Een bezoek aan het CHIO hoort bij je opvoeding

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 103240
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Een bezoek aan het CHIO hoort bij je opvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 12:33

CHIO
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Evenementen kunnen niet zonder vrijwilligers en dat geldt ook voor het CHIO Rotterdam. Van stalling tot servicemedewerkers, van chauffeurs tot de accreditatie, ieder jaar zetten honderden vrijwilligers zich in voor ons concours. Regelmatig zetten we één van die harde werkers in de spotlights en dit keer zelfs twee. We spraken met Elise en Demi, vriendinnen die je altijd samen noemt. Zeg je Frank dan zeg je ook Ronald, zeg je Nick, zeg je ook Simon. En zeg je Elise, dan noem je ook Demi.

De dames beginnen hun verhaal met zich voor te stellen. Elise: “Ik ben 22 jaar, studeer vastgoed & makelaardij aan de Hogeschool in Rotterdam en geschiedenis in Amsterdam. Ik rij al paard sinds mijn negende, eerst op een hele gezellige manege in Simonshaven en sinds mijn achttiende op de Rotterdamsche Manège, omdat ik toen in Rotterdam ging studeren. Ik ben toen ook meteen lid geworden van R.S.R. Marcroix, een club binnen de Jockey Club voor studentenruiters uit Rotterdam. Naast de paarden zijn mijn hobby’s terrassen, winkelen en reizen. Genieten dus eigenlijk”. Demi gaat verder: “Ik ben 24 jaar, geboren in Zaanstad, woon sinds zeven jaar in Rotterdam, ben bezig met mijn tweede Master aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en rij paard vanaf dat ik tien jaar was. Naast bezig zijn met paarden boks en tennis ik en hou ik van borrelen met vrienden. En ik ben lid van een beleggersvereniging. Elise en ik hebben elkaar leren kennen via Marcroix en zijn zo vriendinnen geworden. In 2019 zaten we samen in het bestuur van Marcroix, ik als Commissaris van het Rijden en Elise als Commissaris van de Activiteiten.

Hostmanship hoog in het vaandel
Sinds 2018 ben ik lid van de Rotterdamsche Manège. In 2019 ging ik voor de eerste keer naar het CHIO, waar toen het EK werd georganiseerd. Elise was toen al vrijwilliger. Toen ik op de tribune zat en haar aan het werk zag en zo leuk contact zag hebben met ruiters en publiek, besefte ik dat ik dat ook wilde. Een mooie manier om bij te dragen aan het evenement en het eens van een andere kant te zien. Door corona duurde het even, maar vorig jaar ben ik dan ook vrijwilliger geworden, in het team van de hostesses / servicemedewerkers. Wij zijn het eerste contact met de bezoekers. Het CHIO heeft hostmanship hoog in het vaandel staan. Vriendelijk de weg wijzen, mensen helpen op wat voor manier dan ook, plaatsen aanwijzen, toegangsbewijzen controleren, de ringmeester helpen, we doen alles om iedereen het naar de zin te maken”. Elise gaat verder: “Ik zet me in voor hetzelfde team. In 2018 toen ik als lid van de Jockey Club hoorde dat het mogelijk was om te helpen tijdens het CHIO, heb ik me het jaar daarop meteen aangemeld. Het bevalt me heel goed en ik zie mezelf dit nog jaren doen.

Een bezoek aan het CHIO hoort bij je opvoeding
Het CHIO is een stukje Rotterdam met hele mooie topsport en dat vind ik vind ik geweldig. Je ziet de stad Rotterdam overal op het terrein terug, in de piste, in het Strodorp, bij de gasten, een schitterende combinatie”.

Demi: “Topsport, paarden, gezelligheid, een goede organisatie, een samenkomst van mensen die op welk gebied dan ook iets met paarden hebben, ik geniet daar heel erg van. Als ik aan het CHIO denk, denk ik aan de springrubrieken. Als bezoeker en als vrijwilliger vind ik het springen het leukste. De spanning, de sfeer onder het publiek, geweldig”.

Als Elise aan het CHIO denkt, denkt ze aan haar oma. Elise: “Toen ik nog heel klein was, ging ik altijd met mijn oma naar het CHIO. Mijn oma is een geboren Rotterdamse en heeft nooit paardgereden, maar zij vindt dat een bezoek aan het CHIO bij je opvoeding hoort in Rotterdam.

Sanne en Edward
De Kür op Muziek vind ik het hoogtepunt van het CHIO. Als klein meisje was ik natuurlijk fan van Anky met Bonfire en later Salinero, maar tegenwoordig word ik stil, en met mij het hele stadion, als Edward Gal het stadion binnen rijdt. Als hij binnen komt, gebeurt er iets, iedereen wil dat zien en is vol verwachting. Springen vind ik ook leuk hoor, maar dat is zo hoog en gaat zo snel, al is die spanning ook wel weer heel vet”. Demi: “Ik vind het springen dus juist leuker. Sinds vorig jaar verdiep ik me pas in de topsport en ben toen spontaan fan geworden van Sanne Thijssen, wat een aardige en geweldige amazone”.

Ambitieus
Beide dames zijn ambitieus en zouden wel meer willen doen bij het CHIO. Demi: “Ik zou over een poosje wel iets meer verantwoording willen, iets bestuurlijks bijvoorbeeld. Ik doe een business opleiding, dus dat lijkt me echt iets voor mij”. Elise zou zichzelf liever in de sport verder ontwikkelen: “Niet de sport zelf, maar wel rond de piste. Ik ben wel eens ringmeester bij de Zuid Holland Cup en Outdoor Kralingen en mezelf daarin professionaliseren, dat lijkt me mooi. Jurylid worden lijkt me ook leuk.

RSR Marcroix
In Rotterdam rijden veel studenten paard. Op 14 oktober 1925 is de Rotterdamse studenten-rijvereniging Marcroix opgericht met inmiddels meer dan 100 leden. Paardrijden is de hoofdactiviteit, maar er zijn ook studenten die lid zijn voor de gezelligheid. Naast rijden doen we veel meer en je ontmoet veel nieuwe mensen. We borrelen veel en iedere woensdag eten we dan met elkaar. In andere steden zijn ook dit soort studentenrijverenigingen en ieder jaar organiseert iedere vereniging een SO, een Steden Ontmoeting. Komend weekend is zo'n SO in Rotterdam. Er is dan een onderlinge wedstrijd waarbij we zowel springen als dressuur rijden en aan het einde van het jaar is er een NK”. Demi: “De SO gaat via een knock out systeem, net als bij het Europese voetbal zeg maar. Je moet een beetje geluk hebben om te winnen. Je rijdt met twee studenten op één paard en de beste mag door. Je kunt dus heel goed zijn, maar als jouw collega nog beter is, dan mag je toch niet doorgaan, terwijl een minder goede ruiter in een andere combinatie wel een ronde verder is. Wat ook leuk is om te vertellen, het is een traditie dat er voor de finale 'geshot' wordt, dat is echt een studentendingetje. Als start drinken we allemaal een Ketel 1, een Schiedamse jenever”.

Iedereen naar het CHIO en Marcroix
Elise en Demi vertellen enthousiast, we horen het plezier en de passie voor de paardensport en alles daaromheen in hun stem. We vragen hen zelf dit gesprek af te sluiten. Demi: “Ik vind het heel bijzonder hoe iedereen probeert terug te gaan naar normaal, de tijd voor corona en ik hoop dat we dat kunnen voorzetten. Zo ook bij het CHIO, dat we weer een ouderwets CHIO kunnen hebben. Het publiek hoort bij ons concours, het speelt in grote rol in de sfeer. Vorig jaar merkte je dat heel goed, er was weer een CHIO en iedereen die er bij was, was blij, maar het publiek werd erg gemist”. Elise: “Ik wil vooral iedereen aanmoedigen om dit jaar van 22 tot en met 26 juni naar het CHIO te komen. Het is een heel toegankelijk evenement en iedereen die komt kijken, wel of geen paardensportliefhebber, zal enthousiast worden. En als je al studeert of nog gaat studeren, wordt lid van RSR Marcroix, dé studentenrijvereniging van Rotterdam. Je hoeft zeker niet persé paardenliefhebber te zijn, we doen ook veel leuke dingen zonder paarden”.

Rotterdam, het CHIO, de Jockey Club, Marcroix …… Een warme mix van de stad, de paardensport en het Rotterdamse studentenleven. Dank voor dit heerlijke verhaal Elise en Demi, dank voor jullie inzet voor het CHIO en Marcroix, heel veel plezier komend weekend bij de Steden Ontmoeting en heel graag tot op het CHIO 2022!

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.