België: Wijziging regelgeving uitsluiting voedselketen

Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

Nieuwsredactie

België: Wijziging regelgeving uitsluiting voedselketen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-22 08:24

Persbericht Paardenpunt Vlaanderen
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie.

De uitsluiting van een paardachtige uit de voedselketen via een dierenarts of de bevoegde autoriteit, behoort tot één van de veranderingen in 2022 op het vlak van de identificatie en het houden van paardachtigen, met ingang vanaf 1 juni 2022. Deze wijziging is opgelegd door de EU. Meer info hierover vindt u terug in de EU-verordening 2019/963 artikel 38-42.

Enkel een dierenarts, het FAVV of BCP kan een paard of ezel definitief uit de voedselketen uitsluiten door de ad hoc-rubriek van het identificatiedocument (paspoort) in te vullen. Afgezien van de beslissing tot uitsluiting die om administratieve redenen door de overheid wordt genomen, is de enige reden om een paard of ezel uit te sluiten voor de voedselketen de toediening van bepaalde geneesmiddelen.

Als houder kan je dus niet meer uw paardachtige uitsluiten voor de voedselketen op basis van emotionele redenen.

Opgelet: Paarden die al uitgesloten zijn voor de voedselketen, blijven dit ook!

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

petraaken

Re: België: Wijziging regelgeving uitsluiting voedselketen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:23

Met andere woorden ze willen ons weer op kosten jagen. Trouwens dit wordt in mijn ogen in de praktijk al gedaan door dierenartsen bij het invullen van het chipformulier en identificatiedocument.

België het land van de regels en wetten.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:35

Ik vind het wel goed. Te veel mensen lieten hun paard uitsluiten om het vervolgens door te verkopen en een ander op te zadelen met hun keuze.
Er worden nog veel te veel paarden geïmporteerd terwijl we de onze liever op de dode vee stapel gooien

uva uvam vivendo varia fit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:41

petraaken schreef:
Met andere woorden ze willen ons weer op kosten jagen. Trouwens dit wordt in mijn ogen in de praktijk al gedaan door dierenartsen bij het invullen van het chipformulier en identificatiedocument.

België het land van de regels en wetten.

Leg eens uit hoe ze jou hiermee op kosten jagen?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:44

Je denkt toch niet dat die mannetjes van het FAVV die gratis doen? DAt zijn ook dierenartsen die gaan moeten komen. BCP van hetzelfde. Dat zullen ook dierenartsen door hun gezonden. Die kosten zullen dan doorgerekend worden naar de fokker of eigenaar van het paard/veulen. BCP zal dat doen via de factuur om je paard/veulen in de databank in te schrijven onder het mom van administratiekosten. FAVV zal wel een factuur sturen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:45

In Nederland is dit toch al het geval?

Zijn echt geeen extra kosten hoor, heb de dierenarts het in laten vullen toen hij toch kwam voor vaccinatie.

Maldu(Lyckangs Tempo X Sonja v. Jarbo) voor 2025 drachtig van Gamleskolens Thule
Vy van de Vossenberg (Olaf X Maldu)
Yuna van de Vossenberg (Gamleskolens Thule X Maldu) voor 2025 drachtig van King D’Ober

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:47

Mijn dierenarts heeft dit 4 jaar geleden al voor mij geregeld. Ik had pas mijn paard verloren aan koliek en bij het vaccineren van mijn nieuwe paard, vroeg ze me of ze dat voor me mocht regelen. Zodat wanneer mijn nieuwe paard iets zou overkomen, ze alles uit de kast kan halen om hem te redden/beter te maken. Daar waren toen geen kosten aan verbonden.

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:48

petraaken schreef:
Je denkt toch niet dat die mannetjes van het FAVV die gratis doen? DAt zijn ook dierenartsen die gaan moeten komen. BCP van hetzelfde. Dat zullen ook dierenartsen door hun gezonden. Die kosten zullen dan doorgerekend worden naar de fokker of eigenaar van het paard/veulen. BCP zal dat doen via de factuur om je paard/veulen in de databank in te schrijven onder het mom van administratiekosten. FAVV zal wel een factuur sturen.

Maar jou dierenarts mag dit ook gewoon doen. Als ze komen om te enten is het maar een kleine moeite voor hun om even wat in te vullen en daar gaan ze echt geen extra kosten voor tellen. Ik zou niet weten waarom je een dierenarts van FAVV of BCP speciaal zou laten komen hierom.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:51

Ik snap ook niet precies wat hier negatief aan is, of welke kosten hier aan verbonden kunnen worden?
Er staat toch enkel een dierenarts, het favv of bcp? Dus ook je gewone dierenarts.

Ik ken er veel die hun pasgeboren veulen meteen laten uitsluiten voor de slacht omdat ze het "sielugh" vinden dat hun scheef scharminkeltje anders geen lang leven gaat krijgen. Maar dan wel na afspenen de handel in gooien. Te koop enkel voor een blijvende thuis die ze zelf niet willen bieden.

Uitsluiten voor de slacht in kader van toekomstige behandelingen is ook dikke onzin.
Toen die van mij op de kliniek stond hebben ze ter plaatse een inlegvel voor het paspoort opgemaakt die haar uitsluite voor de slacht.

Ik snap ook niet waarom je het "gewoon" even zou laten aanvinken. Want dat is die emotionele beslissing waar ze het over hebben.

A horse is not a trend or a fashion statement,
it is a commitment, a companion, a responsibility.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:56

een dergelijke registratie door geven aan het BCP gaat niet gratis zijn. Ik heb nog geen enkele administratie gratis geweten bij het BCP alleszins.
Ook hier vulde de DA het met het veulen eigenlijk al soort van automatisch in dat ie uitgesloten is. :)

ashkerlon: En wat maakt het uit dat mensen het "gewoon" laten aanvinken? Dat is toch ieder zijn of haar keuze?

Ik vraag me vooral af waar de overheid zich mee moeit. Waar europa zich mee moeit. Zijn er echt geen belangrijkere zaken om aan te pakken dan wel of niet uitsluiten voor slacht omwille van emotionele redenen?
Dit zo kort op het registreren van de inrichtingen. Je zou bijna gaan denken dat er een opruim-actie zit aan te komen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:21

Ayasha schreef:
Zijn er echt geen belangrijkere zaken om aan te pakken dan wel of niet uitsluiten voor slacht omwille van emotionele redenen?
Dit zo kort op het registreren van de inrichtingen. Je zou bijna gaan denken dat er een opruim-actie zit aan te komen.

Precies dat ja. regeltjes om het maken van regeltjes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:43

Ayasha schreef:
een dergelijke registratie door geven aan het BCP gaat niet gratis zijn. Ik heb nog geen enkele administratie gratis geweten bij het BCP alleszins.
Ook hier vulde de DA het met het veulen eigenlijk al soort van automatisch in dat ie uitgesloten is. :)

ashkerlon: En wat maakt het uit dat mensen het "gewoon" laten aanvinken? Dat is toch ieder zijn of haar keuze?

Ik vraag me vooral af waar de overheid zich mee moeit. Waar europa zich mee moeit. Zijn er echt geen belangrijkere zaken om aan te pakken dan wel of niet uitsluiten voor slacht omwille van emotionele redenen?

Eerder dat er meer voedselpotentieel beschikbaar blijft in het kader van oorlog en mislukte oogsten. Daarnaast is het een stuk diervriendelijker om de mogelijkheid open te houden om een dier dat je niet kan houden naar de slager te sturen ipv er mee te moeten gaan leuren en slepen. Ik lees dit eigenlijk als : enkel bij toediening van specifieke medicijnen mag de DA zo'n aantekening in het paspoort maken/moet dat bij de instantie melden.
Ik zou eens mijn paspoorten moeten doorspitten, want ik heb doelbewust nooit die uitsluiting aangegeven. Mocht er iets zijn qua aandoening, leeftijd, problemen met mij, dan is slager stomweg een valide optie waar bij ik wel zeker weet dat er verder niks raars meer mee gebeurt waar pony last van kan hebben. Zeker eigenlijk in een doorgedraaide markt en met groeiende inflatie. Hoewel ze niet oud zijn nog (10 & 15), loopt de ene al wel tegen mijn grens van jong genoeg om te verkopen (16-18) aan. Ik zie teveel dieren aangeboden met gebreken of stomweg leeftijd die niet kunnen blijven en waar de slager kennelijk ook geen optie is, maar er mee gaan slepen en leuren of iemand anders de ellende op zich wil nemen wel goed is.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:54

En dus gaan we de paarden op “ specifieke “ medicatie zetten waardoor we ze alsnog om emotionele kunnen uitsluiten van de voedselketen.

Prima dat de EU ons van alles blijft verplichten, zelfs om onze vierbeners te moeten opeten ook al als wij dat niet willen maar dan mogen ze ook mee gaan betalen aan het onderhoud. Wel een goedkope voedselproducetende keten zo. Meer van deze idiote regelgeving gaan ze ook invoeren in de hobbypluimvee sector, konijnen etc....

Het wordt met de dag gekker. EU stort vandaag of morgen in onder haar eigen regelgeving.

Hoor zelfs in mijn omgeving al dat er grote gaten gegraven gaan worden voor overleden paarden. En zo zijn we weer terug naar voor WOII.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 26-05-22 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:55

Ayasha schreef:
.

Omdat je er een zelfde scenario mee ontwikkelt als in Amerika. Paarden die de handel in gedumpt worden of uitgehongerd omdat je ze niet kan laten slachten. In America omdat er geen slachthuizen zijn, hier omdat er een vinkje aan staat op zijn pappieren.
Ja, de dierenarts kan laten inslapen, maar dat kost geld en rendac ook. Dus pony wordt ergens in een stal weg gemoffeld tot die eens omvalt.

En de hoeveelheid 20+ paarden op 2e hands vind ik eigenlijk ook niet om te lachen.
Ik vrees voor het najaar, nu zo goed als overal de stal prijzen omhoog gaan door die standplaats registratie.

A horse is not a trend or a fashion statement,
it is a commitment, a companion, a responsibility.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:02

Ashkerlon schreef:
Ayasha schreef:
.

Omdat je er een zelfde scenario mee ontwikkelt als in Amerika. Paarden die de handel in gedumpt worden of uitgehongerd omdat je ze niet kan laten slachten. In America omdat er geen slachthuizen zijn, hier omdat er een vinkje aan staat op zijn pappieren.
Ja, de dierenarts kan laten inslapen, maar dat kost geld en rendac ook. Dus pony wordt ergens in een stal weg gemoffeld tot die eens omvalt.

En de hoeveelheid 20+ paarden op 2e hands vind ik eigenlijk ook niet om te lachen.
Ik vrees voor het najaar, nu zo goed als overal de stal prijzen omhoog gaan door die standplaats registratie.

Exact dit! Maar dit is ook in de hand gewerkt door precies EU regelgeving. Regel op regel om krampachtig alles in kaart te krijgen vertienvoudiging van destructieprijzen. Paarden zonder papier/aanmelding niet meer kunnen weggeven, verkopen....als dat geen groot dierenleed in de hand werkt weet ik het ook niet meer. EU zet mensen totaal klem. Oude mensen met ponietjes van 30 jaar en ouder dier er allemaal niet meer van snappen of de extreem hoge kosten niet meer kunnen opbrengen.

De EU werkt grootschalig dierenleed in de hand maar schuift het zg af op de burger. Deze regeldrang heeft niets met de voedselketen of dierenwelzijn te maken. Maar alles met het in kaart brengen wat de burger heeft en doet. Privacy wordt grootschalig geschonden. Iedereen staat erbij en kijkt er naar....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:07

Pareltjes schreef:
En dus gaan we de paarden op “ specifieke “ medicatie zetten waardoor we ze alsnog om emotionele kunnen uitsluiten van de voedselketen.

Prima dat de EU ons van alles blijft verplichten, zelfs om onze vierbeners te moeten opeten ook al als wij dat niet willen maar dan mogen ze ook mee gaan betalen aan het onderhoud. Wel een goedkope voedselproducetende keten zo. Meer van deze idiote regelgeving gaan ze ook invoeren in de hobbypluimvee sector, konijnen etc....

Het wordt met de dag gekker. EU stort vandaag of morgen in onder haar eigen regelgeving.

Hoor zelfs in mijn omgeving al dat er grote gaten gegraven gaan worden voor overleden paarden. En zo zijn we weer terug naar voor WOII.

EU is in veel opzichten een gedrocht aan het worden. Echter qua afsluiten net einde via slager mag zeker beperkt worden. Voor de DA is het ook een emotionele aanslag om een paard/dier te euthanaseren, daar zijn ze geen DA voor geworden en we hebben al tekorten overal.

Zou fijn zijn als er binnen de sector eens een serieuze campagne kwam over dit soort verantwoordelijkheden en het belang van je dier boven je ik eet geen paard, dus niemand mag het soort ideeen eens realistisch en in belang van je dier te zien.

[o]
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:19

tamary schreef:
Pareltjes schreef:

EU is in veel opzichten een gedrocht aan het worden. Echter qua afsluiten net einde via slager mag zeker beperkt worden. Voor de DA is het ook een emotionele aanslag om een paard/dier te euthanaseren, daar zijn ze geen DA voor geworden en we hebben al tekorten overal.

Zou fijn zijn als er binnen de sector eens een serieuze campagne kwam over dit soort verantwoordelijkheden en het belang van je dier boven je ik eet geen paard, dus niemand mag het soort ideeen eens realistisch en in belang van je dier te zien.

Een DA euthanaseert niet zonder reden. Doet hij dat wel is hij in strijd met zijn eigen ambt. Steeds minder DA’s geven zomaar een spuitje maar voor mij zijn paarden een huisdier, geen voedselproducerend dier. Daar mag IK over beslissen binnen dierenwelzijn aspecten. Als mijn paard tot de voedsel moet gaan behoren wil ik daar iets voor terug zien. We leven in totale overvloed, jonge haantjes worden weggegooid, bokjes zo goed als vernietigd. En om even de aantallen in het juiste perspectief te zetten. Hroente en fruit onnodig doorgedraaid. Tientallen miljoenen kippen, ganzen en eenden gewoon weggelazerd omdat ze in een kring van zoveel km van een besmette bioindustrie zitten. Dieren die gewoon gegeten hadden kunnen worden. Zo ook met hoef en klauwzeer etc etc..

Moet EU nu ineens niet sentimenteel over paarden gaan doen. Het geeft alleen maar aan dat voedsel verspilling een kul reden is. Net zoals bij de kippen vogelgriep wordt aangedragen. Sta enten toe en de voedselketen is in een klap voor heel de eu gewaarborgd. Moeten we stukje minder exporteren, bio industrie anders inrichten waardoor uitbraak van ziekten beter kunnen controleren.

Nee dit slaat nergens op, heeft niets met voedselketen te maken, maar alles met big data. Het is tegenwoordig mogelijk om allesin kaart te brengen, analyses op los te laten en dmv algoritmes op voorhand voorspellingen te doen. Of deze correct zijn of niet. Want hoe kun jij 2 paarden betalen? Waar doe je het van.... Dat je nooit op vakantie gaat, geen auto hebt of what ever neemt het algo ritme niet mee.

De grootste grap hoorde ik gisteren. De Belgische overheid gaat een eigen “ datakluis“ oprichten. Waar burgers al hun data kunnen opslaan. Dat zou veel veiliger zijn dan gewoon in de cloud en overal en nergens. Want dan weet de Belg waar zijn gegevens blijven. Ja precies....bij de overheid. Maar over een eigen extra harde schijf hoort men niemand. Iedere week of dag een ghost draaien, op externe harde schijf en deze loskoppelen van je pc (just in case ) adviseren ze niet. Nee opslaan bij de overheid dát is ineens het nieuwe veilig. Ja mn neus.

We zijn het als burger dik aan het verliezen van bigdata en de EU...we worden steeds meer een beetje Chinees.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 26-05-22 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:26

Ashkerlon schreef:
Ayasha schreef:
.

Je kan ze altijd nog laten in slapen toch? :? Ik begrijp oprecht je argument niet. Er is geen tekort aan slachthuizen zoals in Amerika, er wordt nu simpelweg de mogelijkheid ontnomen om het paard uit te sluiten op basis van emotionele redenen. Mensen die hun dier wilden laten slachten konden dat voor deze regel gewoon doen. Dus hoezo zou deze regel minder leed creëren?

Mensen die zon dier laten uit hongeren of verhandelen hadden hem ook echt niet naar de slacht gebracht, kijk alleen al op bokt. De topicstarters die dergelijke paarden weggeven zouden ze echt niet slachten. :+ Je voorkomt hier helemaal niks mee kwa leed. Want ook al zijn ze niet uit gesloten voor de slacht. Ze worden dan alsnog verhandeld want die wat niet willen slachten gaan hem echt niet naar een slachthuis brengen en daar moet ie wel nog steeds geraken om geslacht te worden. :+ Je jaagt enkel mensen op kosten en er zijn genoeg achterpoortjes dus het is nog tijdverspilling ook.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:33

Dat inslapen is dus lastig. Via de DA kan niet, want geen medische reden toe en de slager is geen optie ivm paspoort of wil de eigenaar niet.
Probleem is ook dat een fokker of eerdere eigenaar je die keuze kan ontnemen door het paspoort zo in te vullen zonder dat er medicijnen in gegaan zijn die dat noodzakelijk maken. Die poort dichtzetten en daarmee dus de keuze open houden voor de eigenaar die die knoop moet doorhakken ben ik erg voor.

[o]

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:39

Elk paard kan naar de slager, wat de aantekening ook is.
Hij gaat alleen de voedselketen niet in.
Dus ben je nieuwe eigenaar met een paard met vinkje, niets aan de hand hoor.
Je hoeft niet duur in te slapen.
Je kan gewoon kiezen voor de pin op het hoofd.
Alleen je krijgt er geen geld voor.... ja dat kan een reden zijn...ik vind daar wat van bij een hobbydier.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:41

En het kan ook dat de slager zegt : sorry ik heb geen ruimte voor een euthanasie, ik heb alles nodig voor wat wel dier/mens voedselketen in mag. Dus nee, geen garantie daar op.

[o]

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:46

En kan het als voer voor de roofdieren naar de dierentuin. Die leven ook niet op worteltjes

`Helaas Mino is niet meer !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:53

tamary schreef:
Dat inslapen is dus lastig. Via de DA kan niet, want geen medische reden toe en de slager is geen optie ivm paspoort of wil de eigenaar niet.
Probleem is ook dat een fokker of eerdere eigenaar je die keuze kan ontnemen door het paspoort zo in te vullen zonder dat er medicijnen in gegaan zijn die dat noodzakelijk maken. Die poort dichtzetten en daarmee dus de keuze open houden voor de eigenaar die die knoop moet doorhakken ben ik erg voor.

Ik ken eigenlijk geen enkele DA die niet euthanaseert als het alternatief handel of erger is voor een oud paard. Het is spijkers op laag water zoeken wat je doet om een regel goed te l*llen die nergens op slaat. Volgens mij kan je een paard dat als "niet slachten" geregistreerd staat zelfs terug laten omzetten met een wachttijd van X maanden.

En anders doe je gewoon het paspoort "kwijt" dan kunnen ze ook niet geslacht worden voor consumptie. :+ Er zijn zóveel manieren om deze regel te omzeilen dat ze enkel de mensen tot last gaat zijn die 'm eigenlijk niet nodig hebben of kunnen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:56

Het punt is dat het nu de DA is die bepaald of je paard uitgesloten wordt, niet langer jijzelf. Dus in theorie kan je niet meer vragen bij een registratie of vaccinatie "wil je dat aankruisen". In de praktijk zal het (hopelijk) niet zo een vaart lopen, tenzij ze bij het invullen gelijk een reden moeten ingeven zoals medicatie, blessure etc.

Slacht is niet zo simpel. Ik weet maar 2 plekken waar dat kan: in Anderlecht of bij een paardenslager in de regio, maar geen idee of die ter plekke komen schieten. Zo nee, dan moet je je dier er eerst heen brengen. Met een beenbreuk een paard vervoeren zie ik bijvoorbeeld niet zitten. Eentje die zichzelf omgooit bij koliek in een trailer duwen? Nop. Een dier naar de slacht brengen mag nooit gepaard gaan met leed/lijden, zoals vervoer met beenbreuk etc.

Tjah.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:57

Varekaj schreef:
Het punt is dat het nu de DA is die bepaald of je paard uitgesloten wordt, niet langer jijzelf. Dus in theorie kan je niet meer vragen bij een registratie of vaccinatie "wil je dat aankruisen". In de praktijk zal het (hopelijk) niet zo een vaart lopen, tenzij ze bij het invullen gelijk een reden moeten ingeven zoals medicatie, blessure etc.

Slacht is niet zo simpel. Ik weet maar 2 plekken waar dat kan: in Anderlecht of bij een paardenslager in de regio, maar geen idee of die ter plekke komen schieten. Zo nee, dan moet je je dier er eerst heen brengen. Met een beenbreuk een paard vervoeren zie ik bijvoorbeeld niet zitten. Eentje die zichzelf omgooit bij koliek in een trailer duwen? Nop. Een dier naar de slacht brengen mag nooit gepaard gaan met leed/lijden, zoals vervoer met beenbreuk etc.

Tjah.

Met mijn veulen werd me zelfs niet gevraagd of ik hem wilde uitsluiten voor de slacht. Toen ik de papieren kreeg stond dat gewoon aangevinkt terwijl ik zelf niks gezegd had over uitsluiten voor de slacht. :+

Bij beenbreuken is euthanaseren ook geen issue voor een DA lijkt me. En na euthanasatie zijn ze sowieso voor rendac bij mijn weten.