Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight
petraaken schreef:Met andere woorden ze willen ons weer op kosten jagen. Trouwens dit wordt in mijn ogen in de praktijk al gedaan door dierenartsen bij het invullen van het chipformulier en identificatiedocument.
België het land van de regels en wetten.
petraaken schreef:Je denkt toch niet dat die mannetjes van het FAVV die gratis doen? DAt zijn ook dierenartsen die gaan moeten komen. BCP van hetzelfde. Dat zullen ook dierenartsen door hun gezonden. Die kosten zullen dan doorgerekend worden naar de fokker of eigenaar van het paard/veulen. BCP zal dat doen via de factuur om je paard/veulen in de databank in te schrijven onder het mom van administratiekosten. FAVV zal wel een factuur sturen.
Ayasha schreef:Zijn er echt geen belangrijkere zaken om aan te pakken dan wel of niet uitsluiten voor slacht omwille van emotionele redenen?
Dit zo kort op het registreren van de inrichtingen. Je zou bijna gaan denken dat er een opruim-actie zit aan te komen.
Ayasha schreef:een dergelijke registratie door geven aan het BCP gaat niet gratis zijn. Ik heb nog geen enkele administratie gratis geweten bij het BCP alleszins.
Ook hier vulde de DA het met het veulen eigenlijk al soort van automatisch in dat ie uitgesloten is.![]()
ashkerlon: En wat maakt het uit dat mensen het "gewoon" laten aanvinken? Dat is toch ieder zijn of haar keuze?
Ik vraag me vooral af waar de overheid zich mee moeit. Waar europa zich mee moeit. Zijn er echt geen belangrijkere zaken om aan te pakken dan wel of niet uitsluiten voor slacht omwille van emotionele redenen?
Dit zo kort op het registreren van de inrichtingen. Je zou bijna gaan denken dat er een opruim-actie zit aan te komen.
Ayasha schreef:ashkerlon: En wat maakt het uit dat mensen het "gewoon" laten aanvinken? Dat is toch ieder zijn of haar keuze?
.
Ashkerlon schreef:Ayasha schreef:ashkerlon: En wat maakt het uit dat mensen het "gewoon" laten aanvinken? Dat is toch ieder zijn of haar keuze?
.
Omdat je er een zelfde scenario mee ontwikkelt als in Amerika. Paarden die de handel in gedumpt worden of uitgehongerd omdat je ze niet kan laten slachten. In America omdat er geen slachthuizen zijn, hier omdat er een vinkje aan staat op zijn pappieren.
Ja, de dierenarts kan laten inslapen, maar dat kost geld en rendac ook. Dus pony wordt ergens in een stal weg gemoffeld tot die eens omvalt.
En de hoeveelheid 20+ paarden op 2e hands vind ik eigenlijk ook niet om te lachen.
Ik vrees voor het najaar, nu zo goed als overal de stal prijzen omhoog gaan door die standplaats registratie.
Pareltjes schreef:En dus gaan we de paarden op “ specifieke “ medicatie zetten waardoor we ze alsnog om emotionele kunnen uitsluiten van de voedselketen.
Prima dat de EU ons van alles blijft verplichten, zelfs om onze vierbeners te moeten opeten ook al als wij dat niet willen maar dan mogen ze ook mee gaan betalen aan het onderhoud. Wel een goedkope voedselproducetende keten zo. Meer van deze idiote regelgeving gaan ze ook invoeren in de hobbypluimvee sector, konijnen etc....
Het wordt met de dag gekker. EU stort vandaag of morgen in onder haar eigen regelgeving.
Hoor zelfs in mijn omgeving al dat er grote gaten gegraven gaan worden voor overleden paarden. En zo zijn we weer terug naar voor WOII.
tamary schreef:Pareltjes schreef:En dus gaan we de paarden op “ specifieke “ medicatie zetten waardoor we ze alsnog om emotionele kunnen uitsluiten van de voedselketen.
Prima dat de EU ons van alles blijft verplichten, zelfs om onze vierbeners te moeten opeten ook al als wij dat niet willen maar dan mogen ze ook mee gaan betalen aan het onderhoud. Wel een goedkope voedselproducetende keten zo. Meer van deze idiote regelgeving gaan ze ook invoeren in de hobbypluimvee sector, konijnen etc....
Het wordt met de dag gekker. EU stort vandaag of morgen in onder haar eigen regelgeving.
Hoor zelfs in mijn omgeving al dat er grote gaten gegraven gaan worden voor overleden paarden. En zo zijn we weer terug naar voor WOII.
EU is in veel opzichten een gedrocht aan het worden. Echter qua afsluiten net einde via slager mag zeker beperkt worden. Voor de DA is het ook een emotionele aanslag om een paard/dier te euthanaseren, daar zijn ze geen DA voor geworden en we hebben al tekorten overal.
Zou fijn zijn als er binnen de sector eens een serieuze campagne kwam over dit soort verantwoordelijkheden en het belang van je dier boven je ik eet geen paard, dus niemand mag het soort ideeen eens realistisch en in belang van je dier te zien.
Ashkerlon schreef:Ayasha schreef:ashkerlon: En wat maakt het uit dat mensen het "gewoon" laten aanvinken? Dat is toch ieder zijn of haar keuze?
.
Omdat je er een zelfde scenario mee ontwikkelt als in Amerika. Paarden die de handel in gedumpt worden of uitgehongerd omdat je ze niet kan laten slachten. In America omdat er geen slachthuizen zijn, hier omdat er een vinkje aan staat op zijn pappieren.
Ja, de dierenarts kan laten inslapen, maar dat kost geld en rendac ook. Dus pony wordt ergens in een stal weg gemoffeld tot die eens omvalt.
En de hoeveelheid 20+ paarden op 2e hands vind ik eigenlijk ook niet om te lachen.
Ik vrees voor het najaar, nu zo goed als overal de stal prijzen omhoog gaan door die standplaats registratie.
tamary schreef:Dat inslapen is dus lastig. Via de DA kan niet, want geen medische reden toe en de slager is geen optie ivm paspoort of wil de eigenaar niet.
Probleem is ook dat een fokker of eerdere eigenaar je die keuze kan ontnemen door het paspoort zo in te vullen zonder dat er medicijnen in gegaan zijn die dat noodzakelijk maken. Die poort dichtzetten en daarmee dus de keuze open houden voor de eigenaar die die knoop moet doorhakken ben ik erg voor.
Varekaj schreef:Het punt is dat het nu de DA is die bepaald of je paard uitgesloten wordt, niet langer jijzelf. Dus in theorie kan je niet meer vragen bij een registratie of vaccinatie "wil je dat aankruisen". In de praktijk zal het (hopelijk) niet zo een vaart lopen, tenzij ze bij het invullen gelijk een reden moeten ingeven zoals medicatie, blessure etc.
Slacht is niet zo simpel. Ik weet maar 2 plekken waar dat kan: in Anderlecht of bij een paardenslager in de regio, maar geen idee of die ter plekke komen schieten. Zo nee, dan moet je je dier er eerst heen brengen. Met een beenbreuk een paard vervoeren zie ik bijvoorbeeld niet zitten. Eentje die zichzelf omgooit bij koliek in een trailer duwen? Nop. Een dier naar de slacht brengen mag nooit gepaard gaan met leed/lijden, zoals vervoer met beenbreuk etc.
Tjah.
Gebruikers op dit forum: DotBot, Kidde, koenlover, mriek1990, Vivienne78, Zoolgangster en 8 bezoekers