Kritiek op paardenwelzijn, maar Boekelo 'zo diervriendelijk mogelijk'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Kritiek op paardenwelzijn, maar Boekelo 'zo diervriendelijk mogelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 12:49

NOS
Sport

Afbeelding
Winnaar Nicolas Touzaint met Diabolo Menthe in Boekelo 2023.
Foto: Libby Law Photography/FEI

Bij de Military Boekelo, een jaarlijkse paardensportevenement, laaide de discussie over het dierenwelzijn weer op. Het onderdeel cross country trok afgelopen zaterdag tienduizenden bezoekers naar het oosten van het land, maar juist bij dat onderdeel komt de kritiek om de hoek kijken.

Er gebeuren op de cross zo nu en dan ongelukken. Zeker in de jaren tachtig en negentig sloegen er geregeld combinaties over de kop. De organisaties en ruiters zelf doen er naar eigen zeggen alles aan om de sport veiliger te maken. "Wij meten al zo veel, testen de paarden op hun gezondheid, zijn daar zo mee bezig. Ik denk dat wij daarin al voorop liepen", aldus amazone Sanne de Jong.

De Partij voor de Dieren in Enschede denkt daar anders over en schreef alle tweehonderd sponsoren van 'Boekelo' aan om te vragen te stoppen als geldschieter. Reden: de sport is volgens hen dieronvriendelijk.

"Een paard is geen sportattribuut en zo zou het niet langer gebruikt mogen worden," zegt raadslid Judith Hofte op de website van de partij. Ze vult aan: "Ik heb liever dat de Military omvalt, dan al die paarden." Zeker bij de cross country worden de paarden maximaal uitgedaagd en in het verleden ging het daar geregeld mis.

Cijfers van de FEI (de internationale overkoepelende organisatie van de paardensport) wijzen uit dat het stukken beter gaat met het aantal valpartijen. Van de 1.165 valpartijen in 2022 in de cross waren er 'maar' 15 over de kop. In de cijfers is niet terug te vinden hoe het met de paarden zelf afloopt.

Risicosport
De eventingsport is een sport met een verhoogd risico voor de paarden. Een blessure na een zware valpartij ligt op de loer. In Boekelo is de cross 5.700 meter, moeten de combinaties over dertig hindernissen springen en is de toegestane tijd gezet op 10 minuten en 6 seconden. Dat ruiter en paard hierbij een zeker gevaar lopen is bekend, minder bekend is dat de sport zich al jarenlang ontwikkelt op het gebied van dierenwelzijn.

Citaat:
Wat is eventing?
Eventing is de hippische sport voor allround ruiters en amazones. De competitie bestaat uit drie of vier wedstrijddagen met een dressuurproef, een uithoudingsproef door weilanden en bossen (de cross country) en een afsluitend springparcours.

"Uitgeputte paarden zien we zelden meer en als we ze toch zien, dan worden ze meteen uit de competitie gehaald." Dat stelde Sue Benson, voormalig parcoursontwerper van de military, in 2018 al. De huidige ontwerper van de cross in Boekelo, de Brit Adrian Ditcham, borduurt voort op de manier zoals Benson de cross bedacht.

"Het welzijn van de paarden staat op één. We bouwen smallere hindernissen, kijken naar de ondergrond, de weervoorspelling. Het parcours is ook technischer, de paarden hebben beter overzicht op het parcours, waardoor alles rustiger is."

De hindernissen zijn ook minder hoekig en ronder, dus veiliger geworden in de laatste jaren. Amazone Merel Blom-Hulsman: "We zien tegenwoordig minder paarden die zich echt bezeren. De paarden krijgen meer tijd om na te denken voor een hindernis. Er kan natuurlijk altijd iets misgaan, maar het is aan ons om dat op een zo diervriendelijk mogelijke manier te doen."

Nederlands kampioen eventing Janneke Boonzaaijer ziet dat de spelregels zijn aangepast in het kader van het welzijn voor de dieren. "De verantwoordelijke instanties rond wedstrijden (jury, dierenartsen, red.) houden alles in de gaten als er iets is misgegaan en analyseren deze gegevens dan ook."

Hindernissen diervriendelijker
In de loop van de tijd zijn de hindernissen in de cross niet alleen smaller en overzichtelijker geworden. Ook de obstakels zelf zijn aangepast, waardoor de paal of balk er vanzelf afrolt bij aanraking en niet meer blijft liggen. Hierdoor kan het paard op de been blijven en is de kans op een ongelukkige rotationall fall, waarbij ruiter en paard over de kop slaan, gereduceerd.

Afbeelding
Lara de Liedekerke-Meier met Hooney d'Arville in Boekelo 2023. Foto: Libby Law Photography/FEI

Aan alle kanten wordt er dus gewerkt aan het dierenwelzijn en de eventingsport, maar toch moet de sport ook oppassen geen springsport te worden, zegt amazone Blom-Hulsman. "Het moet eventing blijven, maar wel zo diervriendelijk als mogelijk. De paarden vinden dit leuk, wij kunnen geen paard dwingen over deze hindernissen heen te springen."

Monique1963

Re: Kritiek op paardenwelzijn, maar Boekelo 'zo diervriendelijk mogelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:31

Die allerlaatste opmerking dan! Springen van hindernissen is een samenwerking tussen ruiter en paard, maar 99% van de paarden gaat echt niet zelf die hindernissen nemen. Neem een kudde paarden, zet een hindernis neer, jaag ze in galop en alleen als het niet anders kan, zullen ze eroverheen gaan. Anders gaan ze er mooi omheen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:54

Ik vind dit lastig. En ik rij zelf ook eventing, op b-niveau, dus ik ben echt niet principieel tegen. Maar als ik soms de enorme hindernissen zien waar de paarden bij 3* wedstrijden als Boekelo overheen moeten := Vraag ik me toch wel af of het eerlijk is om zoiets aan je paard te vragen. De wereld veranderd, en onze ethiek rondom dieren ook, dus ik denk dat het altijd goed is om kritisch te blijven kijken naar de paardensport en onszelf onder de loep te nemen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:58

Monique1963 schreef:
Die allerlaatste opmerking dan! Springen van hindernissen is een samenwerking tussen ruiter en paard, maar 99% van de paarden gaat echt niet zelf die hindernissen nemen. Neem een kudde paarden, zet een hindernis neer, jaag ze in galop en alleen als het niet anders kan, zullen ze eroverheen gaan. Anders gaan ze er mooi omheen.

En wat wil je nu zeggen dan?

De meeste paarden die echt niet willen springen, die doen het ook niet, of met halsbrekende toeren erbij. En degenen die het uit angst voor de ruiter doen, zullen nooit op een dergelijk niveau komen.

Overigens ken ik de fanatieke springers wel, die je echt niet hoeft te sturen of dwingen als je ze wil laten losspringen.
Het is samenwerking, vertrouwen in elkaar en wel degelijk een dier wat het leuk vindt om te springen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:09

Ik heb wel paarden gekend die ook zonder ruiter graag een sprong deden of er in elk geval niets op tegen. Over de sloot of over het hek heen naar een stukje weiland waar het gras groener leek. Heb ik ze ook echt zien doen. Dus er zijn best paarden te vinden die ook vanuit zichzelf graag een sprong nemen.
Maar ik maak me wel zorgen over de "hoger, sneller, beter" tendens in heel de maatschappij. Zo ook in de sport. En zeker in sport met dieren moet er zorgvuldig over gewaakt worden dat het niet ten koste van de sporters daar.
Ik denk dat wedstrijden wat dat betreft altijd risicovol zijn, want je gaat altijd deelnemers hebben die in de eerste plaats gaan om te winnen. Ik ben dan ook geen voorstander van competitieve sportevenementen met dieren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:36

Oh ik heb ook twee van die idioten gehad die hun hoef er niet voor omdraaiden om even een hupje te nemen om dan elders te kunnen zijn. Mijn oude merrie was zelfs bijna niet dressuur rijdbaar in een bak met hindernissen :') zij wilde het liefst overal over heen maar mocht dat nagenoeg niet ivm voorbeen problemen,

Mijn oude tinker hupte rustig uit zijn stal over de deur heen, of over de weiland draden, of bakrand als hij dacht dat het een stukje verderop leuker was. :P en ook met hindernissen in de bak of cavaletti met longeren. Dan moest ik fikse moeite doen te voorkomen dat hij erover heen ging ipv er langs. Jammer voor hun dat ik geen springer ben, 50 cm durfde ik nog wel heel soms, hoger nope :evaw:

Maar wat er nu opgebouwd wordt blijf ik erbij, met eventing, of springen een stukje lager zou wel beter zijn voor paarden voorbenen ivm de landing, hoger breder enger of moeilijker maakt het misschien spectaculairder om te zien maar ik ben van mening dat je moeilijk ook in lager en technisch kwa aanrijden kan zoeken met meer inzicht voor de ruiter ipv sprongkracht van een paard. Of ook in de hoge klasse stijl en rijdvaardigheid mee laten tellen :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:49

Ik heb juist het idee dat er juist heel veel aan veiligheid wordt gedaan tegenwoordig.
Kijk maar naar de parcoursen van vroeger, dat was toch heel anders als wat er nu staat, maar niet persé lager.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:07

Tja, Partij voor de Dieren...............dan weten we toch genoeg. Die willen alles afschaffen waar dieren bij betrokken zijn maar wel de Oostvaardersplassen laten voortbestaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:21

Ik ben geen crossruiter, maar heb er wel genoeg meegemaakt. De meeste paarden trekken zelf enorm op de sprong aan, eerder te gretig dan dat ze er langs willen. Ze hebben vaak ook een heerlijk afwisselend leventje.

Zolang er maar goed op de veiligheid gelet wordt en idd niet de tendens wordt dat het alleen maar hoger/ moeilijker etc. moet wat ten koste gaat van de paarden. Zie ik er geen problemen in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:53

Mijn Sjimpie is gekocht omdat bij bezichtiging in stilstand over het hek kwam vanuit de wei.

Ik heb op pensionstal de draad op eigen kosten verhoogd want hij stond steeds in het hooiland.

En als hij in de bak stond en ik zette een sprong neer stond ik meestal te ho-en want dan ging hij vaak te hard.
Onder de man kon ik controleren.

Een goed spring paard wil dus zelf...
De paarden die ik nu heb gaan er idd omheen. En betreft omheining doorheen...

Dus laat aub die aanname los dat paarden allemaal niet willen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:05

Ja, toen ik ooit op een springstal werkte was er ook zo'n paard. Kan me nog herrineren dat het ook een schimmel was van Concorde die (inter?) nationaal sprong. Iedere keer als ik hem uit de wei wilde halen stond ie in een andere wei waar het gras groener was. :+

Heb zelf een dressuurpaard gehad die naar de andere kant van de wei sprong. Ik denk als ze gewoon handig zijn en weten dat ze goed kunnen springen het spelletje door hebben/ leuk vinden dat ze echt gewoon voor hun lol springen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:46

Wij zijn sponsor met ons bedrijf, maar heb geen brief van de Partij voor de Eigen Ego’s voorbij zien komen. Waarschijnlijk in de spam beland (waar die hoort).

Ik vind het een prachtig event. Doordacht, goed opgezet, strak georganiseerd. En ja, ik vind het tegelijk ook een spannend onderdeel van de paardensport. Twijfelde dit jaar ook aan de bodem van de waterbak. Daar gebeurde meer dan vorig jaar.

Ik heb geen enkel paard gezien dat met tegenzin voorbij kwam. Voor wat dat waard is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:47

soesita schreef:
Maar ik maak me wel zorgen over de "hoger, sneller, beter" tendens in heel de maatschappij. Zo ook in de sport. En zeker in sport met dieren moet er zorgvuldig over gewaakt worden dat het niet ten koste van de sporters daar.
Ik denk dat wedstrijden wat dat betreft altijd risicovol zijn, want je gaat altijd deelnemers hebben die in de eerste plaats gaan om te winnen. Ik ben dan ook geen voorstander van competitieve sportevenementen met dieren.

Maar bij eventing is er een tijd neergezet waar je zo dichtbij moet komen. De snelste wint niet, veel mensen weten dat niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:57

Klopt, te snel geeft ook strafpunten.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:13

Als ik soms naar de hindernissen kijk denk ik wel oei is dat nog wel veilig. Op sommige stukken kunnen ruiter en paard zich echt geen fout permitteren. Maar als ik dan kijk naar hoeveel ongelukken er zijn valt dit eigenlijk wel mee. Dus vind ik het eng omdat ik er in geen miljoen jaar over heen zou gaan, of onderschat ik de combinaties.
En ik denk dat de paarden die je moet dwingen of er extreem aan moet werken om ze over zulke hindernissen te krijgen er voor dit niveau wel uitgaan. Puur ook als veiligheid voor de ruiter verwacht ik, als je allemaal maar een het pushen en duwen bent lijkt me dat ook niet echt veilig in zo'n rit.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:49

Benzz schreef:
Maar bij eventing is er een tijd neergezet waar je zo dichtbij moet komen. De snelste wint niet, veel mensen weten dat niet.

Dat wist ik inderdaad niet. Dankjewel, weer wat geleerd.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:04

Nee je moet zo dichtbij mogelijk bij de ideale tijd komen als ik het goed zeg.
Wat mensen misschien niet weten is dat je daarvoor flink door moet rijden wil je dat een beetje halen en alles vlot doorspringen.(ik heb het nu over de hoger geklasseerde wedstrijden) Met een weigering of een alternatieve route verlies je flink wat tijd, wat je daarna ook weer in moet halen en dus nóg flinker moet doorlopen.

Ik heb ook zo'n paard gekend dat pas echt tot leven kwam als hij de cross in mocht. Maar hoe imposant ik het ook vind, ben ik met de jaren wel wat terughoudender geworden in of ik het er echt wel mee eens ben.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 00:44

Fijn dat de paarden dit willen. Maar dan hebben we alsnog met een ethische kwestie te maken waar een paard geen besef van heeft: het verhoogde risico dat nog steeds bestaat.

Vraag me wel af wat dit verhoogde risico precies is. Is dit tov andere disciplines of tov op de wei blijven staan? Of beide? Met name dat laatste zou ik wel weten hoeveel keer het verhoogd is.