Stempelhengsten: Abgar xx

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Stempelhengsten: Abgar xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 17:02

Stempelhengsten.eu
Fokkerij

Afbeelding
Houston, deze hengst is een achterkleinzoon van Agbar XX.
Foto: Hippoactions/ Bokt Wiki

Abgar xx is een schimmelhengst die in 1958 in Frankrijk is geboren en na een redelijk succesvolle rencarrière in 1964 naar Nederland is gehaald voor de volbloedfokkerij.
De vader van Abgar xx is de hengst Abernant xx, die te boek staat als één van de beste sprinters in de rensport en ook in de fokkerij goed heeft gepresteerd.

Op verzoek van een aantal rijpaardfokkers is Abgar xx de eerste jaren mondjesmaat voor de warmbloedfokkerij beschikbaar gesteld. Pas toen Abgar xx in 1978 op de stoeterij van de heer Roelofs in Den Ham kwam te staan, konden de rijpaardfokkers volop van hem gebruik maken. Abgar xx heeft met zijn stalgenoot Joost Holst (1968, V. Consul Holst) de basis gelegd onder de succesvolle springpaardenfokkerij van de heer Roelofs, maar ook andere fokkers hebben met succes van hem gebruik gemaakt.

Het KWPN heeft 322 nakomelingen van Abgar xx geregistreerd, waaronder tien zonen, die van belang zijn geweest voor de fokkerij, en 23 dochters die moeder van een goedgekeurde hengst zijn geworden.

Abgar’s zonen Pele KWPN (1974) en Pion KWPN (1974) hebben in de Nederlandse fokkerij goed gepresteerd.
Pion’s zoon Aktion KWPN (1986) is door de Hongaar Guylla Dallos jarenlang met succes in internationale Grand Prix dressuurwedstrijden uitgebracht.

Abgar’s zoon (Olympic) Treffer KWPN (1977) is met Wout Jan van der Schans een succesvol internationaal springpaard geworden, dat in 1987 zesde is geworden in het Europese kampioenschap in St. Gallen; in 1988 zesde werd in de World Cup finale in Gothenburg en later dat jaar deelnam aan de Olympische Spelen in Seoul, waar hij in de landenwedstrijd het best presterende paard van het Nederlandse team was.

De in Nederland tamelijk onbekende Abgar-zoon Maltstriker KWPN (1978) heeft met Eric Wauters (BEL) diverse overwinningen behaald in de internationale springsport en is op 21-jarige leeftijd aan een fokkerijcarrière in Ierland begonnen. Het Ierse Sportpaarden stamboek heeft 347 nakomelingen van hem kunnen registreren, waaronder diverse zeer goede eventingpaarden.

Het tekent de veelzijdigheid van Abgar xx dat zijn nakomelingen zowel in de dressuur, in het springen als in de eventingsport op internationaal niveau successen hebben behaald.

Dit artikel is een samenvatting, het complete artikel kun je lezen op Stempelhengsten.eu
Laatst bijgewerkt door JPitty op 01-04-22 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

miezelke

Re: Stempelhengsten: Abgar xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:03

Jezus wat een lap tekst, is er iemand die dat leest?! :evaw:

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:19

miezelke schreef:

Nou inderdaad :')

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:24

miezelke schreef:

Nee :+

Ik heb een 28jarige Ladalco x Joost, denk misschien staat er nog wat boeiends in maar dit was me wat teveel tekst :o

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:26

Jullie hebben gelijk, hij was inderdaad wat aan de lange kant. Ik heb hem intussen ingekort, dat leest vast een stuk prettiger.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:46

Citaat:
Hurricane Sprt (V. Abgar xx) is een bruine hengst met een stokmaat van 166 cm. Hij is op 15 mei 1966 geboren en is gefokt door Wim van Arkel uit Dronten, dat in Flevoland ligt.

Hoe kan dat? Toen bestond Flevoland nog niet toch?

Interessant! Abgar xx heeft inderdaad veel gebracht in de fokkerij, in alle disciplines. Joost x Abgar was een beproefde combi net als Ramiro x Abgar.
Pion heb ik zelf nog gekend, een bijzonder heerschap. Was toen al op leeftijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:47

JPitty schreef:
Jullie hebben gelijk, hij was inderdaad wat aan de lange kant. Ik heb hem intussen ingekort, dat leest vast een stuk prettiger.

Waaaaaat -O-
Jammer, ik was nog niet helemaal klaar met lezen. Ik vond het leuk. Eindelijk eens een interessant artikel.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:50

Suzanne F. schreef:

Dronten ligt in de Noordoostpolder en die bestond al langer

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 07:45

Suzanne F. schreef:
JPitty schreef:

Waaaaaat -O-
Jammer, ik was nog niet helemaal klaar met lezen. Ik vond het leuk. Eindelijk eens een interessant artikel.

Je kan gewoon verder lezen als je op de link klikt die onderaan het artikel staat. Dan ga je naar de originele bron. :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:53

Rivendell schreef:
Suzanne F. schreef:

Dronten ligt in de Noordoostpolder en die bestond al langer

Nou, bijna.... Dronten ligt in Oostelijk Flevoland en bestaat sinds 1962

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:59

Houston <3! Bijzondere, maar ook lachwekkende herrinneringen aan deze
knappe hengst. Lees: ik ging nog eens als een vlaggetje achter hem aan door een stalgang,
die blijkbaar de weg was richting fantoom :D :))