NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 103240
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 18:50

LTO
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Inspecteurs van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit gaan nadrukkelijker toezien op de identificatie- en registratieverplichtingen die gelden voor de houders van paarden, pony’s en andere ‘paardachtigen’. Redenen voor strikter toezicht op de naleving van dit I&R beleid ligt onder meer in de noodzakelijke tracering bij dierziekten.

Sinds vorig jaar (21 april 2021) is er voor houders van paardachtigen een aanscherping van het identificatie & registratiebeleid. Deze aanscherping is een verplichting vanuit Europese wetgeving, waardoor snelle tracering bij een uitbraak van een dierziekte mogelijk is. Om deze reden is het nodig om locaties waar paardachtigen gestald staan, in beeld te hebben.

Elke paardachtige moet voorzien zijn van een chip, een (paarden)paspoort en op een Uniek Bedrijfsnummer (UBN) geregistreerd staan indien de paarden gewoonlijk op dat UBN verblijven.

Bent u exploitant van een locatie waar paardachtigen gehouden worden? Dan moet u voldoen aan de volgende eisen:

  • De locatie heeft een UBN-nummer voor paardachtigen;
  • Paardachtigen worden gekoppeld aan dit UBN-nummer (bij verblijf van 30 dagen of langer);
  • Paspoort moet op de locatie waar het paard verblijft, aanwezig zijn;
  • Documentatieverplichting (lokaal bedrijfsregister) van paardachtigen die langer dan 24 uur aan- of afwezig zijn. Dit bedrijfsregister is vormvrij en mag op papier of elektronisch worden bijgehouden.

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:57

En hoe gaan ze dat doen?
Zijn hun de enige zonder personeelstekort en hebben ook geen last van de brandstofprijzen en gaan nu door heel Nederland toeren?

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:58

Zou leuk zijn als ze er eerst voor zouden zorgen dat de software werkt en vooral gebruikersvriendelijk is.
Ik ben best handig met computers, vind ik zelf, maar deze software is belachelijk.

Marigold

Berichten: 12662
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:59

Ik hoorde laatst op NPO radio of tv een opsomming van mogelijke nieuwe bedreigingen voor de volksgezondheid en naast vogelgriep noemde de viroloog ook virus uit paardachtigen.
Zou dat reden zijn voor deze registratiedruk?
Dat zou ik wel beangstigend vinden want het betekent dan ook dat er mogelijk een noodzaak kan komen voor het rijk om zich van bovenaf met onze dieren te bemoeien..

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:14

Mensen kunnen ook Westnile virus krijgen. Er is alleen geen overdracht van paard naar mens bekend. Gaat allemaal via de mug.

Er komt een tijd dat DDT en crop dusting weer in komt :+ Nooit waren er zo weinig prikbeesten als in de jaren 60. Geen Q-koorts, geen blauwtong, geen westnile :D

Moska

Berichten: 3463
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:19

Kun je als particulier eigenlijk ook controleren of je paard goed geregistreerd staat? Ik geef altijd braaf mijn paspoort af op stal, maar bij met name de voorgangers van mijn huidige stal, heb ik zo mijn twijfels of het altijd wel goed gegaan is

Mirranda

Berichten: 1723
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:23

Citaat:
Ik hoorde laatst op NPO radio of tv een opsomming van mogelijke nieuwe bedreigingen voor de volksgezondheid en naast vogelgriep noemde de viroloog ook virus uit paardachtigen.


Exact hierom gaat het ze geen moer aan waar er paarden staan. Ik wens ze veel succes met de controle.
Er gaat straks gewoon ook een of ander virusje bedacht worden voor paarden waardoor ruiming opeens legitiem is.

Popstra
Berichten: 14214
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:14

Ze vragen nochtans enkel het UBN nummer als je een keuring aan vraagt....
Geregistreerde paarden enkel Chip, paspoort en stamboom. Geen registratie op het UBN

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:49

Popstra schreef:
Ze vragen nochtans enkel het UBN nummer als je een keuring aan vraagt....
Geregistreerde paarden enkel Chip, paspoort en stamboom. Geen registratie op het UBN

Welke keuring?

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:54

Moska schreef:
Kun je als particulier eigenlijk ook controleren of je paard goed geregistreerd staat? Ik geef altijd braaf mijn paspoort af op stal, maar bij met name de voorgangers van mijn huidige stal, heb ik zo mijn twijfels of het altijd wel goed gegaan is

Die voorgangers hebben dat niet hoeven doen, want het is pas sinds vorig jaar. En nee jij kunt niet zien of jou stal dit gedaan heeft. Maar dat is ook niet jou verantwoordelijkheid. Als er een controle op de stal komt en de paarden staan niet op hun UBN krijgen zij een boete niet de eigenaar vh paard.

MarjanB

Berichten: 16790
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:55

Vraag me vooral af wat is de documentatie verplichting? Daar had ik dan nog niet van gehoord?

Moska

Berichten: 3463
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:08

pillow schreef:
Moska schreef:
Kun je als particulier eigenlijk ook controleren of je paard goed geregistreerd staat? Ik geef altijd braaf mijn paspoort af op stal, maar bij met name de voorgangers van mijn huidige stal, heb ik zo mijn twijfels of het altijd wel goed gegaan is

Die voorgangers hebben dat niet hoeven doen, want het is pas sinds vorig jaar. En nee jij kunt niet zien of jou stal dit gedaan heeft. Maar dat is ook niet jou verantwoordelijkheid. Als er een controle op de stal komt en de paarden staan niet op hun UBN krijgen zij een boete niet de eigenaar vh paard.


Toevallig drie keer verhuisd van stalling sinds april vorig jaar :D maar mooi dat het voor mij niks uitmaakt.

Moska

Berichten: 3463
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:10

MarjanB schreef:
Vraag me vooral af wat is de documentatie verplichting? Daar had ik dan nog niet van gehoord?


Is dat niet de registratie van waar de paarden zich bevinden? Dus wedstrijd/buitenrit/kliniek, dat soort dingen?

prugelpiet

Berichten: 12669
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:14

Ibbel schreef:
Zou leuk zijn als ze er eerst voor zouden zorgen dat de software werkt en vooral gebruikersvriendelijk is.
Ik ben best handig met computers, vind ik zelf, maar deze software is belachelijk.


Probeer ze anders te bellen. Ze sturen je van het kastje naar de muur en terug, niemand weet iets en iedereen zegt ‘daarvoor moet je niet bij ons zijn’ :+

Sodeletuut

Berichten: 21322
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:38

prugelpiet schreef:
Ibbel schreef:
Zou leuk zijn als ze er eerst voor zouden zorgen dat de software werkt en vooral gebruikersvriendelijk is.
Ik ben best handig met computers, vind ik zelf, maar deze software is belachelijk.


Probeer ze anders te bellen. Ze sturen je van het kastje naar de muur en terug, niemand weet iets en iedereen zegt ‘daarvoor moet je niet bij ons zijn’ :+

NVWA doet enkel de handhaving. Als je inhoudelijk iets wil vragen moet je bij RVO zijn. Mocht je daar tegen problemen aanlopen, mag je me altijd een PB doen *D

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:13

Dit dus, bij RVO kunnen ze je alles vertellen.

_Reneee

Berichten: 5792
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 06:07

Marigold schreef:
Ik hoorde laatst op NPO radio of tv een opsomming van mogelijke nieuwe bedreigingen voor de volksgezondheid en naast vogelgriep noemde de viroloog ook virus uit paardachtigen.
Zou dat reden zijn voor deze registratiedruk?
Dat zou ik wel beangstigend vinden want het betekent dan ook dat er mogelijk een noodzaak kan komen voor het rijk om zich van bovenaf met onze dieren te bemoeien..


Goh. Dit is echt de enige reden dat ze dit doen.

Ik registreer niks, vertrouw de boel voor geen meter.

MarjanB

Berichten: 16790
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:10

Ik denk dat je straks aan mestboekhouding komt…

Popstra
Berichten: 14214
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:42

pillow schreef:
Popstra schreef:
Ze vragen nochtans enkel het UBN nummer als je een keuring aan vraagt....
Geregistreerde paarden enkel Chip, paspoort en stamboom. Geen registratie op het UBN

Welke keuring?

Als je naar het buitenland gaat. In mijn geval voor wedstrijden. Ik heb in april laten keuren en moest toen voor het eerst het UBN invullen op de aanvraag. Over 2 weken moet ik weer laten keuren. Onzin gedoe allemaal...
Geld klopperij.

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:55

_Reneee schreef:
Marigold schreef:
Ik hoorde laatst op NPO radio of tv een opsomming van mogelijke nieuwe bedreigingen voor de volksgezondheid en naast vogelgriep noemde de viroloog ook virus uit paardachtigen.
Zou dat reden zijn voor deze registratiedruk?
Dat zou ik wel beangstigend vinden want het betekent dan ook dat er mogelijk een noodzaak kan komen voor het rijk om zich van bovenaf met onze dieren te bemoeien..


Goh. Dit is echt de enige reden dat ze dit doen.

Ik registreer niks, vertrouw de boel voor geen meter.

Er zijn bij mijn weten geen besmettelijke ziektes bij paarden die aanleiding kunnen zijn tot ruiming. Dat gaat echt niet gebeuren, paarden zitten ook niet met duizenden in een hok. Renee je kunt wel star zeggen dat je niet registreerd, maar het is verplicht, dus je hebt weinig te kiezen.

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:37

Ik zie vooral heel veel negatieve verhalen.

Hier is de registratie best heel goed verlopen en staan alle aanwezige paarden goed in het register. mocht er een paard komen of gaan is het paar minuutjes om de wijziging online bij RVO te regelen. Na een telefoontje en goede afstemming hadden we de ca. 30 paarden met buitenlandse paspoorten ook vlot geregistreerd. (oldenburg, hannover, westfalen, SF, iets portugees, iets Iers en nog en paar stamboeken).

Mestboekhouding is bij meer dan 5 paarden al langer verplicht (heel veel doen het niet, dat is wat anders). voor ons veranderd er eigenlijke weinig.

In de veehouderij staan alle dieren al 10-tallen jaren geregistreerd. ik denk dat de paardenhouderij het nog heel lang goed heeft uitgehouden zonder deze registratie verplichting. Net als de vergunningen, ik denk dat heel veel bedrijven hun milieuvergunning en/of Wet natuurbeschermingsvergunning ook niet op orde hebben. Paarden stoten even zo goed 'stikstof' uit als koeien, varkens en kippen.

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:40

Maar ik denk dat de mestboekhouding dadelijk ook voor de particulier met 2 paarden komt.
Net als boeren zijn dadelijk paarden ook niet geliefd want er moeten huizen komen voor de groei van het aantal inwoners.

MarjanB

Berichten: 16790
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:40

Ik moet zeggen ik had ook zo een nummer aangevraagd en de paarden er in staan. Was echt een eitje..

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:03

_Reneee schreef:
Marigold schreef:
Ik hoorde laatst op NPO radio of tv een opsomming van mogelijke nieuwe bedreigingen voor de volksgezondheid en naast vogelgriep noemde de viroloog ook virus uit paardachtigen.
Zou dat reden zijn voor deze registratiedruk?
Dat zou ik wel beangstigend vinden want het betekent dan ook dat er mogelijk een noodzaak kan komen voor het rijk om zich van bovenaf met onze dieren te bemoeien..


Goh. Dit is echt de enige reden dat ze dit doen.

Ik registreer niks, vertrouw de boel voor geen meter.

Ik vertrouw ze ook niet.Maar ik kan mijn paard niet verstoppen want hij staat op een grote commerciele pensionstalling.

Jessix

Berichten: 16605
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:10

Ik had geen problemen met registreren. Ben mede door bokt goed geholpen om mijn Portugezen erin te krijgen.

Dat het deze kant steeds meer uit zou gaan had ik ook wel verwacht. Jaren terug al, vanaf het chippen. Kan alleen maar hopen dat er nooit ziektes komen die van paard op mens besmettelijk zijn. Verder verwacht ik ook wel mest boekhouding en wellicht kosten/belasting.