Efteling schrapt "brandend paard" uit Raveleijn

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Efteling schrapt "brandend paard" uit Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-22 15:48

Bokt
Algemeen

Afbeelding
Een scene uit Raveleijn. Foto: Martin Bravenboer/Flickr.

De Efteling heeft de stunt waarbij een paard met een brandende deken door de arena galoppeert stilletjes verwijderd uit de show Raveleijn. De betreffende stunt zorgde in 2019 voor ophef en leidde zelfs tot kamervragen.

Volgens onder andere de Partij voor de Dieren valt het onder dierenmishandeling, omdat het de paarden ‘veel angst en stress’ zou kunnen geven. De Efteling liet destijds weten dat ze het welzijn van de paarden heel hoog in het vaandel hebben staan, maar dat ze geen plannen hadden om de voorstelling aan te passen, ook niet nadat activisten de arena insprongen met spandoeken. Een woordvoerster liet destijds weten: "Wij gaan onze oren niet laten hangen naar een handjevol activisten."

De NVWA heeft destijds een onderzoek ingesteld, en liet toen weten dat daaruit bleek dat er geen sprake was van overtredingen.

Creatief besluit
Door de coronacrisis was de show Raveleijn in 2020 en 2021 in uitgeklede vorm te zien. Sinds dit voorjaar is de show weer in volle glorie te zien, inclusief stunts met paarden. De verhaallijn is echter wel aangepast, het brandende paard, de zogeheten "wachter van vuur", komt daarin helemaal niet meer voor. Op die manier heeft de Efteling de omstreden stunt op een logische manier kunnen schrappen.
De Efteling zelf ontkent dat die beslissing te maken heeft met de eerdere protesten. "Het is puur een creatief besluit", meldt een voorlichter aan Looopings, de bekendste, best bezochte en meest toonaangevende Nederlandstalige nieuwssite in de attractiesector.

Het brandende paard zou niet meer in de nieuwe verhaallijn passen. In theorie kan de stunt dus ooit nog terugkeren, maar de woordvoerster geeft aan dat daar geen plannen voor zijn.

_Mir

Re: Efteling schrapt "brandend paard" uit Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:48

Eindelijk

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:50

We hebben recent de nieuwe vorm gezien, het is een beetje een mash-up van het oude verhaal en het Corona-verhaal. Vond het oude verhaal wel toffer, met of zonder brandend paard.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:58

Natuurlijk valt het voor de partij voor de dieren onder dierenmishandeling :roll:

I am because you were

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:14

prugelpiet schreef:
Natuurlijk valt het voor de partij voor de dieren onder dierenmishandeling :roll:

Tja, je kan van PVDD vinden wat je wil, maar een paard zo hard trainen dat hij niet meer bang is voor iets waarvan zijn hele instinct schreeuwt "wegwezen!", puur en alleen voor 'entertainment' van 5 minuten door een arena, je kan je natuurlijk afvragen in hoeverre dat nodig is en hoe gelukkig die paarden daarvan werden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:16

Citaat:
aan Looopings, de bekendste, best bezochte en meest toonaangevende Nederlandstalige nieuwssite in de attractiesector.

Oké.

quera. Voor altijd en langer

Me. An empath.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:33

Dus een roofdier op de rug schreeuwt niet rennen?
Dat terzijde. Vond de show toen ik klein was ook niets, zag paarden liever vrij in de weide. Ben blij dat het uit de show is gehaald, ondanks dat ik het geen pure mishandeling vind, vindt ik het niet verantwoord.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:45

VuurVleugels schreef:
prugelpiet schreef:

Tja, je kan van PVDD vinden wat je wil, maar een paard zo hard trainen dat hij niet meer bang is voor iets waarvan zijn hele instinct schreeuwt "wegwezen!", puur en alleen voor 'entertainment' van 5 minuten door een arena, je kan je natuurlijk afvragen in hoeverre dat nodig is en hoe gelukkig die paarden daarvan werden.

En een ruiter (= roofdier) op je rug dan? En opgesloten staan in een kleine bak die alle kanten beweegt met 100 km/u (trailer). En vervolgens een wedstrijd vol met stress?
Een paard trainen zodat hij leert nadenken in plaats van alleen zijn instinct te gebruiken, is het hele principe van paardentraining/ horsemanship :P Daar is wat mij betreft weinig zieligs aan. Op het filmpje lijkt het paard een stuk minder stress te hebben dan het gemiddelde paard op wedstrijd.

Ik vind het er vet uitzien, maar vraag me wel af in hoeverre het een gevaar oplevert voor het paard. Zou het vuur kunnen overslaan naar het paard of is dat risico klein? Maakt nu niet meer uit, want is toch geschrapt, maar ben wel benieuwd naar de techniek en de eventuele risico's :D

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:47

Tja, breek me de bek niet open over wedstrijden, maar ja ik heb geen zin in heel bokt over me heen dus laat maar zitten.

En ik heb ook wel mijn bedenkingen bij rijden an sich, al doe ik zelf niets liever dus dat is een interessant ethisch vraagstuk. Het zou mooi zijn als meer mensen daar eens mee bezig zouden zijn, met welke uitkomst dan ook. Maar dan nog vind ik vuur van een heel andere orde dan rijden en is het appels met peren vergelijken, mijns inziens.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:51

VuurVleugels schreef:
prugelpiet schreef:

Maar in hoeverre verschilt dat van het feit dat wij mensen er vanalles op en aan hangen en erop gaan zitten? :+

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:03

Het is een visie die je mag hebben hoor :)
Overigens zijn paarden niet perse bang voor vuur zonder training. Ik heb een tijd in Canada gewoond waarbij de paarden vrij over het erf liepen. We moesten regelmatig de paarden wegjagen wanneer we een kampvuur maakten, want ze vonden het heeerlijk om veel te dicht erbij te staan :')

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 12:48

VuurVleugels schreef:
prugelpiet schreef:

Paarden zijn vaak niet bang van het vuur an sich. En voor deze stunt hoeven ze ook niet specifiek getraind te worden. Sterker nog, met goed materiaal voelt het paard niks van de warmte (en daar ga ik bij de Efteling eigenlijk wel vanuit). Toen ik nog bij een showteam zat hadden we ook een vuurshow waar deze stunt in voor kwam en we hebben voornamelijk geoefend met de omgang van het materiaal (aansteken, uitkrijgen en doven). Niet omdat het paard eraan moest wennen :) Het paard dat deze stunt deed stond gewoon op rust met het aansteken, rende zijn rondje en ging daarna weer op rust staan, haha.

Ik zeg daarmee overigens niet dat elk paard dit kan, maar het type paarden dat wij gebruikten voor de show deed dit zonder problemen. Maargoed, met die paarden kon je dan ook weer geen 1.50m parcours springen of een Grand Prix proef rijden :))

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 18:13

goldenarrow schreef:
VuurVleugels schreef:

Paarden zijn vaak niet bang van het vuur an sich. En voor deze stunt hoeven ze ook niet specifiek getraind te worden. Sterker nog, met goed materiaal voelt het paard niks van de warmte (en daar ga ik bij de Efteling eigenlijk wel vanuit). Toen ik nog bij een showteam zat hadden we ook een vuurshow waar deze stunt in voor kwam en we hebben voornamelijk geoefend met de omgang van het materiaal (aansteken, uitkrijgen en doven). Niet omdat het paard eraan moest wennen :) Het paard dat deze stunt deed stond gewoon op rust met het aansteken, rende zijn rondje en ging daarna weer op rust staan, haha.

Ik zeg daarmee overigens niet dat elk paard dit kan, maar het type paarden dat wij gebruikten voor de show deed dit zonder problemen. Maargoed, met die paarden kon je dan ook weer geen 1.50m parcours springen of een Grand Prix proef rijden :))

Ik werk met paarden die 1.50 kunnen lopen, en ik denk dat de helft daarvan hier ook niet van op hol gaat :))

I am because you were

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 07:02

prugelpiet schreef:

Maar dat is het ook gewoon. Sowieso kan het gebruik van de dieren in deze show niet door de beugel. Maarja, alles voor het geld entertainment hè :roll:

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 07:28

Ik denk dat mijn merrie het prachtig zou vinden zo'n deken :D , ik heb een aantal keer de show van Raveleijn gezien, maar niks dat zielig zou zijn voor de paarden.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie