Tinker Igor overlijdt en valt in sloot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Tinker Igor overlijdt en valt in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-22 20:34

Bokt.nl
Algemeen

Zondagmiddag was een trieste middag voor Regina d’Hondt uit Enkhuizen. Haar 26-jarige Tinker Igor overleed aan een hartaanval, en vervolgens gleed het dier de sloot in. Uiteindelijk is de brandweer ter plekke gekomen en heeft het dier met de kraan van een van de brandweerwagens uit het water gehaald. Regina vindt het verschrikkelijk dat Igor er niet meer is. “Maar,” zo zegt ze, “Hij heeft wel een prachtig leven gehad en is op een mooie plek gegaan.”

Het leven van Igor begon als wild veulen in de bossen in Ierland. Hij was 3,5 jaar toen hij bij Regina kwam. Zij heeft hem uiteindelijk 22 jaar gehad. Een vorig paard van Regina overleed op 15-jarige leeftijd aan een hartstilstand, dus zij wist dat er vanaf een bepaalde leeftijd wat kan gebeuren. Zij hield er dan ook wel rekening mee. Maar Igor deed het tot op hoge leeftijd nog uitstekend. Hij stond op stal aan de Rikkert, in de buurt van de sloot waar hij uitgehaald werd. Een aantal meisjes verzorgden hem en maakten ook ritjes. Regina reed er zelf niet meer op, dat werd te zwaar voor Igor. “Maar al was het een beetje een boefje, hij was altijd heel lief, gek van kinderen, reed heel netjes,” zo vertelde ze aan het NoordHollands Dagblad.

Ook op deze trieste zondag maakte hij een ritje met een van de meisjes. Na het rijden gingen ze buiten nog even uitstappen, tot het mis ging. Het paard moet wat voorvoeld hebben, want hij wist zijn meisje er heel rustig af te krijgen. Daarna draaide hij zich om naar het gras en stortte in. Op een mooie plek, midden in de natuur. Alleen gleed hij daarna wel de sloot in. Vanuit de manege vlakbij kwamen direct mensen aanrennen en ook de dierenarts werd gealarmeerd. De mensen van de manege sprongen direct in de sloot en hielden het hoofd van Igor boven water. Maar toen werd al duidelijk dat het foute boel was. Want een gezond paard wil gaan staan als hij in een sloot belandt. Maar dat deed Igor niet. De dierenarts was er snel, maar kon niet anders dan vaststellen dat de Tinker al was overleden.

Regina vertelt: “Als een paard een hartaanval heeft krijgt, is het meteen einde verhaal.” Ze vond het wel jammer dat hij de sloot in gleed, maar op zich was de plek langs de sloot wel een mooie plaats om te sterven. Ze heeft nog een Friese merrie, maar zal Igor erg gaan missen. “Je weet dat ze oud zijn, maar het is toch lastig. Het was zo’n lieverd,” sluit ze af.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Ladygiroc

Re: Tinker Igor overlijdt en valt in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:12

Sneu voor die meisjes om te zien maar toch "mooi" heen gegaan.

insta cremello.ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:18

Bijzonder.

Zo vaak komt een hartstilstand niet voor (dus ze wist wat er ging komen)
En bij haar gebeurd het 2 keer.
Wel een mooie leeftijd behaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 22:42

Onali schreef:
Bijzonder.

In mijn omgeving de afgelopen 1.5 jaar ook al 2 maal.

Misschien toch vaker als je denkt?

Wie zegt dat het niet vaak voor komt eigenlijk?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:36

Komt misschien inderdaad vaker voor dan we denken alleen maakt niet iedere eigenaar het wereldkundig. Waarom zou je ook. Er sterven ook mensen aan een hartaanval dus dieren kunnen dat ook. De meesten doen geen autopsie als ze hun paard dood terug vinden in de wei of op stal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:44

Voor het paard een mooie dood maar als eigenaar valt het toch rauw op je dak.
Ik kan uit ervaring spreken .

Onali schreef:
Bijzonder.

Ik ken toch wel een heel aantal paarden die aan, waarschijnlijk, een hartaanval zijn overleden.
Zelfs eentje die ook in de sloot is gevallen met de ruiter erop.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:49

Onali schreef:
Bijzonder.

Beetje vaag natuurlijk, want wat is: niet zo vaak? Inmiddels toch een aantal keren meegemaakt met oudere paarden, waaronder een paard wat onder me in elkaar zakte en binnen paar minuten overleden was.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:37

Nou, ik ken er zeker een paar die aan een hartaanval/stilstand/ gescheurde aorta zijn overleden. Exact weet je het niet tenzij je autopsie laat doen maar het komt zeker vaker voor dan men denkt!!!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:22

Ja, mijn oudje is destijds ook overleden aan een hartstilstand/hartaderbreuk (juist weten we het niet) overleden. Ongeveer op 27-jarige leeftijd (juiste leeftijd wisten we ook niet).

De reden dat je misschien kan denken dat het niet veel voorkomt, is waarschijnlijk omdat veel paarden eerder geëuthanaseerd/geslacht worden dan dat ze (kunnen) sterven aan een hartstilstand of -aanval.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:34

Dit moet wel een hartstilstand geweest zijn. Maar wat een 'mooi' einde, en dat hij zijn vrouwtje gerust stelde nog meer.

Rust in vrede, mooie Igor!

“Tell a gelding, ask a mare, and discuss with a stallion. Pray if it’s a pony.”

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:52

Ik denk dat een hartstilstand of een infarct vaker voorkomt dan wij denken/weten. Vooral in het wild.
Een ouder paard dat ineens besprongen wordt door een roofdier kan ook zo dood neervallen door de schrik.

En er zijn zoveel paarden die overlijden zonder dat er precies een reden is vastgesteld.
'Het zal wel dit of dat zijn geweest'

Maar je weet iets pas zeker als je autopsie uit hebt laten voeren.

The best therapist never said a word to me...
They look into my soul and he knows everything.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie