Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
troi schreef:Tja als je de risicoparingen wil voorkomen kan je natuurlijk ook simpelweg geen papiertje afgeven voor de veulens. Nu wordt simpelweg het dekgeld met 2k verhoogd. Dat kan nog steeds de moeite waard zijn voor sommigen...
Charaz schreef:Ik ben geen Friezen kenner maar dit is toch heel simpel op te lossen door te gaan testen en eisen te stellen.
Ik neem aan dat er nog paarden zonder het dwerg of waterhoofd gen zijn ?
Rex_Rolfo schreef:janderegelaa schreef:Dat mag niet. Een paspoortuitgevende instantie met alles wat aangeboden wordt registreren.
Registeren is wat anders dan in het stamboek opnemen. Anders wordt het wel heel erg grappig om een vrolijke blonde Haflinger als Fries te registreren
troi schreef:Tja als je de risicoparingen wil voorkomen kan je natuurlijk ook simpelweg geen papiertje afgeven voor de veulens.
Rex_Rolfo schreef:Dat is -denk ik althans- wat troi bedoelt met papiertje: niet het paspoortpapier, dat moeten ze uitgeven. Maar wel het stamboekpapier. Bij Friezen wordt nogal eens gesproken van "vol papier", dan ligt de uitspraak "geen papiertje afgeven" voor het weigeren van een stamboekopname makkelijk in het gehoor.troi schreef:Tja als je de risicoparingen wil voorkomen kan je natuurlijk ook simpelweg geen papiertje afgeven voor de veulens.
lazy schreef:Misschien moeten ze ipv het geven van boetes, eerst eens fokkers gaan belonen die zich in zetten om het te voorkomen.
Maar ze belonen steeds de hoog verwante merries en hengsten en kom je aan met je merrie die drager vrij is en laag verwant… sta je achteraan op de keuring…
Dus ja dan kies je ook wel hengst die drager is en hoog verwant…
Dus aan het kfps misschien moeten jullie eens gaan omdenken!