Oostvaardersplassen: bijvoeren en Kamervragen over afschot

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Oostvaardersplassen: bijvoeren en Kamervragen over afschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-22 21:14

Bokt.nl
Algemeen

Afbeelding
Een kudde Koniks in de Oostvaardersplassen.
Foto: Jac. Janssen/ Flickr

Op advies van een dierenarts wordt er donderdagochtend een start gemaakt met het bijvoeren van de Heckrunderen in de Oostvaardersplassen. Ook de koniks in het gebied worden in de gaten gehouden. Twee keer per maand controleert de dierenarts de conditie van deze grote grazers, hierbij worden ook de edelherten gecontroleerd. Dit gebeurt aan de hand van de BCS, de lichaamsconditiescore. Als deze op 2 ligt, wordt met bijvoeren gestart. Gedeputeerde Rijsberman heeft dit woensdag gezegd bij de provinciale staten. "Voorgaande jaren hebben we dit maanden achter elkaar gedaan", vertelt hij. "Totdat de ganzen weer weg zijn, het gras goed groeit en de dieren weer op sterkte zijn. Dan kunnen we pas ophouden met bijvoeren maar dat gaat niet van de één op andere dag."

Op dit moment is het cijfer van de grote grazers nog te hoog. Maar er zijn toch enkele redenen om te gaan beginnen met voeren. De huidige droogte is er daar één van. Doordat er weinig regen valt, groeien de grassen en planten in het gebied niet goed. Daarbij zitten er momenteel veel ganzen. Die grazen nu eerst hun buikje rond voordat zij nog vóór de zomer vertrekken naar hun broedgebieden in Noord-Rusland. Als tweede maatregel is er een wandelpad afgesloten, zodat de heckrunderen en andere grote grazers een wat groter gebied hebben om te foerageren.

Intussen heeft de PvdD in de tweede kamer schriftelijke vragen gesteld over de afschot van met name de edelherten. Kamerlid Leonie Vestering wil van de minister weten hoeveel van deze dieren er afgelopen winter afgeschoten zijn. En wat de minister ervan vindt dat er minder edelherten zijn gedood dan gepland was. Ook wil de partij weten De of er sprake is geweest van drijfjacht bij het afschieten. En zij vragen of er rapportages over de gezondheid van de dieren in het natuurgebied met de Kamer gedeeld kunnen worden.

Op dit moment leven er te veel dieren in de Oostvaardersplassen, het gaat hierbij om Heckrunderen, edelherten en Koniks. Om te zorgen voor een goede balans in het gebied worden er jaarlijks dieren afgeschoten of via een vangweide afgemaakt. Wat betreft de edelherten is het de jagers niet gelukt om de afgesproken 1400 dieren af te schieten. Ze kwamen niet verder dan 157. Volgens de jachtopziener komt dit doordat de herten afgelopen winter te alert en actief waren door het zachte weer. Daardoor was het te lastig om ze dicht genoeg te benaderen, de herten signaleerden de jagers te vroeg en gingen er te snel vandoor.

Voor de Koninks en de Heckrunderen geldt dit niet, dat ging wel volgens plan. Hans-Erik Kuypers, boswachter in het gebied, vertelt bij de NOS: "De paarden blijven gewoon wel staan en we hebben een groot deel in de vangweide gehad; dan gaat het op een andere manier. De heckrunderen zijn ook niet zo vluchtig."

Het beheer van de Oostvaardersplassen wordt sinds vijf jaar uitgevoerd door Staatsbosbeheer, die het overnam van de provincie Flevoland. Zij hebben berekend dat voor een goede balans er maximaal 500 grote grazers mogen zijn. Tot nu toe zijn dat er veel meer. Op dit moment is het broedseizoen aangebroken in het gebied en is het jachtseizoen afgesloten. Meer dieren schieten is dus op dit moment verboden.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Anoniem

Re: Oostvaardersplassen: bijvoeren en Kamervragen over afschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:09

De heck runderen en koniks er uit, zijn niet inheems.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:09

En de soap gaat door...

Vreselijk wat we de dieren aandoen in dit land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:11

Jolliegirl schreef:
En de soap gaat door...

Tja, Staatsbosbeheer waant zich moeder natuur hier in Nederland, maar joh zo enorm veel leed en blunders.
Geven meer om recreatie dan natuur.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 01:21

Mindim schreef:
Jolliegirl schreef:
En de soap gaat door...

Tja, Staatsbosbeheer waant zich moeder natuur hier in Nederland, maar joh zo enorm veel leed en blunders.

Om subsidie en machtsvertoon ook. Walgelijke gang van zaken. Ik begrijp ook niet er maar zo weinig mensen echt opkomen voor deze dieren. Een handje vol.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 02:31

Mindim schreef:
Jolliegirl schreef:
En de soap gaat door...

Niet alles op 1 hoop schuiven hoor. Hier op Goeree Overflakkee en Zeeland gaat dat prima. Daar loopt 1 hengst met 40 merries in een kudde. Veulens worden verkocht of groeien tot hun 3de jaar op op een ander deel (de merries die ze aanhouden) voor bloedverversing in andere kuddes. De kuddes worden zo nooit groter dan ze al zijn. Eens in de zoveel jaar komt er ook een andere goedgekeurde dekhengst in de kudde voor nieuw bloed.
Ik heb zelf ook een fjord die uit een van deze kuddes komt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 07:05

Zo zouden ze het in de oostvaarders plassen ook moeten doen Ingrid_92 maar dat riepen wij hier jaren geleden al toen het helemaal uit de hand liep daar.

En nog steeds is er , op het bijvoeren na, nog niks veranderd en gaat al die ellende gewoon door.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 07:26

Ingrid_92 schreef:
Niet alles op 1 hoop schuiven hoor. Hier op Goeree Overflakkee en Zeeland gaat dat prima. Daar loopt 1 hengst met 40 merries in een kudde. Veulens worden verkocht of groeien tot hun 3de jaar op op een ander deel (de merries die ze aanhouden) voor bloedverversing in andere kuddes. De kuddes worden zo nooit groter dan ze al zijn. Eens in de zoveel jaar komt er ook een andere goedgekeurde dekhengst in de kudde voor nieuw bloed.
Ik heb zelf ook een fjord die uit een van deze kuddes komt.

Hier in Drenthe kappen ze maar raak, leggen ze mountainbike routes door erg kwetsbare gebieden en gaat daar ook enorm nonchalant mee om. Alles voor recreatie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 07:58

Ik vind het wel heel erg bijzonder dat de opdracht was 1400 edelherten afschieten en dat je er dan 157 weet te raken. 10%... Wat voor amateurs zijn dat dan geweest?

'De herten liepen weg". Joh, je meent het.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 08:10

Ibbel schreef:
Ik vind het wel heel erg bijzonder dat de opdracht was 1400 edelherten afschieten en dat je er dan 157 weet te raken. 10%... Wat voor amateurs zijn dat dan geweest?

'De herten liepen weg". Joh, je meent het.

In Nieuw Zeeland weten ze daar anders prima raad mee. Daar weten ze zelfs in het moeilijkste terrein nog herten te schieten.
Dan gaan hier alleen wel mensen klagen dat:
1) die helikopter een extra vliegbeweging is vanaf Lelystad Airport en dat dat niet binnen de geluids- en uitstootnormen valt
2) de watervogels ervan schrikken
3) het opgejaagd worden vanuit de lucht stress veroorzaakt bij de herten
4) het opgejaagd worden vanuit de lucht stress veroorzaakt bij de andere grazers
5) het bejaagd worden in het algemeen niet prettig is voor de herten
6) die 1400 herten misschien ook wel verdeeld kunnen worden over evenzoveel kinderboerderijen
7) of anders met een vrachtwagen naar een buitenlands natuurgebied gebracht kunnen worden
8) de hekken anders maar gewoon weg moeten
9) Urk moet gewoon weer in zee gelegd worden
10 t/m 99) iets willekeurigs anders waarover de Nederlander of een deel van de Nederlanders graag klaagt.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 08:22

Je kan natuurlijk ook niet in een gebied met gigantisch overschot alles in 1 jaar afschieten dat je weer in balans bent qua aantallen. Dan staat half Nederland ook te protesteren.

Vervolgens worden door de zachte winter veel minder edelherten geschoten, gaan ze je uitmaken voor amateur. Wat willen we nu dan? Stressvrij en diervriendelijk afschieten en dan het aantal niet behalen of de aantallen wel behalen door op een niet diervriendelijke manier te werk te gaan? Volgens mij levert het laatste ook flink protest op.

Er lijkt qua beleid ondertussen een flinke ommezwaai te zijn gemaakt. Ze gaan tenslotte ook nu in het voorjaar/zomer aan het bijvoeren en ze willen blijkbaar naar een goede balans toe werken. Er zijn voldoende andere gebieden in Nederland waar die balans er wel is en waar het prima werkt. Je kan alleen niet verwachten dat je na een puinzooi gelijk die balans hebt. Als ze over 5 jaar nog bezig zijn met aanklungelen, dan vind ik er wel een keer wat van.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 08:26

Dan zijn het amateurs die direct een opdracht voor het afschieten van 1400 herten hebben neergelegd. Óf het 'marketing target' van 1400 stuks was te hoog, of degenen die het moesten uitvoeren niet capabel. Eén van tweeën. Dat je een target door omstandigheden niet haalt kan. Maar dat je een target met 90% mist, is incompetentie. Ofwel van de targetstellers, ofwel van de uitvoerenden.

Het gebied is overbevolkt (vandaar de behoefte aan afschot) én er staat een hek omheen. Hoe kan je dan 90% van je opdracht niet halen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:49

Je, zult maar zo'n job hebben. Lekker dieren afschieten, omdat je ze in veel te klein afgesloten gebieden houdt.... Dieptriest, de mensheid. Soms denk ik wel eens, wat als we de rollen eens omdraaien? Maar dat mag je niet zeggen bij velen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 22:32

Jolliegirl schreef:
En de soap gaat door...

“The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated.”
Je kan aan de manier van omgaan met dieren zien hoe het staat met de beschaving van een land. (Ghandi)
en gezien de nu al jarenlange ellende in de weide die ze natuur noemen...beroerd.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 01:02

Op dit moment is het water nauwelijks toegankelijk meer en baggeren de paarden struikelend en glijdend naar de modderplas. Maar ja he, natuur! Mocht er een zich blesseren krijgt die zonder genade de kogel..
-O-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie