Nieuw onderzoek naar bewegingspatroon en kreupelheid paarden

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Nieuw onderzoek naar bewegingspatroon en kreupelheid paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 17:50

GLD.nl
Algemeen

Afbeelding
Hoe beweegt een paard? De Universiteit van Utrecht doet onderzoek naar
bewegingspatronen en kreupelheid bij paarden.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Op het terrein van de Human & Horse Academy op de Veluwe worden de bewegingen van het paard dinsdag heel precies vastgelegd. Dat gebeurt met camera's en via sensoren. De Universiteit van Utrecht hoopt zo te ontdekken wat een normaal bewegingspatroon is van een paard.

Hoe paarden zich exact bewegen, is heel verschillend en afhankelijk van het ras en de leeftijd. De onderzoekers willen daarom een database op te bouwen. "Zo helpen we de paarden verder met hun carrière", legt onderzoeker Filipe Branganca uit. "Het ene paard is wel geschikt voor de springsport of dressuur, het andere niet.

In deze video zie je een deel van het onderzoek:



Onderzoek naar paarden: 'Sommige paarden zijn helemaal niet geschikt voor sport'
Maar het gaat ook om dierenwelzijn. De meeste eigenaren komen pas met hun paard bij de dierenarts op het moment dat het al mis is. Want het is moeilijk om vast te stellen dat een paard kreupel dreigt te worden. De berijder merkt soms wel dat een dier niet meer netjes in een regelmatig ritme loopt, maar er is maar weinig bekend over de manier van bewegen van paarden.
De Universiteit Utrecht wil daar iets aan gaan doen. "Zo kan je preventief iets doen aan het probleem", benadrukt Branganca.

200 paarden onder de loep
De universiteit gaat minimaal tweehonderd paarden onderzoeken en start bij de paardrijschool in Kootwijkerbroek. Niet alleen topsportpaarden komen in aanmerking. "We willen juist ook de paarden van de recreatieve ruiters", zegt Inga Wolframm van de Universiteit Utrecht. "We willen een brede database opstellen zodat we een goed beeld krijgen en we ruiters en paard beter kunnen ondersteunen."
Zo'n database is er nu nog niet. "Nu gebruiken we allerlei termen als aanleuning (heeft te maken met het contact tussen ruiter en paard via de teugels, red.) en takt (ritme van de loop van het paard, red.). Maar we kunnen het cijfermatig nog niet onderbouwen. We willen met de database die we zo opbouwen, de bewegingspatronen van verschillende typen paarden objectief en betrouwbaar meten en monitoren."

Bewegingssensoren
Ze doen dat door bewegingssensoren te bevestigen aan aan de benen, op het hoofd, de schoft en het bekken van het paard. "Hierdoor kan ik achterhalen wat voor bewegingspatroon het paard heeft", zegt Branganca.

Daarnaast wordt de combinatie paard-ruiter voorzien van een teugeldrukmeter. Deelnemers kunnen tijdens het onderzoek zowel rijdend in het zadel als aan de hand (longerend) meedoen.
Voor na de zomer is de universiteit nog op zoek naar paarden. Wie nog mee wil doen aan het onderzoek kan hier terecht.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Nieuw onderzoek naar bewegingspatroon en kreupelheid paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:19

Interessante studie! Ik vraag me alleen af of de scheefheid van het paard nog een vertekend beeld kan geven. Dit zou wel een mooie manier zijn om kreupelheden te detecteren. Wat ze al zeiden: elke dierenarts heeft een eigen mening. Met dit soort technologie heb je een objectieve meting. Handig bij keuringen in de toekomst lijkt me. Ben benieuwd naar het vervolg.

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Nieuw onderzoek naar bewegingspatroon en kreupelheid paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 05:26

Goede ontwikkeling dat ze deze studie doen. Net als Marigo vroeg ik me ook af of de natuurlijke scheefheid ook wordt meegenomen. Wellicht dat ze alleen al rechtgerichtte paarden meenemen in hun onderzoek.

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nieuw onderzoek naar bewegingspatroon en kreupelheid paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:42

Geen enkel paard is altijd 100% rechtgericht, ik vraag me hetzelfde als als jullie en denk dat het goed is als ze naar verschillende paarden kijken afgericht op verschillende niveau's. En ben ook benieuwd of ze hoef en beenstanden mee gaan nemen in het onderzoek. Zou ook mooi zijn als ze paarden monitoren die nog helemaal groen zijn.