Moderne vijfkamp na 2024 met hindernissen, maar zonder paarden

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Moderne vijfkamp na 2024 met hindernissen, maar zonder paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-22 19:24

Bokt
Algemeen
Ingezonden door Monique1963

Afbeelding
Paardrijden wordt na Parijs 2024 geschrapt uit de moderne vijfkamp.
Foto: U.S. Army/Flickr.

De Internationale Unie van de Moderne Vijfkamp (UIPM) heeft op maandag 2 mei een tipje van de sluier opgelicht over de vijfde sport, die na de Olympische Spelen van Parijs 2024 de paardensport moet vervangen.

Volgens een persbericht zou de nieuwe discipline sterk kunnen lijken op de oude, er moeten hindernissen genomen worden, maar met één groot verschil: er komen geen paarden aan te pas. De atleten moeten de hindernissen zelf nemen. Er liggen twee versies op de plank. Details zullen binnenkort bekend zijn, want ze zullen worden getest na de wereldbekerfinale van 2022, die eind juni in Ankara (Turkije) zal plaatsvinden.

De tests zullen in reële omstandigheden worden uitgevoerd, waarbij de twee versies van de hindernisbaan worden gecombineerd met zwemmen, schermen en laserrunning (rennen en schieten). Na afloop van de tests zal de definitieve beslissing worden genomen door het UIPM-congres.

Door de paarden terug naar de stallen te sturen, maar een vorm van hindernissen te behouden, blijft de moderne vijfkamp trouw aan zijn traditie, terwijl het dierlijke element, dat de bron is van veelvuldige kritiek en controverse, wordt geëlimineerd.

Het IOC zal moeten worden overtuigd van de relevantie van de keuze van het UPIM. De Raad van Bestuur van het IOC heeft de moderne vijfkamp voorlopig uitgesloten van het programma van de Spelen van Los Angeles in 2028, in afwachting van het besluit over de discipline die de paardensport moet gaan vervangen.

Aanvankelijk wilde de UIPM crosscountry-wielrennen als vervanging. Maar omdat men vreesde dat dit de Internationale Triatlon Unie op haar hielen zou gaan zitten, werd een race met hindernissen de grote favoriet.

Welke beslissing er ook wordt genomen, het is duidelijk dat het verlies van de paardensport een fundamentele verandering zal betekenen voor de moderne vijfkamp, die sinds 1912 een belangrijk olympisch evenement is, en altijd atleten heeft getest in schermen, zwemmen, springen, schieten en crosscountry lopen. Het UIPM is echter van mening, dat de sport moet moderniseren als het geselecteerd wil worden voor de Olympische Spelen van 2028 in LA.

Aanleiding van dit besluit is het incident in Tokio, waarbij Annika Schleu het haar toegewezen paard, Saint Boy, sloeg nadat hij weigerde te springen. Schleu werd hierbij aangemoedigd door haar trainster Kim Raisner, die het paard ook nog eens sloeg met haar vuist.

De voormalige Britse moderne vijfkampster Kate Allenby, die brons won voor Team GB op de Olympische Spelen van Sydney en de campagne tegen de UIPM heeft geleid, vertelde de Guardian dat de situatie ernstig was, maar zwoer dat de atleten zouden doorstrijden.

"We worden geconfronteerd met de grootste bedreiging voor ons bestaan in meer dan 100 jaar. In plaats van een open, eerlijke en transparante dialoog over de toekomstige koers van onze sport, heeft de leiding van de UIPM ervoor gekozen om een gesloten en geheimzinnig proces in stand te houden met geheimhoudingsverklaringen voor iedereen die betrokken is bij de werkgroep."

purny

Re: Moderne vijfkamp na 2024 met hindernissen, maar zonder paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:41

Jammer dat het pas na 2024 is

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:44

Stokpaardjesrace? :D

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:46

Kookaburra schreef:

Ik ben voor :D

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:47

Kookaburra schreef:

:') goud

I dare you to not think about penguins - Tandheelkunde 2013 ROZE! 2014 BLAUW!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:49

Ik werd in ieder geval blij toen ik het las!

[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde' @Maqueden
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is. IM wereldpaardje Shadow [IM] Shadow je was met je miniformaat een groot wereldpaard

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:54

Beter!

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:24

Volgende stap is ongetwijfeld het stoppen van de rest van de paardensport... Eerst op de Olympische spelen, wat komt daarna?! :o

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:28

zimbabwe schreef:
Volgende stap is ongetwijfeld het stoppen van de rest van de paardensport... Eerst op de Olympische spelen, wat komt daarna?! :o

Opzich is er wel een wezenlijk verschil tussen twee topsporters als team en een volledig onbekend paard met een ruiter (?) uitdagen een volledig parcours af te leggen, toch? Al zou ik het niet perse erg vinden een OS zonder dieren.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:36

zimbabwe schreef:

Wat wil je dan precies? Niks doen is helemaal geen optie

Wat er na komt zien we dan wel weer

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 22:03

purny schreef:
Jammer dat het pas na 2024 is

Dat viel mij ook meteen op.
Waarom niet meteen in de ban doen.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 22:36

Omdat ze zich al hebben moeten kwalificeren of het binnenkort gaan doen, en dan is op zulke korte termijn voorbereiding voor een volledig andere discipline verwachten niet 100% fair? Is mijn gok.

Elin_ schreef:
zimbabwe schreef:

Opzich is er wel een wezenlijk verschil tussen twee topsporters als team en een volledig onbekend paard met een ruiter (?) uitdagen een volledig parcours af te leggen, toch? Al zou ik het niet perse erg vinden een OS zonder dieren.

Dat dus, als die mensen ruiters zijn dan ben ik een prof wielrenner omdat ik überhaupt kan fietsen :+ als ik deze trieste vertoning moet verdedigen om op mijn paard te mogen stappen dan is het het mij niet waard :n

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 06:19

De moderne vijfkamp test de basisvaardigheden die iedere soldaat moest beheersen. Ten tijde van de introductie ervan hoorde op een willekeurig paard stappen en daarmee enigszins uit de voeten kunnen.
De sport is in wezen een militair onderdeel.

Dat militaire aspect vond men op de duur niet meer zo goed bij de sport passen (vergelijk met de military in de paardensport die geen military meer heet), maar met het loslaten daarvan verdween ook de noodzaak om de sport te updaten naar de actuele militaire skills die ertoe doen.

Wat ze nu doen met de vijfkamp is een beetje net niks. Er moet 'iets' anders vanwege de publieke opinie, maar tegelijkertijd kan daarbij niet teruggegrepen worden op de historische achtergrond van de sport (men wil geen 'soldaatje spelen' op de Olympische Spelen), en dan moeten ze dus willekeurige onderdelen gaan verzinnen die allemaal hun betekenis missen.

Schoentje, kerstmuts en [o]

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 06:56

Maar om in militaire traditie te blijven stel ik voor om het paardrijden te vervangen door rijden met een tank.

Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:50

Een (militaire) hindernisbaan - ook wel stormbaan genoemd - is waarschijnlijk zo voor de hand liggend dat dat het niet wordt...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:52

Militaire vijfkamp bestaat al he ;)

Moderne vijfkamp sloeg nooit ergens op qua aansluiting op daadwerkelijke militaire vaardigheden.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:59

Citaat:
er komen geen paarden aan te pas. De atleten moeten de hindernissen zelf nemen.

Krijgt Lubach toch zijn zin _/-\o_
Prima oplossing in dit geval.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:09

herr_balou schreef:
Een (militaire) hindernisbaan - ook wel stormbaan genoemd - is waarschijnlijk zo voor de hand liggend dat dat het niet wordt...

Dit dacht ik ook. Dat zou een goede vervanging zijn.
Zelf door "het veld" ploeteren ipv met paard.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:55

Ik krijg de stokpaardjesrace op olympisch niveau niet uit mijn hoofd nu. _O-

Valentijn - Fries? x Tinker - ruin - 17/04/2018
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
https://linktr.ee/dwallyshorses

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:52

nicolanca schreef:
Maar om in militaire traditie te blijven stel ik voor om het paardrijden te vervangen door rijden met een tank.

Waarom alleen maar rijden? Duelleren? Jousting maar dan met tanks? Hele grote paintballs ipv scherpe munitie? Oh, de mogelijkheden!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 14:34

Het probleem was dat het niveau gewoon in-en-in slecht was. Het 'springen' stond niet echt hoog op de agenda schijnbaar van de deelnemers om in uit te blinken, meer het erop blijven zitten. (uitzonderingen daargelaten!) Ze kunnen tot 2024 misschien stijlpunten invoeren die zwaarder tellen dan 'erop blijven zitten en hopen geen balk te raken of te stoppen'. Zodat ze misschien rijkunst wat hoger op de agenda zetten. En waarom niet met eigen paard? Misschien als ze ook opdraaien voor alle kosten ze er wat zuiniger op zijn dan een "wegwerppaard".

Verder dan dat ben ik er helemaal OK mee dat ze het gaan vervangen. Heb niet vaak zo %) naar sport gekeken als de keren dat ik naar een 'moderne' vijfkamp springwedstijd zat te kijken. Ik dacht toen ik voorbij zapte dat het zo'n TV show was waar mensen die nog nooit gereden hadden in een week klaargestoomt werden om tegen elkaar uit te komen. En dat was geen Olympische Spelen. Kun je nagaan hoe het niveau is op regionale wedstrijden. Ben het vaker gaan kijken om misschien mijn mening bij te stellen dat het toen een uitzondering was. Maar nee.

"Hey, I saw that..."
~ Karma

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 14:40

Hobbyhorsing :')

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 16:03

Stormbaan voor de deelnemers lijkt me een strak plan, goed trouwens die uitleg vanuit de militaire traditie. Snap nu de onzin ervan beter.

[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde' @Maqueden
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is. IM wereldpaardje Shadow [IM] Shadow je was met je miniformaat een groot wereldpaard

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 20:28

Prima plan. Spring- of hindernisparcours voor de deelnemers zelf ipv het paard.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 04:59

Toch wel jammer. Er zijn denk ik echt mogelijkheden om de rijvaardigheid te verbeteren. Is daar naar gekeken? Of wordt een noodgreep wegens publieke opinie uit de kast gehaald?

Maar ik heb wel altijd het gevoel gehad dat je als net niet atleet hier hoog kunt scoren. Wordt dit het einde van de moderne vijfkamp?

Traditie vs welzijn, best lastig, maar vroeger waren de paralympics ook op leenpaarden. Nu eigen paarden. Kan dat hier ook niet? Of halen manegeruiters nu nooit meer de os en is dat een probleem? Het paard is wel het duurste onderdeel van wat je voor de moderne vijfkamp nodig hebt.

Dat er wat moet veranderen ja, maar ik krijg nu het gevoel dat er noodgrepen uit de kast gehaald worden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor de natuur.