Bart Veeze wint twee titels met Kyton en Imposantos

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14787
Geregistreerd: 20-04-16

Bart Veeze wint twee titels met Kyton en Imposantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 16:37

Persbericht KNHS
Sport

Afbeelding
Bart Veeze en Kyton tijdens het NK dressuur op 8 mei 2022.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Bart Veeze is dé man van het KNHS Kampioenschap dressuur 2022. Hij won vier rubrieken en twee titels. Na die in het ZZ-zwaar met Kyton voegde Veeze het kampioenschap in de Lichte tour toe aan zijn palmares. Dit keer deed hij dat met Imposantos, waarmee hij al een imponerende staat van dienst heeft opgebouwd. Twee jaar geleden wonnen ze op hetzelfde evenement de titel in het ZZ-zwaar. Met Kyton won Veeze zijn derde titel op rij. Vorig jaar won de combinatie het Z2-kampioenschap op de Hippiade en in maart imponeerden ze met de KNHS-indoortitel in het ZZ-licht. “Dit laat wel zien hoe goed Kyton is.”

In het spannende en kwalitatief sterke kampioenschap ZZ-zwaar ging het zilver naar Marieke van der Putten en Kuvasz RS2. Renate van Uytert-van Vliet eindigde als derde met Johnny Depp.

“Erg dit. Dit was zenuwslopend”, is de eerste reactie van Bart Veeze voorafgaand aan de huldiging van het ZZ-zwaar. “In de proef werd Kyton echt heet. Allebei mijn series om de vier gingen mis. Daar werden we allebei een beetje onzeker van. Toen ik de ring verliet had ik niet gedacht dat mijn score goed genoeg zou zijn voor de titel.”
De score van hun Kür op Muziek was 76.858 procent. Maar met nog vijf combinaties te gaan was het duimen draaien voor Bart. Hun score bleek goed genoeg voor de winst in de finale, net als in het eerste onderdeel van het kampioenschap. Daarmee was hun derde titel op een rij een feit. “Dit laat wel zien hoe goed Kyton is. Dit is abnormaal”, reageert Bart vervolgens emotioneel.

“Deze is titel is nog mooier dan de vorige twee. Dit is pas de tweede ZZ-zwaar wedstrijd van Kyton. Anderhalve maand geleden werden we ZZ-licht kampioen. Ik zag gisteren op Horses.nl voorbijkomen dat dit mijn derde titel op rij zou kunnen zijn. Dat had ik eigenlijk helemaal niet moeten lezen. Maar dat het nu wel lukt is echt mega.”

Kyton en Bart zijn nog in de race voor een ticket voor het WK jonge dressuurpaarden begin september in Ermelo. Ook de getalenteerde Kuvasz RS2 van Marieke van der Putten is een kanshebber. Vandaag onderstreepten ze met de zilveren medaille in het ZZ-zwaar kampioenschap hun talenten. De zoon van Glamourdale is lichtvoetig, toont geweldige bewegingen en werd door Marieke vrijwel foutloos voorgesteld.

Renate van Uytert-van Vliet heeft in Johnny Depp ook zo’n talent onder het zadel. Dankzij een goede derde plaats in het eerste onderdeel en de zesde plaats in de Kür op Muziek werden ze derde in het kampioenschap.

Diederik van Silfhout reed het jongste paard in het ZZ-zwaar. De zesjarige hengst Dante US toonde zijn kwaliteiten. In het eerste onderdeel werden ze vijfde, in de finale in de hoofdring stonden ze tussen Kyton en Kuvasz RS2 op de tweede plaats.

Direct na de prijsuitreiking van het KNHS Kampioenschap ZZ-zwaar mochten de ruiters en amazones zich opmaken voor de finale van het Lichte Tour kampioenschap. Daarin startte Veeze als favoriet als laatste.

“Ja, gelukt. Een dubbelslag”, lacht Bart Veeze, gevolgd door een zucht. “Dit is niet goed voor je hart en voor je alles.”

Bart komt net de ring uit met Imposantos, als laatste starter in de finale van de Lichte Tour. Hij hoort net dat hij de Kür op Muziek gewonnen heeft en daarmee zijn tweede titel van de dag mee terugneemt naar Lochem. Na een omhelzing van Imposantos eigenaar Theo Driessen vervolgt Bart: “Ik dacht nog, het kan wel twee keer op dit NK. Misschien lukt het. Imposantos liep heel fijn vandaag. Gisteren was ik niet heel tevreden. Dat was een beetje mijn eigen fout bij het losrijden. Nu was hij er scherp aan. Hij was top. Gelukkig.”

Dit is het al zoveelste kampioenschap dat Veeze met Imposantos (Wynton x Krack C) wint. “Dat maakt het ook wel een beetje moeilijker. De druk wordt steeds groter. Ik moet ook steeds weer bewijzen dat het niet zo maar wat is. Ik neem nu alle tijd om Imposantos voor te bereiden op de overstap naar de Grand Prix. Hij zit ook in het dekseizoen en krijgt voorlopig even wedstrijdpauze.”

Bart Veeze nu al dé man van het NK. “Ik ben blij. Blij hoe het vandaag ging. Gisteren won ik en baalde ik wat van mezelf. Dan is het top dat Imposantos vandaag ook zo fijn liep en we weer konden winnen.”

Hans Peter Minderhoud zat Veeze dicht op de hielen. Met zijn jonge en expressieve Syrakus (v.Sezuan) deed de ruiter uit Oosterbeek met de tweede plaats in de Kür en 77.742% goede zaken in de eindstand van het NK. Ze eindigden als tweede.

Dominique Filion wist haar tweede plaats van de eerste dag niet te verdedigen. Met haar actieve en fijne meewerkende hengst Dettori, een nakomeling van Desperado N.O.P. die gisteren de Grand Prix van het NK won, moest ze in de finaleproef genoegen nemen met de vierde plaats. Daarmee eindigden ze in het NK op brons.

Seth Boschman reed de talentvolle merrie Flora de Mariposa RS2 naar de derde plaats in de finale en eindige het NK op de vierde plaats, net naast het podium. Het kampioenschap Lichte Tour werd gesponsord door RS2 Dressage Center de Horst, de werkgever van Boschman en Marieke van der Putten die bezig is aan een succesvol NK.

Uitslag KNHS kampioenschap ZZ-zwaar, na twee onderdelen
1. Bart Veeze (Lochem), Kyton (v.Ferguson), 74,380 + 76,858 = 151,24
2. Marieke van der Putten (Apeldoorn), Kuvasz RS2 (v.Glamourdale), 73,904 + 76,008 = 149,91
3. Renate van Uytert-van Vliet (Heerewaarden), Johnny Depp (v.Bordeaux), 73,047 + 75,192 = 148,24

Klik hier voor de uitslag van de Kür op Muziek, het tweede onderdeel van het kampioenschap

Klik hier voor de totaaluitslag van het ZZ-zwaar kampioenschap


Uitslag KNHS kampioenschap Lichte Tour, na twee onderdelen
1. Bart Veeze (Lochem), Imposantos (v.Wynton), 75,098 + 79,892 = 154,990
2. Hans Peter Minderhoud (Oosterbeek), Syrakus (v.Sezuan), 74,167 + 77,742 = 151,909
2. Dominique Filion (Stad a/h Haringvliet), Dettori (v.Desperado N.O.P.), 74,510 + 76,283 = 150,793

Klik hier voor de volledige eindstand

Klik hier voor uitslag van de Kür op Muziek