Op donderdag 26 mei is de draver Zeres Boszorg overleden, hij heeft de respectabele leeftijd van 40 jaar mogen bereiken. Ondanks zijn hoge leeftijd kwam zijn overlijden toch nog onverwacht. Zijn eigenaresse Bianca Hulleman vertelt aan De Hoefslag: “Hij hinnikte me ‘s morgens wakker, harder dan normaal. Ik dacht dat het andere paard misschien de wei uit was gegaan maar die was er gewoon. Hij stond een beetje verdwaasd in een hoek bij de mestbult waar hij eigenlijk nooit komt. Ik liep naar hem toe en dacht dat ie een beetje “verdwaald” was en wel achter me aan zou komen maar dat deed hij niet. Toen ik een halster omdeed liep hij gewoon mee de stal in. Ik liep naar het voerschuurtje om wat eten te pakken en toen ik terugkwam lag hij. Ik heb gelijk de dierenarts gebeld en die was er ook snel gelukkig. Hij leek wat kramperig in zijn buik, maar de hartslag en het buikgeluid was goed. We kregen hem ook gemakkelijk weer op de been en met wat pijnstilling en buscopan hebben we even naar de darmen gekeken, maar die voelden ook goed. Nadat we even hadden gestapt lieten we hem weer los op de wei en toen leek hij best oké. Helaas ging hij binnen tien minuten toch weer liggen met buikkrampen. We vertrouwden het toch allebei niet en gaven hem klein beetje sedatie, omdat hij altijd zo blijft vechten. Ik ging naar huis om even dekens te halen en zou dan eigenlijk rustig bij hem gaan zitten, maar toen kreeg hij al trillende pupillen en ging het ineens heel snel. Voor de spasmen gaven we hem wat euthasol en toen is hij in mijn armen ingeslapen.”
Zeres Boszorg had een reputatie op de renbaan, hij stond bekend als een moeilijk paard. Hij kon enorm hard draven, maar zijn moeilijke en eigenwijze karakter werkten hem soms tegen. Van zijn tweede tot zij negende liep hij op de baan, in totaal deed hij aan 78 draverijen mee. Twintig daarvan won hij, hij liep in zijn race-carrière totaal 48.560 gulden (toen nog de valuta in NL- red.) bij elkaar. Bekende trainers als Jan Wagenaar, Roelof Kromkamp, Hennie Grift en Tjitse Smeding zagen het wel zitten met dit temperamentvolle paard. Maar het ging niet zonder slag of stoot. Hij had er een hekel aan om ingespannen te worden, was moeilijk rustig te krijgen, steigerde, bokte en de trainers hadden hun handen vol aan hem. Hij heeft ooit in de Gouden Zweep meegelopen, maar voor die tijd had hij al drie sulky’s kapot getrapt. Uiteindelijk was het Smeding die hem, ondanks zijn snelheid, niet geschikt meer vond voor de renbaan en is hij bij Bianca Hulleman terecht gekomen.
Daar heeft hij nog lange tijd van zijn pensioen mogen genieten. Hij werd wat grijs op het hoofd, zijn bespiering werd minder en hij ging ook slechter horen. Ook zijn gebit werd minder, reden waarom hij aangepast voer kreeg. Tot aan zijn overlijden heeft hij lekker buiten gelopen met een inloopstal. Hij speelde en rende nog door de wei en ook rollen kon hij nog steeds. De fokker moest, toen hij laatst nog kwam kijken naar het paard, nog een traantje wegpinken. Want hij was nog zo hard op de benen, ondanks zijn hoge leeftijd.
Op 18 mei werd Zeres Boszorg 40 jaar oud, op 26 mei blies hij zijn laatste adem uit. Bianca Hulleman neemt nu afscheid van het paard dat zo speciaal voor haar was: “We hadden gelijk een klik. Die vertrouwensband is door al die jaren samen alleen maar sterker geworden en zo zijn we echte ‘soulmates’ geworden. Ik ben ook zo blij dat ik gisteren thuis was, want hij bleef maar tegen me ‘praten’, hij wilde tot het laatst contact houden. Het is zo onwerkelijk om de dag nu zonder hem door te komen. Vier keer per dag eten geven, dekentjes wisselen en vertroetelen. Ik mis hem nu al zo erg, maar het is wel fijn en snel gegaan. Mijn favoriete dierenarts kwam gelijk en bleef terwijl hij geen dienst had. Tegenover Zeres heb ik hier een goed gevoel over, maar omdat hij toch nog zo fit was had hij van mij ook zeker nog 42 of ouder mogen worden.”
Drie jaar geleden, toen hij 37 werd, is er door Omrop Fryslân nog een portret gemaakt van Zeres Boszorg: