operatie, evengoed een paar hele mooie jaren gehad en ben blij dat ik die aan haar heb kunnen geven.
Ik ben heel benieuwd hoe het voor dit veulen af gaat lopen. We zijn inmiddels jaren verder en de technieken zullen niet hebben stil gestaan.

Ons is verteld dat dit niet kan komen do een verkeerde ligging in de baarmoeder, iig bij Pagella niet, daar haar kaken, en gehele onderkaak prima in orde was, behalve haar neus.

Ik hoop voor dit veulen een betere toekomst. Hoop ook dat met de 2 operaties van zowel Pagella, als een fries(?) Dat er genoeg materiaal is verzameld waardoor dit beestje een mooi leven tegemoet gaat.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:05

fransje23 schreef:
speurneusc schreef:

Nog aan doen?

Waarom zou je het bij een goede kans op een lang en gezond leven niet doen?

Juist als ze jong zijn herstellen ze snel.

das natuurlijk maar de vraag of er een lang en gezond leven aan vast zit, maar ook wat dit diertje al heeft moeten lijden sinds geboorte (niet kunnen drinken dus onder dwang gevoerd moeten worden, kun je wel zeggen wij hebben geen dwang gebruikt, het gaat niet natuurlijk, dus veel stress is er bij komen kijken) 1 of meerdere operaties in verschiet... En elke operatie is pijnlijden want herstellen daarvan gaat gepaard met pijn, pijnstillers geven heeft ook zijn bijwerkingen en nadelen voor het dier.

dit proces is niet in een weekje klaar, dus veulen zijn is al niet mogelijk, en de veulen opvoeding dan, spelen met soortgenootjes, plus wat doet het met het gestel maar ook de rest? Opgroeien zal heel anders verlopen als een "normaal" veulen, trauma's die er komen en opgelost moeten worden, als dat al lukt... hoop negatieve ervaringen..

voor wecken/drogen/slowcooken inkoop: https://www.facebook.com/groups/1253569438664800

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:12

Leuk dat je reageerd ambie!
Heb je nog een foto van Pagella? Was wel benieuwd maar ze doen het niet meer op bokt

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:20

Afbeelding

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:24

Afbeelding

Hoop dat ze zo zichtbaar zijn, heb op mijn huidige telefoon niet veel foto's meer.