Slippers op stal zouden verboden moeten zijn

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Slippers op stal zouden verboden moeten zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 16:34

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Draag bij de paarden altijd stevig schoeisel zoals laarzen, jodhpurs of cowboylaarzen.
Foto: Maureen Stegeman Fotografie

Wanneer de temperaturen weer stijgen, dragen we graag slippers of open schoenen. Ruiters die naar jouw stal komen om paard te rijden dragen uiteraard laarzen of jodhpurs, maar wat als ze even snel langs stal moeten om hun paard te voeren of op de weide te zetten? Hoe verleidelijk is het dan om geen andere schoenen aan te trekken? Lees over de gevaren en hoe jij als ondernemer de veiligheid kan waarborgen.

Ruiters kunnen zelf veel doen om de omgang met paarden zo veilig mogelijk te maken. Door rekening te houden met de drie natuurlijke eigenschappen van het paard, kun je onveilige situaties voorkomen. Een paard is een vluchtdier, als een paard iets overkomt waar hij van schrikt, is vluchten zijn eerste reactie. Hierbij zal hij geen rekening houden met zijn omgeving, jij zult dus rekening moeten houden met het paard. Ook is een paard een kuddedier, paarden blijven het liefst bij elkaar. Als een groepsgenoot vlucht, rent een paard het liefste mee. Tot slot is een paard een gewoontedier, daarom hebben paarden een goed geheugen. Als ze een keer ergens van geschrokken zijn, vergeten ze dat niet snel. Zorg om deze redenen dat ruiters bij jouw op stal altijd dichte schoenen en geen slippers of sandalen dragen.

Veiligheid waarborgen
Jij als ondernemer bent verantwoordelijk voor de veiligheid op je bedrijf. Daarom is het belangrijk de huisregels duidelijk te communiceren naar jouw leden. Zorg dat deze regels op verschillende plekken te lezen zijn. Het ophangen van de regels op stal is vaak niet genoeg. Communiceer de regels via social media, op de website, posters, bespreek het in de lessen, in de nieuwsbrief en blijf dit herhalen.

De FNRS heeft in samenwerking met Stichting Veilig Paardensport een poster ontworpen die jij op jouw stal kan ophangen.Naast de poster hebben wij ook een template voor een nieuwbericht beschikbaar gesteld, waarmee jij jouw klanten kan attenderen op deze huisregel.

Als laatste is het belangrijk dat jij als ondernemer consequent bent en de verantwoordelijkheid neemt over de huisregels. Mochten er mensen op jouw organisatie komen die hier niet aan voldoen, vraag dan vriendelijk of vraag of ze alleen in de kantine of op het terras willen blijven.

“Daar stond ik dan met twee paarden en negen tenen.”
Er zijn meerdere nare verhalen over mensen die geen dichte en stevige schoenen aan hadden bij paarden. Toch kunnen we niet genoeg blijven benadrukken hoe gevaarlijk dit is. Ellie Brown heeft dit helaas zelf moeten ondervinden.

Ellie Brown, een ruiter uit Engeland, wilde twee paarden op de weide gaan zetten. Ze had haar slippers aan en had aan elke hand een paard. Plots schrok een van de merries: “Ze rende naar de andere kant, dus ik had twee paarden aan dezelfde kant. De ene merrie liep tegen de ander aan. Ze sprong naar me toe en landde op mijn voet. Ze stond wat te trappelen, met haar hele gewicht nog steeds op mijn voet. En plots draaide ze zich om.”

Brown had heel veel pijn, maar de adrenaline deed zijn werk. “Ik dacht eerst dat mijn teen gebroken of gekneusd was. Eerst checkte ik of de paarden in orde waren, toen trok ik mijn slipper weer aan en realiseerde ik me dat ik een teen kwijt was. Ellie haar peetvader reed achter haar in een auto. Hij nam de paarden over en zette Ellie in de auto. Daarna pakte hij wat er nog overbleef van haar teen en bracht haar naar het ziekenhuis. De artsen konden haar teen niet meer redden. De volgende ochtend werd Brown geopereerd, waarna ze twee weken moest blijven.

ivy_power89

Re: Slippers op stal zouden verboden moeten zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:45

Ik ben voorstander!
Zelf gezien wat een lelijke wond je kunt krijgen van dit soort grapjes (niet bij mijzelf gelukkig) en ik snap echt niet dat iemand het risico neemt.....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:46

Ook eens.
Als ik zie hoe blauw mijn voet was met dikke leren bergschoenen en een andere keer mijn teennagel er af.
Wil niet weten hoe dat zou zijn geweest met slippers of van die dunne stoffen schoentjes.

Maar jammer dat mensen dat zelf niet kunnen bedenken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:49

Hier ook met jodhpurs aan een gekneusde voet en blauwe teennagel. Helaas nog steeds een litteken. Wil niet weten hoe dat er zonder schoen uit had gezien :=

En niet helemaal gerelateerd. Maar ik doe ook altijd handschoenen aan met longeren/wandelen want ik heb ook gezien hoe vingers eruit zien zonder handschoenen met een flippend paard :=

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:51

Ooit met mijn gewone stalschoenen in de longeerbak per ongeluk een voetje erop gehad.
6 weken op slippers moeten lopen en geen stal dus.......................... :D

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:51

Sjah... dat ze daarvoor een regel moeten maken 8)7

Mijn paarden staan thuis en ik durf gerust op slippers de wei oplopen, maar als ik echt met een paard bezig ben en aan een halster of touw neem doe ik wel altijd schoenen aan.

Neemt niet weg dat blote tenen altijd wel gevaar lopen. Hondenklauwen, gemene traptreden, distels, vallende objecten, reden genoeg om ze in sommige situaties wijselijk te switchen voor gesloten schoenen en daar vind ik paarden verzetten toch ook een goede reden voor.

Kan me moeilijk voorstellen dat men bewust met slippers naar stal gaat, lijkt me totaal niet handig en mest of stro en vlas tussen de tenen ook niet bepaald aangenaam.

Benieuwd welke stallen de regel moesten invoeren, want kan me moeilijk voorstellen dat dit zo veel voorkomt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:55

In de wei had ik dus de blauwe voet.
Bijna jaarling die er op sprong :D

@selina, goede aanvulling :j

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:55

Mwa, draag eigenlijk elke zomer wel eens een weekje slippers als het te warm is om uberhaupt te trainen en ik wel moet verzorgen(eigen weiland), één keer is mijn paard op mijn voet komen te staan en tja, toen kon ik een week niet lopen. Zal het ook niet snel nog eens doen en raad het ook zeker af, maar een regel ervan maken?
Oud vriendinnetje van mij raakte er een teennagel aan kwijt, maar die stond dan ook in een kudde paarden buiten, op de manege met slippers... Ja, dat raad ik echt af.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:02

Ik ga gerust in een korte broek, hemdje en wandelschoenen naar stal. Lekker hoog Lara Croft gehalte, maar m'n schoenen zijn in ieder geval safe.

Eén foto van een kapotte voet door het op slippers bij de paarden dragen was voor mij meer dan genoeg :') Heb al niet de mooiste voeten, lelijker hoeven ze ook niet!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:07

Hier iemand die bewust met slippers aan naar stal gaat.

Slim? Nee
Dom? Jazeker

Als ik echt iets ga doen met pony trek ik op stal gympen aan maar om de paddock te mesten of hooi te voeren niet. Ik ben zo iemand die heel goed weet dat het gevaarlijk is maar het eerst (bijna) fout moet gaan voor ik zoiets aanpas. Draag mijn cap ook alleen waar het verplicht is. :o

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:09

Het gezonde verstand zou dit van nature al moeten dicteren! Maar helaas zijn er wel meer onverantwoorde dingen die sommige mensen doen...

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:17

Hier ga ik wel is met slipers naar stal toe, maar nooit de kudde in.

Ik wissel m'n schoenen op stal. Met een paar stal schoenen in de kast gaat het altijd goed.

Met slippers een kudde in snap ik ook niet. Nu is het nog nooit gebeurd dat er in de kudde een op m'n voet stond, maar met een grote kudde kan er altijd wat gebeuren.

Handschoenen met longeren heb ik dan weer nooit aan. Scheelt dat ik alleen longeer in de longeer circkel, dus paard kan er niet vandoor.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:26

Ik vind t allemaal zo... betuttelend... straks mogen we niks meer zelf beslissen. Doel niet alleen hierop maar ook bv op t dragen van een gordel, helm verplicht maken op een snorscooter. Ik zou zeggen allemaal verplicht tot 21 en laten we er vanuit gaan dat dr mensen daarboven zelf kunnen bedenken wat ze willen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:29

Ik snap niet zo goed de drang van de moderne mens om iets mee te maken en er daarna de hele wereld mee 'lastig 'te vallen.

Als iemand nu op zijn slippers door de stal wil lopen en het is je eigen terrein..who cares?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:35

omdat het hier over ondernemers gaat?
Dus niet eigen terrein?

ja op eigen terrein moet iedereen het zelf weten, maar wel gewoon stom.
Ik heb van die instappers van leer. Zo snel even aangedaan.
Voorkom je daar alle letsels mee, zeker niet. Maar is toch wel net wat meer bescherming.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 18:01

girlyggirl schreef:
Ik vind t allemaal zo... betuttelend... straks mogen we niks meer zelf beslissen. Doel niet alleen hierop maar ook bv op t dragen van een gordel, helm verplicht maken op een snorscooter. Ik zou zeggen allemaal verplicht tot 21 en laten we er vanuit gaan dat dr mensen daarboven zelf kunnen bedenken wat ze willen.

Hoewel ik in theorie helemaal voor natuurlijke slectie ben, denk ik dat sommige veiligheidsmaatregelen toch wel handig zijn om te verplichten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 18:33

Tja op slippers dan moet je je teen terug zoeken in de gemiddelde laars kun je hem eruit schudden dat is handiger dan terug moeten gaan zoeken. Het idee dat mijn paard rijlaarzen maken dat ons trekpaard mijn teen er niet af kan trappen heb ik niet. Ik loop veel met stalen neuzen al ben ik ergens overtuigd dat als 1 van de trekpaarden daar echt vol op gaat staan dat dan mijn voet alsnog geplet is en vast zit.... Is lastig testen van te voren of de neus van de schoenen dat houdt.
Ik loop nooit op slippers...

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 18:33

Als tiener 1x een paard op mn blote voeten in sandalen gehad, gelukkig alleen gekneusd, maar ben daarna nooit meer zonder gesloten schoenen in de buurt van een paard geweest.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 18:46

De titel van dit artikel is verkeerd.
"Gezond verstand gebruiken zou verplicht moeten worden" lijkt me een veel zinniger uitgangspunt.

Je kan nóg zoveel willen verbieden (waarbij de vraag sowieso rijst of je zoiets kunt verplichten laat staan handhaven) er is altijd een gek is die anders stoms doet. Moet je dat dan ook weer gaan verplichten?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 19:00

Je zou toch zeggen dat het gezonde verstand er wel voor zorgt dat je niet op slippers naar je paard gaat. Ik heb eens alle middenvoetsbeentjes gebroken op meerdere plaatsen toen mijn paard omhoog kwam en op mijn voet landde. Ik had toen leren rijlaarzen aan, ik wil niet weten wat er zou zijn gebeurd als hij op mijn blote voet was geland.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 19:20

dierenfan schreef:
Tja op slippers dan moet je je teen terug zoeken in de gemiddelde laars kun je hem eruit schudden dat is handiger dan terug moeten gaan zoeken. Het idee dat mijn paard rijlaarzen maken dat ons trekpaard mijn teen er niet af kan trappen heb ik niet. Ik loop veel met stalen neuzen al ben ik ergens overtuigd dat als 1 van de trekpaarden daar echt vol op gaat staan dat dan mijn voet alsnog geplet is en vast zit.... Is lastig testen van te voren of de neus van de schoenen dat houdt.
Ik loop nooit op slippers...

Stalen neuzen is net zo gevaarlijk als slippers. Wanneer een trekpaard daar precies op de neus stapt ben je je halve voet kwijt. Dan kun je beter gewone berg schoenen aan doen, ook de voet dik en blauw maar wel in één stuk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 19:32

Ik denk dat je op eigen terrein maar gewoon lekker zelf moet beslissen wat je wel of juist niet aan en op doet. Op andermans terrein echter heb je je IMO te voegen naar de regels die daar gelden. :) dus als iemand geen teenslippers of slippers in het algemeen op stal wil, dan moet ie daar gewoon een regel van maken en anders zoek je maar een stal waar je wel met slippers mag komen of zet je ze in je eigen tuin. IMO is het een beetje problemen maken waar er geen zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 19:47

Ibbel schreef:
De titel van dit artikel is verkeerd.
"Gezond verstand gebruiken zou verplicht moeten worden" lijkt me een veel zinniger uitgangspunt.

Je kan nóg zoveel willen verbieden (waarbij de vraag sowieso rijst of je zoiets kunt verplichten laat staan handhaven) er is altijd een gek is die anders stoms doet. Moet je dat dan ook weer gaan verplichten?

Nou idd.
Moet werkelijk waar alles voorgekauwd worden?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 19:52

Als we al gaan verplichten, doe eerst maar eens de cap. Verder ben ik voor eigen verantwoordelijkheid.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 19:59

Bij de manege waar ik les had hing een foto van een geplette teenslipper voet.Dat maakte wel indruk.