KFPS: Tastharen weghalen verboden, risicoparingen en inteelt problemen

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 27371
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

KFPS: Tastharen weghalen verboden, risicoparingen en inteelt problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 19:09

Bokt.nl
Fokkerij

Afbeelding
Een Fries veulen in de wei. Foto: S. Feenstra


Op vrijdag 20 mei was de ledenraadsvergadering van het KFPS, het Koninklijke Vereniging Het Friesch Paarden-Stamboek. De belangrijkste onderwerpen die hier besproken werden, waren het toiletteren van de Friese Paarden en de boete voor risicoparingen. In de regiovergaderingen van de afgelopen weken waren de onderwerpen inteelt en fokkerijbeleid al ter sprake gekomen.

Toiletteren van keuringspaarden
Maar liefst 85,7% van de ledenraad stemde in met een aanscherping van de regels voor het toiletteren van keuringspaarden. Het is verboden om de tastharen en de haren in de oren bij keuringspaarden te verwijderen. De ledenraad stemde ermee in dat de leden van de jury niet alleen controleren op deze regel, maar hem ook handhaven.

Boete voor risicoparingen
In de populatie Friezen zijn helaas de genen voor dwerggroei en waterhoofd aanwezig. Als je een merrie die één van deze twee genen draagt kruist met een hengst die dat gen ook draagt, noemt men dat een risicoparing. Dit is vanuit genetisch oogpunt een ongewenste situatie. Helaas gebeurt dit toch nog regelmatig, per jaar zo’n 30 keer. Hiervan zijn er 10 met betrekking tot waterhoofd en 20 met betrekking tot dwerggroei. Soms is dit een fout van een onervaren fokker, maar er zijn ook eigenaren die hier jarenlang door het stamboek op moeten worden gewezen. Voor deze hardnekkige risico-fokkers is nu een boeteregeling in het leven geroepen, 57,1% van de leden stemde voor deze regeling. Gaat een fokker voor de eerste keer in fout, dan krijgt hij of zij een waarschuwingsbrief. Bij een tweede keer in de fout gaan volgt een boete van € 2000.

Inteelt
Een ander probleem binnen de Friezen is inteelt. Het KFPS is een zogeheten gesloten stamboek, dat wil zeggen dat er alleen goedgekeurde Friezen zijn toegelaten met een zuivere bloedlijn. Vreemd bloed, dat wil zeggen een Fries gekruist met een ander ras, is niet toegestaan. Helaas heeft dit wel inteelt tot gevolg. Afgelopen periode stonden het fokkerijbeleid en de inteeltproblematiek hoog op de agenda bij de regiovergaderingen van het KFPS. Ook de optie om vreemd bloed toe te staan kwam in de discussies aan bod. Echter, op deze vergaderingen kwamen relatief weinig leden af. Het stamboek is aan het nadenken over manieren om de leden hierbij te betrekken, want mocht het ooit mogelijk worden om vreemd bloed in het stamboek in te voeren, dan zal er een statutenwijziging nodig zijn. Hiervoor moeten ook de leden instemming met de wijziging, via hun vertegenwoordigers in de ledenraad.

Afgelopen zaterdag verscheen er in de Leeuwarder Courant een artikel waarin voormalig stamboekdirecteur Ids Hellinga zijn visie uitspreekt over de toekomst en de gezondheid van het Friese paard. Intussen loopt er een onderzoek naar de erfelijke problematiek van een slokdarmverwijding. Hellinga vertelt in het artikel dat stamboomonderzoek heeft uitgewezen dat deze problemen waarschijnlijk zijn begonnen bij de hengst Ynte, die tussen 1920 en 1940 leefde. Hij was niet heel populair, maar het gen voor slokdarmverwijding lijkt nu toch wijd verspreid binnen het Friese stamboek. Hellinge verwacht dat minstens de helft van alle Friese paarden intussen drager is van deze ongewenste erfelijke eigenschappen. Volgens hem is vreemd bloed intussen onvermijdelijk geworden. Dit onderzoek naar bindweefselaandoeningen en dan specifiek naar slokdarmverwijding, wordt gefinancierd door Amerikaanse Fenway Foundation en uitgevoerd door onder meer de Universiteit van Kentucky. Hellinga zelf is tegenwoordig wetenschappelijk adviseur bij Fenway, maar was hiervoor gedurende een periode van 18 jaar directeur van het stamboek. In die periode was hij medeverantwoordelijk voor het fokkerijbeleid en een oplossing voor de inteeltproblematiek.

In het artikel vertelt Hellinga: “We denken dat lang niet alle paarden met een dubbele mutatie voor slokdarmverlamming dat ook laten zien. Dan kun je zeggen dat je een normaal paard hebt, ook al is dat paard genetisch niet gezond. Paarden met de afwijking blijven zo onder de radar.” Hij verwacht wel dat er voor het einde van dit jaar een test is om dit te onderzoeken. “Gezien de feiten die ik nu heb, acht ik het onvermijdelijk om het inbrengen van vreemd bloed binnen de rasfokkerij die het Friese paard is, sterk te overwegen,” voegt hij toe.

Dat Hellinga hier nu zo stelling in is, is opmerkelijk. Want enkele maanden geleden gaf hij aan dat het ‘nog niet zijn rol’ was om over vreemd bloed te praten. Er zijn Friese fokkers erg bezorgd -zij pleiten soms al langer voor een aanpassing van het gesloten fokbeleid- en zij reageren met een bepaalde verbijstering op de manier waarop Hellinga zich nu uitspreekt. Had hij daar niet eerder mee kunnen beginnen? Marijke Akkermans, stamboekdirecteur, zegt in de Friese krant dat zij blij is dat Hellinga nu bij dit onderzoek betrokken is. Want, zo zegt ze: “het is duidelijk dat aanvullend onderzoek nodig is om de juiste keuzes te kunnen maken (…) er wordt hard gewerkt aan het uitwerken van scenario’s.”

Lukasje
Berichten: 11635
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:32

Waarom hebben ze het zo ver laten komen ?! Nu het kalf zo goed als verzopen is zullen ze eens gaan ingrijpen terwijl ze er al die jaren op stonden toe te kijken en/of eraan meewerkten.

Bobbejaan
Berichten: 117
Geregistreerd: 24-05-22

Re: KFPS: Tastharen weghalen verboden, risicoparingen en inteelt problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:33

Dat heeft lang geduurd, nu nog de sportpaarden

NatasjavE

Berichten: 30865
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:48

Bobbejaan schreef:
Dat heeft lang geduurd, nu nog de sportpaarden


Wat bedoel je met nu nog de sportpaarden?

Want dat zijn geen gesloten stamboeken. Daar kan men veel makkelijker op “vreemd” bloed terug pakken.

En voor wat betreft de tastharen en oren uitscheren. Das bij het KWPN per 2023 ook verboden(en werd al sterk afgeraden)

MyWishMax

Berichten: 25895
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:51

NatasjavE schreef:
Bobbejaan schreef:
Dat heeft lang geduurd, nu nog de sportpaarden


Wat bedoel je met nu nog de sportpaarden?

Want dat zijn geen gesloten stamboeken. Daar kan men veel makkelijker op “vreemd” bloed terug pakken.

En voor wat betreft de tastharen en oren uitscheren. Das bij het KWPN per 2023 ook verboden(en werd al sterk afgeraden)


En bij de fei al vanaf juli 2021.

Janine1990

Berichten: 44013
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:03

Lukasje schreef:
Waarom hebben ze het zo ver laten komen ?! Nu het kalf zo goed als verzopen is zullen ze eens gaan ingrijpen terwijl ze er al die jaren op stonden toe te kijken en/of eraan meewerkten.


Kan je toch maar weinig meer aan veranderen he? Doen ze iets, is het nog niet goed (genoeg)...

Lukasje
Berichten: 11635
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:10

Janine1990 schreef:
Lukasje schreef:
Waarom hebben ze het zo ver laten komen ?! Nu het kalf zo goed als verzopen is zullen ze eens gaan ingrijpen terwijl ze er al die jaren op stonden toe te kijken en/of eraan meewerkten.


Kan je toch maar weinig meer aan veranderen he? Doen ze iets, is het nog niet goed (genoeg)...


Nee, het is zeker niet goed. Onwetend kan je niet zondigen maar dat gaat hier absoluut niet op. Dus ja, het raakt me dat men een ras zo laat verzieken. Iets wat niet zo ver had hoeven komen.

Janine1990

Berichten: 44013
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:13

Lukasje schreef:
Nee, het is zeker niet goed. Onwetend kan je niet zondigen maar dat gaat hier absoluut niet op. Dus ja, het raakt me dat men een ras zo laat verzieken. Iets wat niet zo ver had hoeven komen.


Maar moeten ze dan nu ook niets doen dan?

Lukasje
Berichten: 11635
Geregistreerd: 06-01-15

Re: KFPS: Tastharen weghalen verboden, risicoparingen en inteelt problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:19

Dat schrijf ik nergens, toch ??

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:01

Deze problematiek is al heel lang in de aandacht. Het inteelt percentage wordt ook al jaren bekend gemaakt. De meeste fokkers houden daar wel degelijk rekening mee. En dat fokkers die dat niet doen nu aangepakt worden is alleen maar goed. En voor zover ik weet wordt de inteelt juist steeds minder. Er is in het verleden gefokt met Arabieren ook vanwege de inteelt en deze worden nog steeds gebruikt. Maar deze kunnen niet in het stamboek. Wat nieuws is, is dat Hellinga nu ineens open staat voor vreemd bloed.

Kendra

Berichten: 8802
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: KFPS: Tastharen weghalen verboden, risicoparingen en inteelt problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:11

Het wordt inderdaad tijd. Ik sprak laatst met iemand van de kliniek in Wolvega over slokdarmproblemen bij paarden en van hem kreeg ik deze link:
https://meldpuntgebrekenfriesepaard.nl/
Ik schrok, want wist niet dat het zo erg was....

ivy_power89

Berichten: 5963
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: KFPS: Tastharen weghalen verboden, risicoparingen en inteelt problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:03

En welk vreemd bloed willen ze toevoegen? Het kwpn? Die nu ook al bezig zijn met spaans bloed?

Volgens mij zijn er veel stamboeken die problemen hebben met bloed spreiding

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 23:21

ivy_power89 schreef:
En welk vreemd bloed willen ze toevoegen? Het kwpn? Die nu ook al bezig zijn met spaans bloed?

Volgens mij zijn er veel stamboeken die problemen hebben met bloed spreiding

Het KWPN met name binnen de tuigpaarden. Maar die hebben die slokdarmverwijding en waterhoofd bv niet.

Freyr
Berichten: 742
Geregistreerd: 20-07-17

Re: KFPS: Tastharen weghalen verboden, risicoparingen en inteelt problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 23:26

Heeft iemand een link naar het artikel over slokdarmvereijding?

Plop1997

Berichten: 1423
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: KFPS: Tastharen weghalen verboden, risicoparingen en inteelt problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 23:33

Ik hoop dat ze de tastharen en oorharen uitscheren ook gaan verbieden voor het shetland stamboek. Ik zie het nog constant gebeuren bij mensen van de oude stempel die het nog steeds verdedigen en het zullen blijven doen tot er consequenties aan vasthangen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2496
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 00:17

ivy_power89 schreef:
En welk vreemd bloed willen ze toevoegen? Het kwpn? Die nu ook al bezig zijn met spaans bloed?

Volgens mij zijn er veel stamboeken die problemen hebben met bloed spreiding

Je kunt natuurlijk gewoon outcrossing doen met rassen die ook bij het fokbeleid van de Fries passen ipv de eerste de beste optie zoals het KWPN :+

Caily

Berichten: 12540
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: KFPS: Tastharen weghalen verboden, risicoparingen en inteelt problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 03:04

Misschien te laat, maar eigenlijk vind ik het kfps best vooruitstrevend. Ik zie bij andere rassen steeds meer uitsluiting op basis van genen ipv gebreken, dus kan enkel toejuichen dat ze onderzoeken hoe er meer bloedspreiding kan komen.

En daarbij, fokkers die bewust kiezen voor risico combinaties zouden zich imo geen fokker mogen noemen. Een fokker is immers bezig met rasverbetering. Perfectie hoeft niet, maar verslechtering staat daar wel heel haaks op.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 03:29

Geen reden zo verbaasd te zijn.

Iedere rasvereniging die met een gesloten stamboek fokt of dat nou paarden honden konijnen of katten zijn verhoogt willens en wetens met iedere generatie het inteelt percentage. 1+1=2.

En dat wordt altijd met dezelfde conservatieve nonsensargumenten verdedigd (het ras "zuiver" willen houden).

En dat haaks op alle solide wetenschappelijke kennis van genetica.
En wat eigenlijk nog idioter is, blijkbaar blind voor de gevolgen van zo'n inteelt beleid.

Inkruisen met onverwante individuen zou een vanzelfsprekende zaak moeten zijn.

Janine1990

Berichten: 44013
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:21

Lukasje schreef:
Dat schrijf ik nergens, toch ??


Nou je schrijft 'als het kalf half verzopen is'... Alsof het het redden niet meer waard is, zo interpreteer ik je reactie althans... -O-


pillow schreef:
Deze problematiek is al heel lang in de aandacht. Het inteelt percentage wordt ook al jaren bekend gemaakt. De meeste fokkers houden daar wel degelijk rekening mee. En dat fokkers die dat niet doen nu aangepakt worden is alleen maar goed. En voor zover ik weet wordt de inteelt juist steeds minder. Er is in het verleden gefokt met Arabieren ook vanwege de inteelt en deze worden nog steeds gebruikt. Maar deze kunnen niet in het stamboek. Wat nieuws is, is dat Hellinga nu ineens open staat voor vreemd bloed.


Ik kan me voorstellen dat wanneer je aan de voet van het onderzoek staat, je heel anders naar het onderzoek en de wetenschappelijke ontwikkelingen kijkt, dan wanneer het je taak is om een stamboek te besturen en dergelijke uitkomsten worden door een hoop leden vertrapt...

De enige zekerheid is verandering... Als deze verandering bij Hellinga een positieve is, zie ik niet in waarom dit ineens veroordeeld moet worden op basis van keuzes of uitspraken uit zijn verleden.