Friese paard steeds populairder in Iran mede dankzij Keivan

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Friese paard steeds populairder in Iran mede dankzij Keivan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 16:43

Phryso
Algemeen

Afbeelding
Een Fries paard. Foto: Amanda

Het was de oplettende kijker wellicht al opgevallen, nieuwbakken eerste premie Stermerrie Liv van de Gracht (Omer 493 x Folkert 353) die tijdens de locatiekeuring bij De Nieuwe Heuvel haar predicaat kreeg, is gefokt in Nederland maar nu in eigendom van Mojtaba Baradaran uit Iran. We weten dat het Friese paard wereldwijd steeds populairder wordt, hoe zit dat precies in Iran?

Op slag verliefd
De aangewezen persoon om dit te vragen is Keivan Neekpey, de voorzitter van de Friesian Horse of Iran. Keivan was acht jaar geleden op het internet aan het browsen toen hij het Friese paard voorbij zag komen. ‘Ik was op slag verliefd op hun looks, wat een prachtige paarden!’, herinnert Keivan zich. De eerste stal met Friese paarden die online gevonden werd was Stal Hestegaarden in Beek en Donk, hier werd contact mee gelegd en Keivan werd uitgenodigd om langs te komen.

Leren en informeren
Het bezoek aan Nederland bevestigde Keivan zijn liefde voor het Friese ras en eenmaal weer thuis zet hij een website, Facebook- en Instagrampagina op, helemaal gewijd aan het Friese paard. ‘Paarden in Iran worden gebruikt om mee te springen of racen, wij kennen dus maar een bepaald type paard en ik wilde heel graag Iraniërs informeren over het Friese paard.’ Er waren op dat moment welgeteld twee Friese paarden in Iran, dus er was genoeg te doen voor Keivan. ‘Ik begon met alleen het introduceren van het Friese ras in Iran, maar het werd steeds meer een pagina waar men kon leren over de historie, het stamboek en de gebruiken.’ Keivan heeft als autodidact zelf alles uitgezocht voor hij zijn landgenoten kon informeren.

Populaire pagina
Ondertussen is de website het startportaal voor de zustervereniging van het KFPS in Iran en zijn de Instagram en Facebookpagina zeer populair met bijna 40.000 volgers. Keivan plaatst mooie foto’s van Friese paarden, maar linkt bijvoorbeeld ook naar de KFPS livestreams en legt aan de hand van foto’s kort en bondig uit waar op beoordeeld wordt.

Verbetering van het ras
Keivan is gebrand op het verbeteren van het ras in zijn thuisland : ‘Ik wil graag verandering brengen in de paardenwereld in Iran. Er is nu nog weinig regulatie wat betreft het goedkeuren van dekhengsten, dat moet meer gebaseerd worden op kwaliteit. Ik wil het met de Friezen meteen goed doen.’ Er mag momenteel nog geen sperma naar Iran verzonden worden vanwege zeer strenge regulatie door de Iraanse douane, maar door het binnenhalen van sterhengsten probeert Keivan toch een bepaalde kwaliteit te waarborgen. ‘We bieden een paar hengsten aan die in het Centraal Onderzoek hebben gelopen, waaronder bijvoorbeeld Alco van de Demro Stables Ster (Jehannes 484) en Deejee van Veldzicht Ster (Alwin 469), zo hebben we “the next best thing”.

Eerste premie Ster primeur voor Iran
Naast de hengsten is Keivan ook begaan met het binnenhalen van goede kwaliteit merries om een sterke populatie op te zetten. Met Kroonmerrie Pytrik R.S. fan Top en Twel AA (Norbert 444) en Ramona van de Vaartkant Ster (Sipke 450) is een mooi begin gemaakt waar Liv van de Gracht Ster een prachtige toevoeging op gaat zijn. ‘Liv was mijn merrie’, vertelt Keivan, ‘maar een kennis van mij uit Iran vroeg om een kwalitatief sterke, jonge merrie en toen heb ik hem Liv verkocht. Ik vertelde hem dat ik dacht dat ze een eerste premie kon halen, dus ik ben heel blij dat mijn voorspelling is uitgekomen!’ Liv vertrekt binnenkort, drachtig van Tiede 501, naar haar nieuwe thuis in Iran.

Steeds een stapje verder
Ondertussen beginnen steeds meer mensen in Iran het Friese paard te ontdekken en waarderen. Er wordt meegedaan met dressuurwedstrijden met Friezen en ook recreatief kiezen Iraniërs vaker voor een Fries. Zelfs de eerste onlinekeuring is een feit : ‘Fokkers konden filmpjes van hun paard opsturen ter beoordeling door de KFPS juryleden. Van te voren had ik veel gedeeld uit het boek “Beoordelen van het Friese paard” waardoor de paarden ook echt keuringsklaar waren gemaakt.’ Keivan hoopt dat de waardering en interesse voor het ras blijft groeien, zodat er uiteindelijk een KFPS stamboekhengst naar Iran kan. ‘Maar eerst de merries verbeteren en uitbreiden, er moet wel genoeg te dekken zijn natuurlijk.’

Diane_

Re: Friese paard steeds populairder in Iran mede dankzij Keivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:26

Leuk om te lezen hoe zoiets verloopt. :-)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:35

ik weet niet of het voor die harige zwarte koudbloed wel zo fijn is in zo'n warm land

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:00

Een fries is geen koudbloed maar verder vroeg ik me dat ook af met al dat behang.
Maar als het om een liefhebber gaat zal er vast over nagedacht zijn. Misschien wordt daar in de nafok ook naar gekeken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-05-22 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:02

Volgens mij doe je die dieren en de fokkerij er om meerdere redenen geen plezier mee.
Maar ja, handel he.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:08

Bijzonder, het is toch ene beetje alsof je een ijsbeer naar de tropen verhuist. Een land zonder weilanden.. Hoe gelukkig wordt zo'n dier daar..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:12

troi schreef:
Bijzonder, het is toch ene beetje alsof je een ijsbeer naar de tropen verhuist. Een land zonder weilanden.. Hoe gelukkig wordt zo'n dier daar..

Zo op Google te zien is er ook gewoon gras en heide
Maar mijn keuze zou het ook niet zijn... warm hoor

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:14

gemiddelde temperatuur in in Iran is 33°C in juli

gemiddeld..... das wel heel heet voor zo'n dier, dus ook al is er gras, lijkt me verre van ideaal

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:25

Twee derde van Iran bestaat uit hoge bergen en heeft extreem koude winters en hete zomers. Het grootste deel van Iran heeft een droog klimaat, maar het noordwestelijke deel van het land heeft een gematigd tot sub-tropisch klimaat met weelderige vegetatie en uitgestrekte rijstvelden.

Het centrale Hoogland van Iran heeft een uitgesproken woestijnklimaat. Temperaturen kunnen daar 's zomers oplopen tot wel 50 °C.

In de Elboers en het Zagrosgebergte ligt 's winters sneeuw en veel toppen in het hoge deel van Elboers hebben eeuwige sneeuw. In de zomer kan het tot wel 50 graden worden maar het is meestal 35/45 graden.

Uit de Wikipedia.

Wie weet worden ze gehouden in het weelderige noordwesten.