Opvallend: amazone Charlotte Jorst verwelkomt gekloond veulen

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Opvallend: amazone Charlotte Jorst verwelkomt gekloond veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 17:04

Equnews.nl
Fokkerij

Afbeelding
Op haar Instagram laat Charlotte Jorst weten dat Nintendo's kloon is geboren.
Foto: Screenshot Instagram Charlotte Jorst


"If I had a Penny for everyone who said 'you should clone Nintendo' I would be rich", begint de top dressuuramazone Charlotte Jorst haar post op Instagram. En opvallend genoeg is dat precies wat ze gedaan heeft. Vannacht is Nintendo Switch namelijk geboren en dat is een kloon van haar toppaard Kastel's Nintendo (v. Negro).

De hengst Kastel's Nintendo (v. Negro) heeft er al een indrukwekkend palmares opzitten. In maart 2014 kwam Charlotte Jorst voor het eerst internationaal aan de start met Nintendo nadat ze de teugels had overgenomen van Thomas Sigtenbjerggaard. Kort daarna, in mei 2014, wonnen ze meteen al een CDI3* FEI Grand Prix én FEI Grand Prix Freestyle. Inmiddels is de KWPN-er al 19 jaar, maar zijn resultaten zijn er niet minder op geworden. In maart van dit jaar wonnen ze in Wellington bijvoorbeeld nog de CDI3* Grand Prix én Grand Prix Special. Eerder dit jaar wonnen ze ook nog de CDI-W Short Grand Prix alsook Grand Prix Freestyle to Music, en dit zijn slechts enkele voorbeelden van hun vele topresultaten samen.

Vannacht heeft Charlotte dus een kloon van haar toppaard Nintendo geboren zien worden, een prachtig veulen dat de toepasselijke namen Nintendo Switch heeft gekregen. Wij wensen Charlotte alle geluk en vooral heel veel plezier met haar prachtige nieuwe aanwinst!
Laatst bijgewerkt door Firelight op 12-05-22 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2496
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Opvallend: amazone Charlotte Jorst verwelkomt gekloond veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 18:35

Ik ben zo blij dat de naam Nintendo Switch is gekozen :')

Morganlefay

Berichten: 8768
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Opvallend: amazone Charlotte Jorst verwelkomt gekloond veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 18:41

Als ik Star Trek en consorten mag geloven dan doen klonen het op een gegeven moment niet meer zo goed, blijkbaar worden defecten versterkt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16084
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 23:55

Morganlefay schreef:
Als ik Star Trek en consorten mag geloven dan doen klonen het op een gegeven moment niet meer zo goed, blijkbaar worden defecten versterkt.

Als je de officiele research volgt maakt het niets uit.

De Jazz kloon loopt nu Inter II.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58331
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 00:08

janderegelaa schreef:
Morganlefay schreef:
Als ik Star Trek en consorten mag geloven dan doen klonen het op een gegeven moment niet meer zo goed, blijkbaar worden defecten versterkt.

Als je de officiele research volgt maakt het niets uit.

De Jazz kloon loopt nu Inter II.

Een oprechte vraag van mij uit. Ik vind het moeilijk om betrouwbare bronnen te onderscheiden betreffende klonen van paarden. Zijn er nadelen bekend van het klonen?

Ik weet dat omgevingsfactoren van belang zijn voor de ontwikkeling maar zijn er genetische nadelen?

En is er een ‘vervaldatum’ kwa materiaal?
Zou men bv recent uitgestorven diersoorten kunnen ‘terughalen’ mits er een geschikte drager is?
Al zit je dan vermoedelijk met de beperkte genenpoel...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16084
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Opvallend: amazone Charlotte Jorst verwelkomt gekloond veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 00:22


Ayasha
Blogger

Berichten: 58331
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 00:27

janderegelaa schreef:
Ze proberen om een 40.000 jaar oud paard te klonen.

https://www.hln.be/wetenschap-en-planee ... ~ad4e834b/

Ik begrijp dat er over diersoorten terug halen sowieso te discussiëren valt. Maar stél het lukt met die dieren. Kunnen die zich puur biologisch nog comfortabel voelen? Een Wolharige mamoet gaat het vrij warm hebben in Afrika gok ik?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16084
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 00:29

Ayasha schreef:
janderegelaa schreef:
Ze proberen om een 40.000 jaar oud paard te klonen.

https://www.hln.be/wetenschap-en-planee ... ~ad4e834b/

Ik begrijp dat er over diersoorten terug halen sowieso te discussiëren valt. Maar stél het lukt met die dieren. Kunnen die zich puur biologisch nog comfortabel voelen? Een Wolharige mamoet gaat het vrij warm hebben in Afrika gok ik?

Ik zou ook niet weten waar je die in moet stoppen….

heidy_wilco

Berichten: 4494
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 00:38

Ik heb een dubbel gevoel bij klonen. Ik vind het klonen van paarden zoals Jazz echt not done. Het heeft geen toegevoegde waarde voor de fokkerij, zeker in het geval van Jazz waarvan er al zoveel (te veel) rondlopen. Ook voor dieren welke al heel erg lang uitgestorven zijn heeft het geen zin. Wat moet een Wolharige mamoet bijvoorbeeld op onze aarde? Zo'n dier is voor een koud klimaat gemaakt, en aangezien wij hoogstwaarschijnlijk geen ijstijden meer gaan krijgen, vrees ik voor het welzijn van het dier. Buiten het feit om dat die al zolang dood zijn dat het eerder een negatieve invloed heeft op het ecosysteem dan een goede, en zo zijn er meer dieren. Voor rassen en diersoorten welke op het punt van uitsterven staan zoals de witte neushoorn juich ik het toe. Ook met enige nuance zouden dieren teruggebracht kunnen worden die zo'n 100/150 jaar geleden zijn uitgestorven en welke nog een plekje op de aarde kunnen krijgen zonder grote (negatieve) invloed op het ecosysteem. De Victorianen en mensen begin vorige eeuw hebben veel schade veroorzaakt, maar dieren van 150 jaar geleden is toch nog heel anders dan 40.000 of zelfs miljoenen jaren geleden.

Anastasia24

Berichten: 2792
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 00:50

Ik heb zo mijn eigen mening wbt klonen. Vind het ontzettend 'mooi' maar zeker ook eng dat de mensheid ertoe instaat is. Me erin verdiept heb ik me (nog) niet, toch kan ik niet inzien hoe een gekloont paard beter is dan een goed gefokt en
gezond veulen.
Ik vind de naam Nintendo switch trouwens ontzettend leuk bedacht.
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 13-05-22 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 58331
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 00:50

janderegelaa schreef:
Ayasha schreef:

Ik begrijp dat er over diersoorten terug halen sowieso te discussiëren valt. Maar stél het lukt met die dieren. Kunnen die zich puur biologisch nog comfortabel voelen? Een Wolharige mamoet gaat het vrij warm hebben in Afrika gok ik?

Ik zou ook niet weten waar je die in moet stoppen….

In het artikel willen ze een olifant gebruiken... Maar die is dan weer niet echt gebouwd op koude meen ik? (Nu kan ik ze ook onderschatten.)
Er staat wel bij dat de olifant erg ver verwijderd is van de mamoet ook overigens...

Heidi Wilco: ik was ook meer aan de neushoorn aan het denken en andere bedreigde soorten maar dan loop je tegen genen-poel aan vrees ik?

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:23

Nieuwsredactie schreef:
Equnews.nl
Fokkerij

[ [url=m/cjXYsn.png]Afbeelding[/url] ]
Op haar Instagram laat Charlotte Jorst weten dat Nintendo's kloon is geboren.
Foto: Screenshot Instagram Charlotte Jorst


"If I had a Penny for everyone who said 'you should clone Nintendo' I would be rich", begint de top dressuuramazone Charlotte Jorst haar post op Instagram. En opvallend genoeg is dat precies wat ze gedaan heeft. Vannacht is Nintendo Switch namelijk geboren en dat is een kloon van haar toppaard Kastel's Nintendo (v. Negro).

De hengst Kastel's Nintendo (v. Negro) heeft er al een indrukwekkend palmares opzitten. In maart 2014 kwam Charlotte Jorst voor het eerst internationaal aan de start met Nintendo nadat ze de teugels had overgenomen van Thomas Sigtenbjerggaard. Kort daarna, in mei 2014, wonnen ze meteen al een CDI3* FEI Grand Prix én FEI Grand Prix Freestyle. Inmiddels is de KWPN-er al 19 jaar, maar zijn resultaten zijn er niet minder op geworden. In maart van dit jaar wonnen ze in Wellington bijvoorbeeld nog de CDI3* Grand Prix én Grand Prix Special. Eerder dit jaar wonnen ze ook nog de CDI-W Short Grand Prix alsook Grand Prix Freestyle to Music, en dit zijn slechts enkele voorbeelden van hun vele topresultaten samen.

Vannacht heeft Charlotte dus een kloon van haar toppaard Nintendo geboren zien worden, een prachtig veulen dat de toepasselijke namen Nintendo Switch heeft gekregen. Wij wensen Charlotte alle geluk en vooral heel veel plezier met haar prachtige nieuwe aanwinst!

Maar die hengst leeft momenteel nog,dan kan hij zich toch op een normale manier voortplanten?

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Opvallend: amazone Charlotte Jorst verwelkomt gekloond veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:27

Dat zou je inderdaad denken ja..

Ik heb ook een dubbel gevoel wbt het klonen, weet gewoon niet goed wat ik er van moet vinden.

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Opvallend: amazone Charlotte Jorst verwelkomt gekloond veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 13:30

In feite kunnen mensen dan ook gekloond worden.

Marigold

Berichten: 12666
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 13:35

anjali schreef:
In feite kunnen mensen dan ook gekloond worden.


:wow:

Dat zou zo creepy zijn!

De naam vind ik wel echt briljant, maar het klonen zelf, een jong dier met oud dna heb je dan, toch? Blijf het raar vinden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58331
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 13:44

anjali schreef:
In feite kunnen mensen dan ook gekloond worden.

het kan, maar is verboden in de gehele EU.
Wel zijn ze bezig met organen klonen meen ik.

purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 13:47

anjali schreef:
In feite kunnen mensen dan ook gekloond worden.

1 versie van bepaalde personen vind ik meer dan genoeg

mooney

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 13:47

anjali schreef:
In feite kunnen mensen dan ook gekloond worden.

Daar zijn gewoon regels voor opgesteld ;)

Dit is wel een redelijk overzichtelijk stuk over klonen.. soms een beetje verouderd maar zonder te veel moeilijke taal.
https://dekennisvannu.nl/site/artikel/V ... witserland)%20verboden.

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:00

mooney schreef:
anjali schreef:
In feite kunnen mensen dan ook gekloond worden.

Daar zijn gewoon regels voor opgesteld ;)

Dit is wel een redelijk overzichtelijk stuk over klonen.. soms een beetje verouderd maar zonder te veel moeilijke taal.
https://dekennisvannu.nl/site/artikel/V ... witserland)%20verboden.

Bedankt voor dit artikel. Jazz wordt erin genoemd als "hengstenpaard" maar volgens mij was hij een ruin.Of zit ik daarmee mis?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58331
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:04

anjali schreef:
mooney schreef:
Daar zijn gewoon regels voor opgesteld ;)

Dit is wel een redelijk overzichtelijk stuk over klonen.. soms een beetje verouderd maar zonder te veel moeilijke taal.
https://dekennisvannu.nl/site/artikel/V ... witserland)%20verboden.

Bedankt voor dit artikel. Jazz wordt erin genoemd als "hengstenpaard" maar volgens mij was hij een ruin.Of zit ik daarmee mis?

Jazz zelf was hengst.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Opvallend: amazone Charlotte Jorst verwelkomt gekloond veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:11

De dodo terughalen lijkt me wel een leuk project voor de kloonindustrie. Die zijn tenminste niet zo groot.

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Opvallend: amazone Charlotte Jorst verwelkomt gekloond veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:28

@Ayasha: Maar waarom dan dat klonen? Ik heb in de blijkbaar foute veronderstelling geleefd dat Jazz geruind was en dat men,toen bleek dat hij het in de sport heel goed deed,spijtig vond dat hij geen natuurlijke nakomelingen kon krijgen en daarom besloot hem te gaan klonen.Maar volgens het boven gelinkte wetenschappelijke artikel zijn klonen, als het al lukt ze tot leven te krijgen,toch nooit helemaal hetzelfde als de "donor".Daarbij komt nog dat je wel een tamelijk precieze kopie van een lichaam kunt produceren maar de ziel kun je niet dupliceren.Dus of die kloon net zo werkwillig zou zijn als het origineel,dat heb je niet in de hand.Iets van het karakter kan wel erfelijk zijn maar de kern,ik noem dat de ziel,van een levend wezen niet.Dat is helemaal individueel.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58331
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:42

Karakter en vooral het potentieel. Jazz is inmiddels een tweetal jaar dood geloof ik. De klonen zijn ouder als ik het me goed herinner (dus gekloond toen Jazz nog leefde). Ik veronderstel dat ze graag een hengst wilde die terug hetzelfde genetische materiaal kon doorgeven als Jazz zelf. Hoewel ik niet zeker weet of dat inmiddels al toegestaan is? Mogen nakomelingen van de klonen al in stamboeken?
Mogelijk wilden ze ook een paard dat genetisch hetzelfde potentieel had als Jazz zelf.

Daarnaast zal het ook voor een deel "onderzoek" geweest zijn. Ze hebben immers ook een schaap gekloond dat weinig waard was. Dus onderzoek zal zeker deel uit maken van de redenen om Jazz te klonen. :) Ik zie dat ze de rietjes van Jazz aanbieden voor 150 euro, het lijkt me dus niet dat ze hem gekloond hebben uit financiële overwegingen omdat zijn sperma nog zo veel gevraagd is..
https://www.ellentergast.com/de-klonen- ... 20de%20fok.

Hier staat wat over de redenen van het klonen van Jazz.

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Opvallend: amazone Charlotte Jorst verwelkomt gekloond veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 15:04

Een rijke Braziliaan wil een heel poloteam van gekloonde paarden.Nou ja.Die dieren leven wel ondanks hun laboratoriumherkomst.Anders zou ik toch zeggen,ga dan sporten met raceauto's.Daar kun je de carosserie zo veel aanpassen en dupliceren als je wil.

Urbanus

Berichten: 45150
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 15:18

purny schreef:
anjali schreef:
In feite kunnen mensen dan ook gekloond worden.

1 versie van bepaalde personen vind ik meer dan genoeg


Aan de ene kant vind ik klonen echt onethisch en idioot, aan de andere kant zou ik graag meerdere versies van mezelf over de aarde verspreiden.

Dilemma's dilemma's.


elnienjo schreef:
De dodo terughalen lijkt me wel een leuk project voor de kloonindustrie. Die zijn tenminste niet zo groot.


Ik hoop op dino's.