Paardenreddingboot Terschelling blijft noodgedwongen op stal

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Paardenreddingboot Terschelling blijft noodgedwongen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 16:45

Phryso
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is de paardenreddingboot van Ameland.
Foto: Anefo/Wikimedia Commons.


De demonstraties met de paardenroeireddingboot ‘Secretaris Schumacher’ moeten deze zomer noodgedwongen van de evenementenkalender worden geschrapt. Er blijken te weinig paarden beschikbaar die ervaring hebben met het trekken van de paardenroeireddingboot.

Te weinig paarden met trekervaring
"Nu we na twee jaar stilstand vanwege de corona-beperkingen eindelijk weer los kunnen, blijkt dat er onvoldoende paarden beschikbaar te zijn", zegt Martinus Kosters van de Stichting Museumreddingboot teleurgesteld. "Sommige getrainde paarden zijn inmiddels te oud en een eigenaar met paarden is afgehaakt."

De demonstraties op het Noordzeestrand, afwisselend bij West aan Zee en Oosterend, werden altijd gegeven met twaalf Friese paarden. Nu zijn er nog slechts zes beschikbaar. Omdat er onvoldoende Friese paarden met trekervaring zijn, is door de stichting ook gekeken naar andere soorten, maar dat is niet gelukt.

Geen geld om paarden in te huren
Er zijn wel heel veel paarden op het eiland, maar nauwelijks paarden die nog voor de wagen lopen. Alleen de huifkarbedrijven hebben trekpaarden, maar die hebben in het zomerseizoen volop werk. Bovendien moeten deze omzet voor hun respectieve bedrijven genereren. "Inhuren van deze professionele paarden is een optie, maar het benodigde geld heeft onze stichting niet", zegt Kosters.
"We hopen dat er in de toekomst toch een oplossing komt, want de spectaculaire lancering van een ROEIreddingboot met paarden is uniek in de wereld. De vier demonstraties trokken jaarlijks samen steeds meer dan 10.000 bezoekers. In de afgelopen jaren hebben onze vrijwilligers de techniek van het lanceren weer aangeleerd, en hebben we de juiste materialen verzameld. Het zou vreselijk jammer zijn wanneer we hier niet mee verder kunnen. Maar zoals gezegd: zeker dit jaar helaas dus geen lanceringen van de ‘Schumacher’."

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paardenreddingboot Terschelling blijft noodgedwongen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 16:51

Wat zonde

Ik heb het ooit eens in Ameland meegemaakt en het is heel indrukwekkend om te zien. Hopelijk lukt het volgend jaar weer om genoeg paarden te vinden

troi
Berichten: 17076
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paardenreddingboot Terschelling blijft noodgedwongen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 16:54

Als je 10k bezoekers verwacht dan moet daar toch een verdienmodel voor te verzinnen zijn? Desnoods verkoop van souvenirs of koffie en taart?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:40

Hm, ik zou er mijn trekpaarden eerlijk gezegd niet voor lenen...

petraaken

Berichten: 44266
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Paardenreddingboot Terschelling blijft noodgedwongen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:30

Gebruiken ze trekpaarden of gewone koetspaarden? Lijkt mij ook wel verschil in te zitten.

Sunnda

Berichten: 7850
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:59

Jammer zeg!

Hier wel een paard die het zou kunnen, maar denk dat de keuze op het vasteland een stuk groter is.

Ik hoop op een oplossing en denk dat mensen echt wel een vrijwillig steentje bij willen dragen als ze komen kijken. Ik steun zulke dingen altijd graag

Duhelo

Berichten: 28712
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:07

Kuggur schreef:
Hm, ik zou er mijn trekpaarden eerlijk gezegd niet voor lenen...

Wat gaat er mis dan?

Is er beeldmateriaal van zo een lancering?

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:17

Duhelo schreef:
Kuggur schreef:
Hm, ik zou er mijn trekpaarden eerlijk gezegd niet voor lenen...

Wat gaat er mis dan?

Is er beeldmateriaal van zo een lancering?


Het kan misgaan, ja. (paarden verdronken)
Op Ameland is dat een keer gebeurd, de boot werd toen nog echt voor een redding ingezet (dus geen demo)

https://www.knrm.nl/nieuws/de-ramp-met- ... ar-geleden

Ik neem aan, dat ze bij slechte weersomstandigheden zo'n demo niet laten doorgaan (aanname dus).
Maar het blijft niet geheel zonder risico.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Paardenreddingboot Terschelling blijft noodgedwongen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:35

Ik heb t een paar keer op Ameland gezien en het stuk zee waar de paarden in lopen, wordt eerst uitgebreid gecheckt. Ze gaan ook niet super ver de zee in...

mooney

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:49

Het zijn menpaarden met extra training. De lancering wordt buiten het seizoen getraind. Het zijn grotendeels dieren van particulieren die het dan samen met hun paard doen.
Twee van de paarden die ik kende die mee liepen zijn inmiddels overleden en zo zullen er nog wel een paar overleden of verkocht zijn. Die mensen hebben nog wel paarden maar geen menpaarden of types die ervoor passen.

Het is natuurlijk altijd spannend zo'n lancering, maar er wordt echt wel verantwoord gehandeld. De dieren gaan niet ver de zee in, en er lopen ontzettend veel vrijwilligers/ruiters mee die met een lijn het publiek op afstand houden. Je moet namelijk ter plekke kijken wat de beste plek is voor het lanceren en je wilt genoeg ruimte hebben, dus het is gewoon open strand met een wandelende toeschouwerslijn.

Voor het beeld, dit is een foto die ik 11 jaar geleden maakte. Hier deden ze het met 10 omdat er eentje uitviel door een blessure, maar 12 is duurzamer volgens mij.
Afbeelding

Qimm

Berichten: 15271
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paardenreddingboot Terschelling blijft noodgedwongen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:59

Ik heb er een video van gezien in het museum op Ameland en ik vond het heel bijzonder hoe de paarden exact wisten wat er van ze verwacht werd en in alle hectiek stonden ze stoïcijns te wachten tot ze ingespannen waren om te gaan.

windsor14
Berichten: 207
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 14:01

Ik heb het 2x op Ameland gezien, en het is echt prachtig om te zien.
De paarden zijn echt goed in wat ze doen,en doen het ook graag.
Zo jammer dat deze nu stilgezet moet worden.


Op Ameland , ik meen 1943 (niet zeker) zijn bij een reddingsactie alle paarden verdronken.
Op Ameland zelf is hier een graf van.

xPabloBokt

Berichten: 9641
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 14:49

windsor14 schreef:
Ik heb het 2x op Ameland gezien, en het is echt prachtig om te zien.
De paarden zijn echt goed in wat ze doen,en doen het ook graag.
Zo jammer dat deze nu stilgezet moet worden.


Op Ameland , ik meen 1943 (niet zeker) zijn bij een reddingsactie alle paarden verdronken.
Op Ameland zelf is hier een graf van.


Daar is eerder dit topic een artikel over gepost, dat was in 1979.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Paardenreddingboot Terschelling blijft noodgedwongen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:53

ze zijn jaren geleden een keer in Katwijk aan zee geweest en ik heb daar de lancering gezien. Dat werd uiterst zorgvuldig gedaan, overigens toen niet met friezen.

Het is voor de paarden wel een redelijk zwaar karwei maar ze leken er wel veel plezier in te hebben. wat mij destijds het meest stoorde waren mensen die onderweg met de boot terug naar de plaats waar de paarden en boot opgeladen werden wel dachten even midden op de weg een foto te kunnen maken. De paarden moesten heuvelop met de boot en dus gewoon tempo houden, en mensen waren boos dat ze nogal ruw aan de kant gezet werden door de begeleiders want , ze maakten dat toch niet elke dag mee, dus een foto moest kunnen