Waar is de wolf? Over hoog oplopende emoties bij de wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Waar is de wolf? Over hoog oplopende emoties bij de wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 16:40

RTVUtrecht.nl
Algemeen

Afbeelding
Een wolf.
Foto: Wikimedia Commons

Zwervende wolven. Daar zien we er in Nederland op het moment veel van. Vermoedelijk zijn het de inmiddels 2-jarige jongen van het wolvenpaartje op de Veluwe. Jonge wolven blijven de eerste jaren bij hun ouders in de roedel. Het eerste jaar vol onder de vleugels van hun ouders, het tweede jaar al vrijer en als oppas van hun dan vaak geboren jongere broertjes en zusjes. Als ze twee zijn, gaan ze de roedel uit om op zoek te gaan naar een éigen territorium.

En die wolven zien we nu. Bij ons in de provincie bijvoorbeeld in Amersfoort en Maartensdijk, maar ook in de noordelijke provincies en in de Noordoostpolder zijn veel wolvenwaarnemingen.

Heftige emoties
Een wolf in de buurt roept heftige emoties op. Mensen vinden het fantastisch óf afschuwelijk. Er lijkt geen middenweg. Maar hoe komt dat nou eigenlijk? We vroegen het bioloog Ad van Gestel, die onderzoek deed naar de perceptie - de beleving - van de wolf.
"Het belangrijkste is hoe mensen zichzelf zien in verhouding tot de natuur, dat noemen we in de wetenschap de mens-natuurrelatie", begint Van Gestel zijn uitleg. "Je zult begrijpen dat het nogal uitmaakt of iemand zichzelf als de 'master' van de natuur ziet of als 'participant' en alle varianten daartussen. In het eerste geval vindt iemand dan namelijk dat hij mag bepalen hoe de natuur eruit ziet, bijvoorbeeld om van te eten of er in te recreëren, in het tweede geval maakt de mens niet alleen biologisch deel uit van de natuur, maar heeft hij ook een geestelijke, spirituele zo je wilt, verbinding met de natuur."

Bezorgd
Daarnaast hangt wat je van de komst van de wolf vindt af van heel veel demografische factoren. Van waar je woont bijvoorbeeld, hoe oud je bent, wat je opleiding is en welk beroep je hebt. "Mensen in de stad zullen minder 'last' van een wolf hebben, dan mensen die wonen in bosrijk gebied", zegt van Gestel. "Stadmensen ervaren de terugkeer daarom vaak positiever. Maar ook mensen die professioneel of hobbymatig schapen houden, kijken anders naar de komst van de wolf. Die zijn - terecht - gewoon bezorgd om hun dieren."

Anti-wolvendemonstratie
Dat geldt bijvoorbeeld voor de deelnemers aan de eerste anti-wolvendemonstratie in Nederland. In Amersfoort verzamelde een handjevol tegenstanders van de wolf zich om hún verhaal te vertellen. Onder hen een stalhoudster en een schapenboer.

Sandra heeft 32 IJslandse paarden. Kleine gedrongen paarden die leven in een grote kudde. Ze hebben alle vrijheid. "Dit zijn geen dieren die je achter hekken moet zetten. Zo leven ze helemaal niet. Nu die wolf in Nederland is, moet ik alleen wel iéts. Wat ik het liefst wil? Dat is precies wat niet mag, maar wat mij betreft mag 'ie dood. Alleen dan heb ik rust."

In het artikel op RTVUtrecht.nl is een video te zien waarin ook paardenhoudster Sandra aan het woord komt.

Anoniem

Re: Waar is de wolf? Over hoog oplopende emoties bij de wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:48

Al weer een wolventopic en het loopt altijd uit op hetzelfde. Misschien daar eens mee stoppen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:50

Daar heb ik al een hele poos geleden over getemd.
1 centraal wolven topic.
Gebeurt zo vaak. Een topic hier op nieuws dat meteen gesloten is maar een link erbij je kunt "hier" reageren.
Maar dat wilde het team toen niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:52

Mindim schreef:
Al weer een wolventopic en het loopt altijd uit op hetzelfde. Misschien daar eens mee stoppen?

Helemáál met die tendentieuze anti-wolf ´nieuws´berichten.
Prediken voor eigen parochie is dat en inderdaad, dat is niet echt zinvol.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:56

Bij ons laat een boer zijn schapen niet meer op het achterland omdat jaar na jaar loslopende honden z’n dieren zo dusdanig verwonden dat ze ingeslapen of door de dierenarts behandeld moeten worden.Dit jaar is het beste land dus alleen goed als hooiland.Omdat de “dieren liefhebbers “ hun hond van de lijn willen.Dit vind ik persoonlijk nog erger .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:59

DuoPenotti schreef:
Daar heb ik al een hele poos geleden over getemd.
1 centraal wolven topic.
Gebeurt zo vaak. Een topic hier op nieuws dat meteen gesloten is maar een link erbij je kunt "hier" reageren.
Maar dat wilde het team toen niet.

Precies, dit begint aardig irritant te worden, zelfde discussie, zelfde mensen en weinig nieuws.

Bericht in het nieuws als er een paard is aangevallen, maar niet omdat een paardenhouder een mening heeft, maar waar niets is gebeurd.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:59

Ik ben er niet blij mee, mijn kleindochter fietst elke dag naar Maartensdijk vanaf Utrecht en moet er niet aan denken dat zij er ineens eentje tegenkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:00

office schreef:
Bij ons laat een boer zijn schapen niet meer op het achterland omdat jaar na jaar loslopende honden z’n dieren zo dusdanig verwonden dat ze ingeslapen of door de dierenarts behandeld moeten worden.Dit jaar is het beste land dus alleen goed als hooiland.Omdat de “dieren liefhebbers “ hun hond van de lijn willen.Dit vind ik persoonlijk nog erger .

Precies, als we een schapenforum waren, dan begrijp ik dat er regelmatig nieuws wordt geplaatst over zowel loslopende honden als wolven. Maar niet op een paardenforum.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:04

chanicha schreef:
Ik ben er niet blij mee, mijn kleindochter fietst elke dag naar Maartensdijk vanaf Utrecht en moet er niet aan denken dat zij er ineens eentje tegenkomt.

Geen rood kapje op en klaar :roll:

of beter nog een geel reflecterend; het verkeer is heel wat meer risico.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:21

Zelfde deelnemers, zelfde argumenten, zelfde uitkomst.
"Meh".

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:44

Nou meneer de bioloog met zijn leuke praatjes.

Ik zie mezelf niet als master van de natuur. Het is wel duidelijk dat die rol is weggelegd voor de Europese commissie met hun achterlijke regeltjes.

Maar ik moet hem wel gelijk geven wat betreft stadsmensen. Tja, die hebben er geen last van.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:47

Mindim schreef:
office schreef:

Precies, als we een schapenforum waren, dan begrijp ik dat er regelmatig nieuws wordt geplaatst over zowel loslopende honden als wolven. Maar niet op een paardenforum.

Er bestaat ook nog zoiets als veulens. En jawel, Shetlandpony's

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:00

En kennelijk lopen de emoties bij de wolf hoog op

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:07

Huertecilla schreef:
chanicha schreef:

Geen rood kapje op en klaar :roll:

of beter nog een geel reflecterend; het verkeer is heel wat meer risico.

Een zwart kapje is ook niet veilig. Maar misschien was deze wolf kleurenblind.
https://m.facebook.com/non.au.loups/pho ... &source=48
Ach nee, het ging hier natuurlijk om grootmoeder.

Haar kleindochter werd hier gegrepen. Midden in de bebouwde kom.
https://m.facebook.com/watch/?v=4616706 ... ef=sharing

Je hebt helemaal gelijk HC Allemaal de schuld van die hoofddoekjes in combinatie met een kleurenblinde wolf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:27

Bovendien heeft HC wel een punt: de kans dat je in Nederland wordt aangereden is nog altijd vele malen groter dan de kans dat je een wolf tegenkomt en daardoor aangevallen wordt. :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:30

Mindim schreef:
Loretta, filmpjes uit Iran? Laten we het even in Nederland houden.

Al met al een pefecte illustratie van emotie versus logica en het zinloze van wéér een tendentieus antiwolf ´nieuws´bericht.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:38

Mindim schreef:
Loretta schreef:

Je hebt helemaal gelijk HC Allemaal de schuld van die hoofddoekjes in combinatie met een kleurenblinde wolf.

Filmpjes die ons een voorproefje geven van de geweldige natuurbeleving dat ons te wachten staat. Na die geweldige versie van het Krugerpark tussen Almere en Lelystad. Krijgen we straks de landelijke uitrol van Jurassic park. Maar alleen wolven zijn wel een beetje magertjes voor een volwaardige natuurbeleving. Elanden en beren staan ons nog te wachten als het aan Jeroen Helmer van ARK natuurontwikkeling ligt.

https://www.gld.nl/nieuws/7654153/kunne ... gelderland

Als Jeroen Helmer de dames en heren van de Europese commissie even lief aankijkt. Gaat het vast goedkomen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:14

Loretta schreef:
Filmpjes die ons een voorproefje geven van de geweldige natuurbeleving dat ons te wachten staat. Na die geweldige versie van het Krugerpark tussen Almere en Lelystad. Krijgen we straks de landelijke uitrol van Jurassic park. Maar alleen wolven zijn wel een beetje magertjes voor een volwaardige natuurbeleving. Elanden en beren staan ons nog te wachten als het aan Jeroen Helmer van ARK natuurontwikkeling ligt.

Als Jeroen Helmer de dames en heren van de Europese commissie even lief aankijkt. Gaat het vast goedkomen.

Alles wel erg negatief in jouw beleving zeg!
Ik heb het natuurpark in de polders van dichtbij beleefd vanaf de eerste koniks vanuit Artis de polder in. De laatste 15 jaar in NL dagelijks met de honden langs óf het natuurpark Lelystad óf de Oostvaardersplassen gefietst.
Alle onvolkomenheden en leerervaringen ten spijt echt gewéldig in míjn beleving.
De ooit onstnapte Eland in het bos tegengekomen trouwens. Adembenemend práchtig!
Wisenten en wolven in oost Polen in het wild tegengekomen. Wederom práchtig. Was ook adembenemend maar door de winterse vrieskoude.
Ook een keer een Wisenststier op de doorgaande provinciale weg.
Ja, ok, zo´n Wisent moet je voorrang geven en dat vind ík _/-\o_

´Ja maar...., in Nederland is de maatschappij daar niet op ingericht!´
Ah. En dat is een argument om dat zo te laten? Lekker natuur-/dievriendelijk die paardenliefhebbers. Oeps; op-paard-zít-liefhebbers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:15

pillow schreef:
En kennelijk lopen de emoties bij de wolf hoog op

Ah, vandaar dat ze zo huilen! :(:)

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:27

Mindim schreef:
Loretta schreef:

En in Iran heb je veel zwerfhonden.
De beelden zijn wat dat betref ook niet echt helder, kan dus net zo goed een hond zijn geweest.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:32

@ Huerticilla, maar je hebt niet gewandeld in de voor het publiek gesloten delen in de winter.
Daar was de natuur ervaring verre van optimaal, duizenden dieren stierven de hongerdood, maanden honger lijden, strompelen…. En waarvoor ? Voor een klein clubje mensen en hun wensen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:39

Huertecilla schreef:
Ik heb het natuurpark in de polders van dichtbij beleefd vanaf de eerste koniks vanuit Artis de polder in. De laatste 15 jaar in NL dagelijks met de honden langs óf het natuurpark Lelystad óf de Oostvaardersplassen gefietst.
Alle onvolkomenheden en leerervaringen ten spijt echt gewéldig in míjn beleving.
De ooit onstnapte Eland in het bos tegengekomen trouwens. Adembenemend práchtig!
Wisenten en wolven in oost Polen in het wild tegengekomen. Wederom práchtig. Was ook adembenemend maar door de winterse vrieskoude.

Een prachtig gebied van wereldformaat. Daar moeten we echt trots op zijn. Ook zeer geschikt te beleven vanuit de intercity tussen Almere en Lelystad. Een avontuurlijke treinreis van wel 10 minuten. De Trans Siberie express verbleekt er gewoon bij.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:51

Huertecilla schreef:
Loretta schreef:

´Ja maar...., in Nederland is de maatschappij daar niet op ingericht!´
Ah. En dat is een argument om dat zo te laten? Lekker natuur-/dievriendelijk die paardenliefhebbers. Oeps; op-paard-zít-liefhebbers.

Lekker in Oost Polen blijven met die dieren. Daar is ruimte en hier niet, we hebben al geen plek om alle mensen hier een woning te geven laat staan zoveel wilde beesten. Ik ben voor afschot van overvloed in wild en tegen de wolf, er is te weinig ruimte hier voor dit soort beesten. Als je eigen dieren hier door een keer worden aangevallen denk ik dat je anders piep. Ze horen gewoon niet zo dicht bij de bevolking te komen, hier is de wolf op zo een 500m van huis meerdere keren gefilmd en aardig schade achter gelaten. Net als dat er vossen in een woonwijk zitten, kan gewoon niet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:56

Mkango schreef:
Bovendien heeft HC wel een punt: de kans dat je in Nederland wordt aangereden is nog altijd vele malen groter dan de kans dat je een wolf tegenkomt en daardoor aangevallen wordt. :+

De kans dat je een wolf tegenkomt is niet zo klein. Er komen iedere dag filmpjes en foto's van wolven voorbij die gewoon achter het huis of op straat gemaakt zijn. Het risico dat je aangevallen wordt zal idd niet groot zijn.