Handjeklap keert na bijna 90 jaar terug op Kleintje Rodermarkt

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 103239
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Handjeklap keert na bijna 90 jaar terug op Kleintje Rodermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 18:09

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Het handjeklap klinkt door de Brink in Roden. Heel wat handelaren zijn naar het dorp gekomen tijdens deze eerste Kleintje Rodermarkt in bijna 90 jaar tijd. De paarden staan in alle vroegte opgesteld op de weg. Handelaren bekijken de dieren aandachtig en zijn op zoek naar de mooiste en beste paarden. Hier en daar overstijgt hun geschreeuw het gehinnik en de trappelende hoeven van de paarden.

Historische voorjaarspaardenmarkt
Voor het eerst sinds 1935 zijn er weer paarden op de voorjaarsmarkt in Roden te vinden. "Ik dacht, laten we maar eens iets nieuws bedenken", legt Albert Ananias, aanjager van de markt uit. Er moest maar weer een paardenmarkt bij de kermis en het concours tijdens Hemelvaart in Roden komen, meende hij. Slechts vier keer eerder vond er een paardenmarkt in het voorjaar plaats: in 1912, 1922, 1923 en 1935. "Ik vind het schitterend. Het is het mooiste wat er is", vertelt de aanjager. Hij gooit de deuren van zijn café 't Olle Posthoes om 04:00 uur open. Direct zitten de veekooplui in de kroeg. Later komen ook andere bezoekers die eerst genieten van een kop koffie, maar later vloeit ook het bier rijkelijk.

'Zet Roden op de kaart'
Zo'n 150 paarden staan op de Brink. Van heinde en verre komen handelaren naar Roden voor de dieren. "Ze komen uit heel Europa", meent Ananias. "Zwitserland, Italië, Spanje, Denemarken, Duitsland. Er zijn Engelsen en Ieren. Dat is toch mooi. Het zet Roden op de kaart. Het is wel een tijdje geleden dat dat gebeurd is."

De charme is dat je de geur kan opnemen, meent Egbert de Rink van Volksvermaken Roden, die het een en ander faciliteert op de markt. "De paarden staan er. Je ruikt de paardenpoep en dat brengt met elkaar toch wel een hele fijne sfeer met zich mee. En de mensen die hier zijn vinden het ook allemaal mooi. Je hebt de handelaren, maar je hebt ook het publiek die toch de moeite neemt om op zaterdagochtend vroeg het naar het dorp te komen."

Of de paardenmarkt in het voorjaar in stand wordt gehouden is de grote vraag. "Het zou best eens kunnen", meent De Rink. "Als het vandaag goed verloopt dan denk ik dat het best kans van slagen heeft om het volgend jaar weer te doen."

Bekijk het filmpje hier.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Cowgirl

Berichten: 23771
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 18:16

Ik was even geweest. Niks gekocht overigens.

Mooie dieren gezien. Eigenlijk zagen alle paarden er wel goed uit. Misschien een enkeling iets minder maar geen heftige dingen.
Wel hoop ik als het volgend jaar terug keert er wat meer ruimte word gemaakt zodat de paarden wat verder uit elkaar kunnen staan.

Ik was er om 9 uur en toen viel het al op dat de paarden geen hooi hadden en water heb ik ook nergens gezien. Na een rondje door het centrum rond 11 uur weer terug en nog steeds een hooi/water gezien.
Ook de merries met veulens hadden geen water en hooi.

Daar valt dus nog wel wat te verbeteren. Maar de sfeer was goed.

purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Handjeklap keert na bijna 90 jaar terug op Kleintje Rodermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:27

Ik blijf erbij dat ik paardenmarkten niet meer van deze tijd vind

Elin_

Berichten: 9677
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 23:03

purny schreef:
Ik blijf erbij dat ik paardenmarkten niet meer van deze tijd vind

Nou zeg dat. Middeleeuwse praktijken :(